Ukrainan konflikti/sota

Venäjällä asevelvollisuuden yläikärajaa jatkettiin 30 vuoteen asti.
Tämähän on huomattava uutinen: Venäjällä asevelvollisuudenhan on pystynyt suurin osa välttämään joko kutsunta- ja sotilasviranomaisia välttelemällä (esim. asumalla toisaalla kuin missä on virallisesti kirjoilla, ja olemalla jäämättä viranomaistarkastuksissa kiinni) tai erinäisin lahjuksin lääkäreille tai kutsuntaviranomaisille, ja tämä käytännössä tarkoittanee noiden päätösten pyörtämistä kutsunnanalaisten ikäluokkien osalta. Eli Venäjällä on sen verran suuri kulutus ja tarve sotilaille, että kun liikekannallepanoa ei voida julistaa, on pakko kumota noita annettuja vapautuksia tällaisin muutoksin.

Tää on kova juttu.

Onko foorumilla tietoa onko näitä moottoritehtaita useampia venäjällä vai ainoastaan tämä?
@Antares tai joku muu?
Ainakin perinteisesti Venäjällä on tietyt korkean teknologian tuotteet olleet aika rajoitetusti tuotannossa. Kaasuturbiineja ainakin valmistaa vain niihin erikoistunut KADVI Kalugassa (ja taistelupanssarivaunuissa käytetyn GTD-1250:n tuotantokin käynnistettiin vasta tämän vuoden puolella pitkän ajan tauon jälkeen uudelleen), mutta noita dieselkoneita tai niiden osia ehkä teoriassa voitaneen valmistaa muuallakin tarvittaessa alihankintana ja koota sitten vain osaavan henkilökunnan voimin - moottorin perusgeometriahan tulee jo T-34:ssä käytetystä moottorista.

Wikipedian mukaan nykyään moottorin eri versioita valmistaisi Tseljabinskin, Barnaulin ja Jekaterinburgin moottoritehtaat.
As of 2022, production of modifications of the V-2 engine continues at the Chelyabinsk Tractor Plant, Barnaultransmash and the Ural Diesel Engine Plant.

Ainakin Uralvagonzavod Nisni Tagilissa tekee jos mitä tankkiasiaa.
UVZ kokoaa ja kunnostaa ne T-72-sarjalaiset (T-72, T-90), mutta suurin osa osajärjestelmistä tulee alihankintana muualle sijoitetuista tehtaista, joka ainakin 2022 oli UVZ:n pullonkaulana tuotannossa, kun runkoja ja tehtaan työvoimaa olisi ollut suurempaan tuotantovauhtiin, mutta alihankintana tehtäviä osajärjestelmiä ei saatu samaan tahtiin (siksi linjoilta alkoi tulla erilaisia ersatz-versioita). UVZ:n alle on myös organisatorisesti keskitetty paljon aiemmin itsenäistä muualla sijainnutta tuotantoa, vaikka tuotantolaitokset ovat jääneet toisaalle, esim. Omsktransmash on nykyään UVZ:n osa.

Chelyabinskiy traktornyy zavod / ЧТЗ eli ChTZ (joskus kutsutaan myös nimellä: Челябинский тракторный завод — Уралтрак / ЧТЗ-УРАЛТРАК eli CTZ-Uraltrak) on äärimmäisen tärkeä isojen diesel-moottorien valmistaja (käytännössä siis 12-sylinteriset V-92 moottorin eri tehoversiot/variantit 840 - 1130 hv kokoluokka).

Ymmärtääkseni jokaisen modernisoidun tai peruskorjatun T-72 ja T-90 perheiden panssarivaunun moottori valmistetaan siellä. Samoin T-14 Armatan moottori sekä erilaiset T-72/T-90 alustaa ja/tai moottoria käyttävien ajoneuvojen moottorit (BMPT Terminator, 2S19 Msta-S yms.).

Jos ei ole ainoa näiden moottorien valmistaja niin ainakin tärkein ja suurin (en nyt äkkiseltään saa päähäni, oliko pienimuotoisempaa valmistusta muualla - ehkä ei?).

Jos muisti ei petä, niin Uralvagonzavod omistaa 80% CTZ-Uraltrakista, mikä kertonee kyseisen firman merkityksestä UVZ:lle - Venäjän ainoalle uusia panssarivaunuja valmistavalle tehtaalle.
Toisaalta Omsktransmashilla on ainakin modernisointikapasiteetti olemassa noille T-80-sarjalaisille, voi olla että siellä ei ole tuotantokykyä uusille rungoille enää olemassa, mutta UVZ valmistaa ne T-80:n modernisaatiot Omskissa, eli UVZ:lla on kuitenkin periaatteessa kaksi tehdasta. UVZ myös todennäköisesti pystyisi muuntamaan Nizni Tagilin linjansa tuottamaan uusia T-80:n runkoja, jos T-90:n osajärjestelmien tuotantoa ei enää saada riittävällä vauhdilla toimimaan, mutta se toki tarkoittaisi usean kuukauden verran tuotannon hidastumista joka tapauksessa, sekä tietenkin kalliiden kaasuturbiinien muodostumista haavoittuvaksi pullonkaulaksi, ja mitä niille puolivalmiille 72/90-sarjalaisten rungoillekaan tehtäisiin...
 
Viimeksi muokattu:
Vantaalla sijaitseva HD-Parts vaikuttaa olevan läntisen maailman suurimpia kuorma-autojen varaosia Venäjälle toimittavia yhtiöitä, yhtiö on vienyt Venäjälle satoja lähetyksiä, jotka ovat pakotteiden vastaisia

Pitää käydä joku sopiva hetki maalaamassa vitun iso zeta seinään ja autoihin - ripiitillä...
 
Vantaalla sijaitseva HD-Parts vaikuttaa olevan läntisen maailman suurimpia kuorma-autojen varaosia Venäjälle toimittavia yhtiöitä, yhtiö on vienyt Venäjälle satoja lähetyksiä, jotka ovat pakotteiden vastaisia

Mikä on tullin osuus tässä ?
Miksi tulli on jatkuvasti antanut tavaran lähteä maasta ?
Joko se veren vienti on selvitetty ? Ei kuulemma voi viedä, no miksi nimikkeissä lukee niin ja miksi on annettu viedä ?
 
Kyllä näyttää, että Ukrainassa ollaan oikeilla jäljillä.

Kuten tunnettua, WW2:ssa saksalaisten kuulalaakerit tunnistettiin "pullonkaulaksi" vuonna 1942 ja kuulalaakerit nimettiin toiseksi tärkeimmäksi Pointblank -kohteeksi tiedetyin seurauksin.
Myöhemmin (helmikuussa1943) laadittiin vielä "Casablanca direktiivi", jossa pommituksien tärkeysjärjestys näytti tältä:
a) Saksan sukellusveneiden rakennustelakat.
b) Saksan lentokoneteollisuus.
(c) Kuljetus.
d) Öljykentät.
(e) Muut kohteet vihollisen sotateollisuudessa.

Olisiko tuolla jenkkien avustamana otettu vanhat suunnitelmat arkistoista esille ja pyyhitty niistä pölyt..?


Katso liite: 87864
Jos jotain tällaisia suunnitelmia on käytetty, niin varmaankin amerikkalaisilla on tarkoitus antaa Ukrainan toimeenpanna niitä vain tipoittain, koska liian äkkinäisesti tapahtuva sotateollisuuden tuotannon tuhoaminen voisi olla se oikea eskalaation aiheuttaja, koska se periaatteessa on Venäjälle (suur)strategisesti paljon suurempi uhka kuin mitä mikään taktisen tai operatiivisen tason tappio - tai edes rauhansopimuksella sovittu vetäytyminen Ukrainassa olisi.
Hyvin omituinen viritys, pakko ottaa toistaiseksi yksittäiskappaleena eli mahdollisesti kentällä tehty modifikaatio. JOS näitä alkaisi näkymään enemmän, sitten voisi kuvitella että tämä olisi laajempi modernisaatio.

Arvaan että reaktiivipanssarointi ja ampujan lämpötähtäin olisi viety jostain menetetystä vaunusta, kenties T-80BVM ja asennettu tähän T-62M vaunuun. Eli olisi hyötykäytetty menetetyn vaunun osia. Toisaalta kaikki näyttää uudelta ja ehjältä tässä kuvassa, mikä kielisi siitä että voisi olla tehtaalla / korjauspajalla tehty modernisaatio.

Erikoinen tapaus, tuntuu tuhlaukselta käyttää näitä T-62M vaunuun. Luulisi heillä olevan parempiakin aihioita, joissa näistä saataisiin suurempi hyöty irti (T-64, T-72 tai T-80 vaunut).

23 November 2023
Russian-occupied #Luhansk Oblast, #Ukraine

Russian T-62M with significant modernisations, including Relikt explosive reactive armour and PNM-T/Sosna-U gunner's sight.

This T-62M variant, which could potentially be called "T-62M Obr. 2023," has not been seen until now.


Katso liite: 87885

-

The modern modernization of the Russian T-62M tank includes new components, such as the third generation modular remote sensing system "Relikt" and the PNM-T/Sosna-U gunner's sight. The photo shows the tank before and after

https://t.me/russianocontext/1386

In LostArmour they think it's photoshop (tosin, viestin kommenteissa sanotaan: There are no breaks in the original, I think this is not photoshop)


Toisaalta jos noita Relikt-reaktiivielementtejä ja muuta pelti-/panssariosaa on ylimäärin ja pullonkaulaksi tuotannossa on Nizni Tagilissa ja Omskissa muodostunut jokin muu, niin miksei tarjota noita osia myös sille asevoimien korjauspajalle T-62:n modernisointiin? Sosna-U ei vaikuta järkevältä noihin asennettuna, mutta kyseessä voi olla myös jokin demonstraattoriprototyyppi, jolla varmistetaan vain järjestelmäkokonaisuuden toimivuutta, jos esimerkiksi eo. tehtaiden tuotantokykyyn tulee ongelmia.

Tai sitten voi myös olla, että jokin venäläisten laskelma puoltaa, että vanhat T-72:t ja T-80:t ovat riittävän uudenaikaisia ja ne voi modernisoida kevyemmin ja paras/nopein kokonaissuorituskyvyn lisäys saadaan tuomalla noita nopeasti lisää kentälle, mutta että T-62 kuitenkin vaatii kattavamman modernisaation ollakseen tehokas, joten siihen voidaan sitten asentaa noiden uudempien vaunujen modernisoinnin yksinkertaistamisesta yli jäävät modernimmat järjestelmät.

Tämä arvailee syitä viritykselle:

- prototyyppi jolla on tarkoitus testata tämän ratkaisun toimivuutta
- kenties heillä on tarpeeksi Relikt-panssarointia ja Sosna-U tähtäimiä T-62 vaunuihin asennettavaksi
- kenties T-90M ja T-72 aihioiden valmistus / modernisointi tapahtuu liian hitaasti tai niitä on liian vähän saatavilla
Kaksi jälkimmäistä ei kuulosta järkeviltä, koska ainakin aiemmin Sosna-U on ollut selkeä pullonkaula, ja heikompiresoluutioista 1PN96MT-02 on asennettu korvaavaksi järjestelmäksi ersatz-tuotantoon niin Nizni Tagilissa, Omskissa kuin siellä asevoimien korjausvarikollakin. Ja aiemmin tosiaan Nizni Tagilissa nimenomaan optroniikkaan liittyviä osajärjestelmiä odottavat puolivalmiit rungot ovat olleet rasite, kun niitä on pitänyt pitää tuotantotiloissa odottamassa.

Aikamoinen "kokooma" tankki. Muutama kysymys nousee mieleen, jos nuo kaikki laitteet ovat oikeasti käytössä.
- Miten sähköt? Ei taida T-62:sen oma generaattori ja akut riittää. Rungon sisään ei taidä mahtua, eikä taida jäähdytys riittää, joten ainoa paikka lienee tornin takaosa?
- Tornin paino. Jos nuo kaikki kamat ovat tornissa, niin paljonko tornin paino nousee ja paljonko nuo haittaa normaalia taistelutoimintaa? Voisin kuvitella, että tämä on kasattu aika kiireellä, joten lastentauteja varmaan piisaa.
- Miten tankin paino itsessään? Jos oikein muistan, niin T-62:sen ongelma on alunperinkin ollut alitehoinen moottori. Mitäs sitten, jos paino nousee entisestään?

Joten, oma tuomio on suoraan, että ei jatkoon.

Mutta, sehän on varma, että venäjä joutuu tämän sodan takia palauttamaan sekä T-62:sen sekä T-55:sen aktiivikäytöön. Ja jotta niistä saadaan edes jollain tasolla käyttökelpoisa ja "moderneja" laitteita, niin se on haastava ja pitkä prosessi. Vaaditaan paljon suunnitelua, testausta ja prototyyppejä. Mutta ne vanut tullaan luultavasti näkemään vasta sodan jälkeen.
T-34:stä lähtien halvemmassa keskiraskaassa vaunumallistossa (T-54, T-55, T-62, T-72, T-90) on käytetty samaa 38,8-litraista V-12-dieselmoottorilohkoa vain päivityksin, joten täydessä modernisaatiossa uudemmat V-92SF:t voinee asentaa vanhojen tilalle. Toki mitä se sitten tarkoittaa mm. vaihteiston kannalta, on oma juttunsa.

Mielenkiintoinen kommentti Telenkolta.

"The old Soviet Union put all of its hardened aircraft shelters in Western Ukraine facing NATO."

Mahtaako näitä suojia vielä olla olemassa, vai pommittiko ryssä nämä alas risteilyohjuksilla sodan ensimmäisinä päivinä? Uskaltaako Ukraina käyttää näitä hetkittäin vai onkohan kaikki koneet vaihtuvissa maantietukohdissa?

Olen yhden kuvan nähnyt tämmöisestä suojasta palstalla mutta siitä ei konteksti ja ajankohta käynyt ilmi.
Onhan noita melkein joka neuvostoaikaisella (kaksikäyttö)kentällä suuret määrät - Virossakin on useassa, mutta ne suojat ovat ylläpidon puutteessa rapistuneet käyttökelvottomiksi ainakin alkuperäiseen tarkoitukseensa, eivätkä ainakaan Virossa täytä mm. ilmanlaadun (kosteus) osalta länsimaisen konekannan säilyttämiseen tarvittavia vaatimuksia, joten ne suojat ovat Ämarissa ja Haapsalussa vain rapistumassa. Todennäköisesti Ukraina oli kuitenkin laittanut suurimman osan koneistaan noihin suojiin, koska panssariovet aukikin käytettyinä ne suojaavat koneita.
 
Myroshnykovilta vähän positiivisempi päivitys Avdiivkasta. Ei suuria muutoksia

---
Avdiyivka

Steppe - fighting continues in the eastern part of the village. Unchanged.

AKHZ - hard battles all the time. No success to the enemy

North - the enemy was able to advance 100 m to the south-west of the village

The industrial zone to the southeast of the city is not controlled by our military

The occupier is not allowed to establish himself

A lot of things are flying from our side, so the enemy will not have a peaceful life there.

Fortifications that were built for 8 years, unfortunately, are also not eternal. On the 22nd month, they could not stand the full scale in that area.

Further, I still see no prospects for the enemy to immediately break into

of the city itself on the southern outskirts.

At the very least, they need a regroup. And this is the time that will play in our favor.

They wanted to take Avdiivka in a month, but they have every chance of being stuck for a long time.

Here are those vital 10-12 km from Severny to Stepovoy via Tonenka and

The enemy has not been able to take Lastochkina for 1.5 months.

By the way, in Bakhmut, the width of the front was much larger, even after the loss of the Svetodar projection.

There were several tens of km. Here - about 2-3 times less.

Moreover, it is enough for the enemy to go only 10-12 km for

surroundings of the city.

That is why Bakhmut and Avdiivka still differ.

As well as the fact that the enemy could not take any of the "lifeline" villages for more than 1.5 months.

Therefore, when it looks scary on the map, it is better to trust those who are on the ground.

Believe in the Armed Forces!


 
Presidentti Volodymyr Zelenskyin toimisto lähetti valtuuskunnan Yhdysvaltoihin tapaamaan ja luomaan suhteita republikaanijohtajiin, raportoi Kyiv Independent.

Suurlähettiläs Oksana Markarovan johtamaan ukrainalaiseen valtuuskuntaan kuuluu ukrainalaisia parlamentaarikkoja, hallituksen virkamiehiä, veteraaneja ja lapsia, jotka ovat kärsineet Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.

Valtuuskunta pyrkii jakamaan republikaanien lainsäätäjien kanssa tietoa Ukrainan nykyisistä puolustuskyvyistä sekä ajamaan lisäavun myöntämistä Ukrainalle.

----------------------

Yhdysvaltain edustajainhuoneen puhemies Mike Johnson lupasi lisäapua sekä Israelille että Ukrainalle.

– Uskon, että kaikki tämä toteutuu lähipäivinä, hän sanoi Politicon mukaan.

Johnson mainitsi, että kongressin jäsenten kesken käydään paljon harkittuja keskusteluja.

– Kaikki tähän asiaan osallistuvat ymmärtävät, että tämän asia on ratkaistava kiireellisesti.

Johnsonin mukaan apu Israelille on kuitenkin ensimmäisellä sijalla, vaikka Ukrainan apu on prioriteettien listalla.

– Emme tietenkään anna Vladimir Putinin marssia Euroopan halki. Ymmärrämme tarpeen auttaa Ukrainaa.
 
Päivän luvut:
406034545_695551262757955_3383265775181837117_n.jpg
 
Olisipa harmillista jos tuon firman pihaan leviäisi paketillinen ruuveja pakkaslumen sekaan. Vaikka koko talven.
Puhumattakaan jos tämä lafka joutuisi pahimman mahdollisimman Suomalaisen instituution, Verokarhun kanssa tekemisiin, äkillisen lukuisiin vihjeisiin perustuvan verotarkastuksen muodossa. Tai jos joku v*ttuuntunut työntekijä olisi vaikka vahingossa tankannut firman kulkuneuvoon polttoöljyä, ja Tullille tulisi tästä nimetön vihje. Noinkin suurella liikevaihdolla seuraukset olisivat huomattavat.
 
Puhumattakaan jos tämä lafka joutuisi pahimman mahdollisimman Suomalaisen instituution, Verokarhun kanssa tekemisiin, äkillisen lukuisiin vihjeisiin perustuvan verotarkastuksen muodossa. Tai jos joku v*ttuuntunut työntekijä olisi vaikka vahingossa tankannut firman kulkuneuvoon polttoöljyä, ja Tullille tulisi tästä nimetön vihje. Noinkin suurella liikevaihdolla seuraukset olisivat huomattavat.
Pakotteiden rikkojan listalle kun laitetaan, loppuu rahaliikenne paikalliseen maitokauppaankin, jos ei ole jemmattuna käteistä. Eiköhän siinä nämä " ei politisoida .." tarinat ala vaikuttaa höperöiltä , todellisuus tulee vastaan.
 

Venäjä käyttää ensi vuonna julkisista menoistaan 40 prosenttia sotaan​


Reuters kertoo Presidentti Vladimir Putinin allekirjoittaneen ensi vuoden talousarvioesityksen. Venäjä aikoo ensi vuonna suunnata veromenoistaan 30 prosenttia asevoimille.
Venäjän puolustus- ja turvallisuusmenojen osuus kaikista budjettimenoista on ensi vuonna noin 40 prosenttia.
Venäjä aikoo käyttää sotaan ensi vuonna 70 prosenttia enemmän rahaa kuin tänä vuonna.

lähde

-------------------------

venäjän rahojen käyttöä on ennenkin arvioitu tässä ketjussa. Kun 2023 budjetti julkaistiin ja sotilasmenot kasvoivat luokkaa 50-70%. Mutta inflaatiokorjattuna ja suhteessa länsivaluuttoihin korotus oli maltillinen. Epäilen tässä samaa. Ruplamääräsesti rahaa menee enemmän, mutta samalla veropohja on ohentunut ja ostovoima pienentynyt. Käyttäisivät varmasti enemmänkin, mutta valtiolla on paljon suita ruokittavana ja heillä ei ole varaa pitää näitä henkilöitä nälässä.
 
Viimeksi muokattu:

Venäjä käyttää ensi vuonna julkisista menoistaan 40 prosenttia sotaan​


Reuters kertoo Presidentti Vladimir Putinin allekirjoittaneen ensi vuoden talousarvioesityksen. Venäjä aikoo ensi vuonna suunnata veromenoistaan 30 prosenttia asevoimille.
Venäjän puolustus- ja turvallisuusmenojen osuus kaikista budjettimenoista on ensi vuonna noin 40 prosenttia.
Venäjä aikoo käyttää sotaan ensi vuonna 70 prosenttia enemmän rahaa kuin tänä vuonna.

lähde

-------------------------

venäjän rahojen käyttöä on ennenkin arvioitu tässä ketjussa. Kun 2023 budjetti julkaistiin ja sotilasmenot kasvoivat luokkaa 50-70% niin inflaatiokorjattuna ja vastaavasti suhteessa länsivaluuttoihin euroon ja dollariin korotus oli maltillinen. Epäilen tässä samaa. Ruplamääräsesti rahaa menee enemmän, mutta samalla veropohja on ohentunut ja ostovoima pienentynyt. Käyttäisivät varmasti enemmänkin, mutta valtiolla on paljon suita ruokittavana ja heillä ei ole varaa pitää näitä henkilöitä nälässä.
Total war tila lähestyy pikku hiljaa. Seuraava steppi saattaisi olla työajan pidentäminen vanhalla palkalla.
 
Back
Top