J0h1F
Ylipäällikkö
Tämähän on huomattava uutinen: Venäjällä asevelvollisuudenhan on pystynyt suurin osa välttämään joko kutsunta- ja sotilasviranomaisia välttelemällä (esim. asumalla toisaalla kuin missä on virallisesti kirjoilla, ja olemalla jäämättä viranomaistarkastuksissa kiinni) tai erinäisin lahjuksin lääkäreille tai kutsuntaviranomaisille, ja tämä käytännössä tarkoittanee noiden päätösten pyörtämistä kutsunnanalaisten ikäluokkien osalta. Eli Venäjällä on sen verran suuri kulutus ja tarve sotilaille, että kun liikekannallepanoa ei voida julistaa, on pakko kumota noita annettuja vapautuksia tällaisin muutoksin.Venäjällä asevelvollisuuden yläikärajaa jatkettiin 30 vuoteen asti.
Ainakin perinteisesti Venäjällä on tietyt korkean teknologian tuotteet olleet aika rajoitetusti tuotannossa. Kaasuturbiineja ainakin valmistaa vain niihin erikoistunut KADVI Kalugassa (ja taistelupanssarivaunuissa käytetyn GTD-1250:n tuotantokin käynnistettiin vasta tämän vuoden puolella pitkän ajan tauon jälkeen uudelleen), mutta noita dieselkoneita tai niiden osia ehkä teoriassa voitaneen valmistaa muuallakin tarvittaessa alihankintana ja koota sitten vain osaavan henkilökunnan voimin - moottorin perusgeometriahan tulee jo T-34:ssä käytetystä moottorista.Tää on kova juttu.
Onko foorumilla tietoa onko näitä moottoritehtaita useampia venäjällä vai ainoastaan tämä?
@Antares tai joku muu?
Wikipedian mukaan nykyään moottorin eri versioita valmistaisi Tseljabinskin, Barnaulin ja Jekaterinburgin moottoritehtaat.
As of 2022, production of modifications of the V-2 engine continues at the Chelyabinsk Tractor Plant, Barnaultransmash and the Ural Diesel Engine Plant.
Kharkiv model V-2 - Wikipedia
en.wikipedia.org
UVZ kokoaa ja kunnostaa ne T-72-sarjalaiset (T-72, T-90), mutta suurin osa osajärjestelmistä tulee alihankintana muualle sijoitetuista tehtaista, joka ainakin 2022 oli UVZ:n pullonkaulana tuotannossa, kun runkoja ja tehtaan työvoimaa olisi ollut suurempaan tuotantovauhtiin, mutta alihankintana tehtäviä osajärjestelmiä ei saatu samaan tahtiin (siksi linjoilta alkoi tulla erilaisia ersatz-versioita). UVZ:n alle on myös organisatorisesti keskitetty paljon aiemmin itsenäistä muualla sijainnutta tuotantoa, vaikka tuotantolaitokset ovat jääneet toisaalle, esim. Omsktransmash on nykyään UVZ:n osa.Ainakin Uralvagonzavod Nisni Tagilissa tekee jos mitä tankkiasiaa.
Toisaalta Omsktransmashilla on ainakin modernisointikapasiteetti olemassa noille T-80-sarjalaisille, voi olla että siellä ei ole tuotantokykyä uusille rungoille enää olemassa, mutta UVZ valmistaa ne T-80:n modernisaatiot Omskissa, eli UVZ:lla on kuitenkin periaatteessa kaksi tehdasta. UVZ myös todennäköisesti pystyisi muuntamaan Nizni Tagilin linjansa tuottamaan uusia T-80:n runkoja, jos T-90:n osajärjestelmien tuotantoa ei enää saada riittävällä vauhdilla toimimaan, mutta se toki tarkoittaisi usean kuukauden verran tuotannon hidastumista joka tapauksessa, sekä tietenkin kalliiden kaasuturbiinien muodostumista haavoittuvaksi pullonkaulaksi, ja mitä niille puolivalmiille 72/90-sarjalaisten rungoillekaan tehtäisiin...Chelyabinskiy traktornyy zavod / ЧТЗ eli ChTZ (joskus kutsutaan myös nimellä: Челябинский тракторный завод — Уралтрак / ЧТЗ-УРАЛТРАК eli CTZ-Uraltrak) on äärimmäisen tärkeä isojen diesel-moottorien valmistaja (käytännössä siis 12-sylinteriset V-92 moottorin eri tehoversiot/variantit 840 - 1130 hv kokoluokka).
Ymmärtääkseni jokaisen modernisoidun tai peruskorjatun T-72 ja T-90 perheiden panssarivaunun moottori valmistetaan siellä. Samoin T-14 Armatan moottori sekä erilaiset T-72/T-90 alustaa ja/tai moottoria käyttävien ajoneuvojen moottorit (BMPT Terminator, 2S19 Msta-S yms.).
Jos ei ole ainoa näiden moottorien valmistaja niin ainakin tärkein ja suurin (en nyt äkkiseltään saa päähäni, oliko pienimuotoisempaa valmistusta muualla - ehkä ei?).
Jos muisti ei petä, niin Uralvagonzavod omistaa 80% CTZ-Uraltrakista, mikä kertonee kyseisen firman merkityksestä UVZ:lle - Venäjän ainoalle uusia panssarivaunuja valmistavalle tehtaalle.
Viimeksi muokattu: