Ukrainan konflikti/sota

Zaharovalta tuli taas epätoivoista sönkötystä, Ruotsin ympäristöministeriö päätti ettei Norstreamin sabotaasista aiheutuneita päästöjä lasketa mukaan Ruotsin päästöihin. Ruotsin ei siten tarvitse maksaa sakkoja näistä päästöistä, Zaharova on tietenkin heti suuri ympäristöaktivisti ja samalla tietenkin epäilee Ruotsin olleen osallinen tapahtumiin. Zaharovan mukaan Venäjä on jatkuvasti pyrkinyt läpinäkyvään ja poliittisesti neutraaliin tutkintaan sabotaasista.

Russian Foreign Ministry: Sweden wants to avoid fines for emissions due to sabotage on Nord Stream​

MOSCOW, January 22. /TASS/. Stockholm is trying to avoid paying large fines for air emissions due to sabotage at Nord Stream. This is stated in the commentary of the official representative of the Russian Foreign Ministry Maria Zakharova.

Earlier, the Swedish Environmental Protection Agency decided that Sweden is not required to include in its national quota the 5.8 million tons of harmful substances released into the atmosphere as a result of sabotage on the Nord Stream pipelines.

“This step indicates that Stockholm is trying to avoid paying large fines for exceeding the relevant standards established within the EU. They are trying to argue their decision with reference to the UN Convention on the Law of the Sea by the fact that foreign pipelines located in the Swedish exclusive economic zone have jurisdiction kingdom is not applicable," she said. “Thus, it turns out that Sweden should not be held responsible for harmful emissions into the environment due to sabotage on gas pipelines between Russia and Germany.”

“In addition, in light of the information published in the Swedish media that the Swedish Navy rescue vessel Belos, which had special equipment on board for underwater work, managed to quickly arrive at the site of sabotage, examine it and obtain some “valuable evidence” from crime scenes, including “explosive remains,” more and more questions arise about the role of Stockholm in this ugly story,” Zakharova continued.

According to the diplomat, the Swedish authorities are not only not facilitating a scrupulous and impartial investigation into the deliberate sabotage of a major international energy infrastructure facility, but are also not ready to share its environmental consequences.

“All this actually shows the disinterest of the Danish authorities in a real investigation into sabotage on the Nord Streams. Copenhagen and Stockholm continue to refuse any interaction with the Russian side on this issue. In December 2023, a refusal was received from the Danish Prosecutor General’s Office in response to an appeal from the General Prosecutor Prosecutor's Office of the Russian Federation on legal assistance in the investigation of sabotage on the Nord Stream 1 and Nord Stream 2 gas pipelines," she emphasized. Despite the artificial obstacles being created, Zakharova indicated, the Russian side will continue to strive for a transparent and depoliticized investigation of sabotage with the participation of competent Russian departments and PJSC Gazprom.
https://tass.ru/politika/19786933
 
Ei taida heppa tykätä jos selästä ammutaan. Mutta avoin, hiljainen ei siis oman koneen melua, ratsastaja kuulee jopa mopedin. Ehdottoman maastokelpoinen, polttoainetta saatavilla jne. Etenemisnopeus kohtalainen. Ei panssarointia, lämpökameralle isohko helppo kohde. Kuvitelkaas kun venäjän tankkikuskit kertoisivat että sivusta hyökkäsi U: n PST-hevospartio ja vaunut meni. :)
Pst-hevospartiot ynnä muu ratsuväki voitti panssareita käyttäneen vastustajan viimeksi Afganistanissa, Mazar-i-Sharifissa vuonna 2001. Asialla olivat USA:n erikoisjoukot Pohjoisen Liiton afgaanijoukkojen kanssa, ja vastassa tietenkin talibanit. https://en.m.wikipedia.org/wiki/5th_Special_Forces_Group_(United_States)
 
Yhden arvion mukaan Ust-Lugan kaasuterminaalin korjaamiseen voi mennä viikkoja tai jopa kuukausia:

The damage of the oil and gas terminal in Ust-Luga, Russia, is apparently worse than initially expected. According to analysts at the Moscow-based BCS brokerage it might take weeks, maybe even months, until the facility will return to significant capacity.

Two Ukrainian-made drones have successfully enforced "sanctions" on Russia's hydrocarbon trades. You can be sure that we are talking not only of millions but billions of USD which will not come or the very least severely delayed. Penalties for not fulfilling contractual duties are not even included.

Source:
https://reuters.com/world/europe/analysts-see-russian-fuel-complex-resuming-operations-within-weeks-after-2024-01-22/


-

Kuten on aikaisemminkin todettu: öljy ja kaasu ovat hyvin tärkeitä vientitulojen lähteitä Venäjälle. Venäjä on pinta-alaltaan suuri maa ja öljyn ja kaasun infra on pitkin ja poikin tätä maata. Sitä ei kyetä mitenkään suojaamaan tehokkaasti ja kattavasti. Oikeisiin paikkoihin osuneiden iskujen tuhojen korjaaminen puolestaan on vaikeaa ja vie kauan aikaa.

ELI iskut tätä infraa vastaan ovat suoria iskuja ryssän sotataloutta vastaan. Viikkojen tai kuukausien ajan jatkuvat vaikeudet mitataan suoraan vientitulojen menetyksenä ja kokoluokka on miljardeja dollareita. Jos kyetään vaikuttamaan enemmän, puhutaan kymmenistä miljardeista tai sadoista miljardeista.

Tämä on ehdottomasti yksi niistä "toisista rintamista" joka Ukrainan tulee avata ja toki onhan se avattu jo aikaa sitten, kuten erilaiset iskut Venäjän alueella ovat osoittaneet.

-

MUOKKAUS: mielenkiintoinen analyysi siitä, kuinka kauan terminaalin tuhojen korjaaminen SAATTAA viedä (vastaus on pitkän kirjoituksen lopussa eli laitos on mahdollista saattaa toimintakuntoiseksi "viikkojen kuluessa" - tarkempi arvio riippuen siitä, mitä meni rikki, miten pahasti ja kauanko uuden pumpun tai kompressorin saaminen ja asentaminen vie aikaa):

Let's do some technical analysis to determine how long it will take to bring the plant back online Mr. Wachtmeister @henrikwacht

Here is a process flow diagram of a condensate distillation unit I found on the internet. This belongs to a different plant, but for the sake of our analysis, this will suffice.


1705943171710.png

This is for the first stage of distillation where natpha is separated from the condensate feedstock. In this initial stage the condensate is heated, and the vapors are separated in a distillation column. The lightest components, such as LPG, are taken off at the top of the column. Naphtha, a heavier fraction, is collected at the bottom of the column in this stage.

After extracting Naptha, the remaining portion of condensate is then fed to the next stage of fractionation where it will go through a similar arrangement of fractionation column, reboilers and recirculation pumps to further extract jet fuel & fuel oil.

The reason I bought this process flow diagram into discussion is the mention of pumping station being damaged in this attack.

The process pumps involved in these units are located at a certain elevation very close to fractionation column in order to benefit from the pressure head required to achieve a certain flow necessary to maintain proper pressure & temperature values at different elevations of the fractionation tower.

For instance, the pump close the reboiler in a fractionation process is placed at a lower elevation to ensure efficient operation. This placement allows gravitational flow of heavy liquid fractions, including naphtha, to the pump, reducing energy required for pumping and minimizing cavitation risk. This positioning ensures a steady supply of liquid to the reboiler for heating and vaporization and helps in maintaining necessary temperature and pressure conditions in the column.

Same goes for every single process pump in the fractionation unit. It has a design elevation and distance from the adjacent process equipment required for the whole process to work as intended.

Therefore one simply cannot put the process pumps anywhere else in the plant, as in a clearly isolated utility area such as the one shown where the drone hit as it would defeat its design function. The process pumps are integrated in the process units. And if the google map location of the drone hit & Kommersant reporting is accurate, then the hit landed in a utility area away from the process unit.

You will know why this discussion is necessary, in a minute, to determine how long before the plant can be back in operation.

Because, let's say, that the drone hit a pumping station and not compressor station, then those pumps must be utility pumps.

There is a big difference in "process pumps" and "utility pumps" when it comes to how quickly you can purchase them.

Process pumps, used inside the process train are each designed for a specific flow rating & specific pressure/temperature rating. They have bespoke designs.

So process pumps take a lot longer to procure and install because of their bespoke nature.

Whereas the utility pumps handle auxiliary services such as handling water, lubricants, coolants etc., each of such services have pretty standard operating conditions where any off the shelf pumps can be purchased and installed.

So utility pumps take lot shorter to procure and install because they can be bought as off the shelf items from a pump manufacturer.

Speaking strictly from the standpoint of how long would it take to rebuild the damaged portion of the plant, it is a moot point whether it was a pumping station or a compressor station. The important point is the it hit the utility station. If they were pumps, then they were off the shelf pumps for auxiliary services. If they were compressors, then they were off the shelf compressors for auxiliary services such as plant air and instrument air.

Therefore it is technically possible to purchase the damaged utility pumps within a few weeks' time. And it is technically possible to get this plant back in operation in a few weeks time, because the damage is done to the "off the shelf" utility equipment and not "bespoke" process equipment.

Another thing to consider here that this gas plant is not a high value target as the LNG plants. As most of the equipment here can be purchased domestically, that includes even the bespoke process pumps.

LNG plants of the size of 5 MTPA+ do contain bespoke equipment that have 52 weeks+ delivery of critical items and some items are simply not available in Russia. For instance, Novatek had to resort to converting Arctic LNG 2 train 2 and train 3 to electric drive in order to solve the problem of not able to purchase gas turbines that will run their liquefaction mechanical drive process.

So the risk of a long shutdown was minimum to begin with, as Novatek can work around the clock, pay extra premium to the pump vendors and get this thing running back in a few weeks.

Therefore assuming that all the damage is done in the utility area (be it compressors or pumps), it is technically possible to get this plant running in a matter of weeks.

#ustluga #LNG #droneattack


 
Viimeksi muokattu:
Belgialta reilu 600 miljoonaa aseapua tämän vuoden aikana.


Nyt ryssien itsensä mukaan Laukaansuun terminaalin uudelleen avaaminen kestää viikkoja tai ehkä jopa kuukausia.

En ole asiantuntija, mutta jo pelkästään tuosta kuvasta voisin sanoa, että mikään ei liiku tuolla ennen kesää. Aluksi helvetin kuumaa ja sitten pikajäähytys vedellä, jonka jälkeen jää päälle viikoiksi. Jo pelkästään noiden putkien teettämisessä voi mennä kuukausi jos toinenkin. Siihen päälle kaikki muu hajonnut kalusto, pumput, venttiilit, sähkölaitteet... Ja suurin osa tuosta kalustosta ei varmaan ole hyllytavaraa.
 
En ole asiantuntija, mutta jo pelkästään tuosta kuvasta voisin sanoa, että mikään ei liiku tuolla ennen kesää. Aluksi helvetin kuumaa ja sitten pikajäähytys vedellä, jonka jälkeen jää päälle viikoiksi. Jo pelkästään noiden putkien teettämisessä voi mennä kuukausi jos toinenkin. Siihen päälle kaikki muu hajonnut kalusto, pumput, venttiilit, sähkölaitteet... Ja suurin osa tuosta kalustosta ei varmaan ole hyllytavaraa.
Plus suuri osa tekijöistä muuttunut tai muuttumassa lannoitteeksi Ukrainassa...
 
Eikö tuohon olisi ratkaisuna pari taistelukissaa per bunkkeri? Vanha keino mutta toimiva?

Tässä viime joulukuussa katselin erään YLE Areenassa olleen sotadokkarin. Ukrainalaisilla oli juuri tuollainen kissa. Kiroilivat vaan, että se oli ihan perkeleen laiska. Sotilaiden tarjoama muonahuolto kyllä katille kelpasi, mutta hiirijahti ei laiskaa kissaa kiinnostanut.
 
Mielenkiintoinen geopaikannus:

Russian Tanks & other equipment being unloaded/loaded in Yevpatoriya, Crimea
@GeoConfirmed

45.214012, 33.368322

source: https://t.me/Crimeanwind/52466


“Our eyes” see everything: at the freight railway station in Yevpatoria, damaged Russian junk is loaded onto the platforms.

The information was promptly transferred to the Armed Forces of Ukraine.

Published with a delay for the safety of subscribers - “our eyes”.

ref source: https://t.me/atesh_ua/1446

"ATESH" is monitoring the actions of the Russian Armed Forces in Crimea.

Our agents report that at the "Tovarnaya" station in Yevpatoriya (45.214303948707204, 33.36708038642072) the occupiers are loading military equipment for further shipment to the front. There are doubts that she will reach the final point.

Russian troops continue to use Crimea to supply their units, but this will soon end.

Send information about the movement of occupiers here: @atesh_fire

probably Jan 14/15

Yhdessä viestissä on lyhyt ja suttuinen video: LINKKI

1705945918495.png


-

Koordinaatit 45.214012, 33.368322 kartalla:

1705946118526.png

-


Yevpatoria on erikoinen paikka, varsinkin jos kyseessä olisi junan purkupaikka: miksi viedä kalustoa sinne?

Crimeanwind Telegram-kanavan tekstin mukaan kyseessä olisi vaurioitunutta tai tuhoutunutta kalustoa (damaged Russian junk is loaded onto the platforms).

Toisaalta ATESH Telegram-kanavan tekstin mukaan samalla asemalla on lastattu ehjää kalustoa junan kyytiin, oletettavasti Ukrainan alueella kuljetusta varten (the occupiers are loading military equipment for further shipment to the front).

Yksi vaihtoehto olisi että vaurioitunutta kalustoa kunnostetaan Yevpatoriassa, mikä selittäisi liikenteen molempiin suuntiin.

Toinen selitys olisi, että sotakalusto lastata siellä laivaan ja kuljetetaan varsinaisen Venäjän alueelle korjattavaksi - ja vastavuoroisesti kunnostettu ja/tai modernisoitu kalusto laivataan Yevpatoriaan ja viedään sieltä junalla Ukrainan alueelle.

Koko kuvio saa ihmettelemään, miksei tätä kalustoa vain viedä niitä Kerchin sillan yli junalla? Luulisi sen olevan huomattavasti kätevämpää. Olen olettanut että silta olisi myös raskaan junarahtiliikenteen käytössä ja muistaakseni siitä on nähty toisinaan todisteita eli sotilaskalustoa junan kyydissä Kerchin sillalla (enkä tarkoita vanhoja kuvia ja videoita ajalta ennen sillalle tehtyä iskua).

Onko sillalla edelleen rajoituksia rahtiliikenteen painon tai sen tahdin osalta? Vai koetaanko että osa rahdista on parasta viedä laivaamalla, jotta pidetään erilaisia vaihtoehtoisia reittejä yllä? Vai kenties kalustoa todellakin korjataan Yevpatoriassa, jolloin laivaliikenteen voi unohtaa tämän rahdin osalta?
 
Viimeksi muokattu:
Niinistö, Lassila...


lainauksia:

...venäläisen valtio-omaisuuden etsintää jatkona todellisuudessa irrallaan olevalle Vladimir Putinin politiikalle....
...”Mikä tässä on silmiinpistävää, on se, että tämä tulee Putinilta. Vaikea sitten sanoa, onko hänet siihen ohjattu”, Lassila sanoo...
... Kaikkein ruskeakielisimmät vihjailivat, että pitäisi anneksoida (liittää Venäjään) Alaska....

...Lassila muistuttaa kansainvälisen oikeuden periaatteesta, jonka mukaan rajojen ratifioinnin myötä siirtyy myös pääosa omaisuudesta. Putinin logiikalla myös Venäjä olisi täynnä muualta sodan kautta anastettua omaisuutta...

...Tasavallan presidentti Sauli Niinistö arvioi viikonloppuna, että Suomi voisi siirtyä malliin, jossa kaksoiskansalaisuus myönnettäisiin vain vastavuoroisuusperiaatteella toimivien maiden kanssa...
(jotenniin tykkään Niinistön tavasta tehdä hommaansa, ei ole tälläinen kaikesta riemastuva, hölöttävä ja järki jälkeenpäin tuleva... kuten minä, onneksi en ole presidentti!)

 
Niinistö, Lassila...


lainauksia:

...venäläisen valtio-omaisuuden etsintää jatkona todellisuudessa irrallaan olevalle Vladimir Putinin politiikalle....
...”Mikä tässä on silmiinpistävää, on se, että tämä tulee Putinilta. Vaikea sitten sanoa, onko hänet siihen ohjattu”, Lassila sanoo...
... Kaikkein ruskeakielisimmät vihjailivat, että pitäisi anneksoida (liittää Venäjään) Alaska....

...Lassila muistuttaa kansainvälisen oikeuden periaatteesta, jonka mukaan rajojen ratifioinnin myötä siirtyy myös pääosa omaisuudesta. Putinin logiikalla myös Venäjä olisi täynnä muualta sodan kautta anastettua omaisuutta...

...Tasavallan presidentti Sauli Niinistö arvioi viikonloppuna, että Suomi voisi siirtyä malliin, jossa kaksoiskansalaisuus myönnettäisiin vain vastavuoroisuusperiaatteella toimivien maiden kanssa...
(jotenniin tykkään Niinistön tavasta tehdä hommaansa, ei ole tälläinen kaikesta riemastuva, hölöttävä ja järki jälkeenpäin tuleva... kuten minä, onneksi en ole presidentti!)

Suomen kannalta on huolestuttavaa todeta, että tämän ryssälän diktaattorin ajatuksissa pyörii romanovien venäjä, ei neuvosto-venäjä ja sen rajat. Pitää varmaan tavoitteena palauttaa vuoden 1917 rajat.
 
Avdiivkan eteläpuolelta huonoja uutisia / huhuja. Artur Micek ei ole ainoa joka on kirjoittanut tästä tänään:

Unfortunately, the situation south of Avdiivka has deteriorated significantly again.

Unconfirmed information yet says that at least several Ukrainian "fortresses" fell into the hands of the Russians.



-

MUOKKAUS: tässä se mitä Perpetua kirjoitti pari tuntia sitten:

Ukraine losing Zenit is actually a pretty upsetting turn of events tbh.

I hold out hope that all the shit is fake. But it would be really tremendously awful news. Like, really bad.



-

Perpetuan ensimmäisen viestin kommenteista löytyy tämä:

This is "Zenit", it's an old AA base that russians have been trying to get for a long time

Tactically it's important.


1705949529219.png

-

Joka tapauksessa Avdiivkan seutua kannattaa pitää silmällä, koska ryssä yrittää siellä tosissaan (ei sillä etteikö olisi yrittänyt jo kohta kahden vuoden ajan).
 
Viimeksi muokattu:
Tästä ollut puhetta jo aikaisemmin, koska tapaus on pari päivää vanha: ryssä valtasi Krokhmalne-nimisen kylän Kharkovan ja Luhanskin alueiden rajaseudulla (kylän asukasmäärä taisi olla 45, mikä kertoo sen koosta tai oikeammin koon puutteesta):

Russian forces are intensifying attacks near the Kharkiv-Luhansk oblast border.

Recent satellite imagery shows new artillery craters west of Tabivka. (Images JAN 12 vs JAN 21)

Russian forces were confirmed to have captured Krokhmalne (4.5 km southeast of Tabivka) around JAN 20.



-

Syy miksi lainaan tämän: Kharkova / Harkova on erikoinen kaupunki, koska ryssällä tai kenties Putinilla tuntuu olevan jonkinlainen pakkomielle kaupunkia kohtaan. Se on tietysti suuri teollisuuskaupunki lähellä rajaa ja ryssän hyökkäys pysäytettiin sen ulkopuolelle. Kenties siinä on riittämiin syitä, mutta joka kerta kun ryssä on iskenyt Ukrainaan ohjuksilla, Kharkovaan / Harkovaan on hyökätty S-300 / S-400 ohjuksilla. Suuri kaupunki niiden kantaman sisällä, siinäkö ainoa syy iskuihin?

Julkisuuteen vuodetun "ryssän sotasuunnitelman" mukaan tavoitteet olisivat:

- vallata Donetskin ja Luhanskin alueet vuonna 2024
- vallata Dnipro-joen itäpuoliset alueet vuosien 2025 ja 2026 aikana

Erikoisesti kyseisessä suunnitelmassa mainittiin Kharkova / Harkova erikseen nimeltä, tosin ei ollut ainoa kaupunki joka mainittiin.

Enpä tiedä, ehkä tämä on vain minulla takaraivossa mutta jotenkin on sellainen ajatus että Kharkova / Harkova koettaisiin ryssän maalla hieman samanlaisena kuin Mariupol eli symbolisesti tärkeä kaupunki joka täytyy kukistaa ja valloittaa koska osoittivat niin vahvaa vastarintaa sodan aikana. Kenties olen väärässä, se on joka tapauksessa vain yksi itäisen Ukrainan suuri kaupunki monien muiden joukossa - tosin kieltämättä se on lähellä rajalinjaa ja Belgorodin kaupunkia (minne tulee junaratoja usealta suunnalta, tehden logistiikan tältä osin helpommaksi).
 
Back
Top