Ukrainan konflikti/sota

Hiukan ihmettelen noita haulikoita ja rynkkyjä drooneissa. Paljon turhaa painoa hyvinkin rajallista suorituskykyä syömässä ja osuminen on kuitenkin aina vähän niin ja näin. Miksi ei tehdä pieniä raketteja?

Pienikin määrä räjähdysainetta neutraloi jopa airsoft-varusteita paremmat kamppeet omaavan jalkamiehet eikä niitä viitsisi ottaa niskaansa edes pulla-Uazissa. Miltei koko raketin massa olisi kuitenkin hyötykuormaa.

Turhaapa näitä täällä miettii. Haulikko nyt vaan sattuu olemaan ase mikä suunniteltu pienten kohteiden ampumiseen lentoon. Aika luontevaa, että sellainen yhdistetään droneen jolla metsästetään toisia drooneja. Edes osuminen ei ole ongelma jos saisi vastaavan systeemin kuin näissä: https://www.smart-shooter.com/

Enempää ei viitsi tästä aiheesta jauhaa kun ei liity suoraan tämän sodan seuraamiseen.

Ääni kyllä kuuluu, mutta välähdys tulee ennenkuin räjähdys, koska äänennopeus on pienempi kuin valon. Surina mielestäni lakkaa räjähdyksen kanssa samaan aikaan.
Juu ei tuossa videolla hetkeä ennen räjähdystä kyllä mitään taloa näy ohjuksen edessä. Voi olla sitten että jäänteet on talon sytyttäny jonkun talon, mutta ei tuo mielestäni suora osuma ole.

...vähän löylyä lisää... Kyllä se mopon ääni loppuu ihan siihen hetkeen, kun räjähdyksenkin ääni saavuttaa mikin... Ja niin kuin Jalperi sanoi, ei mitään noin korkeaa näy ohjuksen edessä... Välähdyksen ja äänen erosta on helppo laskea jopa kuvausetäisyys...

...vähän löylyä lisää... Kyllä se mopon ääni loppuu ihan siihen hetkeen, kun räjähdyksenkin ääni saavuttaa mikin... Ja niin kuin Jalperi sanoi, ei mitään noin korkeaa näy ohjuksen edessä... Välähdyksen ja äänen erosta on helppo laskea jopa kuvausetäisyys...
Ei lopu. Räjähdyksen ääni blokkas varmaan mikin hetkeksi, mutta kun kuva siirtyy ikkunankarmista hieman eteenpäin, taustalla kuuluu ikäänkuin putoavan mopon ääni, hiljaisempana. Juuri ennenkuin leikkaus siirtyy palavaan taloon.
EDIT: kohdassa n. 12 sekuntia.

Ei lopu. Räjähdyksen ääni blokkas varmaan mikin hetkeksi, mutta kun kuva siirtyy ikkunankarmista hieman eteenpäin, taustalla kuuluu ikäänkuin putoavan mopon ääni, hiljaisempana. Juuri ennenkuin leikkaus siirtyy palavaan taloon.
EDIT: kohdassa n. 12 sekuntia.
Ehkä sä sitte vaan kuulet värejä ja näät ääniä paremmin, ku minä... Sahasin nauhaa monet kerrat ja tietyn herzin äänet kyllä ainakin mun ääniraidalla loppu just sen jysähdyksen kohdalla...

Kertokaas sitten viisaamat, mikä tuo valopiste 5sec kohdalla on, joka tulee pilvestä alas päin, osuu ja ottaa kimmokkeen jostakin rakennuksesta (tms) ohjuksen etupuolella? Jotakin osuu maahan videon vasemmassa reunassa, selkeästi torjuntaohjuksen räjähdyksen edessä n. 7sec kohdalla. Rohkenisin väittää, että ohjus ei osu kohteeseen. Osuuko kerrostaloon - tuskin. Räjähti tod.näk. ilmassa.

Ehkä sä sitte vaan kuulet värejä ja näät ääniä paremmin, ku minä... Sahasin nauhaa monet kerrat ja tietyn herzin äänet kyllä ainakin mun ääniraidalla loppu just sen jysähdyksen kohdalla...
Viimeinen tästä asiasta, ei viitti jankata. Jos kelaat siihen 12 sek kohtaan ja laitat volyymit täysille, varmaan kuulet. Nään kyllä väritkin ihan hyvin, mutta taloon osumaa en, enkä saman näköistä taloa kuin 13 sek kohdasta eteenpäin. Se menee arvauksen piikkiin. Pitäis olla hiukka tarkempaa resoa.

Kertokaas sitten viisaamat, mikä tuo valopiste 5sec kohdalla on, joka tulee pilvestä alas päin, osuu ja ottaa kimmokkeen jostakin rakennuksesta (tms) ohjuksen etupuolella? Jotakin osuu maahan videon vasemmassa reunassa, selkeästi torjuntaohjuksen räjähdyksen edessä n. 7sec kohdalla. Rohkenisin väittää, että ohjus ei osu kohteeseen. Osuuko kerrostaloon - tuskin. Räjähti tod.näk. ilmassa.
On vain heijastus ikkunalasin sisäpinnassa.

Kyllä sen vaimean surinan kuulee selvästi kuulokkeilla. Mutta kieltämättä epäilyttää osuiko kerrostaloon. Luulisi että sellaisesta osumasta ei kerrostalon läpi lentäisi mitään hehkuvia ohjuksen osia tms. Nythän videolla niitä lentää melkoinen määrä.

Venäläinen lähde kertoi että 17 dronea hyökkäsi Smolenskiin ja kaikki ammuttiin alas. Joillekin siviilirakennuksille aiheutui vaurioita.

Viimeksi muokattu:
Onhan se ryssimistä kun ryssä etenee. Eikö saa kritisoida Ukrainan kykyä puolustaa, meneekö nojatuolikenraalilla tunteisiin?

Se nyt vaan on fakta että ryssä etenee.
Kertoisitko vielä, mikä operatiivinen tai strateginen menestys on ryssälle tullut näistä etenemisistä? Montako tuhatta tai kymmentätätuhatta ukrainalaista olisi pitänyt uhrata näiden peltojen puolustukseen? Sopivasti unohdit myös Ukrainan etenemisen Kurskin alueella.

Ukrainan kritisointi ei mene minulla tunteisiin, mutta pelkkä ryssän propagandan toistaminen sen sijaan menee vahvasti!

Ei se ole leffan laadusta kiinni, että jokaisesta esityksestä menee provikat tuon hintin murhanhimon rahoitukseen. Jos katsot ainoastaan ennen 2014 ostetulta VHS/DVD/BD:ltä, niin ole hyvä vaan. Kirpputorilta ostetutkin kelpuutan. Mutta yhtään streamausta, telkkariesitystä, tai kauppaliikkeestä hankittua tallennetta ei pidä hyväksyä. Ne rahoittavat ukrainalaisten kansanmurhaa.
Niin, en mä niitä ole ainakaan tällä vuosikymmenellä katsonut mistään tuutista, mutta jos YLE niitä verovaroilla tai kaupallinen kanava mainosrahoituksella lähettää niin voi ihan vain jättää katsomatta, eipä tarvitse täällä tuskailla kuinka surkeita ne on. Tai tuntea myötähäpeää.

Smolenskin lentokonetehdas.

Alkaa osua sellaisiin kohteisiin, että tuntuu ja maksaa aivan helvetisti korjata mikäli onnistuu ryssiltä koskaan. Hienosti menee erikoinen operaatio.

Back