Siviilipalvelusmies
Kersantti
Tuollaisella ultralla taitava pilotti laskee käytännössä mihin tahansa metsäautotien pätkälle tai pellolle. Näin siis lupakirjan ja ultran omistajana (ja tuollaisen samanlaisen Skyrangerin kyydissä istuneena). Siitä se ei siis jää kiinni, ja ajatuksena erinomainen. Eri asia on se että saattaisi kuumottaa lentää rajan yli Venäjälle lentopommi mahan alla tuollaisella 130-150 km/h lentävällä mopdeilla... Vaikka tiedustelu saa länsiapuja niin voi siellä silti olla ilmatorjuntaa reitillä, ja tuollaisesta ritsasta menee käsiaseen kaliberitkin läpi kuin tyhjää vaan.Maantielle lasketuminen vaatii järjestelyjä, muu liikenne pitää blokata jos homma ei ole tuttua. Alaskassa se onnistuu, mutta muualla en tiedä.
Autopilotilla Ultrakin kyllä maaliin pääsee, ilman + - 75 kg kuskia, Ultrasta ei myöskään yleisesti kuski poistu varjon kanssa, riskinsä olisi siinäkin.
Nuo koneet ihan varmasti koelennetään ja autopilotti viritetään toimimaan ihmispilotti kyydissä. Ja siirtolennot Ukrainan sisällä lähtöpaikalle (mikä luultavasti pidetään turvallisuussyistä salassa osalle operaation osallistuvistakin) on ehkä kätevintä tehdä nimenomaan lentäen. Autosta purettuna se pitäisi kasata ja mahdollisesti vielä koelentään lähtöpaikalla, lentäen kun tullaan niin riittää tankkaus ja pommin asennus ennen lähetystä viimeiselle matkalle. Painonsäästö tuollaisissa ultran penkeissä tai ohjaussauvassa on ihan mitätön, ja siinä kohdassa lienee kiire kun valmistellaan useampaa laitetta lähtöön, ei siinä ruveta enää mitään penkkejä irroittelemaan. Tällaiseen käsitykseen päädyin kun tuota mietin.