Ukrainan konflikti/sota

Maantielle lasketuminen vaatii järjestelyjä, muu liikenne pitää blokata jos homma ei ole tuttua. Alaskassa se onnistuu, mutta muualla en tiedä.
Autopilotilla Ultrakin kyllä maaliin pääsee, ilman + - 75 kg kuskia, Ultrasta ei myöskään yleisesti kuski poistu varjon kanssa, riskinsä olisi siinäkin.
Tuollaisella ultralla taitava pilotti laskee käytännössä mihin tahansa metsäautotien pätkälle tai pellolle. Näin siis lupakirjan ja ultran omistajana (ja tuollaisen samanlaisen Skyrangerin kyydissä istuneena). Siitä se ei siis jää kiinni, ja ajatuksena erinomainen. Eri asia on se että saattaisi kuumottaa lentää rajan yli Venäjälle lentopommi mahan alla tuollaisella 130-150 km/h lentävällä mopdeilla... Vaikka tiedustelu saa länsiapuja niin voi siellä silti olla ilmatorjuntaa reitillä, ja tuollaisesta ritsasta menee käsiaseen kaliberitkin läpi kuin tyhjää vaan.

Nuo koneet ihan varmasti koelennetään ja autopilotti viritetään toimimaan ihmispilotti kyydissä. Ja siirtolennot Ukrainan sisällä lähtöpaikalle (mikä luultavasti pidetään turvallisuussyistä salassa osalle operaation osallistuvistakin) on ehkä kätevintä tehdä nimenomaan lentäen. Autosta purettuna se pitäisi kasata ja mahdollisesti vielä koelentään lähtöpaikalla, lentäen kun tullaan niin riittää tankkaus ja pommin asennus ennen lähetystä viimeiselle matkalle. Painonsäästö tuollaisissa ultran penkeissä tai ohjaussauvassa on ihan mitätön, ja siinä kohdassa lienee kiire kun valmistellaan useampaa laitetta lähtöön, ei siinä ruveta enää mitään penkkejä irroittelemaan. Tällaiseen käsitykseen päädyin kun tuota mietin.
 
"Rakkaan" naapurin raakaöljyn tuotanto on ongelmissa. Ei pelkästään jalostus ja myynti. Tämän hetken tilapäiset (?) ongelmat öljyn myynnissä ja käytössä aiheuttavat vääjäämättä vastaavan kokoisen ongelman tuotannossa.

Pelkästään tämän vuoden iskujen jäljiltä raakaöljyn jalostus on menettänyt ~16% kapasiteetista tai enemmänkin. Laukkaansuun kautta meni ~20% viennistä. Valkovenäjälle ei myöskään valu öljyä, kun pumppausasema pistettiin paskaksi. Intia ja Kiina vähentävät ostojaan, koska pakotteet.

Miten tämä vaikuttaa sitten raakaöljyn tuotantoon? Venäjän öljyn välivarastot ovat suhteellisen pienet. Miksi varastoida, kun sitä saa kokoajan lisää? Tämä tarkoittaa, että pumppausta on pian vähennettävä rajusti. Kun öljyn pumppaus lopetetaan, niin sitä ei niin vain aloiteta uudestaan.

Shutting Down Oil Wells, a Risky and Expensive Option - resilience
 
Viimeksi muokattu:
Operatiivinen tilannetieto 31.01.2025 klo 08.00 Venäjän hyökkäyksestä
Kunnia Ukrainalle!

On alkanut 1073. päivä Venäjän federaation laajamittaista aseellista aggressiota Ukrainaa vastaan.

Viimeisen vuorokauden aikana käytiin 150 taistelukosketusta.

Eilen vihollinen teki yhden ohjusiskun ja 55 ilmaiskua Ukrainan joukkojen asemiin ja asutuskeskuksiin, käyttäen yhtä ohjusta ja 102 ilmapommia (КАБ). Lisäksi se suoritti yli 6 500 tykistökeskitystä, joista 127 monilaukaisurakettijärjestelmillä, ja käytti 2 767 kamikaze-droonia iskuissaan.

Aggressori iski ilmateitse mm. seuraavien asutuskeskusten alueilla: Hremjačka, Hremjač, Kozatša Lopan, Nova Kruhljakivka, Lyman, Dronivka, Siversk, Fedorivka, Tykhonivka, Bilokuzmynivka, Shcherbynivka, Ivanopillia, Dyliivka, Kleban-Byk, Katerynivka, Bilytske, Molodetske, Rozlyv, Komar, Ternove, Temyrivka ja Zelene Pole.

Viimeisen vuorokauden aikana Ukrainan puolustusvoimien ohjus- ja tykistöjoukot suorittivat yhden iskun vihollisen henkilöstön keskityspaikkaan, kolme iskua komentokeskuksiin, kaksi iskua ilmatorjuntajärjestelmiin ja seitsemän iskua muihin tärkeisiin kohteisiin.

Rintamatilanne eri suunnilla:

• Harkovan suunta: Yksi taistelukosketus tapahtui Liptsin suunnalla. Vihollinen ei suorittanut hyökkäystoimia.

• Kupjanskin suunta: Ukrainan joukot torjuivat kolme vihollisen hyökkäystä Petropavlivkan, Zahryzoven ja Novan Kruhljakivkan alueilla.

• Lymanin suunta: 11 taistelua, vihollinen keskitti voimansa Kopankan, Novoljubivkan, Balka Zhuravkan, Jampilivkan, Zelena Dolynan, Ternin ja Kolodiazin alueille.

• Siverskin suunta: Vihollinen hyökkäsi yhdeksän kertaa Bilohorivkan ja Verkhniokamjanskeen puolustusasemiin.

• Kramatorskin suunta: 10 torjuttua hyökkäystä Orikhovo-Vasylivkan, Novomarkoven, Stupochkyn, Chasiv Jarin ja Predtechyn lähellä.

• Toretskin suunta: 13 vihollisen hyökkäystä torjuttiin Toretskin, Dyliivkan, Shcherbynivkan ja Krymsken alueilla.

• Pokrovskin suunta: Ukrainan puolustajat torjuivat 71 vihollisen hyökkäystä Malynivkan, Yelizavetivkan, Vodiane Druhen, Novotoretsken, Andriivkan, Zviroven, Prominin, Pokrovskin, Lysivkan, Novoukrainkan, Udachnen, Jasenoven, Shevchenkon ja Dacnen lähellä.

• Novopavlivskan suunta: Ukrainan joukot pitävät edelleen puolustusta. Vihollinen yritti kahdesti murtaa puolustuslinjan Kostiantynopolin ja Rozlyvin alueilla.

• Huljapilen suunta: Vihollinen hyökkäsi neljä kertaa Novopilin ja Novosilkan alueilla.

• Pridniprovskan suunta: Seitsemän torjuttua vihollisen hyökkäystä.

• Kurskin suunta: 11 taistelukosketusta, vihollinen suoritti 17 ilmaiskua käyttäen 22 ohjattua pommia (КАБ) ja yli 360 tykistökeskitystä, joista kolme monilaukaisurakettijärjestelmillä.

• Orikhivin suunta: Ei merkittäviä vihollisen hyökkäyksiä viimeisen vuorokauden aikana.

• Volynin ja Polissjan suunnat: Tilanne pysyy muuttumattomana.

• Tšernihivin ja Sumin alueiden raja: Vihollinen käyttää tykistöä Ukrainan asutuskeskuksiin Venäjän alueelta.

Viimeisen vuorokauden aikana Venäjän joukot kärsivät 1 670 henkilötappion menetyksen. Lisäksi Ukrainan puolustajat tuhosivat 3 tankkia, 17 panssaroitua taisteluajoneuvoa, 33 tykistökappaletta, 1 monilaukaisurakettijärjestelmän, 63 taktista UAV-lennokkia, 101 ajoneuvoa ja erikoiskalustoyksikön.

IMG_6838.webp

Liity puolustusvoimiin!
Yhdessä voitamme!

Itäinen suunta: VIRALLISTA

Operatiivinen tilannetieto taistelujen etenemisestä OSUV “Khortytsia” -vastuualueella.

▪️ Kupjanskin suunta: Vihollinen hyökkäsi joukkojemme asemiin Petropavlivkan ja Novan Kruhljakivkan lähellä. Lymanin suunta: Hyökkäykset kohdistuivat Kopankaan, Jampilivkaan, Zelena Dolynaan ja Terneihin. Yhtäkään asemaamme ei menetetty.

▪️ Siverskin suunta: Vihollinen yritti panssaroitujen ajoneuvojen tukemana murtaa puolustuksemme Bilohorivkan ja Verkhniokamjansken alueilla. Tulitukemme seurauksena 10 vihollisen panssaroitua ajoneuvoa tuhottiin tai vaurioitettiin. Jäljelle jäänyt vihollisjoukko eliminoitiin heidän yrittäessään vetäytyä lähtöasemiinsa.

▪️ Kramatorskin ja Toretskin suunnat: Vihollinen jatkoi hyökkäyksiä tykistön ja UAV-lennokkien tukemana. Chasiv Jarin ja Toretskin alueilla käytiin kovia taisteluita. Chasiv Jarin puolustusasemia vastaan suoritettiin lähes 220 tykistökeskitystä. Hyökkäykset kohdistuivat myös Orikhovo-Vasylivkan, Novomarkoven, Predtechynon ja Krymsken alueille. Shcherbynivkan alueella vihollinen käytti kahta panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa (BTR), jotka tuhottiin miehistöineen Ukrainan tykistön toimesta.

▪️ Koko rintamalinjan kuumin sektori – Pokrovskin suunta. Vihollinen yritti edetä pääasiassa ilman panssarikalustoa Zelene Polen, Vodiane Druhen, Malynivkan, Yelizavetivkan, Myroliubivkan, Prominin, Novoukrainkan, Udachnen, Novooleksandrivkan, Sribnen, Andriivkan, Dacnen, Ulaklyn ja Jantarnen alueilla. Ukrainan puolustusvoimat aiheuttavat viholliselle merkittäviä tappioita niin henkilöstössä kuin kalustossa. Toimenpiteitä tilanteen hallitsemiseksi ja asemien pitämiseksi on käynnissä.

▪️ Novopavlivskan suunta: Vihollinen hyökkäsi Kostiantynopolin alueella, mutta ei saavuttanut menestystä. Vihollinen jatkaa joukkojen keskittämistä tulevia hyökkäyksiä varten.

🔉 Muistutamme, että kaikki tiedot puolustusvoimien toiminnasta, joukkojen siirroista ja asemista sekä kohteiden ja yksiköiden sijainneista ovat salassa pidettäviä. Tietojen paljastaminen on rangaistavaa Ukrainan lain mukaisesti.

Itäinen suunta

🔥 Tänään OSUV “Khortytsia” -vastuualueella erityisesti kunnostautuivat seuraavat puolustajamme:

🔹 42. erillinen mekanisoitu prikaati
🔹 54. erillinen mekanisoitu prikaati, hetmanni Ivan Mazepan mukaan nimetty
🔹 57. erillinen moottoroitu jalkaväkiprikaati, kasakka-atamaani Kostja Hordijenkan mukaan nimetty
🔹 81. erillinen ilmarynnäkköprikaati “Slobožanštšyna”

🔉 Puolustajamme tuhoavat vihollista tehokkaasti, aiheuttaen sille merkittäviä tappioita sekä henkilöstössä että kalustossa.

Kiitos palveluksestanne!

Kurskin suunta

Päivisin meidän pojat eliminioivat vihollisen joukkueittain.

Kurskin operaatioalueella tilanne on suhteellisen vakaa – kumpikaan osapuoli ei suorita aktiivisia hyökkäysoperaatioita. Myöskään “korealaiset” eivät ole viime aikoina liikkuneet merkittävästi, eikä jalkaväkikosketuksia ole ollut siinä määrin, että heidän läsnäolonsa voisi vahvistaa.

Tällä hetkellä on suhteellinen tauko, mutta meidän joukot tekevät jatkuvasti iskuja pudotuksilla ja FPV-droonien avulla, erityisesti pyrkien iskemään vihollisen joukkoihin liikkeellä ollessaan. Yhden prikaatin sektorilla päivittäin eliminoidaan vihollisen jalkaväen joukkue, ja tämä tapahtuu vieläpä alueella, jossa tilanne on “suhteellisen rauhallinen.”

🇺🇦 Erikoisjoukot (SSO) tekevät erinomaista työtä – sekä operaattorit että drooniryhmät ovat jo eliminoineet merkittävän määrän vihollisia.

Upseeri ✙
 
Mitä sä et nyt halua tajuta? Nimenomaan autopilotilla pääsee maaliin, mutta ei kykene suorittamaan välilaskua ja kantavuus ei vehkeen valmistuspaikasta riitä haluttuun maaliin. Joten välilasku tehdään. Jos tien pätkän käyttäminen vaatii liikaa järjestelyjä, niin pari tyyppiä odottaa bensan ja ehkäpä pomminkin kanssa siinä Osipovin pellon kulmalla, tai kylän entisen jalkapallo kentän vieressä... Sieltä kantavuus riitää maalille asti... Pilotilla ei ole aikomustakaan alkaa harrastamaan mitään laskuvarjo hyppelyä ta lisäkuormana liihotella siitä yhtään mihinkään.. Nyt kone on saatu sinne mistä kantavuus riittää, sitä ei aleta siinä sen enempää purkamaan koska nyt on kiire, ettei vihu kerkeä havaitsemaan, vaan tankataan ja pommi viritetään... Pilotti siis jää siihen Osipovin pellon laitaan ja kone lähtee kauko-ohjattuna maalille

Tämä muuten erinomainen järjestely, mutta kuinka toteutetaan pilottien palautus ja ennenkaikkea, mistä kaikki pilotit? Vaikka vain kolmekin konetta yössä, vaatisi jo parissa viikossa 40 pilottia, vapaaehtoisena melkoisen riskialttiiseen tehtävään. Todennäköisesti näin tehdään oikein pitkille matkoille yksittäsinä tapauksina, mutta tuskin laajemmassa mitassa.
 
Tämä muuten erinomainen järjestely, mutta kuinka toteutetaan pilottien palautus ja ennenkaikkea, mistä kaikki pilotit? Vaikka vain kolmekin konetta yössä, vaatisi jo parissa viikossa 40 pilottia, vapaaehtoisena melkoisen riskialttiiseen tehtävään. Todennäköisesti näin tehdään oikein pitkille matkoille yksittäsinä tapauksina, mutta tuskin laajemmassa mitassa.
Eiköhän tämä välitankkaus ja kauko-ohjauksella jatkaminen pääasiassa tehdä Ukrainan alueella rintaman lähiselustassa. Joten pilotti hyppää tankkausmiesten kanssa heijän autoon ja ajelee hakemaan uutta konetta... Voihan ne tätä harrastaa myöskin ryssien puolella, mutta sillon on jo kyseessä ihan erikoisoperatsuuni ;)

Ekassa asiaa koskevassa viestissä kehittelin vain syytä, miksi penkki ja valjaat ym. on koneessa... No ilmeisesti kirjoitan sanottavani niin epäselvästi, ettei siitä hahmotu mitä tarkoitan... no multa nyt kuitenkin loppui rautalanka, tajutkaa viestit miten parhaaksi näätte...

ps. Välitankkaus tehdään tietysti vain tarvittaessa, eikä huvikseen ajankuluksi, kun näköjään unohtu sekin mainita ;)
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tämä välitankkaus ja kauko-ohjauksella jatkaminen pääasiassa tehdä Ukrainan alueella rintaman lähiselustassa. Joten pilotti hyppää tankkausmiesten kanssa heijän autoon ja ajelee hakemaan uutta konetta... Voihan ne tätä harrastaa myöskin ryssien puolella, mutta sillon on jo kyseessä ihan erikoisoperatsuuni ;)

Ekassa asiaa koskevassa viestissä kehittelin vain syytä, miksi penkki ja valjaat ym. on koneessa... No ilmeisesti kirjoitan sanottavani niin epäselvästi, ettei siitä hahmotu mitä tarkoitan... no multa nyt kuitenkin loppui rautalanka, tajutkaa viestit miten parhaaksi näätte...

Tottakai koneet lennetään Ukrainan sisällä lähelle rajaseutuja, siellä sitten matkaan autona. Itse ajattelin vain noita pitkän matkan tehtäviä, jonne polttoaine ei enää riitä ja vaaditaan välitankkaus ryssälässä. Se pommilasti vie paljon painoa pois polttoaineelta. Tuossa uudehko esimerkki googlettamalla kotimaassa käyttöön otetusta ultrakeveästä "raskaassa sarjassa", kuivapaino 344kg ja maksimilentoonlähtöpaino 600kg. Ei jää kuin 250kg kuormalle, polttoainetta ja pommikuormaa. Täydellä tankilla 2000km lentomatkaa, matkanopeus 240km/h!! Eli kuskin painon verran saa olla pommikuormaa, ja vaikka puolet polttoainemäärästäkin, niin silti pääsee 1000km:n päähän. Tuosta ultrakeveästä ei ole hirveästi riisuttavaa, kuten omapainostakin voi jo päätellä. On tää Ukrainan innovointi aseistuksen suhteen hienoa katottavaa, onneksi ryssä hyökkäsi vanhaan asetuotantonsa mekkaan :)

https://www.lentoposti.fi/uutiset/s...vyt_600_kgn_mtom_tuo_paremman_kuormattavuuden
 
Tottakai koneet lennetään Ukrainan sisällä lähelle rajaseutuja, siellä sitten matkaan autona. Itse ajattelin vain noita pitkän matkan tehtäviä, jonne polttoaine ei enää riitä ja vaaditaan välitankkaus ryssälässä. Se pommilasti vie paljon painoa pois polttoaineelta. Tuossa uudehko esimerkki googlettamalla kotimaassa käyttöön otetusta ultrakeveästä "raskaassa sarjassa", kuivapaino 344kg ja maksimilentoonlähtöpaino 600kg. Ei jää kuin 250kg kuormalle, polttoainetta ja pommikuormaa. Täydellä tankilla 2000km lentomatkaa, matkanopeus 240km/h!! Eli kuskin painon verran saa olla pommikuormaa, ja vaikka puolet polttoainemäärästäkin, niin silti pääsee 1000km:n päähän. Tuosta ultrakeveästä ei ole hirveästi riisuttavaa, kuten omapainostakin voi jo päätellä. On tää Ukrainan innovointi aseistuksen suhteen hienoa katottavaa, onneksi ryssä hyökkäsi vanhaan asetuotantonsa mekkaan :)

https://www.lentoposti.fi/uutiset/s...vyt_600_kgn_mtom_tuo_paremman_kuormattavuuden
Tuolla 450 tai 600 kilon lentoonlähtöpainolla ei ole mitään tekemistä fysiikan lakien kanssa, vaan tuossa taiteillaan ultrakevyen virallisen maksipainon kanssa, siis sen mikä tulee papereista. Perinteiset Cessnat/Piperit eivät välttämättä edes pääse ilmaan ylikuormassa, mutta ultrakevyt 100 hp:n Rotaxin kanssa nousee vaikka olisi muutama sata kiloa ylimääräistä.

Toki koneen lento-ominaisuudet ääritilanteissa on mitä on, ja eihän niitä rakenteita ole mitoitettu kuin sille viralliselle massalle. Mutta suuresti olisin yllättynyt jos 450 kilon ultraa ei tuolla kuormattaisi 600-700 kilon painoihin tai ylikin. Matkahan on yhdensuuntainen, ja varmaan aika suoraan ja varovasti lennetään, lisäksi lentoonlähtö voidaan tehdä 3000 metrin kiitotieltä loivasti (virallisilla painoilla riittää 300 metriä tms..).

Eli tuo kannattaa pitää mielessä kun miettii mahdollisia polttoainemääriä ja hyötykuormia. Uskon kyllä että tuolla ulosmitataan kaikki mahdollinen laitteista.
 
Tuolla 450 tai 600 kilon lentoonlähtöpainolla ei ole mitään tekemistä fysiikan lakien kanssa, vaan tuossa taiteillaan ultrakevyen virallisen maksipainon kanssa, siis sen mikä tulee papereista. Perinteiset Cessnat/Piperit eivät välttämättä edes pääse ilmaan ylikuormassa, mutta ultrakevyt 100 hp:n Rotaxin kanssa nousee vaikka olisi muutama sata kiloa ylimääräistä.

Toki koneen lento-ominaisuudet ääritilanteissa on mitä on, ja eihän niitä rakenteita ole mitoitettu kuin sille viralliselle massalle. Mutta suuresti olisin yllättynyt jos 450 kilon ultraa ei tuolla kuormattaisi 600-700 kilon painoihin tai ylikin. Matkahan on yhdensuuntainen, ja varmaan aika suoraan ja varovasti lennetään, lisäksi lentoonlähtö voidaan tehdä 3000 metrin kiitotieltä loivasti (virallisilla painoilla riittää 300 metriä tms..).

Eli tuo kannattaa pitää mielessä kun miettii mahdollisia polttoainemääriä ja hyötykuormia. Uskon kyllä että tuolla ulosmitataan kaikki mahdollinen laitteista.

Juuh. Ei kai se maksimilentopaino muuta tarkoita kuin, että spekseissä mainitut maksimigeevoimat ja tuuliolosuhteet ja sensellaiset pitävät paikkansa siihen painoon asti ja koneella voi sitten lennellä vuosikaudet niin, että kone pysyy kasassa.

Jos tarkoitus on lentää kertakäyttömeiningillä pommi perille, tavaraa kyllä lähtee taivaalle *merkittävästi* enemmän kerralla. Hanaa vaan, jos lähtee matkan alkupäässä juuri ja juuri ilmaan niin sehän riittää. Kevenee vaan polttoaineen vähentyessä.

EDIT: niin juu ja vielä tuo papereilla luokittelukikkailu. Niinhän se pakettiautokin muuttuu kuorma-autoksi, jos paperiin laitetaan isompi maksimipaino. Ei tartte edes laitteen muuttua.
 
Tuolla 450 tai 600 kilon lentoonlähtöpainolla ei ole mitään tekemistä fysiikan lakien kanssa, vaan tuossa taiteillaan ultrakevyen virallisen maksipainon kanssa, siis sen mikä tulee papereista. Perinteiset Cessnat/Piperit eivät välttämättä edes pääse ilmaan ylikuormassa, mutta ultrakevyt 100 hp:n Rotaxin kanssa nousee vaikka olisi muutama sata kiloa ylimääräistä.

Toki koneen lento-ominaisuudet ääritilanteissa on mitä on, ja eihän niitä rakenteita ole mitoitettu kuin sille viralliselle massalle. Mutta suuresti olisin yllättynyt jos 450 kilon ultraa ei tuolla kuormattaisi 600-700 kilon painoihin tai ylikin. Matkahan on yhdensuuntainen, ja varmaan aika suoraan ja varovasti lennetään, lisäksi lentoonlähtö voidaan tehdä 3000 metrin kiitotieltä loivasti (virallisilla painoilla riittää 300 metriä tms..).

Eli tuo kannattaa pitää mielessä kun miettii mahdollisia polttoainemääriä ja hyötykuormia. Uskon kyllä että tuolla ulosmitataan kaikki mahdollinen laitteista.
Laskeutumista, joka isoilla massoilla käy raken teisiin, ei tarvise huomioida.
 
Minulla olisi pari kysymystä tietävimmille.

Käyttääkö Ukraina noita ultrakeveistä tehtyjä droneja lähellä rintamalinjoja tehtäviin kiinteiden asemien pommituksiin vai onko liian helppo ampua sergeillä alas? Kun polttoainetta tarvitaisiin paljon pitkän matkan hyökkäyksiä vähemmän, pommikuorma voisi olla melkoinen ja silti kone voisi vielä pyrkiä lentämään takaisin kotiin uutta lentoa varten. Kun pommitus on automaattinen ja tiputuskorkeus matala, niin tarkkuuden luulisi olevan hyvä tyhmälläkin pommilla. Ei tarvittaisi mitään liitokittejä. Kuulostaa hyvin kustannustehokaalta ja nopeasti skaalattavalta verrattuna hävittäjiin. Meidän kaikkien haaveilemaan murtokohtaan lennätetty muutaman sadan tai tuhannen, haaveissa sadantuhannen, dronen parven luulisi saavan jotain aikaan.

Toinen kysymys kuuluisi ehkä ihan toiseen ketjuun, mutta koska liittyy oleellisesti Ukrainan sotaan, niin kysyn täällä. Kuinka korkealle ammusilmatorjunnalla voi realistisesti ampua ja osua? Länsi- ja itäkalustolla tässä lienee eroa? Kysyn tätä siksi, että olisiko kaukoiskuissa sopivalla etäisyydellä ennen kohdetta mahdollista/järkevää nostaa lentokorkeus Sergein ulottumattomiin ja tehdä isku ylhäältä päin. Tällöin ainoa mahdollisuus torjuntaan olisi ohjus tai lentokone. Niitä ei kai riitä joka paikkaan. Ainakin videoilla Sergeit papattavat.

PS. Tuo vitsillä heittämäni satatuhatta lentokonedronea maksaisi 50000 euron yksikköhinnalla 5 miljardia. Ei hiivatti. Tekivätkö kuumehoureiset aivoni laskuvirheen?
 
Vaikka vain kolmekin konetta yössä, vaatisi jo parissa viikossa 40 pilottia,
Eiköhän Ukrainassa ole ultrapilotteja ihan riittävästi. Taitaa olla enemmän pulaa koneista kuin lentäjistä. Jokainen hävittäjälentäjäkin on joskus aloittanut koneella joka ei juuri ultrasta poikkea muuten kuin massojen osalta.
 
Eiköhän Ukrainassa ole ultrapilotteja ihan riittävästi. Taitaa olla enemmän pulaa koneista kuin lentäjistä. Jokainen hävittäjälentäjäkin on joskus aloittanut koneella joka ei juuri ultrasta poikkea muuten kuin massojen osalta.
Jep, mutta kuinka moni noista on ns. kertakäyttöinen... Kun ajatus oli että lentää ryssälään välitankkaukseen, silloin ne pilotit loppuu kun takaisin pääsee hyvin harva ns. samantien, osa joskus myöhemmin ja osa ei koskaan. Ukrainassa rajalle lentäviä pilotteja kyllä riittänee hyvinkin, ja äkkiäkös noita "taksikuskeja" kouluttaakin.
 
Mitäs ihme höpinää täällä on ultrapiloteista ja välitankkauksista ryssän maaperällä? Ne ultrakoneet kuskataan varustelun jälkeen ryssälän rajalle autoilla ja siipien ym. kiinnityksen jälkeen lähetetään sieltä matkaan. Ne laskeutuvat (syöksyvät) sen jälkeen maahan vasta maalin saavutettuaan tai jos ne ammutaan alas.
Ei niitä kukaan lennä mihinkään, paitsi korkeintaan tehtaan koelento. Siitä, ja valmistusteknisistä syistä niissä on istuimet ja ohjaimet pakoillaan (esim. istuin saattaa olla osa koneen jäykistävää runkoa, tms.).
E: ryssäkin saattaa nähdä tutkallaan jos siellä rajan takana jotain lentotoimintaa on. Senkin takia fiksumpi hoitaa se kuljetus autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top