Ukrainan konflikti/sota

Eurooppalaisten Nato -maiden tai EU:n jäsenmaiden yhteenliittymän tulisi tänään ilmoittaa maailmalle tiedoksi, että jollei ryssä vedä joukkojaan Ukrainalta valtaamiltaan alueilta ja lopeta sotatoimia huhtikuun loppuun mennessä uusi yhteenliittymä/liittouma tulee sotatoimin häätämään ryssät Ukrainasta ja jos sotatoimet ei ryssän osalta sen jälkeen lopu, niin hyökätään ryssän maaperälle tekemään 200 km suojavyöhyke sekä Ukrainalle, että kaikille muille ryssän läntisille rajamaille. Samoin mikäli ryssä ei poistu Ukrainasta huhtikuun loppuun mennessä, niin länsiliittouma estää merenkulun ryssälään ja takavarikoi tai tuhoaa merisaartoa uhmaavat alukset.

Mikään tuota edellistä löysempi kannanotto ei tule kysymykseen mikäli eurooppalaiset valtiot haluavat sodan loppuvan pian ja estyvän pitkäksi aikaa.
Vieläkö tämä joitakin naurattaa???
 
Tässä muuten hyvin mielenkiintoinen yksityiskohta, joka on mennyt minulta ohi, vaikka katsoinkin sen tuoreimman Covert Cabal videon jossa tarkasteltiin ryssän varastotukikohtien panssarivaunujen tilannetta vuoden 2024 loppupuolella.

En tarkoita että yleinen trendi olisi mennyt ohi mutta "decent" vaunujen hyvin pieneksi kutistunut määrä, "kesä 2024" laskelmassa "decent" kategorian panssarivaunujen määrä oli 700 kpl (LÄHDE). Satelliittikuvia ei oltu silloinkaan otettu samaan aikaan joten osa tukikohdista oli kevään 2024 tilanne ja osa kesä 2024 - osa selvästi vanhempia, kuten nytkin mutta näiden tukikohtien merkitys on ollut pieni tai olematon jo pidemmän aikaa.

Jompy julkaisee päivittyvää taulukkoa, tässä varastotukikohtien tilanne (huomaa myös satelliittikuvien päivämäärä):

1739799180584.webp

Tässä se mielenkiintoisempi yksityiskohta, heidän arvionsa varastovaunujen kunnosta:

1739799238292.webp

"Decent" luokkaan kuuluviksi arvioituja vaunuja olisi jäljellä "vain" 279 kpl ja ne ovat T-62 ja T-72B vaunuja.

Tämän tiedon perusteella ei tiedetä, missä varastotukikohdissa nämä "decent" luokitellut vaunut ovat, mutta jo otetaan ryssän näkökulmasta paras tilanne, niin nämä olisivat sellaisissa tukikohdissa joista otetut satelliittikuvat ovat mahdollisimman tuoreita.

T-72B vaunujen osalta 26.11.2024 eli noin kolme kuukautta sitten ja T-62 osalta 20.10.2024. eli noin neljä kuukautta sitten.

Ryssän on arvioitu "valmistavan" noin 1500 kpl panssarivaunuja per vuosi, mutta varastotukikohtien tyhjenemisen tahti on selvästi tätä pienempi.

Tuo "valmistusmäärä" sisältää tietysti ihan uudet panssarivaunut mutta ne ovat pieni osa kokonaisuudesta (arviosta riippuen 150-300 kpl per vuosi, minä olen taipuvaisempi uskomaan 150-200 kpl mutta tälle ei ole varmaa tietoa). Sodan alkupuolella arvailin että ehkä 10% vuoden kokonaismäärästä mutta prosenttiluku voi olla tällä hetkellä suurempi.

Sen lisäksi määrä sisältää Ukrainasta palaava vaurioituneet tai muuten vain korjausta odottavat vaunut, joiden määrälle en ole nähnyt arviota. Sodan alkupuolella arvailin että ehkä 45% vuoden kokonaismäärästä mutta prosenttiluku voi olla tällä hetkellä suurempi. Todennäköisesti onkin, koska varastotukikohtien tyhjentyminen on hidastunut.

Kolmas ja viimeinen ryhmä ovat nämä varastotukikohdista aktivoidut vaunut. Tämäkin poistuma ei välttämättä mene 100% sellaisenaan Ukrainaan vaan vaunu on voinut poistua varastotukikohdasta mutta päätyä elintenluovuttajaksi joko BTRZ pajan pihalle tai UVZ:lle tai Omskille. Silti, olen aikaisemmin arvaillut että nämä voisivat olla 45% vuoden kokonaismäärästä, tosin veikkaan että tällä hetkellä numero ei ole noin suuri.

-

MUTTA jos leikitään näillä numeroilla, niin nähdään että 45% kokonaismäärästä 1500 kpl on 675 kpl. JOS tämä määrä todellakin poistuisi ryssän varastotukikohdista per vuosi (tällä hetkellä), niin silloin tuo "decent" vaunujen määrä 279 kpl riittäisi noin viideksi kuukaudeksi.

Muistetaan yllä oleva huomio varastotukikohtien satelliittikuvien iästä: T-72B vaunujen osalta 26.11.2024 eli noin kolme kuukautta sitten ja T-62 osalta 20.10.2024. eli noin neljä kuukautta sitten.

Tällöin havaitaan että lasketusta viidestä kuukaudesta olisi enää jäljellä yksi tai kaksi kuukautta.

HUOM: high_marsed, Jompy ja Covert Cabal ovat arvioineet vaunujen kuntoluokituksen satelliittikuvien perusteella, joten siinä on ilmiselvä virheiden mahdollisuus.

-

MUOKKAUS: "Kesä 2024" tilanne oli että varastossa oli "decent" luokkaan merkittyjä vaunuja 700 kpl ja nyt "vuoden 2024 lopussa" niitä oli 279 kpl.

Täten määrä on kutistunut 421 kpl verran ja aikaväli on 5-6 kuukautta, riippuen siitä mitä tukikohtaa tarkastellaan (eri tukikohtien satelliittikuvat on otettu eri aikoina joten ei ole yhtä ja samaa ajanhetkeä mistä laskea.

Kutistuma voisi siis olla 60-70 panssarivaunua per kuukausi, karkeasti laskien. Tämä tahti tarkoittaisi puolen vuoden osalta 360-420 panssarivaunua, tosin tämä on vain karkea laskelma. Varastotukikohtien tyhjenemisen tahti riippuu myös siitä, mitä panssarivaunumallia siellä on varastoitu.

-

Seuraavan kerran, sitten jos/kun tekevät seuraavan tarkastelun näistä varastotukikohdista (voi mennä kesään 2025 asti, eivät tee näitä turhan tiuhaan vaan pari kertaa vuodessa), niin onpa mielenkiintoista nähdä, muuttuuko "poor" ja "worse" kategorioiden vaunumäärä.

He ovat korostaneet että sinänsä "poor" ei tarkoita etteikö niitä voisi yrittää aktivoida, mutta kuntoarvio kertoo että aktivointi olisi työläämpää ja kalliimpaa. JOS ovat arvioineet tämän oikein niin aktivoinnin tahti voisi hidastua, ehkä jopa selvästi, jolloin tappioiden korvaaminen menee vaikeammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä päivitetty lista #34 ryssän jalostamoista. Lisätty neljäs isku Ilskyn jalostamoon. Edellisestä iskusta samaan paikkaan on kahdeksan kuukautta. Linkki listaan #33.
JalostamoTuotantoIskut
Omsk Refinery (Rosneft)21 Mt (380,000 bpd) (2,443 km)
Ryazan Refinery (Rosneft)17,1 Mt (342,000 bpd) (467 km)13.3.2024, 1.5.2024, !!24-26.1.2025!!
Nizhny Novgorod Kstovo (Lukoil)17 Mt (340,000 bpd) (780 km)12.3.2024, !!29.1.2025!!
Slavneft-Yanos, Yaroslav (Rosneft)15,7 Mt (704 km)
Volgograd (Lukoil)14,5 Mt (287,000 bpd) (450 km)3.2.2024, 12.5.2024, 21.6.2024, 15.1.2025, 31.1.2025, 3.2.2025
Perm (Lukoil)13,1 Mt (259,500 bpd) (1,482 km)
Purovsky plant (Novatek)13 Mt (~3,700 km Harkovasta)
Moscow Refinery, (Gazprom Neft/Central Fuel Company)10,5 Mt (213,000 bpd) (450 km)13.2.2024
Angarsk Petrochemical Company (Rosneft)10,2 Mt (194,000 bpd) (4,453 km)
Gazprom Neft Salavat10 Mt (1,297 km)9.5.2024, 26.11.2024
Kirish Oil Refinery (Surgutneftegas)10 Mt (346,000 bbd), (1,300 km Harkovasta)
Ufaneftekhim Refinery (Bashneft)160,000 bbl/d (25,000 m3/d) (1,331 km)
Tuapse Refinery (Rosneft)9,0 Mt (240,000 bpd) (425 km)24.1.2024, 17.5.2024, 22.7.2024
Taneco Refinery (Tatneft) Nizhnekamsk, Tatarstan8,7 Mt (150,000 bbl/d) (1,122 km)2.4.2024, 11.1.2025
Komsomolsk Refinery (Rosneft)8,3 Mt (143,000 bpd) (6,523 km)
Taif Refinery, Nizhnekamsk8,3 Mt 143,000 bbl/d (1,122 km)
Tyumen7,5 Mt (1,979 km)
Ufa Refinery (Bashneft)7,5 Mt, 129,000 bbl/d (20,500 m3/d) (1,331 km)1.11.2024
Achinsk Refinery (Rosneft)7,5 Mt (129,000 bpd) (3,499 km)
Novo-Ufa Refinery (Bashneft)7,1 Mt 122,500 bbl/d (19,480 m3/d) (1,331 km)
Saratov Refinery (Rosneft)7 Mt (120,500 bbl/d) (597 km)8.11.2024, 14.1.2025, 11.2.2025
Syzran (Rosneft)7 Mt (811 km)
Laukaansuun LNG terminaali (Novatek)7 Mt22.1.2024, 4.1.2025
Syzran Kubyshev, Samara7 Mt (916 km)16.3.2024
Novokuibyshevsk Refinery (Rosneft)6,7 Mt (136,000 bbd)16.3.2024 ja 23.3.2024
Orsk Refinery (SAFMAR)6,6 Mt (114,000 bbd) (1,457 km)
Ilsky Refinery (KNGK Group)6,6 Mt (132,000 bpd) (333 km)9.2.2024, 27.4.2024, 21.6.2024, 17.2.2025
Afipsky Refinery (NefteGazIndustriya), Krasnodar Krai6,25 MT (120,000 bpd), (~300 km)31.5.2023, 9.2.2024, 2.5.2024, 20.6.2024, 10.2.2025
Novoshakhtinsk Oil Refinery5 Mt (172,000 bpd) (158 km)13.3.2024, 6.6.2024, !!19.12.2024!!
Khabarovsk Refinery
(АО "ННК-Хабаровский НПЗ"::Главная)
5 Mt 86,000 bbl/d (13,700 m3/d) (6,591 km)
Tobolsk Petrochemical Refinery (Sibur)138,000 bbl/d (21,900 m3/d) (~2,800 km Harkovasta)
Kuibyshev Refinery (Rosneft), Samara4,5 Mt (120,500 bpd)16.3.2024 ja 23.3.2024
Antipinsky Refinery (JSC Antipinsky Refinery)114,000 bbl/d (18,100 m3/d) (~2,600 km Harkovasta)
Mariysky Refinery, Mari El (Newstream)4,5 Mt (90,000 bpd), (1,100 km)
Ukhta (Lukoil)4,2 Mt (71,500 bpd) (1,671 km)
Surgut4 Mt (2,508 km)
Slavyansk Oil Refinery, Slovyansk-on-Kuban,
Krasnodar Krai (Slavyansk ECO)
4 Mt (282 km)17.3.2024, 27.4.2024, 19.5.2024
Yaya Refinery (NefteKhimService)57,000 bbl/d (9,100 m3/d) (3,254 km)
Astrakham GPP (Gazprom Neft)3,3 Mt (66,000 bbp) Mt (783 km)3.2.2025
Nizhvevartovsk NGO (Gazprom)1,58 Mt 25,100 bpd (2,674 km)
Mari, Tabashino1,44 Mt (993 km)
Angier NZ, Angero Sugensk1,2 Mt (3,230 km)
Perviy Zavod Refinary, Polotnyanyy, Kaluga~1 Mt (24,000 bpd)30.8.2023 (2 dronea), 15.3.2024, 10.5.2024
Usinsky1 Mt (2,013 km)

Aikajana

31.5.2023Afipsky, Krasnodar Krai4.1.2025Laukaansuun LNG terminaali Novatek2. isku
30.8.2023Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga11.1.2025Taneco Refinery Tatneft, Nizhnekamsk2. isku
22.1.2024Laukaansuun LNG terminaali14.1.2025Saratov Rosneft2. isku
24.1.2024Tuapse15.1.2025Lukoil Volgograd4. isku
3.2.2024Volgograd24-26.1.2025Ryazan Rosneft3. isku
9.2.2024Afipsky2. isku29.1.2025Nizhny Novgorod Lukoil2. isku
9.2.2024Ilsky31.1.2025Lukoil Volgograd5. isku
13.2.2024Moskova3.2.2025Lukoil Volgograd6. isku
12.3.2024Nizhny Novgorod3.2.2025Astrakham GPP Gazprom Neft
13.3.2024Novoshakhtinsk10.2.2025Afipsky5. isku
13.3.2024Ryazan11.2.2025Saratov Rosneft3. isku
15.3.2024Periy Zavod, Polotnyanyy2. isku17.2.2025Ilsky4. isku
16.3.2024Kuibyshev
16.3.2024Syzran
16.3.2024Novobuibyshevsk
17.3.2024Slavyansk, Slovyansk-on-Kuban, Krasnodar Krai
23.3.2024Kuibyshev2. isku
23.3.2024Novokuibyshevsk2. isku
2.4.2024Taneco Refinery, Nizhnekamsk
27.4.2024Slavyansk-EKO refinery2. isku
27.4.2024Ilsky2. isku
1.5.2024Ryazan Refinery2. isku
2.5.2024Afipsky3. isku
9.5.2024Gazprom Neft Salavat
10.5.2024Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga3. isku
12.5.2024Volgograd2. isku
17.5.2024Tuapse2. isku
19.5.2024Slavyansk, Slovyansk-on-Kuban3. isku
6.6.2024Novoshakhtinsk Oil Refinery2. isku
20.6.2024Afipsky4. isku
21.6.2024Ilsky3. isku
21.6.2024Volgograd3. isku
22.7.2024Tuapse3. isku
1.11.2024Ufa
8.11.2024Saratov
26.11.2024Gazprom Neft Salavat2. isku
19.12.2024Novoshakhtinsk Oil Refinery3. isku

.
 
Tää voisi mennä talousketjuunkin mutta laitetaan tänne jalostamoiskujen perään.
Jalostamoiskut on hyvä toimi mutta eivät yksistään ainakaan vielä näytä toimivan.
Venäjän tulot raakaöljystä 13% nousussa.
Ranska ostaa LNG:ä venäjältä yli 30% tarpeestaan.
Varjolaivasto kuljettaa yli 80% öljystä Venäjältä, ja suurin osa Suomenlahden kautta.

Kyllä tuossa voisi EU ryhdistäytyä ja laittaa varjolaivastoa pakotteiden alaiseksi ja tarvittaessa estää liikenne vetoamalla öljyvahingon riskii vakuuttamattomalla aluksella.
Ranska voisi lopetaa LNG:n ostamisen.
Turkkia voisi koittaa painostaa mukaan, Kiina ja Intia ehkä mahdotonta saada mukaan.

Mä sinänsä ymmärrän että energiasidonnaisuus ei ole helppo lopettaa mutta että edelleen kolmen vuoden jälkeen rahoitetaan venäjää on käsittämätöntä...

Minun mielestäni ollaan oltu jo pitkään siinä tilanteessa, että kulku ryssän satamiin Itämerellä tulee estää. Eikä tarvitse keksiä mitään ympäristösyitä, vaan voidaan vedota siihen, että ryssä on sodassa meitä vastaan.
 
Minun mielestäni ollaan oltu jo pitkään siinä tilanteessa, että kulku ryssän satamiin Itämerellä tulee estää. Eikä tarvitse keksiä mitään ympäristösyitä, vaan voidaan vedota siihen, että ryssä on sodassa meitä vastaan.
Tai sitte keksiä nimenomaan ne ympäristösyyt " ei täällä liikennöidä ilman tuplapohjaa"... Mut arvaa toimiiko vihervassari mediassa jutut tälleen ;)... (bannia odotellen)
 
Jalostamoiskut ei vaikuta raakaöljyn myyntiin, koska jalosteet saadaan jalostamalla raakaöljyä.
Niin tai sitten vaikuttaa ? Jos sulla on raakaa ölkkiä muttei jalostamoa ni mitäs teet, ehkä myyt.
Niin tai näin on se joka tapauksessa mahtavaa että jalostamoita yms saadaan droneilla paskottua ja vietyä se sota & tuska sinne minne kuuluukin
 
Kreikan hävittäjien myynnistä tuumailtiin jo vuosi sitten, kun julkisuuteen tuli tieto että ovat aikeissa myydä vanhempaa kalustoon pois.

Lainasin pidemmän The War Zone sivun artikkelin tuolloin, linkki viestiin josta se löytyy jos haluaa lukea tästä tarkemmin: LÄHDE

-

Lainaan seuraavaksi sen mitä muutama kommentoi twitterissä 27.3.2024, nämä viestit jaettu tässä ketjussa tuolloin: LÄHDE

Colby Badhwar kommentoi Kreikan (mahdollisesti) myyntiin tulevista hävittäjistä näin:

The F-4s and Mirages are worthless. The F-16C/D Block 30s however, the EU needs to gather funds to buy those for Ukraine right away. They can fit much more powerful radars, which is the biggest limitation of the F-16A/Bs that Ukraine is already receiving.

-


Johon Alex-niminen twitter-tili vastasi näin:

The Greek F-16 Block 30s are not seamlessly compatible with the MLUs that Ukraine is already getting, but their availability and quantity would make them a great get for the UkrAF.

Comparing the Block 30s to the MLUs, there are differences in: engines, radar, cockpit, and airframe

Far as I can tell, remaining HAF F-16C/D Block 30 fleet consists of 32 single seaters (Cs) and 4 two seaters (Ds) for total of 36 aircraft.

Compared to a currently pledged amount of ~70 F-16AM/BM (MLU) for Ukraine.

Note that the U.S. has a small amount of Block 30s in storage.
-

Tässä puolestaa se mitä kirjoitettiin 28.3.2024: LÄHDE
Kreikan hävittäjät ja tutkat kiinnostavat (tosin mistään ei ole sovittu ja näin suuret kaupat vievät paljon aikaa):

Kathimerini reports that Ukraine has in fact expressed interest, via intermediaries, in acquiring both the APG-68 radars and the fighter jets that the Greek MND is looking to retire.

Around 10 radar sets and other systems from the Block 52s should be available so far.

As for the jets (F-16C/D Block 30, F4, Mirage 2000), a sale is not imminent, but the MND seems to be committed to divesting from them, to optimize the HAF's fighter fleet.
-


ELI toistaiseksi on kirjoitettu että "Ukraina ostaisi Kreikalta F-16 hävittäjiä" mutta ei ole näkynyt mainintaa näistä APG-68 tutkista joiden sanottiin olevan myös tarjolla.

Nyt kun sodan kolmas täysi vuosi on päättymässä, voitaneen todeta että hävittäjillä tätä sotaa ei ratkaista. Ne tukevat taistelua osaltaan, mutta ei Ukrainan voitto tai tappio riipu siitä, saadaanko Kreikan hävittäjät nyt heti tai puolen vuoden kuluttua. Tässä ei rakenneta pelkästään Ukrainan sotavoimaa tämän sodan aikana vaan myös tulevaa pelotetta, sikäli mikäli sota päättyy tai neuvotellaan tulitauko ennen kuin nämä koneet ovat Ukrainan käytössä.

Block 30 malleihin mahtuu selvästi suurempi tutka kuin vanhempiin, Ukrainalle jo toimitettuihin F-16 hävittäjiin joten tätä potentiaalia ei kannata jättää käyttämättä (sikäli kun USA suostuu maksimoimaan näiden potentiaalin). Samoin hävittäjien lentokunto ei ole selvä, mikä lie Kreikan omistuksen jäljiltä. Hyvä ne on siis vähintään tarkistaa ja tehdä peruskorjaukset, jos ne ovat jääneet tekemättä. Samalla kertaa ne kannattaa myös modernisoida niiltä osin kuin se on mahdollista.

En sano että modernisoinnin jälkeenkään nämä koneet olisivat SE avaintekijä jolla sodan suunta kääntyy, mutta suurempi ja tehokkaampi tutka näkee kauemmas ja tuo siten omat etunsa.
Mielenkiintoista nähdä salliiko USA näiden myynnin Ukrainalle... :unsure:
 
Niin tai sitten vaikuttaa ? Jos sulla on raakaa ölkkiä muttei jalostamoa ni mitäs teet, ehkä myyt.
Niin tai näin on se joka tapauksessa mahtavaa että jalostamoita yms saadaan droneilla paskottua ja vietyä se sota & tuska sinne minne kuuluukin
Jos öljy ei mene jalostamoon, teoriassahan on paljon lisää myytävää, mutta 1) millä se saadaan satamaan, putket poikki, eikä muu kalusto riitä määräänsä enempää. 2) kalustoa kuljettamaan satamamista , laivat loppuu. 3) Jos oikein hankalaksi menee pitää viedä öljy jalostettavaksi ja tuoda jalosteet kotiin.
Onnittelen palapelin kokoajaa. :)
 
Mielenkiintoista, vertasin nopeasti Covert Cabal, high_marsed ja Jompy tekemiä varastotukikohtien panssarivaunujen määrien laskelmia keskenään:

1739807848246.webp

Kuten nähdään, "decent" luokkaan arvioitujen määrä on kutistunut 421 kpl aikavälillä "kesä 2024" - "vuoden 2024 loppu", mutta toisaalta "poor" ja "worst" luokiteltujen määrät ovat kasvaneet hieman.

Lihavoin oikean reunan "muutos" taulukkoon ne solut, joissa on tapahtunut positiivinen muutos. Toisaalta tiettyjen vaunujen osalta on myös tapahtunut negatiivinen muutos eli "poor" ja "worst" luokkaan arvioitujen määrä on kutistunut.

Tässä voi olla taustalla myös kahden eri laskelman ero eli tietyt vaunut jotka olisi edellisellä kerralla arvioitu "poor" tai "worst" luokkaan, onkin seuraavassa laskelmassa arvioitu joko aikaisempaa paremmiksi tai huonommiksi. Samoin on mahdollista että näin olisi käynyt "decent" luokkaan arvioidulle vaunulle.

Tarkempia yksityiskohtia tuntematta, on myös mahdollista että varastotukikohtaan olisi tuotu esim. Ukrainasta palanneita panssarivaunuja, kenties sellaisia joiden kunnostaminen on koettu mahdottomaksi. Eli nämä olisivat palanneet varastotukikohtaan, kenties odottamaan romutusta tai kenties muuten vain varastoon, ehkä elintenluovuttajaksi.

Tämän lisäksi on myös mahdollista että uudempi laskelma sisältäisi suuremman määrän varastotukikohtia, ehkä on laskettu mukaan joitakin aikaisemmin liian pieninä pidettyjä varastotukikohtia? Pitänee kaivaa asiaa enemmän, jos löytyisi se tarkempi varastotukikohtien mukaan tehty jaottelu. Siitä näkisi ainakin, missä varastotukikohdissa tiettyjen vaunutyyppien kokonaismäärä on kasvanut tänä aikana.

Tiettyjen vaunutyyppien osalta "poor" ja "decent" määrät ovat pysyneet samoina mutta hyvin monen osalta on tapahtunut muutosta. Jompyllä on tapana julkaista twitter-ketju uuden Covert Cabal videon julkaisun jälkeen, missä selitetään tarkemmin sen videon numeroita ja laskelman erityispiireitä, joten pitänee katsoa mitä hän on kirjoittanut.

MUOKKAUS: paitsi että, Jompy julkaisee twitter-ketjuja muista panssaroiduista ajoneuvoista mutta ei panssarivaunuista, koska hän ei laske niitä. High_marsed laskee panssarivaunuja ja näyttää siltä että hän ei ole ollut yhtä tuottelias viimeisen puolen vuoden aikana. Aikaisemmin hänkin julkaisi laskelmistaan twitter-ketjuja. Taitaapa olla niin että tähän yllä kuvattuun ei pystykään pureutumaan tätä tarkemmin, paitsi jos löytyy joku joka on tunnollisesti ja säännöllisesti ottanut datapisteitä heidän julkisesta taulukostaan (siitä ei löytyy ns. vanhaa dataa vaan ainoastaan tuoreimmat numerot, mikä on harmi).
 
Viimeksi muokattu:

Zelenskyy: Ukraine unaware of Russia-US talks in Saudi Arabia and will not recognise them​


Quote from Zelenskyy: "Ukraine will not participate [in talks]. Ukraine did not know anything about them. And Ukraine considers any negotiations about Ukraine without Ukraine useless. And we cannot recognise anything or any agreements about us without us. And we will not recognise such agreements."

The head of state noted that there is a bilateral track in these negotiations, "and they have the right to do so if they have bilateral issues." Zelenskyy added that this had been discussed before, but only now "have they begun to speak publicly."

Volodymyr Zelenskyy reports that his official visit to Saudi Arabia on 18 February "has no connection with the things happening in Saudi Arabia at the level of representatives of the United States and Russia."

Lähde, Ukrainska Pravda

--------------------------------

Zele sanoo samaa kuin foorumin keskustelijat, trumpin sopimus ei velvoita heitä.
 
Mielenkiintoista, vertasin nopeasti Covert Cabal, high_marsed ja Jompy tekemiä varastotukikohtien panssarivaunujen määrien laskelmia keskenään:

Katso liite: 119827

Kuten nähdään, "decent" luokkaan arvioitujen määrä on kutistunut 421 kpl aikavälillä "kesä 2024" - "vuoden 2024 loppu", mutta toisaalta "poor" ja "worst" luokiteltujen määrät ovat kasvaneet hieman.

Lihavoin oikean reunan "muutos" taulukkoon ne solut, joissa on tapahtunut positiivinen muutos. Toisaalta tiettyjen vaunujen osalta on myös tapahtunut negatiivinen muutos eli "poor" ja "worst" luokkaan arvioitujen määrä on kutistunut.

Tässä voi olla taustalla myös kahden eri laskelman ero eli tietyt vaunut jotka olisi edellisellä kerralla arvioitu "poor" tai "worst" luokkaan, onkin seuraavassa laskelmassa arvioitu joko aikaisempaa paremmiksi tai huonommiksi. Samoin on mahdollista että näin olisi käynyt "decent" luokkaan arvioidulle vaunulle.

Tarkempia yksityiskohtia tuntematta, on myös mahdollista että varastotukikohtaan olisi tuotu esim. Ukrainasta palanneita panssarivaunuja, kenties sellaisia joiden kunnostaminen on koettu mahdottomaksi. Eli nämä olisivat palanneet varastotukikohtaan, kenties odottamaan romutusta tai kenties muuten vain varastoon, ehkä elintenluovuttajaksi.

Tämän lisäksi on myös mahdollista että uudempi laskelma sisältäisi suuremman määrän varastotukikohtia, ehkä on laskettu mukaan joitakin aikaisemmin liian pieninä pidettyjä varastotukikohtia? Pitänee kaivaa asiaa enemmän, jos löytyisi se tarkempi varastotukikohtien mukaan tehty jaottelu. Siitä näkisi ainakin, missä varastotukikohdissa tiettyjen vaunutyyppien kokonaismäärä on kasvanut tänä aikana.

Tiettyjen vaunutyyppien osalta "poor" ja "decent" määrät ovat pysyneet samoina mutta hyvin monen osalta on tapahtunut muutosta. Jompyllä on tapana julkaista twitter-ketju uuden Covert Cabal videon julkaisun jälkeen, missä selitetään tarkemmin sen videon numeroita ja laskelman erityispiireitä, joten pitänee katsoa mitä hän on kirjoittanut.

MUOKKAUS: paitsi että, Jompy julkaisee twitter-ketjuja muista panssaroiduista ajoneuvoista mutta ei panssarivaunuista, koska hän ei laske niitä. High_marsed laskee panssarivaunuja ja näyttää siltä että hän ei ole ollut yhtä tuottelias viimeisen puolen vuoden aikana. Aikaisemmin hänkin julkaisi laskelmistaan twitter-ketjuja. Taitaapa olla niin että tähän yllä kuvattuun ei pystykään pureutumaan tätä tarkemmin, paitsi jos löytyy joku joka on tunnollisesti ja säännöllisesti ottanut datapisteitä heidän julkisesta taulukostaan (siitä ei löytyy ns. vanhaa dataa vaan ainoastaan tuoreimmat numerot, mikä on harmi).
Vaunujen määrän arvioinnissa tosiaan tarvittaisiin alkuperäiset datapisteet päivämäärineen. Lisäksi meiltä puuttuu yksi merkittävä datapiste eli Ukrainan oman rintamatiedustelun tiedot. Lisäksi Ukrainalla on taatusti Neuvostoliiton kaudelta tiedot mitä on valmistettu. Osa tästä rintaman tilanteesta paljastuu tuhottujen vaunujen muodossa, aikaleimojen avulla saisi selville kuinka kauan esim. decent vaunu matkaa varastosta rintamalle. Nyt voidaan lähinnä arvailla milloin vaunut loppuu ja sekin arvaus on aika hataralla pohjalla. Emme tosiaan tiedä mikä määrä vaunuja on korjausputkessa tulossa rintamalle ja milloin tämä putki on tyhjä.
 

Zelenskyy: Ukraine unaware of Russia-US talks in Saudi Arabia and will not recognise them​


Quote from Zelenskyy: "Ukraine will not participate [in talks]. Ukraine did not know anything about them. And Ukraine considers any negotiations about Ukraine without Ukraine useless. And we cannot recognise anything or any agreements about us without us. And we will not recognise such agreements."

The head of state noted that there is a bilateral track in these negotiations, "and they have the right to do so if they have bilateral issues." Zelenskyy added that this had been discussed before, but only now "have they begun to speak publicly."

Volodymyr Zelenskyy reports that his official visit to Saudi Arabia on 18 February "has no connection with the things happening in Saudi Arabia at the level of representatives of the United States and Russia."

Lähde, Ukrainska Pravda

--------------------------------

Zele sanoo samaa kuin foorumin keskustelijat, trumpin sopimus ei velvoita heitä.
Peskov kertoo Saudi-Arabian tapaamisen olevan erittäin positiivinen asia eli Venäjä saa juuri mitä haluaakin, rauhanneuvotteluja ilman Ukrainaa.

Peskov called the upcoming meeting of Russia and the United States in Riyadh positive​


WASHINGTON, February 17. /TASS/. Press Secretary of the Russian President Dmitry Peskov called the upcoming meeting of the Russian and American delegations in Saudi Arabia good and positive, however, according to him, it is too early to make any predictions.

"It is good and very positive that we are getting together to talk. But it is a little premature to make any predictions. Let's wait until Tuesday and see what the start of the dialogue will be like," Peskov told CNN.

The Russian and American delegations will hold talks in Riyadh on February 18, where they plan to discuss the restoration of the entire range of bilateral relations, as well as preparations for the discussion of the Ukrainian settlement and the meeting of the leaders of Russia and the United States - Vladimir Putin and Donald Trump. Russia is represented at the meeting by Foreign Minister Sergei Lavrov and presidential aide Yuri Ushakov. According to CNN, the US will be represented at the talks in Saudi Arabia by Secretary of State Marco Rubio, National Security Advisor Mike Waltz, and the US leader's special envoy for the Middle East Steven Witkoff.
https://tass.ru/politika/23166239
 
Tässä päivitetty lista #34 ryssän jalostamoista. Lisätty neljäs isku Ilskyn jalostamoon. Edellisestä iskusta samaan paikkaan on kahdeksan kuukautta. Linkki listaan #33.

JalostamoTuotantoIskut
Omsk Refinery (Rosneft)21 Mt (380,000 bpd) (2,443 km)
Ryazan Refinery (Rosneft)17,1 Mt (342,000 bpd) (467 km)13.3.2024, 1.5.2024, !!24-26.1.2025!!
Nizhny Novgorod Kstovo (Lukoil)17 Mt (340,000 bpd) (780 km)12.3.2024, !!29.1.2025!!
Slavneft-Yanos, Yaroslav (Rosneft)15,7 Mt (704 km)
Volgograd (Lukoil)14,5 Mt (287,000 bpd) (450 km)3.2.2024, 12.5.2024, 21.6.2024, 15.1.2025, 31.1.2025, 3.2.2025
Perm (Lukoil)13,1 Mt (259,500 bpd) (1,482 km)
Purovsky plant (Novatek)13 Mt (~3,700 km Harkovasta)
Moscow Refinery, (Gazprom Neft/Central Fuel Company)10,5 Mt (213,000 bpd) (450 km)13.2.2024
Angarsk Petrochemical Company (Rosneft)10,2 Mt (194,000 bpd) (4,453 km)
Gazprom Neft Salavat10 Mt (1,297 km)9.5.2024, 26.11.2024
Kirish Oil Refinery (Surgutneftegas)10 Mt (346,000 bbd), (1,300 km Harkovasta)
Ufaneftekhim Refinery (Bashneft)160,000 bbl/d (25,000 m3/d) (1,331 km)
Tuapse Refinery (Rosneft)9,0 Mt (240,000 bpd) (425 km)24.1.2024, 17.5.2024, 22.7.2024
Taneco Refinery (Tatneft) Nizhnekamsk, Tatarstan8,7 Mt (150,000 bbl/d) (1,122 km)2.4.2024, 11.1.2025
Komsomolsk Refinery (Rosneft)8,3 Mt (143,000 bpd) (6,523 km)
Taif Refinery, Nizhnekamsk8,3 Mt 143,000 bbl/d (1,122 km)
Tyumen7,5 Mt (1,979 km)
Ufa Refinery (Bashneft)7,5 Mt, 129,000 bbl/d (20,500 m3/d) (1,331 km)1.11.2024
Achinsk Refinery (Rosneft)7,5 Mt (129,000 bpd) (3,499 km)
Novo-Ufa Refinery (Bashneft)7,1 Mt 122,500 bbl/d (19,480 m3/d) (1,331 km)
Saratov Refinery (Rosneft)7 Mt (120,500 bbl/d) (597 km)8.11.2024, 14.1.2025, 11.2.2025
Syzran (Rosneft)7 Mt (811 km)
Laukaansuun LNG terminaali (Novatek)7 Mt22.1.2024, 4.1.2025
Syzran Kubyshev, Samara7 Mt (916 km)16.3.2024
Novokuibyshevsk Refinery (Rosneft)6,7 Mt (136,000 bbd)16.3.2024 ja 23.3.2024
Orsk Refinery (SAFMAR)6,6 Mt (114,000 bbd) (1,457 km)
Ilsky Refinery (KNGK Group)6,6 Mt (132,000 bpd) (333 km)9.2.2024, 27.4.2024, 21.6.2024, 17.2.2025
Afipsky Refinery (NefteGazIndustriya), Krasnodar Krai6,25 MT (120,000 bpd), (~300 km)31.5.2023, 9.2.2024, 2.5.2024, 20.6.2024, 10.2.2025
Novoshakhtinsk Oil Refinery5 Mt (172,000 bpd) (158 km)13.3.2024, 6.6.2024, !!19.12.2024!!
Khabarovsk Refinery
(АО "ННК-Хабаровский НПЗ"::Главная)
5 Mt 86,000 bbl/d (13,700 m3/d) (6,591 km)
Tobolsk Petrochemical Refinery (Sibur)138,000 bbl/d (21,900 m3/d) (~2,800 km Harkovasta)
Kuibyshev Refinery (Rosneft), Samara4,5 Mt (120,500 bpd)16.3.2024 ja 23.3.2024
Antipinsky Refinery (JSC Antipinsky Refinery)114,000 bbl/d (18,100 m3/d) (~2,600 km Harkovasta)
Mariysky Refinery, Mari El (Newstream)4,5 Mt (90,000 bpd), (1,100 km)
Ukhta (Lukoil)4,2 Mt (71,500 bpd) (1,671 km)
Surgut4 Mt (2,508 km)
Slavyansk Oil Refinery, Slovyansk-on-Kuban,
Krasnodar Krai (Slavyansk ECO)
4 Mt (282 km)17.3.2024, 27.4.2024, 19.5.2024
Yaya Refinery (NefteKhimService)57,000 bbl/d (9,100 m3/d) (3,254 km)
Astrakham GPP (Gazprom Neft)3,3 Mt (66,000 bbp) Mt (783 km)3.2.2025
Nizhvevartovsk NGO (Gazprom)1,58 Mt 25,100 bpd (2,674 km)
Mari, Tabashino1,44 Mt (993 km)
Angier NZ, Angero Sugensk1,2 Mt (3,230 km)
Perviy Zavod Refinary, Polotnyanyy, Kaluga~1 Mt (24,000 bpd)30.8.2023 (2 dronea), 15.3.2024, 10.5.2024
Usinsky1 Mt (2,013 km)

Aikajana


31.5.2023Afipsky, Krasnodar Krai4.1.2025Laukaansuun LNG terminaali Novatek2. isku
30.8.2023Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga11.1.2025Taneco Refinery Tatneft, Nizhnekamsk2. isku
22.1.2024Laukaansuun LNG terminaali14.1.2025Saratov Rosneft2. isku
24.1.2024Tuapse15.1.2025Lukoil Volgograd4. isku
3.2.2024Volgograd24-26.1.2025Ryazan Rosneft3. isku
9.2.2024Afipsky2. isku29.1.2025Nizhny Novgorod Lukoil2. isku
9.2.2024Ilsky31.1.2025Lukoil Volgograd5. isku
13.2.2024Moskova3.2.2025Lukoil Volgograd6. isku
12.3.2024Nizhny Novgorod3.2.2025Astrakham GPP Gazprom Neft
13.3.2024Novoshakhtinsk10.2.2025Afipsky5. isku
13.3.2024Ryazan11.2.2025Saratov Rosneft3. isku
15.3.2024Periy Zavod, Polotnyanyy2. isku17.2.2025Ilsky4. isku
16.3.2024Kuibyshev
16.3.2024Syzran
16.3.2024Novobuibyshevsk
17.3.2024Slavyansk, Slovyansk-on-Kuban, Krasnodar Krai
23.3.2024Kuibyshev2. isku
23.3.2024Novokuibyshevsk2. isku
2.4.2024Taneco Refinery, Nizhnekamsk
27.4.2024Slavyansk-EKO refinery2. isku
27.4.2024Ilsky2. isku
1.5.2024Ryazan Refinery2. isku
2.5.2024Afipsky3. isku
9.5.2024Gazprom Neft Salavat
10.5.2024Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga3. isku
12.5.2024Volgograd2. isku
17.5.2024Tuapse2. isku
19.5.2024Slavyansk, Slovyansk-on-Kuban3. isku
6.6.2024Novoshakhtinsk Oil Refinery2. isku
20.6.2024Afipsky4. isku
21.6.2024Ilsky3. isku
21.6.2024Volgograd3. isku
22.7.2024Tuapse3. isku
1.11.2024Ufa
8.11.2024Saratov
26.11.2024Gazprom Neft Salavat2. isku
19.12.2024Novoshakhtinsk Oil Refinery3. isku

.
Sori kevyt OT, mutta listasi näyttää tummalla teemalla tällaiselta:

2025-02-17 20_06_51-Window.webp
 
"Kreikan F-16 hävittäjiä Ukrainalle" näyttää olevan etuaikaista uutisointia, mistä sitten twitter lähti laukalle.

Le Monde artikkeli kirjoittaa että Ukraina olisi saamassa yhteensä 70 kpl F-16 hävittäjiä ja mainitsee yhtenä mahdollisena lähteenä Kreikan. Siinä ei kuitenkaan sanota että Kreikka tulisi ehdottomasti toimittamaan tai myymään niitä vaan maa mainitaan yhtenä mahdollisena lähteenä muiden, aikaisemmin tiedettyjen maiden joukossa: LÄHDE

Greek fighter jets in Ukraine: Le Monde writes about the possibility of F-16 Block 30 deliveries, military sources deny​

KyivUNN

February 17 2025, 05:14 PM • 25389 views

Le Monde reports on the possible transfer of 32 F-16 Block 30 fighters from Greece to Ukraine, although Greek sources deny this. At the same time, the UK continues to accelerate training of Ukrainian pilots for the F-16.

As part of the Interstorm program, the Royal Air Force continues the next stage of training of Ukrainian pilots to pilot American F-16 fighters. Some media outlets have spread information about 32 F-16 Block 30s that will be or have already been transferred from Greece. However, according to Greek sources, this is not true.

Transmits UNN with reference to Le Monde, NOEL REPORTS and OnAlert.

Details

According to the French newspaper Le Monde, which cites training of Ukrainian pilots by Western allies, Greece is among the countries that will provide Ukraine with its fighter jets. Information about 32 F-16 Block 30s that may be transferred to Ukraine (or have already been received) is being circulated online.

According to Le Monde:

Training of Ukrainian pilots continues; ten soldiers from Ukraine will be trained by the Royal Air Force for six months, where they will learn the basics of fighter jet navigation and control.

The French edition of Le Monde writes:

The training (for pilots from Ukraine) lasts a total of eighteen months, which is shorter than the typical training of F-16 pilots (two years). The idea is to get young pilots ready for combat as soon as possible.

According to Le Monde, Ukraine has received about 70 F-16 aircraft (from Denmark, the Netherlands, or Greece).

NOEL REPORTS, a media platform for covering global conflict zones , does not see this information as credible:

The article refers only to promises by Denmark, the Netherlands and/or Greece to transfer F-16s, the latter of which has not been confirmed. There is no mention of Greece transferring 32 surplus F-16 Block 30 fighters, which was only a rumor in mid-2024.

The Greek media mention that Greek Defense Minister Nikos Dendias had previously stated that he wanted to transfer the F-16 as part of the overhaul of the Greek Air Force.

There were some speculations Greece would return these F-16's to US, to be upgraded, and sent to Ukraine. But this never got a confirmed follow-up.

- the post reads.

Recall

Since the beginning of the full-scale invasion, Ukraine has received over 51 aircraft from partners, including MiG-29, Su-25, F-16, and Mirage-2000. Another 85 aircraft are planned to be transferred in the future.

-

Se on tietysti totta että Kreikka on ilmoittanut myyntiaikaistaan vajaa vuosi sitten JA Ukrainan uutisoitiin jo silloin ilmaisseen kiinnostuksensa.

Tästä ei ole kuultu tarkempaa sen jälkeen.
 
Zele sanoo samaa kuin foorumin keskustelijat, trumpin sopimus ei velvoita heitä.
Kun rehellisesti katsotaan tämän vuosituhannen poliitikkoja, poliittisia johtajia sekä eri valtioiden päämiehiä, niin ehdottomasti koko joukon "kovin jätkä", todellinen ÄIJÄ on Volodymyr Zelenskyy. Vladimir Putinin (Vladimir pieni) kannattajat voivat sitten jatkaa ihan rauhassa ryssien perseen nuolemista ja jatkuvaa nillittämistä. Slava Ukraini!
 
Hävyttömän härski ehdotus, olisi ollut suurempi osa bkt:sta kuin Saksan 1. ms sotakorvaukset.
Ehkäpä Kiinalla on paikka apajille?


"Several notable meetings between China and Ukraine and statements made during interviews indicate that Beijing is actively interested in the peace process and is open to cooperation with Kyiv. China is also positioning itself for post-war reconstruction efforts and potential security partnerships."
 
Ehkäpä Kiinalla on paikka apajille?


"Several notable meetings between China and Ukraine and statements made during interviews indicate that Beijing is actively interested in the peace process and is open to cooperation with Kyiv. China is also positioning itself for post-war reconstruction efforts and potential security partnerships."

Eikös tuo ole aivan luonteva suunta? Eu myös riippuvainen Kiinasta.
 
Back
Top