Ukrainan konflikti/sota

Omat kansalaiset joilla on lakisääteinen velvollisuus puolustaa tätä maata ovat täysin eri juttu kuin ulkomaalaiset vapaaehtoiset. Vai meinaatko että täälläkin ulkomaalaisilta vapaaehtoisilta ottaisiin Helsinki-Vantaalla passit talteen ja pois maasta pääsisi kun on sotinut sopimuskauden tai päässyt hengestään? En tiedä viitsikö teistä kukaan lukea tuota itse juttua mutta tuon haastatellun ulkoministeriön virkamiehen kommenttien perusteella meillä tuskin toimittaisiin ihan samoin.

Ja nuo muiden kommentoijien "oma vika mitäs läksi" kommentit olisivat ihan valideja jos lähtijöille olisi ollut selvää että pois ei ole tulemista, nyt niin ei ole ollut.
Kyllä on takuulla selvitetty hepulle, että nimesi kun piirrät tähän riville, niin se ei sitten peruunnu.
Olen itse nähnyt ja kuullut, että vapareille on todella juurta jaksain selvitetty mihin he joutuvat

"Ålandin poika ei koskaan ehtinyt nähdä ohjeita, sillä hän oli lähtenyt matkaan ennen niiden julkaisua."
Jaa. Näköjään ohjeistus on tullut vasta myöhemmin. Silti aika perusjuttu on, että ei kannata laittaa nimeä paperiin, jota ei ymmärrä tai pysty täyttämään.

Ymmärsinkö tuon Åland-juupas-eipäs-jutun nyt niin, että eräiden mukaan pitäisi olla joku ulkoministeriön tms. instanssin lastenvahti mukana jokaisella täysi-ikäisellä joka matkustaa Ukrainan suuntaan, ettei vaan tule laitettua nimikirjaimia johonkin paperiin? Ulkoistetaanko siis kaikki oma vastuu muille?

Mielenkiintoinen juttu. USA toimittaa F-16 varaosia lentokonehautausmaalta.

Mielenkiintoista kahdestakin syystä. Ensinnäkin en muista että olisi uutisoitu USA:n toimittaneen aiemmin F-16 varaosia suoraan Ukrainaan myöskään Bidenin aikana. Nyt niitä on kuitenkin menossa - Trumpetin aikana. No ehkä tämä on jotain joka oli sovittu Bidenin aikana ja sen annettiin nyt toteutua.

Back