Ukrainan konflikti/sota

Tässä lisää videoita Olenya ja Belaya sotilaslentokentiltä.

Ensimmäinen on Belayasta, kaksi muuta ei ole vielä tiedossa kummalta.

Minun silmiin näyttää siltä että voisivat olla jopa FPV tai kuituohjattuja droneja, koska lentävät niin hitaasti ja matalalla, osa leijuu paikallaan ja tarkastelee tilannetta.

01/06/25, airbases "Olenya", Murmansk region and "Belaya", Irkutsk region were attacked (not sure which ones are in the video, on the 1st "Belaya")

https://t.me/ssternenko/44336

https://t.me/ssternenko/44339

https://t.me/sprava_groma/24325



-

Hyvin mielenkiintoinen ryssän kuvaus siitä mitä näki Olenyan seudulla, JOS pitää paikkansa niin voisi tosiaan vahvistaa FPV tai kuitudronejen massamaista käyttöä lentokenttiä vastaan (eräs toinen twiitti väitti aikaisemmin että Olenya kentän suunnalta olisi raportoitu kymmenen räjähdystä ennen kuin savupilviä alkoi nousta):

#Оленегорск , Murmansk region, 01/06/25:

"a war has started here; a truck is parked at the entrance to a gas station, drones are flying out of it and flying towards Vysokoye, the driver is running and rushing around" (watch with sound)

https://t.me/oko_gora/15407

Jotain tällaista iskua on odotettukin. Tämäntyyppisiltä uhilta on lähes mahdoton suojautua siinä vaiheessa, kun droonit ovat jo ilmassa. Tiedustelun pitäisi toimia ja sabotaasiryhmät pitäisi saada kiinni ennen kuin ne ehtivät toimia. Lännessäkin on herätty ja lentotukikohtien droonitorjuntaan etsitään kiivaasti ratkaisuja. Varmasti jammereihinkin on panostettu mutta ne eivät paljoa lämmitä kuitudrooneja vastaan. Joka tapauksessa on loistavaa, että Ukraina ehti ensin. Paljon on myös puhuttu siitä kuinka ryssä on soluttanut Ukrainan organisaatiot mutta sama toimii myös toiseen suuntaan. Jos joka neljännellä venäläisellä on siteitä Ukrainaan, niin luulisi siitä porukasta kollaboraattoreitakin löytyvän. Soivan kaluston muiluttaminen maahan voi olla hankalaa mutta isossa maassa on isot toleranssit eli jostakin raja vuotaa aina.
 
Onpa kyllä hurja isku jos tosiaan "yli 40 kpl lentokoneita" on saanut osuman (JOS kaikki olisivat joko Tu-95MS, Tu-160 tai Tu-22M3 pommikoneita niin tämä määrä olisi hyvin merkittävä siivu ryssän kaikista pommikoneista - eikä tietysti 100% heidän kirjavahvuudestaan ole muutenkaan lentokunnossa, eli olettaisi että Ukraina olisi priorisoinut niitä parempikuntoisia):
Jossain oli et loppuja A-50:iä kanssa joukossa. Edit. Niin no esim tuossa minkä ite linkkasin ylemmäs.
 
Tässä alle viikon vanhat satelliittikuvat Belaya ja Olenya sotilaslentokentiltä, toki lentokoneet ovat lentäväisiä ja siten numerot voivat muuttua hetkessä.

Belaya kuvattu 31.5.2025:

1748779880728.webp

Tu-95MS = 6 kpl
Tu-160 = 7 kpl

Lisäksi, kuten kuvasta nähdään, kentällä oli myös runsaasti muita koneita, mukaanlukien Tu-22M3 pommikoneita (minä laskin kuvasta 29 kpl tosin ei ole tietoa, mikä määrä näistä on lentokuntoisia) sekä MiG-31 hävittäjiä (vaikea laskea määrää näin suttuisesta kuvasta, mutta minun silmään näyttäisi että jotain 20 ja 30 kpl välistä).

MUOKKAUS: tässä parempi laskelma Belaya kentän konemääristä, sama satelliittikuva kuin yllä: LÄHDE

Satellite images of Belaya Airbase as of May 31, 04:30 UTC

The airbase housed:

7 Tu-160 (Blackjack),
6 Tu-95MS (Bear-H),
2 Il Il-78M (Midas),
6 An-26 (Curl),
2 An-12 (Cub),
39 Tu-22M3 (Backfire-C) and
30 MiG-31 (Foxhound).

Since the latest satellite imagery, 10 Tu-22M3s were repositioned from the upper-left to the central-right parking area. One more was likely training or relocated.

Six Tu-95MS bombers are once again present at the airfield, having arrived from Olenya Air Base after participating in the latest attack on Ukraine.

The presence of MiG-31 interceptors has grown from 25 to 30.


Tähän viestiin on tullut tällainen kommentti joka mahdollisesti tarkentaa muutaman koneen tunnistusta: LÄHDE

there are 3 An-30 based in Belaya, the other 3 are An-26

-

Olenya kuvattu 26.5.2025:

1748779842465.webp

Tu-95MS = 11 kpl

Lisäksi, kuten kuvasta nähdään, kentällä oli myös runsaasti muita koneita, mukaanlukien Tu-22M3 pommikoneita (laskin kuvasta että 22 kpl, poislukien tuo suurempi "kokoontumisajo" - tosin muistan, että näistä on aikaisemmin kommentoitu, että Olenya olisi jonkinlainen lentokelvottomien Tu-22M3 koneiden väliaikainen säilytyspaikka).

-

MUOKKAUS: tässä parempi laskelma Belaya kentän konemääristä, sama satelliittikuva kuin yllä (toki kuva on monta päivää, melkein viikon vanha joten moni asia on voinut muuttua sen jälkeen): LÄHDE

Satellite images of Olenya Airbase as of May 26, 09:50 UTC

The airbase housed

11 Tu-95MS (Bear-H),
5 An-12 (Cub) and
40 Tu-22M3 (Backfire-C).


 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan yhdistelmärekasta. Tuo ei liity ilmeisesti tapaukseen. Lisäksi siinä on valkovenäläisten silovikien leimat kuvan päällä. ei ne oikein liity tähän asiaan.

Juu, sekä Olenyan että Belayan osalta on käytetty termiä "truck" mutta yhdistelmä näyttää todennäköisemmältä:

Belaya, Irkutsk region. The truck from which FPV drones were launched was set on fire after the end of the mission.

-

Belaya, Irkutsk region. The truck from which FPV drones were launched was set on fire after the end of the mission.



-

Näinhän tällainen isku pitäisikin toteuttaa eli mahdollisimman yleinen ja huomiota herättämätön puoliperävaunuyhdistelmä, jossa vaunu on täynnä droneja. Se sitten ajetaan kentän lähelle ja odotetaan yhteislaukaisun hetkeä.

Ohjaussignaalin välittäminen näille droneille on mysteeri, tosin Starlink olisi erinomainen vaihtoehto (mutta sen ei pitäisi toimia Venäjällä tai ainakaan Venäjällä ei pysty rekisteröimään liittymää). Toki yhdistelmässä voi olla signaalin välittäjä ja varsinainen ohjaus tapahtuu jostain kauempaa. Ukrainalla on monivuotinen kokemus dronejen käytöstä myös Venäjän ilmatilassa joten eiköhän tähänkin ole keksitty jokin ovela temppu.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän noiden lennättäjät ole välttämättä edes kaukana, nopeasti dronet kohteeseen ja karkuun. Päältä avonainen kontti tai kontit on saatettu tuoda paikalle ihan vain hetkeä ennen iskua. Hyvin suunniteltuna ei jää edes kiinni, ryssä ryssii tiesulut ja etsinnän joka tapauksessa.

Kyllä tähän voi taas sanoa että voi tätä ilon ja onnen päivää!
 
Ai että miten haluaisin olla kuulemassa ja näkemässä kun tätä viestiä strategisten pommikoneiden joukkutuhosta viedään bunkkerivanhuksella🤣🤣🤣. On varmasti halukkaita viestienviejiä tarjolla, ja a vot sitä selityksen pulinaa ja pultutusta avaruusnatseista alkaen kun syitä ja syyllisiä taas keksitään. Nyt veljet popparit esille, kohta alkaa esitys tai sitten lankeaa taas päivien täysi hiljaisuus... Enpä olisi ihan äkkiä uskonut, että tällainen jackpot päivä nähdään🤣👌
 
Juu, sekä Olenyan että Belayan osalta on käytetty termiä "truck" mutta yhdistelmä näyttää todennäköisemmältä:

Belaya, Irkutsk region. The truck from which FPV drones were launched was set on fire after the end of the mission.

-

Belaya, Irkutsk region. The truck from which FPV drones were launched was set on fire after the end of the mission.



-

Näinhän tällainen isku pitäisikin toteuttaa eli mahdollisimman yleinen ja huomiota herättämätön puoliperävaunuyhdistelmä, jossa vaunu on täynnä droneja. Se sitten ajetaan kentän lähelle ja odotetaan yhteislaukaisun hetkeä.

Ohjaussignaalin välittäminen näille droneille on mysteeri, tosin Starlink olisi erinomainen vaihtoehto (mutta sen ei pitäisi toimia Venäjällä tai ainakaan Venäjällä ei pysty rekisteröimään liittymää). Toki yhdistelmässä voi olla signaalin välittäjä ja varsinainen ohjaus tapahtuu jostain kauampaa. Ukrainalla on monivuotinen kokemus dronejen käytöstä myös Venäjän ilmatilassa joten eiköhän tähänkin ole keksitty jokin ovela temppu.
Kivasti halvaannuttaa myös ryssän kumipyörälogistiikkaa, kun täytyy jatkossa ajattaa kaikki kuormat tarkastuspisteiden kautta koko maassa.
 
Kivasti halvaannuttaa myös ryssän kumipyörälogistiikkaa, kun täytyy jatkossa ajattaa kaikki kuormat tarkastuspisteiden kautta koko maassa.

Vähintäänkin "strategisesti tärkeiden kohteiden" seudulla jouduttaneen menemään jonkinlaiseen kulunvalvontaan ja kuormien tarkistamiseen.

Tulee mieleen Kerchin sillan rekkapommi-isku ja sekin tehtiin hyvin merkittävistä turvajärjestelyistä huolimatta (ajoneuvojen röntgenkuvaus yms.). Silta taitaa olla ryssälän parhaiten valvottu kohde ajoneuvojen tarkistamisen näkökulmasta ja silti sitä vastaan kyettiin iskemään.

Näinköhän ryssältä onnistuu muiden, pitkin laajaa maata leviteltyjen "strategisesti tärkeiden kohteiden" suojaaminen? Lisäksi hyvä muistaa että vaikka kuitudronejen tämänhetkinen maksimi ulottuma on 40-50 km niin aina löytyy se kauemmas yltävä drone (joskin niitä on määrällisesti vähemmän).

Tässäpä FSB:lle pähkinä purtavaksi.
 
Erikoisoperaatio "Verkko", jonka seurauksena SBU iski 41 venäläiseen strategiseen lentokoneeseen, valmisteltiin yli puolitoista vuotta.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi valvoi operaatiota henkilökohtaisesti. Ja idean toteuttivat Vasyl Maljuk ja palvelun henkilökunta.

Lähteiden mukaan operaatio oli logistisesti erittäin monimutkainen. SBU kuljetti ensin Venäjälle FPV-drooneja ja myöhemmin liikuteltavia puutaloja. Myöhemmin Venäjän federaation alueella droonit piilotettiin talojen kattojen alle, jotka oli jo sijoitettu kuorma-autoihin. Oikealla hetkellä talojen katot avattiin etänä, ja droonit lensivät iskemään venäläisten pommikoneiden kimppuun.

Meillä on ainutlaatuisia valokuvia, jotka osoittavat tarkalleen, miten drooneja valmisteltiin sotilaslentokenttien hyökkäykseen.

IMG_7588.webp
IMG_7589.webp
IMG_7590.webp
IMG_7592.webp
IMG_7593.webp

SBU:n lähteet korostavat, että tähän historialliseen erikoisoperaatioon osallistuneet henkilöt ovat olleet Ukrainassa pitkään. Joten jos Putinin hallinto pidättää jonkun mielenosoittavasti, se on jälleen yksi lavastettu esitys kotimaiselle yleisölle.
 
Mitenhän monta noita pitkämatkan pommikoneita on venäjällä ollut?
Edelleen, "ei hyvää päivää" kaikki "platalla" ihan kuin herra 47:n "kottaraiset rivissä" :) :) ylimielisyydellä on tapana kostautua :) :) :)

Tätä pommikoneiden määrää on pohdittu aikaisemminkin tässä ketjussa.

Laitan spoilerin taakse minun tuumailun, tämä on julkaistu tässä ketjussa 23.6.2023 (ryssällä ei käytännössä ole pommikoneiden uustuotantoa joten hieman vanhemmatkin numerot eivät ole pahasti pielessä - suurin haaste on lentokuntoisten koneiden määrän arviointi): LÄHDE

Lainaan spoilerin taakse vanhemman viestin jossa on Military Balance 2023 numerot pommikoneiden määristä: LÄHDE

Vastaan itselleni, yksi arvio Venäjän pommikoneiden määristä (HUOM: lisäsin konetyyppien perään minun arvion siitä, mitä risteilyohjuksia kyseisellä lauotaan - tämä ei siis ole lainaus Military Balance 2023 julkaisusta, ainoastaan koneiden määrät ja julkaisussa käytetyt nimet):

Long-range Aviation Command (tämän porukan pitäisi olla tarkoitettu taktisten ydinaseiden toimitukseen, mutta ehkä sodan jatkuessa näitäkin koneita on jouduttu käyttämään perinteisempään risteilyohjusten laukomiseen?):

9 kpl Tu-160
7 kpl Tu-160 mod
42 kpl Tu-95MS
18 kpl Tu-95MS mod

Yhteensä 76 kpl

Naval Aviation (ei pommikoneita mutta pieni määrä sukellusveneiden metsästykseen tarkoitettuja koneita, joita tuskin käytetään Ukrainan pommittamiseen):

12 kpl Tu-142MK/MZ
10 kpl Tu-142MR (comms)
15 kpl Il-38
7 kpl il-38N

Yhteensä 44 kpl

Aerospace Forces (eli ne varsinaiset ilmavoimat):

60 kpl Tu-22M3 (Kh-22/Kh-32 sekä erilaiset painavat rautapommit - väitetysti testattu Kh-55 ja Kh-101, mutta tuskin muuta kuin testejä)
1 kpl Tu-22MR
33 kpl Tu-95MS (Kh-22, Kh-55)
27 kpl Tu-95MS mod (Kh-22, Kh-55, Kh-55SM, Kh-101/Kh-555)
7 kpl Tu-160
7 kpl Tu-160 mod (Kh-55SM, Kh-101/Kh-555)
2 kpl Tu-160M (in tests)

Yhteensä 137 kpl

Aerospace Forces - AEW&C koneita:

3 kpl A-50
7 kpl A-50U

Yhteensä 10 kpl

-

Nämä numerot ovat Military Balance 2023 julkaisusta, joka on maasta riippuen enemmän tai vähemmän luotettava.

Kaikki pommikonetyypit eivät tietysti kykene laukaisemaan kaikkia mahdollisia ilmasta laukaistavia risteilyohjuksia. Riippuu täysin siitä, mitä kyseiseen koneeseen on integroitu, millaiset ripustukset koneesta löytyvät, miten iso tilavuus jne. Kuten uutisoinnista on nähty, useimmiten risteilyohjuksia laukaistaan Tu-95 sarjan koneista. Aerospace Forces joukoilla on näytä 60 kpl ja Long-range Aviation joukoilla toinen 60 kpl, JOS siis Military Balancen numerot pitävät paikkansa.

MUOKKAUS: toki pitää muistaa, että Venäjällä ei tietysti ole 100% kokoajan nämä kaikki koneet käytettävissä. Kuten kaikilla asevoimilla, heillä on jokin määrä koneita kokoajan modernisoitavana, peruskorjattavana tai muuten vain pois rivistä. Mikä on pommikoneiden tilanne? 50%, 60%, 75% vai jotain muuta? Onko pitkään jatkunut sota ja sen vaatimukset alkanut näkyä? Miten hyvin ja usein perushuollot on pystytty tekemään? Miten paljon sota on syönyt koneiden lentotunneista?

Hyviä kysymyksiä, hyvin vaikea vastata.

-

28.10.2013 tilanne oli tämä (Kommersantin artikkelin mukaan): LÄHDE

In fact, at present, the serviceability of Air Force aircraft as a whole is only 42%, the serviceability of combat aircraft is 49%. The most unfavorable airworthiness situation has developed in relation to Tu-160 and long-range Tu-22 strategic bombers, MiG-25 reconnaissance aircraft, MiG-29 fighters, An-22 and L-410 transport aircraft, L-39 trainers, as well as special Il-80 and IL-82. The serviceability of these types of aircraft is only about 20-25%.

-


Jos tarkastellaan uusien hävittäjien hankintoja, heidän "huippuvuodet" olivat aikavälillä 2013-2018, tämän molemmin puolin oltu selvästi pienemmissä määrissä. JOS tuo kulutushuippu näkyy myös pommikoneiden kunnostuksessa ja modernisoinnissa, silloin Kommersantin kertomat numerot voivat olla alakanttiin. Toisaalta tästä ei ole tietoa, vain arvailuita. Lainattu artikkeli ei kerro Tu-95 pommikoneiden numeroita, mutta tekstin perusteella ne olisivat paremmat kuin 20-25%. Toisaalta koneiden iän luulisi näkyvän, joten ei välttämättä merkittävästi parempi.

Pikainen laskutoimitus Military Balance 2023 numeroiden perusteella, saadaan hieman eri numerot riippuen siitä oletetaanko ryssän käyttävän pelkästään Aerospace Forces joukkojen kalustoa vai myös Long-range Aviation Command -joukkojen pommikoneita (jotka pitäisi olla varattu strategisten uhkien varalle eli ydinaseiden käyttöön):

1748783102334.webp

Olisi helppo uskoa että kaikessa lyhytnäköisessä ajattelussaan ryssä käyttäisi kaikkea kalustoa eli myös Long-range Aviation Command -pommikoneita.

Toisaalta en muista nähneeni tälle mitään vahvistusta. Voidaan myös olettaa että ydinaseiden käyttöä on pidetty hyvin epätodennäköisenä, jolloin näiltä joukoilta on helpompi varastaa rahoja ja siten heidän kalustonsa voisi olla hyvin huonossa kunnossa.

Olettipa mitä vain, tuosta nähdään että Tu-160 koneista ei pitäisi olla montaa käyttökelpoisessa kunnossa. Niillä ei ole tehty yhtäkään iskua tämän sodan aikana, jos muisti ei petä.

Numeroita katsoessa tuli tämäkin mieleen: mod = modernisoitu, joten voidaanko olettaa että ei-modernisoitu kalusto on odottamassa modernisointia. Ne ovat siis tähän tarkoitukseen korvamerkittyjä aihioita, koska uusien pommikoneiden rakentaminen on hyvin kallista. Täten ei kannata tarkastella kokonaismääriä esim. Tu-95MS + Tu-95MS mod vaan pitäisi katsoa vain modernisoitujen määriä, koska ne ovat todennäköisimmin koneita joilla iskuja tehdään? Minun arvaus vain.

JOS asiaa katsoo näin, niin silloin käytettävissä olevien Tu-95MS mod koneiden määrä on yhtäkkiä rajusti pienempi. Pelkkä Aerospace Forces, jopa silloin kun kalustosta 40% olisi käytettävissä, pystyisi tekemään iskuja 10,8 eli 10-11 kpl koneilla.

Jos taas oletetaan että Tu-22M3 koneiden käytettävyys olisi edelleen 20-25%, silloin määrä olisi 12-15 kpl.

Kun vertaa tätä tuumailua sinun numeroihin, ne osuvat melkoisen lähelle toisiaan. Jos pitäisivät paikkansa, se kertoisi että ryssällä olisi hyvin rajallinen määrä pommikoneita käytössään ja nämä tietysti kuluvat käytön myötä. Toisaalta se tarkoittaisi myös että valtaosa kalustosta / aihioista olisi joko korjattavana tai odottamassa modernisointia joten ei voida sanoa että pommikoneet olisivat katoamassa heidän arsenaalistaan - ainoastaan että he eivät pysty hyödyntämään paperilla olevaa koko potentiaalia vaan ainoastaan pienen osan siitä.

-

Tuo kirjoitus on tosiaan kaksi vuotta vanha, joten korjaan yhden sen väitteen: Tu-160 pommikoneita on käytetty Kh-101 risteilyohjusten laukaisuun mutta näiden koneiden määrä on ollut pieni.

Tu-95MS pommikoneet ovat olleet ne merkittävämmät Kh-101 laukaisulavetit.

Tu-22M3 koneita on käytetty kohtuu harvoin ja pienissä määrin, mutta on vaikea sanoa, johtuuko se lentokuntoisten koneiden määrästä vai Kh-22/32 ohjusten määrästä.
 
Viimeksi muokattu:
Ai että miten haluaisin olla kuulemassa ja näkemässä kun tätä viestiä strategisten pommikoneiden joukkutuhosta viedään bunkkerivanhuksella🤣🤣🤣. On varmasti halukkaita viestienviejiä tarjolla, ja a vot sitä selityksen pulinaa ja pultutusta avaruusnatseista alkaen kun syitä ja syyllisiä taas keksitään. Nyt veljet popparit esille, kohta alkaa esitys tai sitten lankeaa taas päivien täysi hiljaisuus... Enpä olisi ihan äkkiä uskonut, että tällainen jackpot päivä nähdään🤣👌
Kukapa olisi arvannut , että kun Putler herätettiin yöllä kuulemaan niistä kahdesta junaonnettomuudesta niin ne lopulta olivatkin hänelle päivän parhaat uutiset.

Mitäs läksivät.

FAFO koko komeudessaan iski silmille.
 
Back
Top