Ukrainan konflikti/sota

Tässä pitäisi ymmärtää, että se on nykyään aika pitkälti työpaikka siinä missä muutkin eikä mikään vankila. Sieltä pääsee työajan jälkeen joka ilta porteista ulos eikä kukaan tule etsimään, jos takaisin ei tule. Mulla on sellainen mututuntuma (kuulin kaverilta), että yli 50% lähtee kävelemään ekan sopimuksen aikana, mutta yleensä se tapahtuu ensimmäisten kuukausien aikana joten vahinko organisaatiolle on rajallinen.
Ensimmäisten 4 viikon valinta prosessin aikana lähteminen on ns. Sallittua ja jopa suotavaa jos ei touhu mielytä, siihen jopa kannustetaan ja asiaa tiedustellaan toistuvasti. Jos ei hirveästi ole käytäntö muuttunut.
 
Juuri niin, tuo on vaan viisautta poliittiselta johdoltamme olla nostamatta NATO-meteliä juuri nyt - se sataisi suoraan Venäjän propagandakoneiston laariin ja auttaisi Putinia sotakiiman lietsomisessa uutispimennossa oleviin venäläisiin.
En antaisi puhtaita papereita. Natoon voi liittyä myös ilman meteliä.
 
UA ilmoittaa omien kaatuneiden määräksi 4300.

Lähde:IS Ukrainan apulaispuolustusministeri

Tuossa valossa venäläisiä pitäisi olla kylmänä myös huomattavan reilusti enemmän kun 3000
Mikäli viittaat IS:n juttuun, niin kyseessä on venäläisten kaatuneiden määrä UA:n mukaan: linkki

Edit: toivotaan että on mieluummin ala- kuin yläkanttiin.
 
Nyt Ukrainaan voisi lähettää ohjeet itse tehdystä viuhkaräjähteestä, lätkäpanoksesta ja sissinkiukaasta ja tien varteen kaihderäjähteestä.
Hyvä kun sanoit, en ois muuten muistanut että mulla "unohtui" palauttaa vm-palveluksen loputtua tämä pienoisopas missä on noihin kuvalliset ohjeet kaavoineen:
IMG_20220227_120825.jpg
Pitääpä avata sähköposti sekä kääntäjä ja laittaa hyvä kiertämään.
 
Onkohan sellainen mahdollista, että jopa Putin itse on taustajoukkojensa propagandan "uhri" ja oikeasti uskoo noihin juttuihinsa?
Tämäkin on mahdollista. Hyvä pointti.
 
Oryxin listat ei tietenkään ole 100% luotettavia, niihin voidaan laittaa vain se mitä nähdään, ja joskus se voidaan erehdyksessä laittaa useampaan kertaan jos kuvamateriaali on eri kulmista tjsp.
Kuitenkin verrattuna vaikka tuoreeseen Armenia-Azerbaidzen-sotaan niin romuralli näyttää huomattavasti vähäisemmältä. Osaltaan tietenkin vaikuttaa Venäjän mediasulku, eli taistelukuvilla ei edes haluta mehustella kauheasti "kun ei se ole oikea sota, vähän meidän rauhanturvajoukot käy siellä pari natsia pidättämässä".

Ukrainalla ei varmaan operatiivisia TB2:ia paljon edes ole, koulutus oli varmaan aika kesken? Ja eihän se mikään ihmelaite sellaisenaan ole muutenkaan ja suht helppo ampua alas jos kohdalle osuu.
Minä veikkaisin molempien osapuolien pyrkivän radiohiljaisuuteen. Venäjä enemmän propagandasyistä ja Ukraina työrauhasyistä. Totta kai jotain vuotaa silti koko ajan. Silti mielestäni tosi vähän verrattuna sodan ekojen vuosien aikaan.

Edit. Niin siis myös ukrainalaiset siviilit ovat kollektiivisesti ymmärtäneet varsin hyvin kännyvideoiden vaikutuksen sotilaidensa työrauhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaan eipä näy niitä massa antautumisia, ja se mitä vangiksi jäänyt ryssä selittää kuoleman pelossaan harjoituksista ja siitä että ei tiedä missä on kannattaa varmaan kans suhtautua hiukan skeptisesti niinkuin täälä on jo useamman kerran todettu. Itse en tunne minkäänlaista sääliä noita kohtaan. Niin kauan kun jatkavat hyökkäystä vieraaseen maahan saakoon jokainen sielu ansionsa mukaan.

Ei sieltä näy paljoa muutenkaan. Silti kun useammassa pätkässä antaudutaan aseistetuille siviileille, niin kyllähän se jotakin kertoo. Täällä on nähty video tankista odottelemassa polttoainetäydennystä keskellä tietä. Keskustelu kulki siihen malliin, että nähtävästi käyttäjät olivat itse sabotoineet kalustoaan.

Se vähä mitä nähdään, se on poikkeuksellista. Nyt antaudutaan "Kiovan natsien" Volkssturmille. "Suuren isänmaallisen sodan" veteraanit pyörisivät haudassaan, jos näkisivät nykynuorison sotamoraalin. (Huom! Venäläisten käsitteiden käyttö on tarkoituksellinen tehokeino.)
 
Vähintään armeija on antanut Putinille kuvan että sen suorituskyky on parempi kuin onkaan. Systemaattinen korruptio tarkoittaa että osa ukkojen palkkaamiseen tarkoitetuista rahoista ja yksiköiden sotatarvikkeista menee komppaniatasalta lähtien johtavien upseerien taskuhin ja mustaan pörssiin.

Soigun edeltäjä Anatoli Serdjukov muistaakseni sai kenkää jopa venäläisittäin räikeän tason korruption takia.
 
Back
Top