Ukrainan konflikti/sota

Ukrainalaisilla näkyy unohtuneen perinteinen puukko polustusvälineenä, renkaiden puhkomisen voi toteuttaa suht huomaamattomasti ja alkeellisilla välineillä, se rampauttaa kuorma-autot jeepit sun muut. Näkee autoletkoja mitä siviilit pysäyttää ja piirittää, puhkkoo renkaat siinä samalla, ja ei ne autot aina vartioituja ole, niitä parkkeerataan milloin minnekkin odottelemaan.

Caltrop.jpg
 
Se itseä mietityttänyt kun nähnyt ison määrän videoita näistä tuhotuista kolonnoista yms. Niin 95% videoista ei kuitenkaan näy raatoja. Mihin ne ehtivät aina katoamaan?

Aika usein ensimmäinen osuma kuormuriin tai vaunun telat paskaksi tulen alla niin miehistö häipyy äkkiä. Vaunu sitten jää siihen ottamaan lisää iskua tai syttyy palamaan.

Se kuuluisa ontelopanoksen "tappava lämpö- ja painevaikutus" on kanssa ensisijaisesti siinä suihkun reitillä, vaikka sirpaleita ja muuta vaunun sisällä jonkin verran lentääkin. Älliinkin saattaa joutua pari kessin kutia ampumaan että saa pysäyttävän osuman. Sen jälkeen sieltä pomppii jäljellä olevat ukot pihalle.
 
Ukrainan "Raatteen tie"?

Jotain tuolla on nyt perseellään venäläisillä? Joukkojen taistelukyky kykkiessä tuolla laskee koko ajan. Polttoaine kuluu...

Ei suojaa. Eivät pääse maastoon suojaan, kiitos rospuuton.

Aika paljon on sellaista maastoakin sitten, että on kuin yrittäisi panssarivaunulla niitetyltä pellolta suojaa hakea. Suojaa ei ole tarjolla. Ja kyllä, rasputitsa estää pitkälti maastoajelut. Tässä alkaa tuntumaan jo, että joku suurempi voima ohjaa kaikki ryssän operaatiot katastrofiin.
 
Se itseä mietityttänyt kun nähnyt ison määrän videoita näistä tuhotuista kolonnoista yms. Niin 95% videoista ei kuitenkaan näy raatoja. Mihin ne ehtivät aina katoamaan?
Raadot siivotaan yleensä pois melko nopeasti, ettei tulisi mitään gorea kansainvälisiin uutiskuviin. Joskus työ tehdään hätäisesti. Tässäkin eräänä päivänä CNN:n toimittaja esitteli tuhottuja ajoneuvoja, kun yhtäkkiä sanoi että ”Voi sentään, ovat jättäneet yhden ruumiin tuohon. Pahaa tekee katsoa.” Maassa vähän matkan päässä makasi ruumis. Kameran kuva käväisi nopeasti ruumiissa, mutta käänsi sitten pois.
 
He is the Russian oligarch who stepped in to keep travel firm Tui afloat, pumping in cash as international tourism came to a standstill during the pandemic.

However, Alexei Mordashov – who owns a third of Europe’s biggest tour operator and is its largest single shareholder – may be becoming something of a liability for Tui, whose shares are listed in London, after the EU added him to its sanctions list on Monday night.

While Mordashov has not been sanctioned in the UK, his business interests in the region will now be severely curtailed.

The EU has outlined various concerns about Mordashov: it claims that Rossiya Bank, in which he has a financial interest, is the “personal bank” of senior Russian officials who have benefited from the annexation of Crimea. The bloc also said it believes media businesses he is invested in had helped destabilise Ukraine through pro-Russian television stations.

Russia’s richest man, 56-year-old Mordashov rose from humble origins as the son of mill workers in the city of Cherepovets, 300 miles north of Moscow, to become the chief executive of Russia’s largest steel and mining company, Severstal.
Alongside his wide-ranging business interests, Mordashov owns the kind of accessories no self-respecting billionaire would be without, including a private jet and at least one yacht.

Perhaps fittingly for a travel firm shareholder, he is currently reportedly enjoying a holiday far from conflict or the European winter. The billionaire’s Bombardier Global 6000 private jet was last week tracked by plane watchers as having travelled from Seychelles to Moscow, although it did not include data about who was on board. Last Thursday, President Vladimir Putin invited some of Russia’s most prominent business people to a meeting at the Kremlin.

Mordashov’s jet – which boasts a large cabin, able to carry 14 passengers, and has a range allowing it to travel from London to Beijing non-stop – did not spend long in Russia before flying back to Seychelles.

:ROFLMAO:
 
Tuota venäjän it:n kyvyttömyyttä ihmetellessä hyvä huomioida, että tutkat vaativat paljon energiaa toimiakseen. Energia noissa vaunuissa eteentyönnettynä tulee polttomoottoreista eikä ulkoisista sähköverkoista yms lähteistä. Mitä tehokkaampaa tutkaa huudatat, sitä enempi palaa polttoainetta. Jos sitä on tarjolla niin vähän että väki hylkää ajouvoja sadoittain, niin ei siellä mitenkään voi olla hirmuisen tehokasta ilmatorjuntaakaan paikalla. Russki poijat ampuu samalla tavalla lyhyen kantaman IP ohjuksia siellä kuin ukrainalaisetkin, koska muuta eivät oikeastaan voi tehdä.

Tuossa logistisessa tilanteessa länsityyliset ilmavoimat olisi melkein mahdottomia pysäyttää tuolla kalustolla mitä siellä on kentällä. Ainoat vaarat korkeatorjunnasta tulisi vain sieltä missä russkin huolto pelaa ja ukrainan kokoisessa maassa niiden kantavuus ei riittäisi todennäköisesti kovinkaan hyvin hävittäjien torjuntaan. Venäjällä olisi _pakko_ tuoda kentälle oikeita hävittäjiä niitä torjumaan ja jos taso on siellä samanlaista kuin tuolla maajoukoilla, niin kovin harva niistä tulisi enää ikinä kotiin.
 
Raadot siivotaan yleensä pois melko nopeasti, ettei tulisi mitään gorea kansainvälisiin uutiskuviin. Joskus työ tehdään hätäisesti. Tässäkin eräänä päivänä CNN:n toimittaja esitteli tuhottuja ajoneuvoja, kun yhtäkkiä sanoi että ”Voi sentään, ovat jättäneet yhden ruumiin tuohon. Pahaa tekee katsoa.” Maassa vähän matkan päässä makasi ruumis. Kameran kuva käväisi nopeasti ruumiissa, mutta käänsi sitten poi
Kuten sanoin aikaisemmin meillä on myös PTSD vikaisia. Siksi en jaa ruumiskuvia, ellei ole pakko.
 
Voisiko siihen käyttää kirvestä, hakkua, talikkoa tai vaikkapa rautakankea?
Pikkuinen 1,5-2 kg leka/moska, johon hitsaa piikin. Piikki jotain 60 mm pitkä ja n. 6-8 mm paksu.

Kirveelläkin saa tuhoa, mutta ei mene teräskudoksista läpi. Talikkokaan ei jaksa mennä läpi, rautakangesta puhumattakaan. Hakku voi toimia mallista riippuen jos sen terottaa.
 

Martti J. Karin kolumni: Ukraina taistelee kauniista sanoista huolimatta yksin – suunnitelma MIG-29-koneista haihtui savuna ilmaan​


EU-parlamentti taputti Ukrainan presidentin puheelle Brysselissä tiistaina. STEPHANIA LECOCQ / LEHTIKUVA
Martti J. Kari


Kirjoitin edellisessä kolumnissani siitä, miten puolalaiset MIG-29-hävittäjät voivat kääntää ilmasodan kulkua Ukrainassa.

Nyt näyttääkin siltä, että tarina puolalaisista hävittäjistä kääntyy Venäjän voitoksi informaatiosodassa. Puhuessaan 27.2. Ukrainalle annettavasta tuesta Euroopan unionin ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja Josep Borell ilmeisesti poikkesi valmistellusta puheestaan sanoessaan ”me tulemme antamaan Ukrainalle…. jopa hävittäjiä”. Borrellin mukaan usealla EU-maalla on hävittäjiä, joita voi mahdollisesti antaa Ukrainalle.

Borellin lupaus aiheutti hämmennystä EU-rakenteissa ja osoitti, että asiaa ei oltu koordinoitu Naton kanssa. Lupaus aiheutti Ukrainassa turhia toiveita saada käyttöönsä lähes 40 hävittäjää, joita se tarvitsisi kipeästi.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY

Jo maanantaina Borell tarkensi lausuntoaan ja myönsi, että EU:lla ei ole varoja maksaa hävittäjistä EU:n jäsenmaille. Lahjoituksista tuli sopia kahdenvälisesti Ukrainan ja lahjoittavan jäsenmaan välillä. Vielä maanantaina julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Puola olisi ollut antamassa Ukrainalle 28 ja Slovakia 12 Mig-29-hävittäjää.

TIISTAINA NATO KÄVELI EU:n yli tarinassa puolalaishävittäjistä. Puolan presidentti Andzjej Duda ilmoitti, että Puola ei tule lähettämään hävittäjiä Ukrainan ilmatilaan, koska se olisi suora puuttuminen Ukrainan konfliktiin.

Borellin lupaus aiheutti hämmennystä EU-rakenteissa ja osoitti, että asiaa ei oltu koordinoitu Naton kanssa.
Duda korosti, että Nato ei ole Ukrainan sodan osapuoli, vaikka useat Nato-maat lähettävät Ukrainaan aseita. Presidentti Duda ei tarkentanut tarkoittiko hän sitä, että Puola ei lähetä Ukrainaan puolalaislentäjien ohjaamia hävittäjiä vai tarkoittiko hän sitä, että Puola lahjoita MIG-29-hävittäjiään Ukrainaan.

Naton pääsihteerin Jens Stoltenbergin mukaan Nato ei aio olla osa konfliktia, eikä lähetä joukkoja tai siirrä koneita Ukrainaan.

Myöhemmin tiistaina Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki tarkensi presidentti Dudan lausuntoa sanomalla, että Puolalla ei ole aikomuksia lähettää hävittäjäkoneitaan Ukrainaan.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY

PUOLA ITSE OSTI AIKOINAAN MIG-29-hävittäjänsä Saksasta. Koneet olivat entiset DDR:n käytössä olleita koneita. Puola maksoi MIG-29 –laivueesta yhden euron nimellisen hinnan, koska Saksan laki kiesi sotamateriaalin lahjoittamisen.

Puolalla on palveluskäytössä noin 20 MIG-29 konetta. Puolan ilmavoimien pääase on F-16-hävittäjä ja Puola on tehnyt sopimuksen F-35-hävittäjien toimittamisesta vuodesta 2024 alkaen Puolaan. Puolan MIG-29-koneet siis ovat lentokuntoisia, mutta eivät korvaamattomia Puolan oman ilmapuolustuksen kannalta.


Martti J. Kari on Jyväskylän yliopiston opettaja. PETTERI KIVIMÄKI

MIG-29-KONETTA VOIDAAN käyttää ilmamaaleja vastaan ja ilmasta maahan -tehtäviin. Koneiden saaminen Ukrainan ilmavoimien käyttöön olisi ollut tärkeää.

Ukrainan tulisi pystyä kiistämään venäläisten ilmaherruus ainakin painopistealueilla kuten Kiovassa, Harkovassa ja etelässä Herson-Mykolaev-Odessa suunnalla.

Nyt Venäjä pystyy käyttämään rynnäkkö- ja pommikoneitaan suhteellisen vapaasti iskuihin maavoimiensa tukemiseen ja kuten olemme jo nähneet, iskuihin siviilikohteisiin Kiovassa ja Harkovassa.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY

Ilmasta maahan -kykyä tarvittaisiin hidastamaan julkisuudessa kerrotun kymmenien kilometrien mittaisen venäläiskolonnan etenemistä kohti Kiovaa ja Ukrainan maavoimien mahdollisten vastahyökkäysten tukemiseen.

TARINA PUOLALAISHÄVITTÄJISTÄ osoittaa EU:n hampaattomuutta ja sitä, että EU:n ja Naton välinen koordinaatio on puutteellista. Se myös osoitti, että sotilaallisesta avunannosta Natoon kuulumattomalle maalle päättää Nato, ei EU.

Tämä ei jää Venäjältä huomaamatta. Ja tämä tulee myös Suomessa tajuta. Tarina puolalaishävittäjistä osoittaa myös sen, että Ukraina taistelee Euroopan porteilla kaikista kauniista sanoista huolimatta yksin Venäjää vastaan.

Samaan aikaan kun Euroopan unionin parlamentin jäsenet osoittivat seisten suosiotaan Ukrainan presidentti Zelenskylle puheelle, suunnitelma MIG-29 koneiden toimittamisesta Ukrainaan haihtui savuna ilmaan.

Puheelle, jossa Zelensky sanoi ”osoittakaa, että olette kansamme ja osoittakaa, että olette todellisia eurooppalaisia. Silloin elämä voittaa kuoleman ja valo voittaa pimeyden”.

Filosofian tohtori, eversti (evp) Martti J. Kari on Jyväskylän yliopiston opettaja. Hän on entinen Pääesikunnan apulaistiedustelupäällikkö ja palvellut vuosina 2004–2007 puolustusasiamiehenä Puolassa ja Ukrainassa ja strategisena neuvonantajana Ukrainan tiedustelupalveluiden reformissa vuonna 2020.
 
Pikkasen OT, mutta minusta luontevin paikka kysyä/ihmetellä asiaa kun pääasiassa täällä Ukraina ketjussa vaikuttanut ja oikeastaan sen innoittamana aloin kirjoittajaksi tänne lurkkailun sijaan.

Miten minusta tuntuu, että journalistit hakee täältä uutisjuttuihinsa höysteitä? Hämmentävää, että ensin kirjoittaa jostain aiheesta ja muutaman tunnin päästä lukee siitä melkein omilla sanoilla jostain iltasanomista. Kuvittelenko vain vai pörrääkö täällä paljon journalisteja lurkkaamassa?
 
Minä en lähtisi kuorma-auton rengasta puhkomaan puukolla. Ei noissa maastokuormureissa tosin mitään mahdottomia rengaspaineita ole, mutta kyllä nekin voivat antaa kunnolla näpeille jos pääsevät paukahtamaan.
Parasta olisi heitellä renkaiden eteen tällaisia. Kaksi taivutettua metalliputken pätkää hitsattu yhteen. Päät leikattu viistosti puhkomaan rengas ja ilma pakenee putkea pitkin pois: 1646214434955.png
 
Maksimilentokorkeushan noilla on n. 6 km, mutta onnistuuko pommitus mistä korkeudesta? Pari kuvaa olen nähnyt yhden Bayraktarin jäännöksistä.
Bayraktarin pommit ovat laserohjattuja ja ne pudotetaan kaukaa ja korkealta. Turkkilaisilla bayraktareiden menestyksekäs käyttö on liittynyt moneen tekijään, joista vähäisin ei ole ollut vastustajan tutkien pimentäminen koral EW järjestelmällä.
 
Back
Top