Ukrainan konflikti/sota

Venäjän huolto-ongelmat eivät taida olla sotamenestyksessä koko totuus.

Harkova sijaitsee Belgorodista autolla 90 minuutin ajomatkan päässä. Rajalle on kaupungista 40 kilometriä. Tällaisen etäisyyden päähän huolto on onnistunut jo sodissa ennen polttomoottoria.
Liveuamapin mukaan rajalta ollaan päästy tällä hetkellä noin 20 kilometriä harkovan suuntaan ja rintama ei etene kohti Harkovaa.

Huolto-ongelmat ovat varmasti tekijä jossain toisaalla, mutta ne eivät selitä koko kuvaa, koska etenemistä ei tapahdu myöskään alueilla, joissa huolto olisi helppoa.

Usein yksinkertaisin selitys on se oikea - ei ehkä ainoa tai kaikenkattava, mutta se paras. Tämän sodan osalta yksinkertaisin selitys Venäjän huonoon menestykseen on se että heidän hyökkäävät joukot eivät ole kovin hyviä. Se taktisen osaamisen puute ja siitä johtuvat tappiot pysäyttävät hyökkäykset. Iskut huoltoa vastaan tekee osansa näiden kaverina.

Huollon osalta kuljetusmatkan pituus on yksi tekijä mutta massa ja määrä (osa tavarasta ei ole painon puolesta rajoittavaa vaan tilavuuden) vaikuttavat myös. Heidän BTG-pumput on huoltoajoneuvojen määrässä kovin alimitoitettuja. Kun kasataan tuollainen määrä kaikenlaista suora-ammunta ja epäsuoraa ampuvaa yhteen pakettiin niin isomman taistelun jälkeen menee hetki että ammushuolto on saatu hoidettua. Hyökkäys hajautetusti monesta eri suunnasta, monella eri akselilla entisestään sotkee kuviota: ei voida keskittää huoltokapasiteettia.

Kaikki merkit myös viittaavat siihen että kuorman lastaus ja purku tehdään edelleen monessa tapauksessa käsipelillä. Lainasin aikaisemmin toisessa ketjussa heidän 1979-1988 Afganistanin sotakokemuksia käsittelevästä kirjasta The Soviet-Afghan war: how a superpower fought and lost:

80% huoltokuljetuksiin kuluneesta ajasta meni kuorman tekemiseen ja purkamiseen, loput 20% oli se varsinainen siirtymä eli matka-aika. Tuossa sodassa käytännössä kaikki kuormaaminen tehtiin käsipelillä, joten kuvaavaa kuinka tehotonta tuollainen materiaalinkäsittely on. Jos ajomatka on lyhyempi niin siihen kuorman tekemiseen ja purkamiseen menee silti ihan yhtä suuri aika, jolloin vääristymä on vielä suurempi.

Heidän Afganistanin sodassa vetivät kahden huoltoreitin viereen polttoaineenkuljetusta varten ns. taktiset polttoainelinjat (näitä putkia oli yhteensä 4 kpl, kaksi per reitti ja toisessa meni diesel, toisessa lentopetrooli) joten POL-materiaalin strateginen siirto tapahtui niitä pitkin. Sen paikallinen jakelu joukko-osastoille piti silti tehdä polttoaineautoilla, joten sen osalta sama tilanne kuin nyt. Heidän polttoainelinjojen vetoon erikoistuneita joukkoja on nähty Ukrainan seudulla joten oletan että jotain paikallisia vetoja on tehty, mutta ei näitäkään ole rajattomasti ja joka paikkaan.
 
Usein yksinkertaisin selitys on se oikea - ei ehkä ainoa tai kaikenkattava, mutta se paras. Tämän sodan osalta yksinkertaisin selitys Venäjän huonoon menestykseen on se että heidän hyökkäävät joukot eivät ole kovin hyviä. Se taktisen osaamisen puute ja siitä johtuvat tappiot pysäyttävät hyökkäykset. Iskut huoltoa vastaan tekee osansa näiden kaverina.

Huollon osalta kuljetusmatkan pituus on yksi tekijä mutta massa ja määrä (osa tavarasta ei ole painon puolesta rajoittavaa vaan tilavuuden) vaikuttavat myös. Heidän BTG-pumput on huoltoajoneuvojen määrässä kovin alimitoitettuja. Kun kasataan tuollainen määrä kaikenlaista suora-ammunta ja epäsuoraa ampuvaa yhteen pakettiin niin isomman taistelun jälkeen menee hetki että ammushuolto on saatu hoidettua. Hyökkäys hajautetusti monesta eri suunnasta, monella eri akselilla entisestään sotkee kuviota: ei voida keskittää huoltokapasiteettia.

Kaikki merkit myös viittaavat siihen että kuorman lastaus ja purku tehdään edelleen monessa tapauksessa käsipelillä. Lainasin aikaisemmin toisessa ketjussa heidän 1979-1988 Afganistanin sotakokemuksia käsittelevästä kirjasta The Soviet-Afghan war: how a superpower fought and lost:

80% huoltokuljetuksiin kuluneesta ajasta meni kuorman tekemiseen ja purkamiseen, loput 20% oli se varsinainen siirtymä eli matka-aika. Tuossa sodassa käytännössä kaikki kuormaaminen tehtiin käsipelillä, joten kuvaavaa kuinka tehotonta tuollainen materiaalinkäsittely on. Jos ajomatka on lyhyempi niin siihen kuorman tekemiseen ja purkamiseen menee silti ihan yhtä suuri aika, jolloin vääristymä on vielä suurempi.

Heidän Afganistanin sodassa vetivät kahden huoltoreitin viereen polttoaineenkuljetusta varten ns. taktiset polttoainelinjat (näitä putkia oli yhteensä 4 kpl, kaksi per reitti ja toisessa meni diesel, toisessa lentopetrooli) joten POL-materiaalin strateginen siirto tapahtui niitä pitkin. Sen paikallinen jakelu joukko-osastoille piti silti tehdä polttoaineautoilla, joten sen osalta sama tilanne kuin nyt. Heidän polttoainelinjojen vetoon erikoistuneita joukkoja on nähty Ukrainan seudulla joten oletan että jotain paikallisia vetoja on tehty, mutta ei näitäkään ole rajattomasti ja joka paikkaan.
Ryssä ei vaan osaa. Siihenhän tämän koko naurettavan pelleilyn voisi tiivistää paperilla täysin ylivoimaisen armeijan pysähtyessä ja etsiessä pakkia tankeistaan Ukrainan edessä.
 
Yhtään läpäisevää osumaa niissä ei ole, mutta oikeanpuoleisessa on oikea eturengas paskana.
Vaunut näyttävät olevan myös eri valmistuseriä, koska oikeanpuoleisessa on kalotti joka vasemmasta puuttuu. Hylkäämisen syy kuitenkin lienee vikaantuminen sekä hinaavien traktorien puute tai kyvyttömyys hinata välinettä ilma Z-tunnusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainalaiset saanut haltuunsa viisi kylää Zaporižžjan alueella, kaikki kylät näyttäis olevan Huljaipole-Ljubymivka tien varrella. Kyseessä pienempi tie joka sijaitsee Zaporižžja-Mariupol tien pohjoispuolella ja kylät sijaitsee enimmillään n. 100km Zaporižžjan itäpuolella, about puolimatkassa Zaporižžjasta Mariupoliin tuon kiertotien kautta.

"Ukrainian defenders have recaptured several villages in the Zaporizhia region.

The Ukrainian Ground Forces reported the news on Telegram, according to Ukrinform. "Units of the Ukrainian Air Assault Forces, together with other units of the defense forces of the Zaporizhia region, have liberated the settlements of Zatyshshia, Malynivka, Vesele, Zelenyi Hai and Chervone from Russian occupation," the statement said. Ukrinform reported earlier that the town of Irpin outside Kyiv was liberated from Russian invaders on March 28."

Ukrainian defenders have recaptured several villages in the Zaporizhia region
 
Ukrainian forces continue to capture, or at least stumble across, examples of some of Russia's most sophisticated ground combat hardware as the conflict in the country rages on. Just this past weekend, pictures emerged online showing a Russian radar-equipped air defense command post vehicle, part of a larger system known as Barnaul-T, that Ukrainian troops found during a counteroffensive in the northeastern Kharkiv region. The fact that this vehicle is intended to serve as a sensor, command and control, and communications node all rolled into one could make it a particularly invaluable source of intelligence for Ukrainian and foreign governments, as well as be a significant operational loss for Russian forces.

A Ukrainian unit reportedly found this vehicle relatively intact, also known by the nomenclature 9S932-1 and the acronym MRU-B, among other Russian vehicles and artillery pieces, in the town of Husarivka. The 9S932-1 is most readily identifiable by its 1L122 surveillance and target acquisition radar, which is mounted on the top rear portion of the hull and is folded down during transit. There was also a TZM-T dedicated reloading vehicle for the TOS-1A thermobaric artillery rocket launch system, another uncommon find.
 
Vaihtoehtoista totuutta/ näkemystä aiheeseen. En tiedä ko henkilön taustoja, joka tätä soopaa suoltaa.
Tekee uutisia Russia Todaylle, eli yhtä luotettavaa tietoa kun mitä Janus Putkonen ja Bätmän kertoo

EDIT: Vielä lisäksi löytyy pedofiliaa ja raiskausta

Scott Ritter currently writes op-eds for Russia-state-controlled media, Russia Today RT. on issues pertaining to international security, military affairs, Russia, and the Middle East, as well as arms control and nonproliferation.

Ritter is a registered sex offender, having been convicted of unlawful contact with a minor and five other charges in a 2011 trial.
 
Joo ei tarvi olla niin herkällä. Ei tänne kuulu pelkkää Ukrainan voittosuitsutusta painaa.
Niin mahdoton määrä ryssän trolleja ja hyödyllisiä idiootteja vuosien aikana täällä pyörinyt, että tuollainen ensimmäinen toiminto herättää heti kysymyksiä. Valitettavan usein ollut trolli asialla jos eka viesti kertoo heti Venäjän vihollisen tappioista. Joten herkällä tässä pitää olla tälläisenä aikana. Mikäli tällä kertaa on kyse viattomasta tilannekuvan päivittämisestä niin hemmetin hyvä, mielelläni olisin väärässä välillä.
 
Ukrainalaiset saanut haltuunsa viisi kylää Zaporižžjan alueella, kaikki kylät näyttäis olevan Huljaipole-Ljubymivka tien varrella
Tuo itse Zaporižžjan kaupunki taitaa olla melko tärkeä energian tuottamisen näkökulmasta. On myös monen tien solmukohta. Näyttäisi 200km olevan linnuntietä Mariupoliin vielä matkaa, valitettavasti. Suunta on kyllä oikea!
 
Vaihtoehtoista totuutta/ näkemystä aiheeseen. En tiedä ko henkilön taustoja, joka tätä soopaa suoltaa.
Edit kohta entisen fb-kaverin seinältä löytyi
Harhautuksesta tosiaan ehkä kyse, mutta ei kentällä vaan Ketalalla / Ritterilla kupolissa. Kyllähän tuosta välittyy, että koetettu lähinnä kuumeisesti selittää kaikki tapahtunut parhain päin. Ikään kuin olisi suunniteltu näin.
 
Back
Top