Ukrainan konflikti/sota

Ei pidä paikkansa. Juna ja rekkaliikenteeseen on olemassa ihan normit, joissa määritellään kiihtyvyydet, jotka pitää huomioida kiinnityksissä. DNV määrittelee molemmille 0,8G ja Saksalaset TIS:n kanssa junissa ja rekoissa jarrutukselle 1G ja junissa lisäksi lyhytkestoiselle iskulle 4G (liitäntäisku). https://www.tis-gdv.de/tis_e/ls/containertransport/inhalt-htm/

Eli junissa jopa isommat vaatimukset.

Junissa on yllättävän isot kiihtyvyydet ja mainittakoon noppitietona että Venäjän junaliikenteessä nämä kiihtyvyydet ovat länsimaisia suuremmat sivuttaiskiihtyvyyksien osalta (vaihteet). Venäläiseen vaihteeseen tullessa sivuttaiskiihtyvyydet on tasoa, jota rekkaliikenteessä ei ole.

----
Mutta tämä riittäköön off topikkina tästä. Haluavat saavat lisätietoa DNV, CTU, TIS opuksista ja lisäksi container handbookista. Tarjolla on myös kiihtyvyysmittauksia ja kuvia tilanteista, joissa junaliikenteessä kiinnitykset pettäneet....
Venäjän liikenteessä vaihtotyö ei tehdä länsimaiden tapaan saattamalla ja tämä lisää pitkittäin kiihtyvyyttä. Muuten nuo ei määritä kiiihtyvyyksiä vaan yhdessä sovittuja arvoja kiihtyvyyksille ja siitä johdannaisten tavara kiinnittämiseen. Osa kiihtyvyyksistä on suurempia todellisuudessa, mutta homma menee sitten liian vaikeaksi. Oli parempi sopia ”jotkut” arvot.
 
Itse veikkaan ketjuja kiristimillä täällä. Aika heppoisilla näyttää noin muutaman tonnin liinat, nehän katkeaa jo vaunun jousituksen liikkeessä? Mutta joo, jos junan vaunu tai muu lavetti kaatuu niin luultavasti kaikki kiinnitykset hajoaa kuitenkin. Jotkut hurjat voisi viedä koneita sitomattakin laveteilla, ei ne sieltä ehkä putoa jos ei tule äkkipysäyksiä..
Itse asiass liinat joustavat enempi ja ovat näin parempi jousituksen kanssa.
 
Ei liity Ukrainaan, vaan tästä sodasta johtuvaan Suomen varautumisen likaisiin temppuihin. Hienoa, että varmuus ihmiset ovat hereillä työssään👏🇫🇮 ja pitävät huolen siitä, jotta sähköntuotto ja kulutus pysyvät tasapainossa/sähköverkot pystyssä.

Tässä jokainen kuluttaja voi olla apuna ja säästää myös euroja/ tasapainottaa sähköverkon käyttöä siirtämällä omaa järkevää sähkön kulutustaan mahdollisimman paljon 22-07aikaan. Kaikkea ei voi eikä pidäkään, mutta esim. Sähkökäyttöinen lattialämmitys muualla kuin märkätiloissa, (täällä pitää olla aina päällä) lämminvesivaraaja ja sähköautojen lataukset yms.


Fingrid rajoittaa sähkön Venäjän siirtoyhteyksien siirtokapasiteettia sunnuntaista alkaen siten, että tuontikapasiteetti Fingridin yhteyksillä on enintään 900 megawattia nykyisen 1300 megawatin sijaan.

Venäjän rajasiirtoyhteyksien siirtokapasiteettia rajoitetaan käyttövarmuuden turvaamiseksi.

”Turvaamme sitä, että ulkopuolinen taho ei aiheuta häiriötä tai haittaa sähköjärjestelmän käyttövarmuudelle”.

Päätös perustuu arvioon sähköjärjestelmään kohdistuvista riskeistä muuttuneessa kansainvälisessä tilanteessa Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyksen myötä.

Äkillisissä muutoksissa vaaransa​

Sähkön tuotannon ja kulutuksen pitää olla aina tasapainossa. Äkilliset muutokset voivat johtaa laajaan sähköhäiriöön.

Jos sähköä siirtyisi maksimiteholla ja loppuisi hetkessä, sähköjärjestelmä olisi vaarassa. Siirtokapasiteetin rajoittamisella tätä mahdollista ongelmaa pyritään torjumaan jo etukäteen.

”Kun siirtokapasiteettia pienennetään, Venäjän yhteyden mahdollinen irtoaminen verkosta ei aiheuta vaaraa Suomen sähköjärjestelmän käyttövarmuudelle”.

Olkiluodon testien aikaan nollaan​

Venäjän siirtoyhteyksien tuontikapasiteetti rajoitetaan nollaan, kun Olkiluoto 3 laitoksella tehdään testejä, joiden yhteydessä voimalaitos irtoaa kantaverkosta vähintään 900 megawatin teholla.

Kun testissä oleva laitos irrotetaan verkosta, syntyy tehovajetta, jota paikataan reservimekanismeilla.

”Emme halua, että siihen samaan hetkeen syntyisi mitään ylimääräistä”.

Ainakaan toistaiseksi sähköverkkoihin ei ole kohdistunut ulkopuolelta tehtäviä häiriöitä.

Supo on varoitellut, että Suomen infrastruktuuriin voidaan tehdä ilkeyksiä. Nato-päätös voi olla näiden temppujen pontimena.

siirtokapasiteetin rajoittaminen tehtiin Fingridin omasta toimesta
 
Venäjän liikenteessä vaihtotyö ei tehdä länsimaiden tapaan saattamalla ja tämä lisää pitkittäin kiihtyvyyttä. Muuten nuo ei määritä kiiihtyvyyksiä vaan yhdessä sovittuja arvoja kiihtyvyyksille ja siitä johdannaisten tavara kiinnittämiseen. Osa kiihtyvyyksistä on suurempia todellisuudessa, mutta homma menee sitten liian vaikeaksi. Oli parempi sopia ”jotkut” arvot.
Juuri näin. Toki CTU:n... käyttämät "jotkut" arvot perustuvat mm. serertifiointitahojen (dnv...) tekemiin mittauksiin ja tuo länsimaissa käytetty 0,8/1G riittää meille. Meillä oli aikoinaan anturit mukana joissain kuljetuksissa.

Toivotaan että nuo vaunuja kuljettavat vaunut eivät joudu tekemään äkkijarrutuksia. Harvoin noita tulee vastaan, mutta jos tulis ei noilla 90 kulmilla asennetuilla liinoilla tekisi mitään..

Olen ollut hoitamassa joskus Baltiassa kuljetuksia ja hirvitti paikallisten kiinnitysten tekeminen/tekemättömyys. Vakuutusyhtiöllä oli hyviä kuvia velttoilun seuraamuksista.
 
40 tonnin vaunu kiinni kuormaliinoilla? :unsure: Toki juna kulkee tasaisesti ja jos se suistuisi kiskoilta, niin ei ketjuillakaan olisi kauheasti merkitystä. Taitaa liinat olla lähinnä varmistamassa vaunun käsijarrua. Mitenkäs Suomessa on vaunut kiinni junassa. Vai ovatko ollenkaan?
Näkyyhän tuossa etummaisessa vaunussa ketjut jotka ovat kiinni noissa mitä lie telaketjun pyörissä.🤔Kuvan suurentaminen paljastaa asian.
 
Onkos tuossa nyt joku n. tonnin pomppu ylöspäin? Vai enkö vain ole seurannut. Meinaan jos ne höökimiset rupeavat näkymään luvuissa?
Eilen tuli ventti täyteen. 600 on aika paljon vuorokauteen. Olisko backlogia? Useita hyökkäyksiä on idässä torjuttu, olihan noista kuvaa jossa ukkoja oli läjissä, ~50 upseeria Khersonin suunnalla, jne. Voi tuo olla lähellä todellista.
 
Juuri näin. Toki CTU:n... käyttämät "jotkut" arvot perustuvat mm. serertifiointitahojen (dnv...) tekemiin mittauksiin ja tuo länsimaissa käytetty 0,8/1G riittää meille. Meillä oli aikoinaan anturit mukana joissain kuljetuksissa.

Toivotaan että nuo vaunuja kuljettavat vaunut eivät joudu tekemään äkkijarrutuksia. Harvoin noita tulee vastaan, mutta jos tulis ei noilla 90 kulmilla asennetuilla liinoilla tekisi mitään..

Olen ollut hoitamassa joskus Baltiassa kuljetuksia ja hirvitti paikallisten kiinnitysten tekeminen/tekemättömyys. Vakuutusyhtiöllä oli hyviä kuvia velttoilun seuraamuksista.
Oisko liinat tarkoitettu estämään sivuttais liike vaihteissa ja kurvi kallistuksissa. Ite kyllä toivon sitä äkkijarrutusta suuremmissa määrin.
 
Tässä eiliset lukemat. Miesten osalta kiva 400 pomppu kuitenkin. Aika mukavasti kalustoakin lähtenyt.
Alkaisko näkyä Himars, M777 ja muu parempi tykistö pikkuhiljaa? Voi tulla ryssälle yllätyksenä että se Himars siellä 50km päässä voi olla ihan ittellekkin vaarallinen jos kasaantuu samaan läjään muitten ryssien kanssa. Veikkaan että tykistöpattereista, huoltovarikoista ja ilmatorjuntalaitteista tulee henkilöstön epäsuosittuja kohteita tuolla pensasneuvostoliittolaisten ihmemaassa.
 
Ei välttämättä ole videota jos eilen oli tapahtunut. Ja muutenkin ollut aika niukasti videoita länsimateriaalin käytöstä. Sekä lähteenä ollut Ukrainan MoD
Ok,se oli sitten eri video. Joku laski siitä kantaman aikalailla stugnan maksimietäisyydeksi. Ei ollut operaattori ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.
 
Britit vihjailevat vastahyökkäyksistä jotka menneet hyvin?
livemapUA:ssa


lähteessä

❗️ZSU liberated from the Russian occupiers the villages of Bezruky, Slatine, Prudyanka Dergachiv community and secured positions - Sinegubov "We have good news from the front. Our Armed Forces carried out a successful counterattack, and yesterday morning launched offensive operations against the enemy. During the day there were fierce battles. Our units drove Russian troops out of the settlements: Bezruky, Slatine, Prudyanka, Dergachiv district, and secured their positions! ” - it is said in the message of the chairman of the Kharkiv OVA.
 
Back
Top