Voisihan se olla tottakin, että vain 30 on pudotettu, mutta jos vaurioituneita ei pystytä korjaamaan, niin sen antama lisä sotaan on sama kuin pudotetulla. Ja sitten on toki se ongelma, ettei näitä ole tehty kestämään kovin pitkään ilman huoltoa. Jos huolto takkuilee, niin siinä on on sama ongelma. Koneet ovat hyödyttöminä maassa. Arvelisinkin koneiden korjaamisen ja huollon olevan varsinaisia pudotuksia suurempi ongelma tässä vaiheessa sotaa, varsinkin kun asioita ei ajateltu näin pitkälle. Miten lie ilmavoimat olisivat voineet säästyä samalta korruptiorutolta kuin koko muu asevoimat. Sielläkin on varmasti igori pistänyt varaosaruplat taskuunsa.
Lentosuoritteiden ja siten lentotuntien räjähdysmäinen kasvu lisää huollot tarvetta. Jos sodasta oletettiin lyhyttä, ei välttämättä varauduttu riittävällä varaosa- ja huoltohenkilökunnan kapasiteetilla (jos näitä, varsinkin varaosia oli muutenkaan saatavilla). Toki esim. Millerovo sijaitsee ihan Ukrainan vieressä joten kentältä nousu, kiihdytys Ukrainan suuntaan kuitenkin omien rajojen sisällä pysyen ja pommilastin pudotus, minkä jälkeen takaisin kentälle. Ehkä näin toimien lentotuntien määrä ei kasva valtavaksi, mutta muistetaan että vuosikausien ajan Venäjän hävittäjälentäjien on arvioitu saavan keskimäärin noin 100 tuntia lentoaikaa per vuosi. Tästäkin osa on harjoitusalueelle siirtymistä tai omien rajojen partiointia eli suoraan lentoa - ei varsinaisesti siis tehokasta taisteluharjoittelua.
Arvaisin että Ukrainan pudottamia ja vahingoittamia koneita merkittävämpi tekijä on Venäjän huollon takkuaminen. Jos suursodan myötä huomattavalla määrällä hävittäjäkoneita tulee lentotunnit täyteen niin siinä on taas yksi riesa heidän sotateollisuudelle. Muistutuksena Venäjän ilmavoimille luovutetut koneet vuodesta 2008 alkaen:
Iso määrä, muttei rajaton määrä. Heidän ilmavoimilla on arvioitu olevan 1311-1370 hävittäjää käytettävissä, kun mukaan ei lasketa Yak-130 tyylistä koulutuskonetta (jolla on toki tietynlaisia suorituskykyjä, jos on pakko ottaa käyttöön). Täten siis heidän kalustosta 34-36% on valmistettu viimeisen 14 vuoden aikana, loput on pääasiassa kylmän sodan aikaista tuotantoa. Niille on tehty erilaisia "modernisointeja" konetyypistä riippuen, mutta esim. siipien ja rungon kuluminen käytössä (säröjen kasvu, väsyminen) on luonnonlaki mistä ei pääse yli eikä ympäri.
Muutama puolalainen alan toimittaja on jo tämän sodan myötä kirjoittanut, miten tämä tulee olemaan viimeinen lakipiste Venäjän ilmavoimien kalustomäärän osalta ja tätä tulee seuraamaan melkoinen romahdus. Vanhojen koneiden käytön jatkaminen on aina mahdollista riskeistä välittämättä, mutta se tarkoittaa kasvavaa määrää menetyksiä onnettomuuksien osalta. Tietävät Puolassa mitä itäkoneiden käyttöiän venyttäminen tarkoittaa käytännössä, heillä on MiG-29 käytössä. Vertailun vuoksi Suomi ja Hornetit: ne hankittiin aikavälillä 1996-2000 eli ovat iältään tänä vuonna 22-26 vuotta koneesta riippuen. Jokainen niistä on kuitenkin uudempi kuin 64-66 % Venäjän ilmavoimien kalustosta.
Jos Suomen F-35 aikataulu ei muutu, niin se tulee tapahtumaan seuraavasti:
LÄHDE
Nykyinen Hornet-kalusto poistuu käytöstä suunnitellusti vuodesta 2025 alkaen. Ensimmäiset suomalaiset F-35-hävittäjät otetaan Ilmavoimien käyttöön vuonna 2025 osana Yhdysvalloissa järjestettävää suomalaisen henkilöstön koulutusta. Ensimmäiset F-35-koneet toimitetaan Suomeen vuonna 2026. Suomessa F-35-järjestelmä korvaa Hornet-kaluston hävittäjälennostoissa vuosina 2028 ja 2030.
Tuo istuu siis hyvin siististä 30 vuoden käyttöikään: ensimmäiset 1996-2026 ja viimeiset 2000-2030. Venäjän kalustosta merkittävä määrä on valmistettu kylmän sodan aikana 80-luvulla, osa vuosina 1993 ja 1994. Muuten 90-luku ja 2000-luvun alku olivat hiljaisempaa aikaa kun ei ollut rahaa käytettäväksi.
Jos käytetään mittatikkuna tuota 30 vuotta niin heillä pitäisi olla suuresti kiire korvaamaan vanhenevaa kalustoa. Kello käy kokoajan, hävittäjäkone on ihan eri peli huollon osalta kuin panssarivaunu jonka voi jättää lahoamaan pellon laitaan. Näidenkin osalta ei voi olla miettimättä, mikä määrä heillä on käyttökelpoista kalustoa ja mikä määrä on pelkästään kirjavahvuudessa ilman että kukaan suostuu niillä lentämään. Laskin huvikseen (hyvin karkeasti) että heidän ilmavoimilla on 64 squadronia. Jos oletetaan että niissä ei ole eroja vaan jokaisessa on 12 hävittäjää per squadron niin se tarkoittaisi 768 kpl hävittäjiä. Tuossa on iso virheen mahdollisuus, "fighter squadron", "bomber squadron", "attack squadron" ja "reconnainsance squadron" ovat tuskin samankokoisia keskenään. Kertonee silti jotain aktiivikäytössä olevista konemääristä.