No niin, suurikokoinen persreikä!
Venäläistä öljyä salakuljetetaan edelleen EU:hun
päivitys: 08-09-2022 (13:48)
Venäläiset säiliöalukset jatkavat öljyn toimittamista Euroopan unioniin huolimatta huhtikuussa annetusta kiellosta huoltaa venäläisiä aluksia Euroopan satamissa. Tämän on kirjoittanut Radio Liberty "Schemes" ukrainalaisen palvelun projekti.
Julkaisun mukaan MarineTraffic-palvelun tietoihin vedoten samaa reittiä on kulkenut viime kuukausina 13 venäläistä alusta, joiden kapasiteetti on 4-5 tuhatta tonnia. Lastaus tapahtui Mustanmeren tai Azovinmeren satamissa, sitten alukset suuntasivat kohti Romanian kaupunkia Constantaa saavuttamatta satamaan 17–20 mailia. Pysäköinnin jälkeen he palasivat tyhjinä Venäjälle.
Kuten julkaisussa selitetään, merellä olevat öljytuotteet voitaisiin lastata uudelleen Euroopan lipun alla purjehtiviin aluksiin ja toimittaa sitten EU:hun, useimmiten Kreikkaan. Joten esimerkiksi kesäkuun 12. päivänä Venäjän VF Tanker 11 Romanian rannikolla luovutti lastin Star Merlin -alukselle Portugalin lipun alla, ja pian tämä säiliöalus purettiin Kreikan satamassa.
Liberian lipun alla purjehtiva New Legend -säiliöalus, jonka kapasiteetti on yli 80 000 tonnia, on myös ollut ankkurissa lähellä Constantaa viiden kuukauden ajan. Kesäkuusta lähtien venäläiset tankkerit ovat täyttäneet sen säännöllisesti öljyllä, joka sitten lastataan uudelleen muille aluksille.
"Järjestelmät" huomauttavat, että kaikki tankkerit, jotka toimittavat öljyä Eurooppaan tällä tavalla, kuuluvat venäläisen miljardöörin Vladimir Lisinin Volga Shipping -yhtiölle ("Volga Shipping Company"). Lisin ei joutunut Euroopan unionin, Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian pakotteiden alle. Vain Australia on asettanut hänelle rajoituksia.
Heinäkuussa The Wall Street Journal kirjoitti, että eurooppalaiset öljytankkerien omistajat, erityisesti kreikkalaiset, ovat lisänneet merkittävästi venäläisen öljyn kuljetuksia EU:n lähestyvän Venäjältä tulevan meriteitse tapahtuvan öljyn toimituskiellon taustalla.
Pelkästään touko-kesäkuussa kreikkalaiset laivat vierailivat Venäjän satamissa Mustalla ja Itämerellä 151 kertaa, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin. Julkaisun mukaan he käyttävät myös aluksesta laivaan -siirtoa Venäjän öljyn toimittamiseen Eurooppaan pakotteiden kiertämiseksi.