Tässä vielä toinen versio tuosta Russian bridges go boom -sivun kartasta, tässä näkyvät nyt myös junaradat (huomaa myös vasemman alareunan mitta-asteikko, kartalle merkittyjen kaupunkien väliset etäisyydet ovat useita kymmeniä kilometrejä):
Rintamalinja on esitetty punaisella viivalla, tosin tästä pitäisi oikaista tuo Lymanin pullistuma. Piirsin karttaan mielestäni tärkeiden kaupunkien sijainnit, jotta erottuvat paremmin.
Punainen symboli kertoo tuhotun sillan sijainnin, keltainen ehjän maantiesillan ja musta ehjän rautatiesillan.
Kun katsoo karttaa, hyvä muistaa pari asiaa: Venäjän armeijan logistiikka on vahvasti riippuvainen rautateistä JA rautateiden sekä useiden maanteiden solmukohdat kertovat tärkeimpien kaupunkien sijainnista. Svatove, Starobilsk, Kreminna, Severodonetsk, Novoaidar, Stanytsia Luhanska - jokainen näistä on hyvin tärkeitä kokonsa ja sijaintinsa takia. Hyvä myös muistaa: Starobilskiin pohjoisesta tuleva ratayhteys on suurella todennäköisyydellä pois käytöstä. Se tulee Valuyikin ja Troitsken kautta, mutta molemmat ovat Ukrainan tykistön kantamalla. Vaikka Troitskea ei ole vielä vallattu, epäilen että junat kulkevat tällä hetkellä ainoastaan Luhanskista pohjoiseen (tätä rataa pitkin).
Sopii myös miettiä, kyetäänkö Severodonetskia huoltamaan tällä hetkellä Luhanskista tulevilla junilla (sieltä tulevat radat kulkevat läheltä rintamalinjaa) vai pitääkö kaikki huolto kuljettaa kumipyörillä. Minun arvaus on että tavara kuljetetaan rautateitä pitkin Novoaidariin ja sieltä kuorma-autoilla Severodonetskiin. Tästä oli huhuja Venäjän hyökätessä Severodonetskiin, mutta heillä oli silloin hallussa myös Kupiansk ja Svatove, joten pohjoisesta hyökkäävän kärjen huolto voitiin tuoda sitä kautta.
Svatoven osalta tilanne on se että rautatiet on katkaistu joten kaupungissa olevien joukkojen huollon täytyy perustua joko sinne kasattuihin varastoihin (sikäli kun niitä on) tai sitten kaikki tuodaan kumipyörillä, todennäköisimmin Starobilskista.
Arvatenkin Ukrainan seuraava tavoite on Kreminna, huhujen mukaan siellä taisteltaisiin jo tai ainakin joku porukka käynyt kokeilemassa. Huomaa myös toinen kärki joka työntyy etelästä Oskil- ja Zherebets-jokien välistä kaistaletta kohti pohjoista. Kuulemma voisivat olla jo Makiivkan korkeudella. Sieltä on vielä matkaa noin 30-40 km Svatoveen. Vielä tarvisi edetä vähän niin saavat kaupungin sekä Starobilskista tulevan maantien tykistön kantamalle.
Arvaaminen on yleensä hyödytöntä, mutta rajuin temppu olisi jos Ukraina etenisi voimalla Kreminnan läpi ja jatkaisi sieltä Severodonetskiin. Jos menohaluja riittäisi, voisivat jatkaa aina Novoaidariin asti. Jos voimat eivät riittäisi näin kauas, olisi kuitenkin mainiota jos saisi Novoaidarin tykistön kantamalle. Mikäli tällainen temppu onnistuisi, se sulkisi rautateitä pitkin tapahtuvan huollon tämän kärjen pohjoispuolisella alueella olevilta Venäjän joukoilta. Tämä sillä oletuksella että Valuyikin ja Troitsken kautta tuleva rautatie on suljettu. Olisi hyvin vaarallinen temppu: kapea kärki jäisi kahden tulen väliin, jos vihollinen tekisi vastahyökkäyksen etelästä Luhanskin suunnasta ja pohjoisesta Starobilskista. Toisaalta olisi onnistuessaan mainio juttu: kärjen eteläpuolella on kuitenkin Donets-joki eräänlaisena suojana ja joen itälaitaa voisi edetä halutessaan vaikka Stanytsia Luhanskaan asti - hyvin tärkeä rautateiden solmukohta josta Ukraina piti kynsin ja hampain kiinni 2014-2015 sodan aikana.
Haaveilut sikseen, ei olla vielä lähelläkään näitä kaupunkeja, mutta ei malta olla spekuloimatta.