Hienoa asiaa Hesarissa tänään maksumuurin takana: Ryssän tykistö ampuu välillä omia, ammattisotilaiden sovitut palkat jätetty maksamatta ja ryssäarmeija ajettu loppuun sillä ettei rotaatiota ryssäsotilaille ole järjestetty mitenkään eturintamaan. Tai muuten kuin, että tappelevat siellä eturintamassa sen muutaman viikon ja pääsevät sitten ikuiselle lomalle vanhan vihtahousun seuraan.
Liikekannallepanon tarkoitus on vain pitkittää sotaa siihen, että Euroopassa aletaan palella, sanoo yksi Ukrainassa palvelleista palkkasotilaista, joita Meduza haastatteli.
www.hs.fi
”Kaikki ymmärtävät, että liikekannallepanossa ei ole järkeä. Nämä [uudet tulokkaat] eivät osaa mitään. He ovat pelkkä väkijoukko, kouluttamaton väkijoukko. Jopa ammattitaitoiset sotilaat ovat ilman ilmatukea ja tankkeja pelkkä väkijoukko. Kun minä olin rintamalla, tankkeja ja ilmatukea ei ollut, ja tykistö ampui ohi. Välillä osuivat omiin.”
”Kun ajoimme asutuskeskusten läpi, lapset juoksivat tielle ja elehtivät peräämme: ’tupakkaa’, ’syötävää’. En pystynyt käsittämään sitä. Maailma pyörii, sisällä on tyhjää, sitä tajuaa, että koko aiempi elämä on ollut fiktiota. Saippuakuplaa. Sitten saavuimme määränpäähämme Izjumiin. Olin etulinjassa kolme päivää ja näin, kuinka oma tykistömme moukaroi meitä.”
--
YKSITYISARMEIJAN sotilas Timur sanoo, että hänen mielestään ”todellinen ongelma” ei tällä hetkellä liity liikekannallepanoon vaan siihen, että ammattilaisille palkkasotilaille ei makseta.
”Ne, jotka siellä todella taistelevat, odottavat, että lopultakin alettaisiin maksaa sovitusti. Viekää budjetit täytäntöönpantaviksi, niin johan alkaa [rintamalla] homma luistaa!”
”Järjestäkää normaalit varustetoimitukset ja normaalit palkat! Jos ihminen saa kortilleen puoli miljoonaa, niin hän kyllä ryntää rintamalle niin, ettei mikään häntä pysäytä.”
Puoli miljoonaa ruplaa on noin 8 500 euroa.
--
TŠINGIZIN mukaan Ukrainassa olevat haluavat vain kotiin. ”He haluavat, että joku – kuka tahansa – tulisi päästämään heidät vapaavuorolle. Jopa ne, jotka tukevat tätä sotaa, halusivat kotiin: ’Minun täytyy päästä vain kuukaudeksi tai pariksi kotiin lepäämään, sitten voin palata listimään fasisteja.’ ”
Tuolla menolla ryssämiehitys ei kauaa jatkune niissä neljässä pelletasavallassa ja Krimillä. Toivotaan ettei ryssä hoksaa tiivistää rintamia ja joukkojaan ennen totaalista romahdusta vaikka Krimille ja yhteen pelletasavaltaan ja luopua niistä kolmesta muusta.