ziizaah
Kersantti
Lipojen kapasitetti putoaa aika dramaattisesti pakkasessa. Mutta jos ne ottaa lämpimästä ja aloittaa lennätyksen niin akkujen sisäinen resistanssi toki lämmittää akkua sen vertaa, ettei kantaman pudotus ole välttämättä kovinkaan suuri. Kenttäolosuhteissa akkuja voi olla jossain tapauksissa vaikea pitää lämpimänä ihan hetkeä ennen käyttöönottoa asti. Lentoajan lyhentymään vaikuttaa sekin onko akku dronessa suojassa vai suoraan ropelien ilmavirrassa viilentymässä. Kaupallisissa droneissa akut on aika hyvin suojattuna rungon sisään.Onko kellä tietoa/kokemusta miten noiden akkudronejen lentoaika/ toimintasäde putoaa kun kelit kylmenee?
Suurempi käytännön ongelma voi jopa olla potkureihin kertyvä jää sopivalla talvikelillä. Jos on vähänkään kosteaa pakkaskeliä niin ropelit ovat äkkiä huurteisen jään peitossa ja menettävät tasapainonsa. Tällöin parhaassa tapauksessa dronen saa tonttiin, toki useammin vain järjestelmän valitusta moottorien ottamasta epätasaisesta virrasta tai pakotetun paluun lähtöpaikkaan. Riippuu toki paljon droneista ja potkureista millainen ongelma tuo on.