Ukrainan konflikti/sota

yistä ihmeellisempää aseistusta. Jopa Ukrainalaiset itse ovat sanoneet että suurin toive juuri nyt olisi riittävästi tykistön laukauksia. Ellei ihmeitä tapahdu niin ryssä ei tuonne tämän kummoisempaa kalustoa tule saamaan ja nykyisenkin tason ylläpitämisen resurssit alkaa huveta. Nyt jo nähdään se että normiryssä tulee syömään seuraavan vuosikymm
 
Voi pyhä jysäys.... Mistähän tota lähtisi purkamaan.
Missä on ryhmänjohtajat?
1 mies huutaa ja 30 miestä kuuntelee aluksi siinä pellonlaidalla.
Ei siinä pidä antaa mitään käskyjä, ryhmien pitäs edetä jo ihan vitunmoista vauhtia pois avoimelta.
Sopuli-ilmiö.... Yks naatti, kk + optiikka niin monessa kohti olisi mennyt 5-10 äijää samaan kasaan.
Eteneminen aidanviertä tie uralla, vaikka siinä onkin vaunu tukena, niin ne talot käydä läpi ettei siellä ole vihua odottamassa pst:n kanssa ja ammu sitä vaunua kylkeen.
Hirvee huuto kokoajan ja silti miehet vaan seisoo ja ihmettelee....
Krakenia yleisesti pidetty yhtenä kovimpina osastoina tuolla, ihan ryssien kommenttienkin mukaan. Taistelutilanne on varmaan sellainen paikka että ei siinä aina opetettujen sääntöjen mukaan mennä. Kohtuullisen avoinaisesti altistavat kyllä tulelle itsensä. En tiedä onko taistelumenetelmät omasuojan suhteen muuttuneet, kun suojavarusteet ovat aivan erilaiset kuin meikäläisen aikoina.
Ei tuo ihan tehotonta kuitenkaan ole, koska tuossa näyttää vangiksi jäävän varusteiden perusteella ihan ykkösluokan porukkaa. Kylmäveristä porukkaa kuitenkin :salut:
 
Vaikea sanoa mistä kaikesta länsivaunujen toimitus kiikastaa, mutta aivan äärimmäisen vaikea uskoa että se olisi Suomen esimerkistä kiinni :sneaky:
Saksa on ymmärtääkseni tähän mennessä kieltänyt valmistamiensa vaunujen toimittamisen (joko julkisesti kiertäen tai kulisseissa suoraan), jos vaunut siitä huolimatta lähetettäisiin ja rikottaisiin sopimusta, niin valmistaja voi tehdä sekä vaunun nykyisen että tulevan käyttäjän elämästä todella hankalaa kieltäytymällä myymästä varaosia tai nostamalla hinnat taivaisiin, keinoja kyllä löytyy. En todellakaan lähtisi tuohon leikkiin valtakunnan ykkösnyrkkien kalustolla!

Ja edelleen, ongelma ei ole niinkään kalusto pulassa vaan osaavien käyttäjien/organisaatioiden puutteessa.
Kaikista järkevin tst-vaunu kalusto Ukrainalle löytyy tällä hetkellä Puolasta, pari sataa lämpökameroitua PT-91:stä vanhan lautan jatkoksi:salut: Puolalle on mahdollista korvata nuo vaunut monella eri vaihtoehdolla/tyylillä. Minusta tuntuu yhä vahvemmin että joidenkin artikkeleiden toimittamista rajoitetaan pitkälti myös(muitakin syitä varmaan on) osaavien käyttäjien/käyttötavan puutteiden takia... Onhan vähän sen suuntaista juttua kuulunut, että Ukrainan perinteisen epäsuoran käyttö ns. neukkutyyliin on liian tuhlailevaa länsimaisella mittapuulla... Ei nuo drone kuvista tutut kauttaaltaan reijitetyt pellot kyllä oikein vakuuta tehokkuudellaan vaikka täsmä ammusten käyttö vaikuttaa toisaalta täyden kympin työskentelyltä -> josta päästään siihen että niitä epäsuoran organisaatiotakin taitaa olla todella moneen lähtöön:unsure:
Näinpä. Leot vaativat oman koulutuksensa, paitsi miehistön niin myös huolto-organisaation osalta. Olihan täällä juttua, että PzH 2000:n rivivahvuus ei ole enää täysi, koska niitä joudutaan teknisten vikojen takia raahaamaan Puolaan saakka korjattavaksi, koska oma huolto-organisaatio ei pysty tekemään tarpeeksi monimutkaisia remontteja. Panssarivaunujoukkojen ns. häntä on pitkä ja paksu. Tämän takia ihmettelin aikoinaan miksi Leoja vietiin Sodankylään, koska ne vaativat parinkin jv-komppanian verran huoltoa haastavissa oloissa mutta määrä ei ole välttämättä riittävä varsinaiseen vaikutukseen.

Täsmäammuksia on rajoitettu määrä. Suomalaistyyppinen tulenjohto ei taida olla kovin yleinen edes länsimaissa? Pitäisikö jonkun käydä meiltä opettamassa asiaa Ukrainan tykistölle?
 
Krakenia yleisesti pidetty yhtenä kovimpina osastoina tuolla, ihan ryssien kommenttienkin mukaan. Taistelutilanne on varmaan sellainen paikka että ei siinä aina opetettujen sääntöjen mukaan mennä. Kohtuullisen avoinaisesti altistavat kyllä tulelle itsensä. En tiedä onko taistelumenetelmät omasuojan suhteen muuttuneet, kun suojavarusteet ovat aivan erilaiset kuin meikäläisen aikoina.
Ei tuo ihan tehotonta kuitenkaan ole, koska tuossa näyttää vangiksi jäävän varusteiden perusteella ihan ykkösluokan porukkaa. Kylmäveristä porukkaa kuitenkin :salut:
Ikähaarukka näyttää selkeesti nuoremmalta kuin tankkimiehistöissä jne. Tässä on nuoria hyväkuntoisia miehiä, mennään osaksi testolla ja adrenaliinilla, ehkä ainakin alitajuisesti haetaankin kiksejä. Tuon kun saa hallintaan ja järjen käskyvaltaan, niin tulee parempia sotilaita. Sotilaita, jotka kuolee itse vähemmän ja tappaa enemmän. Koulutusta, koulutusta.
 
Hyvää uutta vuotta!

 
Suomessakin ryssän nuoleminen tulee edelleen tietyillä ihmisillä ja viiteryhmillä suomettuneesta genetiikasta ja ne ei itsekään aina pysty piiloittelemaan primääri reaktioitaan, koska ne tulee autonomisesta hermostosta.
Tämän lisäksi melkoinen osa virkakuntaa ja koko valtavan suosittu hallituksemme pyrkii aina tekemään Suomelle mahdollisimmat vahingollista politiikkaa, esim. nämä "hiilinielu" hommat jättilaskuineen. Nato-jäsenyyden hakeminen oli säännön vahvistava poikkeus jolla ilmeisesti haluttiin lähinnä suojata itseä.
 
Pekka Toveri kommentoi Suomen Leopard- apua Ukrainaan, korostaa koulutuksen merkitystä, jota Suomikin voisi antaa. En huomannut että olis vielä täällä ollut.

En lähtisi antamaan vaunuja meiltä Ukrainalle kun tässä sattuu olemaan n. 1300km. rajaviivaa, mielummin ne saavat vuolaasti tarjota vaunujaan, kellä tuo arvaamaton naapuri ei ole rajassa kiinni.
 
Näinpä. Leot vaativat oman koulutuksensa, paitsi miehistön niin myös huolto-organisaation osalta. Olihan täällä juttua, että PzH 2000:n rivivahvuus ei ole enää täysi, koska niitä joudutaan teknisten vikojen takia raahaamaan Puolaan saakka korjattavaksi, koska oma huolto-organisaatio ei pysty tekemään tarpeeksi monimutkaisia remontteja. Panssarivaunujoukkojen ns. häntä on pitkä ja paksu. Tämän takia ihmettelin aikoinaan miksi Leoja vietiin Sodankylään, koska ne vaativat parinkin jv-komppanian verran huoltoa haastavissa oloissa mutta määrä ei ole välttämättä riittävä varsinaiseen vaikutukseen.
Itseasiassa joutuvat raahaamaan noita PzH 2000-vaunuja Liettuaan asti korjattavaksi. Tässä oli joku juttu, että puolalaiset rupesivat jotain venkoilemaan ja vaatimaan jotain teknologiansiirtoa, jonka takia oli vaan helpompi viedä nuo Liettuaan korjattavaksi. Mutta joka tapauksessa eri ajoneuvojen suhteen oman haasteensa tuo juuri tuo, että ne tarvitsevat oman huolto-organisaationsa siihen taustalle.
 
Itseasiassa joutuvat raahaamaan noita PzH 2000-vaunuja Liettuaan asti korjattavaksi. Tässä oli joku juttu, että puolalaiset rupesivat jotain venkoilemaan ja vaatimaan jotain teknologiansiirtoa, jonka takia oli vaan helpompi viedä nuo Liettuaan korjattavaksi. Mutta joka tapauksessa eri ajoneuvojen suhteen oman haasteensa tuo juuri tuo, että ne tarvitsevat oman huolto-organisaationsa siihen taustalle.
Muistakaa myös, että meidän Leo-"lautta" on Saksalaista alunperin. Nyt kun Sakut venkoilevat, niin mikä on se mahdollisuus meidän osalta? esim. Leojen huollon ja muutenkin vaunujen varaosien suhteen.
 
Itseasiassa joutuvat raahaamaan noita PzH 2000-vaunuja Liettuaan asti korjattavaksi. Tässä oli joku juttu, että puolalaiset rupesivat jotain venkoilemaan ja vaatimaan jotain teknologiansiirtoa, jonka takia oli vaan helpompi viedä nuo Liettuaan korjattavaksi. Mutta joka tapauksessa eri ajoneuvojen suhteen oman haasteensa tuo juuri tuo, että ne tarvitsevat oman huolto-organisaationsa siihen taustalle.
Ihan perstuntumalla arvioituna mielestäni tuota huoltologistiikan etäisyyksiä yliarvioidaan. Mikäli PzH 2000 viedään ukrainasta maanteitse liettuaan, matkan lavetilla tekee noin päivässä. Mikäli jotain osaa odotetellaan korjaamolla, siinä jo helposti menee se päivä tai pari. Ukrainalla alkaa olemaan melkoisen laaja kirjo erilaista kalustoa käytössään. Tämä luo painetta huolto-organisaatioille, mutta mielestäni tämä on kuitenkin aika pieni haaste verrattuna ukrainan muihin haasteisiin. Toki huonosti organisoituna tuo on melkoinen painajainen, mutta huolellisella organisoinnilla ja vapaan maailman resursseilla täysin järjestettävissä oleva asia.
 
Voi pyhä jysäys.... Mistähän tota lähtisi purkamaan.
Missä on ryhmänjohtajat?
1 mies huutaa ja 30 miestä kuuntelee aluksi siinä pellonlaidalla.
Ei siinä pidä antaa mitään käskyjä, ryhmien pitäs edetä jo ihan vitunmoista vauhtia pois avoimelta.
Sopuli-ilmiö.... Yks naatti, kk + optiikka niin monessa kohti olisi mennyt 5-10 äijää samaan kasaan.
Eteneminen aidanviertä tie uralla, vaikka siinä onkin vaunu tukena, niin ne talot käydä läpi ettei siellä ole vihua odottamassa pst:n kanssa ja ammu sitä vaunua kylkeen.
Hirvee huuto kokoajan ja silti miehet vaan seisoo ja ihmettelee....
Yksi osa voi tietysti olla videon leikkaus, ilmeisesti GoPro on jojon rinnassa? Osaako joku ukrainaa taitava kertoa, mitä tuossa käsketään? Positiivista on se, että munat lyödään turpeeseen, CATia käytetään jne. Aikaisemmin on näkynyt ihan liikaa sirä, että palloillaan pystyssä ja polveltaan.
 
Ihan perstuntumalla arvioituna mielestäni tuota huoltologistiikan etäisyyksiä yliarvioidaan. Mikäli PzH 2000 viedään ukrainasta maanteitse liettuaan, matkan lavetilla tekee noin päivässä. Mikäli jotain osaa odotetellaan korjaamolla, siinä jo helposti menee se päivä tai pari. Ukrainalla alkaa olemaan melkoisen laaja kirjo erilaista kalustoa käytössään. Tämä luo painetta huolto-organisaatioille, mutta mielestäni tämä on kuitenkin aika pieni haaste verrattuna ukrainan muihin haasteisiin. Toki huonosti organisoituna tuo on melkoinen painajainen, mutta huolellisella organisoinnilla ja vapaan maailman resursseilla täysin järjestettävissä oleva asia.
Niin, mutta oma osansa on sen vehkeen saaminen sille lavetille etulinjasta. Ja kuinka paljon Ukrainalta löytyy ko. lavetteja? Onko lavettiautoja toimitettu mukaan? Mikä on Liettuan puolen kapasiteetti? Tullimuodollisuudet? Vaikka periaatteessa pitäisi olla yksinkertaista, niin ei ole. Mitä kauemmas ja monimutkaisemmin järjestelyin niitä viedään, sitä suurempi riski.

Tällä hetkellä pitää hyväksyä, että Ukrainaan menevä tavara on ns. one-way trip. Niitä käytetään kunnes menevät hajalle, ja sitten hylätään (tai lähetetään ulkomaille korjattavaksi).
 
Näistä pitäis tehdä joku julkinen lista, että tulevinakin vuosina muistetaan mitä ovat miehiään. Tokihan sellainen on varmasti laitonta ylläpitää mutta kuitenkin.

En lähtisi antamaan vaunuja meiltä Ukrainalle kun tässä sattuu olemaan n. 1300km. rajaviivaa, mielummin ne saavat vuolaasti tarjota vaunujaan, kellä tuo arvaamaton naapuri ei ole rajassa kiinni.
Kyllä niitä ihan hyvin voisi kymmenkunta tms. antaa, näyttäisi muille esimerkkiä kuten aiemmin jo oli puhe. Lisäksi koulutusta kuten Toverikin kirjoittaa.

Siitä rajaviivasta on vajaat tuhatkunta km tankkien käyttöön täysin soveltumatonta. Enempi hommaa esim. ilmatilan puolustamisessa.
 
Back
Top