Ukrainan konflikti/sota

Tässäpä se. Jo vuosia Euroopassa on hoettu miten pitäisi olla itse ryhdikäs ja aktiivinen puolustusasioissa niin ettei aina oltaisi Yhdysvaltojen varassa. Taas kerran amerikkalaiset ovat tulleet pelastamaan voimavaroillaan vanhaa mannerta sodan jyllätessä. Ja Saksa vätystelee panssarivaunujen antamisessa ja perääntyy jenkkien selän taakse. Ja minusta tämä kyllä heittää todellisen varjon Saksan luotettavuuden päälle. Suomi joka on aina seurannut Saksaa, voisi tehdä itsekin johtopäätökset Saksasta sotilaskumppanina ja liittolaisena.

 
Tästä esitettiin twitterissä spekulaatioita, että ehkä todellinen syy Saksan haluttomuuteen viedä tankkeja on se, että leopardi onkin paperitiikeri. Että kyseessä onkin samanlainen ihmease kuin T-90, joka vaikuttaa yhtä huonolta käytännössä kuin T-72. Ei haluta paljastaa maailmalle, että ei leopardi pärjää venäläisille. Turkin leopardejahan kai sissit tuhosivat, joten sikäli ehkä jotain totuuspohjaa voisi olla.

Toinen spekulaatio on, että Scholtz pelkää aidosti ydinaseita ja on tehnyt tulkinnan, että Saksa ei voi ei-ydinasemaana olla ainoana viemässä raskasta aseistusta, koska jos Venäjä lopulta häviön edessä turvautuu ydinaseisiin, niin Briteillä, Ranskalla ja USA:lla on millä vastata, mutta Saksalla ei, joten Saksa on Länsi-Euroopan lihavin maali Venäjän ydinaseille, jos tilanne siihen menisi.

Oma veikkaukseni on kuitenkin, että yksinkertaisin selitys on todennäköisin ja Venäjällä nyt vain on jotain kompromatia Scholtzista ja siksi tämä neliraajajarruttaa aseiden vientiä joka käänteessä.
Onko se muka iso salaisuus että leo räjähtää täysin samalla tavalla kuin venäläinen vastineensa jo rungon ammuvarastoon osuu.
 
Tuossa on hyvää selostusta Leo 2 A5 ja näkee miten ko. mallissa ammukset on varastoitu. On se vähän erilainen kuin T-sarjan autoloaderin karuselli lattialla. Mutta toki kun varastoon osuu, niin sisällä tulee kuuma.

Aika isossa roolissa on mielestäni miehistön koulutus, johdon arvostus miehistön hengissäpysymisestä ja panssarin peruutusvaihteesta puhumattakaan.

 
Itse mietiskelin että tuohan on aika helppo hoitaa pois pelistä parilla kilolla hyvin aseteltua räjähdettä. Aika vähällä panoksella saa tuosta ideasta ns. pohjan pois alta, jonka jälkeen päästään ihmettelemään että miten se Pantsir saadaan kellarikomerosta ulos, kun on vähän liian iso mahtuakseen kulkemaan oviaukoista.
Niin ja minä mietin että mites ammus ja muu huolto. Hissillä vai onko tuo nosturi aina mukana....🤔
 
Länsimaiden varastojen ovet avautuvat pikkuhiljaa. Olisiko myös USA:lla jotain tietoa ryssän isommista suunnitelmista..
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009288885.html

CIA:n johtaja tapasi salaisesti Zelenskyin Kiovassa​

Yhdysvaltojen keskustiedustelupalvelun CIA:n johtaja William J. Burns tapasi viime viikon lopulla salaisessa tapaamisessa Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin kiovassa ja kertoi tietojaan venäläisten liikkeistä. Asiasta kertovat amerikkalaislehdet The Washington Post sekä The New York Times.

Burns on arvostettu henkilö Ukrainassa. Burns varoitti henkilökohtaisesti ukrainalaisia viime vuoden tammikuussa Venäjän hyökkäysaikeista Antonovin lentokentälle. Burnsin antamien tietojen ansiosta ukrainalaiset kykenivät varautumaan venäläisten suunnitelmiin.
 
Terroristi Strelkov kommentoi jatkoa Soledarin jälkeen. Mielenkiintoisin arvio on tämä, että Ukraina säästelee varsinaisia hyökkäysreservejään. En tiedä mikä rooli aluepuolusjoukoille on Bakhmutin/Soledarin alueella mutta ainakin nämä Kyianyn ja Noita ovat vapaaehtoisjoukkoja.

"– The enemy still retain their reserves. Moreover, they create new ones. They do not bring them into battle, do not expose to our blows the most combat-ready units intended for offensive operations on their side. Instead of them, the territorial defense is fighting, various reserve units formed from “mobiks”. And they hold back the staff units, as they did last summer when our troops stormed positions in Severodonetsk, Lysychansk, and then in Pisky... But I look at which parts of them are involved in Soledar in Bakhmut and state the fact that there are no shock units and formations of the Armed Forces of Ukraine at the forefront."


Kas, olemme tehneet Strelkovin kanssa samankaltaisia havaintoja. Ukraina osaa sotia juonisti.
Samaa olen itsekkin ajatellut, että Ukraina hyökkäysvoimaa piilottelee. Hirveästi ei ole tuolla esimierkiksi panssareita näkynyt, muutamia mainintoja kyllä.
Economist lehdeltä taas tälläinen arvio, että vastustus olisi Venäjällä nousemassa.
 
Tässäpä se. Jo vuosia Euroopassa on hoettu miten pitäisi olla itse ryhdikäs ja aktiivinen puolustusasioissa niin ettei aina oltaisi Yhdysvaltojen varassa. Taas kerran amerikkalaiset ovat tulleet pelastamaan voimavaroillaan vanhaa mannerta sodan jyllätessä. Ja Saksa vätystelee panssarivaunujen antamisessa ja perääntyy jenkkien selän taakse. Ja minusta tämä kyllä heittää todellisen varjon Saksan luotettavuuden päälle. Suomi joka on aina seurannut Saksaa, voisi tehdä itsekin johtopäätökset Saksasta sotilaskumppanina ja liittolaisena.

Olen tästä aikaisemminkin kirjoittanut. Saksassa on kannatusta näille Scholtzin luikuroinneille ja niiden Demareissahan on perinteitä NL:n ja Venäjän myötäjuoksusta. Tämä nyt varmaan vertautuisi siihen, että meillä olisi Tuomioja pääministerinä ja Halonen edelleen presidenttinä, mutta suomen demarit eivät koskaan onneksi Tuomiojaa hyväksyneet, vaikka sillä se uskollinen kannattajakunta olikin ja on edelleen, mutta onneksi älyävät pitää turpansa kiinni. Halonen oli kyllä paha, mutta siinä kai vaikutti sekin että oli eka nainen, sukupuolen ansiosta otettiin surkimus presidentiksi. Luulen, olen melkeinpä varma, että noiden johdossa ei täältä kovia apupaketteja olisi lähtenyt. Toki 24.2.2022 alkaen meidän yleinen mielipide on muuttunut niin että tuollaiset johtajat olisi heitetty mäkeen. Kyllä politiikot osaa lukea kellon viisareiden asennon. Mariinikin muuttui hetkessä "ei minun vahtivuorolla Natoon" pehmosta 100 %:n russofobiksi ;) . Häkämies melkein mestattiin, kun meni sanomaan Venäjän olevan turvallisuuspoliittinen haaste:rolleyes: Aika aikansa kutakin, parempi näin.
Saksasta oli siis tarkoitus...
Tässä nyt henkisesti joutuu ylittämään jonkun Rubicon joen tätä kirjoittaessaan: Sakujen Vihreiden Baerbock on erottunut edukseen, Scholtzin pallit taitaa olla hänellä kanissa. Ei olisi mitään sitä vastaan, että Baerbock ottaisi homman hoitoon. No, tarttis vaalit ensin. Olen pitänyt aina Vihreitä pahimpina yhteiskunnan vihollisina, mutta pakko se on myöntää, että Ukrainan sodan osalta Vihreät ovat johdonmukaisempia kuin olisin uskonut. Myös täällä Suomessa.
Vähän kuin Tuppea pelatessa: Saksassa uudet työt ja CDU takaisin kehiin, tosin kansleriehdokas ei saisi olla Merkelin perinnön jatkaja.
Trumppi oli oikeassa energiariippuvuudesta ja Saksan puolustuksen paskasta tilasta. Vapaamatkustajia.
 
Joo, nosturi jaksaa sen nostaa, mutta voihan se silti olla puukulissi, tai ainakin ilman pateja ja ohjuksia. Uskaltaisiko ne ottaa riskin että joku ampuu tolla Kremlin ikkunasta sisään? Mitään riskiä ei kuitenkaan ole että tuolla tarvittaiiin nyt IT:tä yhtään mihinkään. Ei sinne kukaan ole tulossa.
Toivon silti, että sinne joku tahi jokin olisi menossa..
 
Viimeksi muokattu:
Päivän luvut: https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

326320968_1824890071202856_8146156300830816283_n.jpg
 
Tämä nyt varmaan vertautuisi siihen, että meillä olisi Tuomioja pääministerinä ja Halonen edelleen presidenttinä, mutta suomen demarit eivät koskaan onneksi Tuomiojaa hyväksyneet, vaikka sillä se uskollinen kannattajakunta olikin ja on edelleen, mutta onneksi älyävät pitää turpansa kiinni. Halonen oli kyllä paha, mutta siinä kai vaikutti sekin että oli eka nainen, sukupuolen ansiosta otettiin surkimus presidentiksi. Luulen, olen melkeinpä varma, että noiden johdossa ei täältä kovia apupaketteja olisi lähtenyt. Toki 24.2.2022 alkaen meidän yleinen mielipide on muuttunut niin että tuollaiset johtajat olisi heitetty mäkeen. Kyllä politiikot osaa lukea kellon viisareiden asennon. Mariinikin muuttui hetkessä "ei minun vahtivuorolla Natoon" pehmosta 100 %:n russofobiksi ;) . Häkämies melkein mestattiin, kun meni sanomaan Venäjän olevan turvallisuuspoliittinen haaste:rolleyes: Aika aikansa kutakin, parempi näin.
Saksasta oli siis tarkoitus...
Tälle on yhteinen nimittäjä ja ollut puolueesta riippumatonta toimintaa. Usko venäjän muuttumiseen oli yleiseurooppalainen ja jossain määrin jopa yleismaailmallinen näkemys ja hyvä usko, joka osoittautui vääräksi viimeistään jo 2008. Tämä realiteetin myöntäminen ja syvä ymmärrys avautui vasta 24.2.2022.
 
Onko joku käynyt laskemassa meidän Leot?
Meinaan vaan, että ei Suomi ole näillä aselähetyksillään ennenkään huudellut.
Sitten tulee Zeleltä vaan kiitos-tviitti.
Koitan tässä kytätä toisella silmällä
(Väyrysenä) tuota sataman tietä, josko oikeanlaisia lavetteja olisi menossa.
Noon siellä PM:llä aika velmuja, eller hur?
 
Oliko tämä jo täällä?

A joint statement by the defence ministers of Estonia, the United Kingdom, Poland, Latvia and Lithuania; and the representatives of Denmark, the Czech Republic, the Netherlands, and Slovakia.

Olisi mielenkiintoista tietää taustat miksi Suomi ei ollut mukana? Soisin mielelläni meidän identifioituvan tuohon porukkaan, ja julkilausumakin oli hyvä ja selkeä. Kokous on kuitenkin pidetti Tallinnassa, toivottavasti Suomen puuttumiselle on joku järjellinen syy, jotenkin vaan tökkäsi silmään…
 
Back
Top