Ukrainan konflikti/sota

Keksin ainakin kolme skenaariota

1. Dnipron ylitys Hersonista Krimille
Vaatii: Paljon tykistöä jolla lakaistaan tila ylitykselle, pioneeri/siltakalustoa huoltolinkin luomiseksi.
Plussaa: Venäjän tykistö pitkän ja heikon huoltolinkin päässä
Miinusta: Ukrainan operatiivinen kyky heikko

2. Laaja rintamhyökkäys Zaporizza- Vuhledar akselilla etelään kohti Asovanmeren rantaa
Vaatii: Raivauskalustoa, oletettavasti rajusti miinoitettu
Plussaa: Ukrainalla aloiite, Jos läpimurtoon päästään muuttuu Krimin tilanne kestämättömäksi
Miinusta: Tykistön huolto laajalla rintamalla hankalaa, Venäjä kykenee vahvistamaan aluetta mitenkuten

3. Bakhmutin alueen motitus ja tuho (Stalingrad v2.0)
Vaatii: Kristallinkirkkaan tiedustelun, rajusti tykistöä.
Plussaa: Mahdollisesti sodan ratkaiseva tuhoamistaistelu
Miinusta: Huh huh mikä riski
 
AP valittaa että jenkkien antamissa tarvikkeissa paljon toimimatonta. Kysyttäessa eritteli "Shells, fuses, vehicles, you name it.".
Jokainen, joka on jenkkiautoja tai melkein mitä vain jenkkien valmistamaa tekniikkaa käyttänyt, tietää, että ne ovat puolivalmisteita. Omistaja sitten itse hioo "kärrystä" toimivan vuosien mittaan. Ja niiden plug and play -osat sopivat melkein, vähän täytyy aina jostain sipasta ja pahimmassa tapauksessa käyttää koneistamon kautta ennen kuin kamat sopivat paikalleen. Jenkit ovat kauhean ylpeitä Amerikkalaisesta laadusta mutta tämä johtuu siitä, että niillä ei ole juurikaan vertailukohtaa. Siellä euroautojen kanssa pelaavat sitten aavistavat totuuden jollain tasolla. Tässä on vähän samanlainen "confirmation bias" kuin meillä Suomalaisen laadun kanssa. Ei moista käsitettä juuri missään muualla tunneta mutta meillä ollaan varmoja, että moinen asia on totta. Mutta, mainittakoon kuitenkin, että Suomalainen laatu on kyllä keskimäärin korkeammalla kuin jenkkilaatu. Saksalaiset, Sveitsiläiset ja Japsit ovat oikeasti kansainvälisesti tunnettuja korkeasta laadustaan. Ryssä ja laatu sitten taas eivät sovi samaan lauseeseen eikä itseasiassa edes samaan sanakirjaan. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tästä taisi olla ainakin kuva aikaisemmin tässä ketjussa, mutta tässä on pari videota:

An explosion and a fire are reported at a gas pipeline in the village of Pelym, Sverdlovsk region, Russia.

On the Yamburg-Yelets 1 gas pipeline.



Pelymin sijainti kartalla (se minkä löytää kun hakee Pelym Russia sanoilla, näitä voi toki olla useita mutta tämä ainakin on Sverdlovskin alueella):



Voi olla normaali kaasuputkien käyttöön liittyvä "riski" tai "ongelma" mutta mahdoton toki sulkea sabotaasia kokonaan pois laskuista.

Kun sota alkoi yli vuosi sitten, muistan että tästäkin oli paljon puhetta tässä ketjussa: Venäjä on suuren pinta-alan ja pitkien etäisyyksien maa. Jokainen tietää miten riippuvaisia ovat öljyn ja kaasun myynnistä saatavista tuloista. Putket ovat ns. elämänlanka tässä pelissä. Mahdoton kuitenkin suojata niitä koko matkalta JA Ukrainassa nähdyn perusteella drone joka pudottaa kranaatin tai lentää päin itsemurhatyylisesti tekee helposti pahaa tuhoa näitä vastaan. Varsinkin jos tuntee näiden infrastruktuurin ja tietää mitä piirteitä vastaan kannattaa iskeä tuhon maksimoimiseksi. Iskun voi myös kohdistaa sijaintiin joka on kaukana suuremmista kaupungeista ja siten hitaampi ja työläämpi korjattava.
Sattuu ja tapahtuu ihan muutenkin https://yle.fi/a/3-11934384

Komin 1994 tapauksesta ei löytynyt kuin maksumuurin takana oleva tarina https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003377762.html
Eli putket kuluu, menee poikki, linjojen aktiivilaitteet rikkoutuvat ja kun maan sähköverkko on erittäin luovasti rakennettu, ihme jos onnettomuuksiakin ei tapahdu.

Pieni pätkä Komin öljytuhojen torjunnasta...tuollaista se maaseutu ja touhu on tänäkin päivänä.
 
Tästä oli jo yksi tviitti täällä, mutta laitetaan silti nyt tämä

RUSIlta uusi raportti
Venäjä alkoi käyttää Ukrainaan rakentamaansa laajaa agenttiverkostoa tehdäkseen Ukrainasta sisäisesti epävakaan maan sotilaallisen hyökkäyksen edellä. Tämä verkosto on osin paljastunut, mutta RUSI huomauttaa, että merkittävä määrä Venäjän agenteista niin Ukrainan kuin muidenkin maiden sisällä jatkaa aktiivista toimintaansa.

Esimerkkinä Venäjän operaatioista ennen varsinaista invaasiota RUSI mainitsee muun muassa Ukrainan ydinvoimaloissa työskentelevien, esimerkiksi voimaloiden turvallisuudesta vastaavien, henkilöiden rekrytoinnin. Samalla Venäjä julkisesti levitti narratiivia Ukrainan aikeista kehittää ydinase ja pohjusti ”sotilaallisen erikoisoperaation” tavoitetta Ukrainan denuklearisoinnista.

Venäjä ei kuitenkaan onnistunut aiheuttamaan Ukrainan sisäistä destabilisaatiota. Tähän vaikutti muun muassa se, että läntiset tiedustelupalvelut välittivät maahan informaatiota paitsi Venäjän sotilaallisista suunnitelmista, myös sen harjoittamasta peitetoiminnasta.

---
Venäjän sotilaallisten suunnitelmien mukaan pääkaupunki Kiovan valloituksen piti sujua 72 tunnissa, ja tähän aikajanaan luotettiin niin paljon, että erikoisjoukkojen käyttöön oli jo valmiiksi vuokrattu asuntoja Kiovan avainkohteiden lähistöltä.

Niillä alueilla vaikkapa Ukrainan itäosissa, joissa miehitys onnistui, FSB toimi julmasti ja systemaattisesti. Esimerkiksi miehitettyihin kaupunkeihin rakennetut kidutuskeskukset, käytettyjä sähkölaitteita myöten, olivat kautta maan samanlaisia ja selkeästi ennalta suunniteltuja.

RUSI varoittaa, että kyseessä ei ole vain Ukrainan ongelma, vaan maassa havaittuja toimintatapoja sovelletaan laajemminkin. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Moldovassa on käynnissä yritys suistaa maa sisäiseen sekasortoon.

-----
 
Jokainen, joka on jenkkiautoja tai melkein mitä vain jenkkien valmistamaa tekniikkaa käyttänyt, tietää, että ne ovat puolivalmisteita. Omistaja sitten itse hioo kärrystä toimivan vuosien mittaan. Ja niiden plug and play -osat sopivat melkein, vähän täytyy aina jostain sipasta ja pahimmassa tapauksessa käyttää koneistamon kautta ennen kuin kamat sopivat paikalleen. Jenkit ovat kauhean ylpeitä Amerikkalaisesta laadusta mutta tämä johtuu siitä, että niillä ei ole juurikaan vertailukohtaa. Siellä euroautojen kanssa pelaavat sitten aavistavat totuuden jollain tasolla. Tässä on vähän samanlainen "confirmation bias" kuin meillä Suomalaisen laadun kanssa. Ei moista käsitettä juuri missään muualla tunneta mutta meillä ollaan varmoja, että moinen asia on totta. Mutta, mainittakoon kuitenkin, että Suomalainen laatu on kyllä keskimäärin korkeammalla kuin jenkkilaatu. Saksalaiset, Sveitsiläiset ja Japsit ovat oikeasti kansainvälisesti tunnettuja korkeasta laadustaan. Ryssä ja laatu sitten taas eivät sovi samaan lauseeseen eikä itseasiassa edes samaan sanakirjaan. ;)
Älä puhu paskaa. Itellä kokemusta jenkkien härpäkkeistä niin kyllä niissä parempia ratkaisuja on kuin osassa muita. jotain 50-luvun autojakin on liikenteessä mitkä toimii vieläkin vaikka ei oo tehty mitään remontteja että olis koko auto purettu palasiks ja kasattu uudestaan. Tietty jokaisen maan tuotteissa on jotain vikaa jne mutta toi sun väite ei vaan pidä paikkaansa.
 
Sattuu ja tapahtuu ihan muutenkin https://yle.fi/a/3-11934384

Komin 1994 tapauksesta ei löytynyt kuin maksumuurin takana oleva tarina https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000003377762.html
Eli putket kuluu, menee poikki, linjojen aktiivilaitteet rikkoutuvat ja kun maan sähköverkko on erittäin luovasti rakennettu, ihme jos onnettomuuksiakin ei tapahdu.

Pieni pätkä Komin öljytuhojen torjunnasta...tuollaista se maaseutu ja touhu on tänäkin päivänä.

Jep, Venäjä on iso maa. Lisäksi paljon vanhaa teknologiaa, jonka kunnossapito ja seuranta tehty miten lie. Korjaustyö samoin.

Ei voi siis laittaa jokaista tulipaloa ja kaasuräjähdystä sodan ja sabotaasin aikaansaannokseksi. Niitä tapahtuu ihan itsekseenkin, kuten kirjoitat.

Silti ei voi koskaan olla varma, mitkä näistä ovat sabotaasia ja mitkä "tavallisia sattumuksia".

MUOKKAUS: tässä käännös paikallisen kommenteista kaasuputken räjähdyksen seudulta:


-

Switchblade 300 Ukrainan erikoisjoukkojen käytössä. Näistä ei ole nähty paljoa materiaalia. Räjähdevaikutusta on kuvailtu 40mm kranaattia vastaavaksi, joten käyttö ja kohteet pitää miettiä tarkasti jotta saadaan vaikutusta aikaan. Silti näyttävät olevan käytössä, olettaen että kuva on tuoreehko. Tästäkin ollut kirjoituksia moneen suuntaan, yksi näkemys ollut "paskaa, eivät ole enää edes käytössä".

Ukraina tuskin on niin typerä että heittäisi työkaluja menemään. Jos ei pure tiettyyn maaliin niin etsitään sitten sellainen jota vastaan nämä tehoavat (panssaroimattomat ajoneuvot, henkilömaalit yms.).

 
Viimeksi muokattu:
Tästä taisi olla ainakin kuva aikaisemmin tässä ketjussa, mutta tässä on pari videota:

An explosion and a fire are reported at a gas pipeline in the village of Pelym, Sverdlovsk region, Russia.

On the Yamburg-Yelets 1 gas pipeline.



Pelymin sijainti kartalla (se minkä löytää kun hakee Pelym Russia sanoilla, näitä voi toki olla useita mutta tämä ainakin on Sverdlovskin alueella):

Katso liite: 76075

Voi olla normaali kaasuputkien käyttöön liittyvä "riski" tai "ongelma" mutta mahdoton toki sulkea sabotaasia kokonaan pois laskuista.

Kun sota alkoi yli vuosi sitten, muistan että tästäkin oli paljon puhetta tässä ketjussa: Venäjä on suuren pinta-alan ja pitkien etäisyyksien maa. Jokainen tietää miten riippuvaisia ovat öljyn ja kaasun myynnistä saatavista tuloista. Putket ovat ns. elämänlanka tässä pelissä. Mahdoton kuitenkin suojata niitä koko matkalta JA Ukrainassa nähdyn perusteella drone joka pudottaa kranaatin tai lentää päin itsemurhatyylisesti tekee helposti pahaa tuhoa näitä vastaan. Varsinkin jos tuntee näiden infrastruktuurin ja tietää mitä piirteitä vastaan kannattaa iskeä tuhon maksimoimiseksi. Iskun voi myös kohdistaa sijaintiin joka on kaukana suuremmista kaupungeista ja siten hitaampi ja työläämpi korjattava.

Toki iskua varten tarvittavat laitteet ja käyttäjät pitää pystyä ujuttamaan Venäjän alueelle, mutta tässäkin maan koko auttaa: mahdoton valvoa kaikkia rajoja vedenpitävästi JA hyvin suuri määrä työmatkalaisia ylittää nämä rajat eri suuntiin joka ikinen päivä. Onnea yritykselle siis. Muistetaan Kerchin sillan isku: eivät kyenneet estämään sitä, vaikka arvatenkin Venäjän mittapuulla sitä olivat suojaamassa parhaat laitteet ja keinot mitä heillä on käytettävänään.
Todennäköisesti ryssimistä, kun ylläpito laiminlyöty jo toista vuotta.
Jos sabotaasi, voi olla ihan paikallista kiukuttelua ei ne mitenkään pysty tuhansien kilometrien linjoja kattavasti vahtimaan. Joku käy viemässä bensaa ja sytyttää tulipalon putken viereen, sitten Igor perääntyy ja ampuu hirvikiväärillä reiän putkeen. Tai antaa ison roihun vain tehdä tehtävänsä. Tai 100 kiloa ryssän dynamiittia.
Jos olisi Ukrainan järjestämä (miksi juuri tuolla?), helpointa olisi varmaan järjestää jollekin paikalliselle jengille esim 20 000 taalaa, ne maksaa kaasuyhtiön miehelle viisi tuhatta (ja muistuttavat lasten koulutien vaarallisuudesta) ja kaasuyhtiön mies hoitaa homman.

Occamin veitti: Ryssimistä.

Ediot. Vähän myöhästyin.
 
Älä puhu paskaa. Itellä kokemusta jenkkien härpäkkeistä niin kyllä niissä parempia ratkaisuja on kuin osassa muita. jotain 50-luvun autojakin on liikenteessä mitkä toimii vieläkin vaikka ei oo tehty mitään remontteja että olis koko auto purettu palasiks ja kasattu uudestaan. Tietty jokaisen maan tuotteissa on jotain vikaa jne mutta toi sun väite ei vaan pidä paikkaansa.
No jaa, 50 luvun mersu ja buicki rinnakkain, niin mersu on parempi. Uusissa autoissa, chrysler, ford, chevy, ei edes tarvitse verrata. Eurooppalaisen ja jenkin laadun erot selviävät jo kulutuksesta, 50 luvun Saksalainen v8 vie puolet vastaavasta jenkistä. Iso maa isot toleranssit. Jenkkien teknologia on pääasiassa aasiasta ja euroopasta, siis tietokoneet jne.
 
Tästä oli jo yksi tviitti täällä, mutta laitetaan silti nyt tämä

RUSIlta uusi raportti

SBU ottaa päivittäin säilöön näitä agentteja ja paljastaa verkostoa. Vastatiedustelu toimii.
 
Sen takia se niiden talous pitää saada kunnolla alas. Siis todella alas. Kyllä se ryssäkin uskoo, kun alkaa oma elintaso laskemaan kunnolla. Se menee kyllä sinne alas, kun sitkeästi jatketaan kaikkia mahdollisia pakotteita.

Ensimmäistä kertaa toivon että USA:n vaalit voittaa demokraatti. Vain sen takia, että todennäköisesti olisi enemmän venäjä-vastainen. Toivon että venäjän nuijimista taloudellisesti jatkettaisiin todella pitkään vielä. Kymmeniä vuosia ja ylikin!

Vähän epäilen että uskoo. Mitä kuullut niin siellä on isommissa kaupungeissa palattu jo normaaliin, eli sopeuduttu tilanteeseen eikä sodasta enää juurikaan puhuta. Aiemmin oli jopa kaverit ja perheet toisiaan vastaan kun toinen kannatti sotaa ja toinen ei. Sen pitäisi koskettaa tavallisia ihmisiä niin etteivät yksinkertaisesti voi elää enää normaalisti ja tulee seinä vastaan eikä sekään luultavasti riitä.

Se on nähty että Moskovan nuorilla joilla suht hyvä elämä, jos käsky tulee mennä Ukrainaan niin ne menee vaikka tietävät kuolevansa. Mitä pahempaa muka voisi pakotteilla saada aikaan? Ei näillä omaa tahtoa ole.
 
Keksin ainakin kolme skenaariota

1. Dnipron ylitys Hersonista Krimille
Vaatii: Paljon tykistöä jolla lakaistaan tila ylitykselle, pioneeri/siltakalustoa huoltolinkin luomiseksi.
Plussaa: Venäjän tykistö pitkän ja heikon huoltolinkin päässä
Miinusta: Ukrainan operatiivinen kyky heikko

2. Laaja rintamhyökkäys Zaporizza- Vuhledar akselilla etelään kohti Asovanmeren rantaa
Vaatii: Raivauskalustoa, oletettavasti rajusti miinoitettu
Plussaa: Ukrainalla aloiite, Jos läpimurtoon päästään muuttuu Krimin tilanne kestämättömäksi
Miinusta: Tykistön huolto laajalla rintamalla hankalaa, Venäjä kykenee vahvistamaan aluetta mitenkuten

3. Bakhmutin alueen motitus ja tuho (Stalingrad v2.0)
Vaatii: Kristallinkirkkaan tiedustelun, rajusti tykistöä.
Plussaa: Mahdollisesti sodan ratkaiseva tuhoamistaistelu
Miinusta: Huh huh mikä riski
PSYops peli on ollut kovana viime aikoina. Minä heitän villin kortin ja uskon päähyökkäyksen tulevan pohjoiseen eli Svatove - Starobilsk - Kreminna -suuntaan ja Luhanskin vapauttamiseen. Jossain vaiheessa osint -piireissä pyöri tieto, että Kreminnan suunnalta olisi joukkoja siirretty Donetskiin ja eteläänkin. Tuosta on jo varmaan 1-2kk aikaa tosin.

Etelän hyökkäyksen puolesta kyllä puhuu toisaalta moni asia. Ensinnäkin sillä sahattaisiin ryssä kahtia etelässä tietenki mitä jokaisessa skenaariossa on spekuloitu. Ja ukraina on kohdistanut alueelle hyökkäystunnusteluja useaan otteeseen viimeisen parin kolmen viikon aikana. Silti kaikkein vähiten puhutaan pohjoisesta.. siksi päähyökkäys sinne. Tämä vain tuntuu samalta kuin Harkovan pusku viime syksynä..

edit: Ja mielestäni on turha kenenkään kuvitella nopeaa lopputulosta tulipa hyökkäys mistä vain. Hidasta grindausta joka kestää kuukausia. Ryssän tappioidensietokyky on jotain mielipuolista.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen, joka on jenkkiautoja tai melkein mitä vain jenkkien valmistamaa tekniikkaa käyttänyt, tietää, että ne ovat puolivalmisteita. Omistaja sitten itse hioo kärrystä toimivan vuosien mittaan. Ja niiden plug and play -osat sopivat melkein, vähän täytyy aina jostain sipasta ja pahimmassa tapauksessa käyttää koneistamon kautta ennen kuin kamat sopivat paikalleen. Jenkit ovat kauhean ylpeitä Amerikkalaisesta laadusta mutta tämä johtuu siitä, että niillä ei ole juurikaan vertailukohtaa. Siellä euroautojen kanssa pelaavat sitten aavistavat totuuden jollain tasolla. Tässä on vähän samanlainen "confirmation bias" kuin meillä Suomalaisen laadun kanssa. Ei moista käsitettä juuri missään muualla tunneta mutta meillä ollaan varmoja, että moinen asia on totta. Mutta, mainittakoon kuitenkin, että Suomalainen laatu on kyllä keskimäärin korkeammalla kuin jenkkilaatu. Saksalaiset, Sveitsiläiset ja Japsit ovat oikeasti kansainvälisesti tunnettuja korkeasta laadustaan. Ryssä ja laatu sitten taas eivät sovi samaan lauseeseen eikä itseasiassa edes samaan sanakirjaan. ;)

Hyvä esimerkki ovat kiväärin/pienoiskiväärin patruunat. Ovat "jenkkilaatua" vaikka olisi premiumia. Eli ei kovin tasaista, ihan kohtalaista kuitenkin mutta ei voi puhua samana päivänäkään Lapua/Sako laadusta.

BRP on kyllä kanadalainen, mutta se laatu.. Paljon on hyviä puolia, ajettavuus jne, mutta paljon typerää suunnittelua ja samat viat saattaa olla vuosikausia eikä niitä osata korjata vaan käyttäjällä pitää sitten laittaa kuntoon. Uudet 850 2t kelkat, maksaa noin 20000€ ja kone kestää keskimäärin 4000km.. Itellä 2020vm can-am. Ei ole jarruja eivätkä osaa niitä korjata merkkihuollossa. Tyyppivika vaikka tieliikenne malli.

Mutta kyllä sieltä tietysti hyviäkin tuotteita tulee, en sitä väitä. Niistäkin kokemusta.
 
Back
Top