Ukrainan konflikti/sota


Ei ole rysyillä vieläkään ihan kunnossa:

hnhpwgkwqgw81.jpg

Ryssän pussukka (ylempi):


  • Esmarch (red) tourniquet
  • Rolled gauze bandage (probably 2 in there, non-sterile)
  • Metamizole Sodium pain killers (likely expired, also outdated medicine with bad side effects such as infection since it decimates your body's WBC)
  • Something that looks like it may be an iodine-based disinfectant.
  • Medical booklet with basic operating procedures
  • Heavy canvas medical pouch (Possibly wax-coated for weather-resistance... but, at best, that coating wore off a few years after this was made... in the 1980's.)
Honestly... Russians would be better just carrying the tourniquet in their pockets and bringing a dirty bandana for a bandage. This kit is worthless. HURRAY!


Ukrainan pakkaus:

  • Universal rubber tourniquet “OMEGA”
  • "CAT" North American Rescue Tourniquet, 7th Gen (modern)
  • EMT Utility Sheers
  • Compressed sterile gauze (the green plastic squared packaging in the top-left)
  • 28FR Nasal Airway kit (which can also be used to create a throat-based ventilator in an emergency situation if absolutely necessary)
  • Sterile combat bandages (brown package with yellow lettering, bottom-right)
  • 2x pairs of nitrile examination gloves (non-sterile, lavender colored, center-left)
  • Pen for marking things (the 2nd most useful thing in an IFAK aside from hemostatic powder)
  • Medical tape
  • Weatherproof IFAK pouch (likely with MOLLE webbing on the back to attach it to other gear)
The bottom kit is a composite Individual First Aid Kit. I say "composite" because it contains products both from Ukraine and the United States (the black tourniquet is American, the sheers might also be, but the rest is all Ukrainian, go Ukraine!)
 
Siinä menee hiukan rysbyttimen kalustoa taas vaihteeksi.
Siinäpä meni kaikki niin hienosti, että joku ryssä saa varmasti ylennyksen vähintään everstiksi! Aivan kuin oppikirjasta hyökätään ensin yhteen suuntaan ja huomataan, että vihollinen ei olekaan siellä ja käännetään hyökkäys suuntaa vain huomatakseen, että olisi niitä vihollisia ollutkin siellä alkuperäisessä suunnassa ja nyt ne ampuu sieltäkin kylkeen.
 
Viimeksi muokattu:
5-6 kiloa kappale. Eli kyllä niitä aika paljon saa vaunun heikoimpien kohtien suojaksi asentaa ennen kuin mennään roisin ylipainon puolelle.

Tankogradin mukaan 5,7 kg per elementti: LÄHDE

The weight of each block is 5.7 kg and the reduced size block weighs slightly less. A full set covering the entire tank weighs approximately 1.2 tons. The 4S20 explosive elements can be removed from the block by simply unbolting it, essentially leaving empty metal boxes bolted to the tank. This was always done as a safety precaution before putting tanks into long term storage.

Minulla on jossain taulukko johon on kirjattu, montako elementtiä asennetaan per vaunutyyppi (T-72B/B1, T-72AV, T-64BV ja T-80BV oli pieniä eroja määrissä - tässä ei ole listattu kaikkia vaunutyyppejä joihin asennettiin Kontakt-1), mutta en millään löydä sitä tähän hätään.

Löysin yhden tiedon jonka mukaan T-72B/B1 vaunuihin olisi asennettu 227 kpl elementtejä, mikä kuulostaa tutulle ja oikealle määrälle.

Tuosta voi laskea:

227 x 5,7 = 1 293,9 kg

Toisaalta elementtien kiinnityselementit painavat myös jonkin verran: rungon keulan ja kylkien osalta elementit tulevat yleensä suoraan pintaan kiinni mutta tornin osalta tilanne vaihtelee. T-72B/B1 vaunuissa torniin hitsattiin terästappeja, joihin elementit kiinnitetään. Siistimmät asennukset (esim. T-64BV ja T-80BV) sisälsivät teräskannattimet, jotka hitsataan torniin kiinni. Näin elementit saadaan jyrkempään kulmaan maanpinnan tasoon verrattuna, kun taas T-72B/B1 vaunuissa elementit myötäilevät tornin pyöreää muotoa ja koska niiden kulma ei ole suuri todennäköisimpää osumasuuntaan verrattuna, elementtien teho ei ole niin hyvä (tosin läpäisijä voi helposti tulla muistakin kulmista, joten mikään ratkaisu ei ole sinänsä "paras").

MUOKKAUS: muistelen että T-64BV olisi 179 kpl Kontakt-1 elementtejä ja T-80BV voisi olla suunnilleen sama määrä. Jos muistan oikein, näiden elementtien paino olisi:

179 x 5,7 = 1 020,3 kg

En ehkä miettisi painon lisäystä runkoon, mutta tornin osalta tilanne voi olla toinen. Pyörivä massa kyseessä, miten paljon voi lisätä painoa ilman että ammunnanhallinta tykkää kyttyrää? Tai ehkä tämä ei ole ongelma kun puhutaan näin pienistä, muutaman sadan kilon painon lisäyksistä? Elektroniikka pitää tornia esim. suunnattuna yhteen suuntaan vaunun liikkuessa, tuleeko ongelmia jos torni on painavampi kuin mitä järjestelmä kuvittelee? Vai ehkä sille voi kertoa kätevästi, kuinka paljon torni painaa muutostöiden jälkeen ja missä "uusi massapiste" sijaitsee pyörimisakseliin nähden? Vanhemmissa vaunuissa tämä ei välttämättä ole niin helppoa kuin voisi kuvitella, tosin ehkä olen väärässä eikä tämä ole ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tulisi mieleenkään. Vietän tässä 4kk sairaslomalla ehkä vain liikaa aikaa Ukrainan parissa.
Ettei menisi offtopic, Samalla kun kaksi ortopedia leikkasi minua, niin kyselin Suomessa hoidetuista ukrainalaisista. Joitakin leikattu mutta ei henkiä uhkaavia tapauksia.

Ukrainalaiset (ainakin siviilit) menevät semmoseen EU:n "ukrainalaispotilaspankkiin" ja sieltä eri maat ja sairaanhoitopiirit ja sensemmoiset haalivat itselleen sellaisia keissejä, mihin rahkeet riittävät ja mikä nyt on ylipäätänsä järkevää. Henkeä hetimmiten uhkaavat tapaukset, sikäli kun ulkomaille tarttee ja voi lähteä, hoidetaan tietenkin mahdollisimman lähellä Ukrainaa. Jos jonkun käsi on irti ja suolet pellolla, se parsitaan vähän Ukrainasta katottuna Suomea lähempänä kasaan.

Vähemmän akuutteja voidaan sitten lennätellä, junatella tai bussitella rauhassa kauemmas. Meille HUSiin tulee liki päivittäin esim. syöpäpotilaita, joita olen ollut hoitamassa.

No ei enempää offtopikkia minulta; menin sallimaan nyt tämän itselleni, kun tämä nyt on kuitenkin suoraa seurausta konfliktista eikä ukrainalaisten hoitojärjestelyketjua nyt varmaan ole järkeä luoda erikseenkään.
 
Tankogradin mukaan 5,7 kg per elementti: LÄHDE

The weight of each block is 5.7 kg and the reduced size block weighs slightly less. A full set covering the entire tank weighs approximately 1.2 tons. The 4S20 explosive elements can be removed from the block by simply unbolting it, essentially leaving empty metal boxes bolted to the tank. This was always done as a safety precaution before putting tanks into long term storage.

Minulla on jossain taulukko johon on kirjattu, montako elementtiä asennetaan per vaunutyyppi (T-72B/B1, T-72AV, T-64BV ja T-80BV oli pieniä eroja määrissä - tässä ei ole listattu kaikkia vaunutyyppejä joihin asennettiin Kontakt-1), mutta en millään löydä sitä tähän hätään.

Löysin yhden tiedon jonka mukaan T-72B/B1 vaunuihin olisi asennettu 227 kpl elementtejä, mikä kuulostaa tutulle ja oikealle määrälle.

Tuosta voi laskea:

227 x 5,7 = 1 293,9 kg

Toisaalta elementtien kiinnityselementit painavat myös jonkin verran: rungon keulan ja kylkien osalta elementit tulevat yleensä suoraan pintaan kiinni mutta tornin osalta tilanne vaihtelee. T-72B/B1 vaunuissa torniin hitsattiin terästappeja, joihin elementit kiinnitetään. Siistimmät asennukset (esim. T-64BV ja T-80BV) sisälsivät teräskannattimet, jotka hitsataan torniin kiinni. Näin elementit saadaan jyrkempään kulmaan maanpinnan tasoon verrattuna, kun taas T-72B/B1 vaunuissa elementit myötäilevät tornin pyöreää muotoa ja koska niiden kulma ei ole suuri todennäköisimpää osumasuuntaan verrattuna, elementtien teho ei ole niin hyvä (tosin läpäisijä voi helposti tulla muistakin kulmista, joten mikään ratkaisu ei ole sinänsä "paras").

MUOKKAUS: muistelen että T-64BV olisi 179 kpl Kontakt-1 elementtejä ja T-80BV voisi olla suunnilleen sama määrä. Jos muistan oikein, näiden elementtien paino olisi:

179 x 5,7 = 1 020,3 kg

En ehkä miettisi painon lisäystä runkoon, mutta tornin osalta tilanne voi olla toinen. Pyörivä massa kyseessä, miten paljon voi lisätä painoa ilman että ammunnanhallinta tykkää kyttyrää? Tai ehkä tämä ei ole ongelma kun puhutaan näin pienistä, muutaman sadan kilon painon lisäyksistä? Elektroniikka pitää tornia esim. suunnattuna yhteen suuntaan vaunun liikkuessa, tuleeko ongelmia jos torni on painavampi kuin mitä järjestelmä kuvittelee? Vai ehkä sille voi kertoa kätevästi, kuinka paljon torni painaa muutostöiden jälkeen ja missä "uusi massapiste" sijaitsee pyörimisakseliin nähden? Vanhemmissa vaunuissa tämä ei välttämättä ole niin helppoa kuin voisi kuvitella, tosin ehkä olen väärässä eikä tämä ole ongelma.
T-55 ja T-62 vaunujen kohdalla Kontakt-1 palikat tuovat 1320kg lisäpainoa ja Kontakt-5 2800kg.
 
Norja toimittaa diesel-vetureita Ukrainalle tämän vuoden aikana:


-

Ryssällä on ryssän tavat. Ei tietysti yllätä ketään:

Russians hide a large amount of military equipment under the bridge, which is actively used by civilians. Donetsk. February 2023.

https://t.co/V9qhQCdZwA


-

Venäjä tuo tuoretta kalustoa:

Reportedly from Samara region and possibly recent as there's no snow there now.

I have seen reports that significant number of MT-12 100mm AT-guns are supposed to have been removed from storage recently.


https://twitter.com/Ukraine_Twi/status/1641473357165019136

The MT-12s might not be new anymore, but they are in service on both sides and remain useful.


Kommenteista poimittua:

It kills everything that isn't a modern MBT. And those look reasonably fresh. The lone T-72B3 on the next train is also interesting. Repaired one returning to service?

Seems like a reasonable explanation. Looks like a multitude of different trucks on that train too.

And a load of some armored vehicles in the front, might be SPGs
 
Tankogradin mukaan 5,7 kg per elementti: LÄHDE

The weight of each block is 5.7 kg and the reduced size block weighs slightly less. A full set covering the entire tank weighs approximately 1.2 tons. The 4S20 explosive elements can be removed from the block by simply unbolting it, essentially leaving empty metal boxes bolted to the tank. This was always done as a safety precaution before putting tanks into long term storage.

Minulla on jossain taulukko johon on kirjattu, montako elementtiä asennetaan per vaunutyyppi (T-72B/B1, T-72AV, T-64BV ja T-80BV oli pieniä eroja määrissä - tässä ei ole listattu kaikkia vaunutyyppejä joihin asennettiin Kontakt-1), mutta en millään löydä sitä tähän hätään.

Löysin yhden tiedon jonka mukaan T-72B/B1 vaunuihin olisi asennettu 227 kpl elementtejä, mikä kuulostaa tutulle ja oikealle määrälle.

Tuosta voi laskea:

227 x 5,7 = 1 293,9 kg

Toisaalta elementtien kiinnityselementit painavat myös jonkin verran: rungon keulan ja kylkien osalta elementit tulevat yleensä suoraan pintaan kiinni mutta tornin osalta tilanne vaihtelee. T-72B/B1 vaunuissa torniin hitsattiin terästappeja, joihin elementit kiinnitetään. Siistimmät asennukset (esim. T-64BV ja T-80BV) sisälsivät teräskannattimet, jotka hitsataan torniin kiinni. Näin elementit saadaan jyrkempään kulmaan maanpinnan tasoon verrattuna, kun taas T-72B/B1 vaunuissa elementit myötäilevät tornin pyöreää muotoa ja koska niiden kulma ei ole suuri todennäköisimpää osumasuuntaan verrattuna, elementtien teho ei ole niin hyvä (tosin läpäisijä voi helposti tulla muistakin kulmista, joten mikään ratkaisu ei ole sinänsä "paras").

MUOKKAUS: muistelen että T-64BV olisi 179 kpl Kontakt-1 elementtejä ja T-80BV voisi olla suunnilleen sama määrä. Jos muistan oikein, näiden elementtien paino olisi:

179 x 5,7 = 1 020,3 kg

En ehkä miettisi painon lisäystä runkoon, mutta tornin osalta tilanne voi olla toinen. Pyörivä massa kyseessä, miten paljon voi lisätä painoa ilman että ammunnanhallinta tykkää kyttyrää? Tai ehkä tämä ei ole ongelma kun puhutaan näin pienistä, muutaman sadan kilon painon lisäyksistä? Elektroniikka pitää tornia esim. suunnattuna yhteen suuntaan vaunun liikkuessa, tuleeko ongelmia jos torni on painavampi kuin mitä järjestelmä kuvittelee? Vai ehkä sille voi kertoa kätevästi, kuinka paljon torni painaa muutostöiden jälkeen ja missä "uusi massapiste" sijaitsee pyörimisakseliin nähden? Vanhemmissa vaunuissa tämä ei välttämättä ole niin helppoa kuin voisi kuvitella, tosin ehkä olen väärässä eikä tämä ole ongelma.

Kaivelin asiaa hieman, kun jäi vaivaamaan. Lipsuu offtopicin puolelle, joten laitan spoilerin taakse:

Ukrainalainen Andrei Tarasenko on kirjoittanut useamman artikkelin Kontakt-1 historiasta ja testeistä:

- History of the development of dynamic protection. Part I
- History of the development of dynamic protection. Part 2 - Development of the hull layout of the 775 object with dynamic anti-cumulative protection on the upper frontal part and its testing.
- History of the development of dynamic protection. Part 2.1 - Description of the construction of mock-ups.
- History of the development of dynamic protection. Part 3.1. Tests. Layout test results No. 1
- History of the development of dynamic protection. Part 3. 2 . Tests. Layout test results No. 2

Testeistä lisää:

- First Contact. Part 1. Brief history of the creation of remote sensing
- First contact. Part 1. 1.
- Tests of DZ "Contact-1" T-72A, T-80B, T-64B. Part. 2.1. Shelling T-72A
- Tests of DZ "Contact-1". Part. 2.1. Shelling T-80B (T1F1).
- Tests of DZ "Contact-1". Part. 2.3. Shelling T-64B (T3F3)
- Generalized results of shelling tests of tanks T-64B, T-80B, T-72A
- Tests of DZ "Contact-1" Tanks T-62 and T-55 Part 3

Poimin seuraavan tekstin sekä taulukot tältä sivulta (tässä puhutaan siis vanhemmista vaunutyypeistä, joihin asennettiin Kontakt-1 jälkiasennuksena - tästä syystä T-72B/B1 puuttuu). Sivulla on paljon tekstiä sekä kuvia, joten suosittelen lukemaan jos aihe kiinnostaa: LINKKI

Also, the requirements included the development of measures to protect the MTO from above (it was not implemented). Not one of the design bureaus completely coped with the task. Although the T-80B, T-72A and T-80B tanks do not have significant differences in the shape of the hull and NKDZ turrets were installed on each tank with its own characteristics. Even greater problems arose when installing the NKDZ on the T-55 and T-62 tanks. So the number of DZ containers on different tanks ranged from 177 to 253 pcs. The mass of explosives ranged from 92 to 131 kg . The mass of the DZ complex is from 1303 to 2065 kg .

The areas of the frontal projections of the tanks, covered by the DZ, submitted for tank testing were (at heading angles of 0 ° and ± 22 ° along the hull and ± 35 ° along the turret):

T-80B - 64 and 56%;

T-72A - 73 and 62%;

T-64B - 70 and 62%;

T-62 - 64 and 56%;

T-55A - 49 and 59%.

A significant drawback of the presented options for installing the KDZ was the presence of unprotected DZ zones in the center of the tank contour (near the junction of the hull and turret, loophole and searchlight).


1680198961679.png

1680199058645.png

1680199078260.png

1680199096721.png

1680199115608.png
 
Back
Top