Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kauan ryssällä meni tämän hoksaamiseen. Noita vanhoja pommejahan on määrättömästi hitsailla siivekkeet. Tarkkuus ei ole tietenkään jdam-luokkaa mutta kajahtaahan tuokin.Länsikoneilla näyttää olevan huutava tarve jo nyt. MIG-29 koneita ei tuonne kannata enää lähettää. Tapattaa turhaan arvokkaita lentäjiä.
Siinäpä meni kaikki niin hienosti, että joku ryssä saa varmasti ylennyksen vähintään everstiksi! Aivan kuin oppikirjasta hyökätään ensin yhteen suuntaan ja huomataan, että vihollinen ei olekaan siellä ja käännetään hyökkäys suuntaa vain huomatakseen, että olisi niitä vihollisia ollutkin siellä alkuperäisessä suunnassa ja nyt ne ampuu sieltäkin kylkeen.Siinä menee hiukan rysbyttimen kalustoa taas vaihteeksi.
Sanovat, että onnellisen elämän salaisuus on siinä, että tekee sitä mitä osaa hyvin. (Joo, on vähän mustaa, mutta elämä on...)Vähän tarkempi kuvaus siitä murhaajasta, josta tuli Wagneri ja palasi murhaajaksi.
5-6 kiloa kappale. Eli kyllä niitä aika paljon saa vaunun heikoimpien kohtien suojaksi asentaa ennen kuin mennään roisin ylipainon puolelle.
Vähän tarkempi kuvaus siitä murhaajasta, josta tuli Wagneri ja palasi murhaajaksi.
Ei tulisi mieleenkään. Vietän tässä 4kk sairaslomalla ehkä vain liikaa aikaa Ukrainan parissa.
Ettei menisi offtopic, Samalla kun kaksi ortopedia leikkasi minua, niin kyselin Suomessa hoidetuista ukrainalaisista. Joitakin leikattu mutta ei henkiä uhkaavia tapauksia.
T-55 ja T-62 vaunujen kohdalla Kontakt-1 palikat tuovat 1320kg lisäpainoa ja Kontakt-5 2800kg.Tankogradin mukaan 5,7 kg per elementti: LÄHDE
The weight of each block is 5.7 kg and the reduced size block weighs slightly less. A full set covering the entire tank weighs approximately 1.2 tons. The 4S20 explosive elements can be removed from the block by simply unbolting it, essentially leaving empty metal boxes bolted to the tank. This was always done as a safety precaution before putting tanks into long term storage.
Minulla on jossain taulukko johon on kirjattu, montako elementtiä asennetaan per vaunutyyppi (T-72B/B1, T-72AV, T-64BV ja T-80BV oli pieniä eroja määrissä - tässä ei ole listattu kaikkia vaunutyyppejä joihin asennettiin Kontakt-1), mutta en millään löydä sitä tähän hätään.
Löysin yhden tiedon jonka mukaan T-72B/B1 vaunuihin olisi asennettu 227 kpl elementtejä, mikä kuulostaa tutulle ja oikealle määrälle.
Tuosta voi laskea:
227 x 5,7 = 1 293,9 kg
Toisaalta elementtien kiinnityselementit painavat myös jonkin verran: rungon keulan ja kylkien osalta elementit tulevat yleensä suoraan pintaan kiinni mutta tornin osalta tilanne vaihtelee. T-72B/B1 vaunuissa torniin hitsattiin terästappeja, joihin elementit kiinnitetään. Siistimmät asennukset (esim. T-64BV ja T-80BV) sisälsivät teräskannattimet, jotka hitsataan torniin kiinni. Näin elementit saadaan jyrkempään kulmaan maanpinnan tasoon verrattuna, kun taas T-72B/B1 vaunuissa elementit myötäilevät tornin pyöreää muotoa ja koska niiden kulma ei ole suuri todennäköisimpää osumasuuntaan verrattuna, elementtien teho ei ole niin hyvä (tosin läpäisijä voi helposti tulla muistakin kulmista, joten mikään ratkaisu ei ole sinänsä "paras").
MUOKKAUS: muistelen että T-64BV olisi 179 kpl Kontakt-1 elementtejä ja T-80BV voisi olla suunnilleen sama määrä. Jos muistan oikein, näiden elementtien paino olisi:
179 x 5,7 = 1 020,3 kg
En ehkä miettisi painon lisäystä runkoon, mutta tornin osalta tilanne voi olla toinen. Pyörivä massa kyseessä, miten paljon voi lisätä painoa ilman että ammunnanhallinta tykkää kyttyrää? Tai ehkä tämä ei ole ongelma kun puhutaan näin pienistä, muutaman sadan kilon painon lisäyksistä? Elektroniikka pitää tornia esim. suunnattuna yhteen suuntaan vaunun liikkuessa, tuleeko ongelmia jos torni on painavampi kuin mitä järjestelmä kuvittelee? Vai ehkä sille voi kertoa kätevästi, kuinka paljon torni painaa muutostöiden jälkeen ja missä "uusi massapiste" sijaitsee pyörimisakseliin nähden? Vanhemmissa vaunuissa tämä ei välttämättä ole niin helppoa kuin voisi kuvitella, tosin ehkä olen väärässä eikä tämä ole ongelma.
Kaveri on ensin osoittanut harrastuneisuutta, sitten suorittanut työharjoittelun ja nyt tehnyt opinnäytetyön vapaa-ajallaan. Kai se nyt on vakinaistettava muusikoksi, kun kerran noin intoa piukeena murhailee.Tarkoittaakos tuo nyt sitä että hänen pitää palvella Wagnerissa toinenkin puolivuotinen...
Norja toimittaa diesel-vetureita Ukrainalle tämän vuoden aikana:
Sitä ihmettelen, että aika vähän näkyy kuulonsuojaimia. Voisi Peltori lähettää yhdet 100000 paria ens alkuun.
Tankogradin mukaan 5,7 kg per elementti: LÄHDE
The weight of each block is 5.7 kg and the reduced size block weighs slightly less. A full set covering the entire tank weighs approximately 1.2 tons. The 4S20 explosive elements can be removed from the block by simply unbolting it, essentially leaving empty metal boxes bolted to the tank. This was always done as a safety precaution before putting tanks into long term storage.
Minulla on jossain taulukko johon on kirjattu, montako elementtiä asennetaan per vaunutyyppi (T-72B/B1, T-72AV, T-64BV ja T-80BV oli pieniä eroja määrissä - tässä ei ole listattu kaikkia vaunutyyppejä joihin asennettiin Kontakt-1), mutta en millään löydä sitä tähän hätään.
Löysin yhden tiedon jonka mukaan T-72B/B1 vaunuihin olisi asennettu 227 kpl elementtejä, mikä kuulostaa tutulle ja oikealle määrälle.
Tuosta voi laskea:
227 x 5,7 = 1 293,9 kg
Toisaalta elementtien kiinnityselementit painavat myös jonkin verran: rungon keulan ja kylkien osalta elementit tulevat yleensä suoraan pintaan kiinni mutta tornin osalta tilanne vaihtelee. T-72B/B1 vaunuissa torniin hitsattiin terästappeja, joihin elementit kiinnitetään. Siistimmät asennukset (esim. T-64BV ja T-80BV) sisälsivät teräskannattimet, jotka hitsataan torniin kiinni. Näin elementit saadaan jyrkempään kulmaan maanpinnan tasoon verrattuna, kun taas T-72B/B1 vaunuissa elementit myötäilevät tornin pyöreää muotoa ja koska niiden kulma ei ole suuri todennäköisimpää osumasuuntaan verrattuna, elementtien teho ei ole niin hyvä (tosin läpäisijä voi helposti tulla muistakin kulmista, joten mikään ratkaisu ei ole sinänsä "paras").
MUOKKAUS: muistelen että T-64BV olisi 179 kpl Kontakt-1 elementtejä ja T-80BV voisi olla suunnilleen sama määrä. Jos muistan oikein, näiden elementtien paino olisi:
179 x 5,7 = 1 020,3 kg
En ehkä miettisi painon lisäystä runkoon, mutta tornin osalta tilanne voi olla toinen. Pyörivä massa kyseessä, miten paljon voi lisätä painoa ilman että ammunnanhallinta tykkää kyttyrää? Tai ehkä tämä ei ole ongelma kun puhutaan näin pienistä, muutaman sadan kilon painon lisäyksistä? Elektroniikka pitää tornia esim. suunnattuna yhteen suuntaan vaunun liikkuessa, tuleeko ongelmia jos torni on painavampi kuin mitä järjestelmä kuvittelee? Vai ehkä sille voi kertoa kätevästi, kuinka paljon torni painaa muutostöiden jälkeen ja missä "uusi massapiste" sijaitsee pyörimisakseliin nähden? Vanhemmissa vaunuissa tämä ei välttämättä ole niin helppoa kuin voisi kuvitella, tosin ehkä olen väärässä eikä tämä ole ongelma.