Ukrainan erikoisjoukot ovat käyneetkin tuolla tiedustelemassa ja häiritsemässä. Droneillakin sinne on isketty. Isompaa hyökkäystä varten tarvittaisiin niin paljon raskaampia kuljetusaluksia kuljettamaan kalustoa ja huoltoa etten usko Ukrainan tuohon pystyvään. Niillä jenkeiltä saaduilla veneillä ei siirrä kuin ehkä mönkijän kokoluokkaa olevia ajoneuvoja. Ilmatorjunnan järjestämisestä huolimatta lastaus- ja purkausalueet olisivat pitkään tykki- ja raketinheitintulen ulottuvilla jopa Krimiltä asti. Liian iso riski liian pienestä hyödystä, väitän.Jos olisin Ukrainalainen, niin mun tekisi mieli puskea tuonne ryssän hallussa olevaan niemenkärkeen Khersonin eteläpuolella. Ei sieltä ehkä mitään suurta vyörytystä saisi aikaiseksi kun maasto lienee vaikeaa, mutta sitoisi kyllä ryssiä. Tuo koko niemi kun on aika vahvasti Ukrainan tykistön kantaman sisällä, niin siellä olisi aika hyvä tuki takana. Helpottaisi sitten muita rintamanosia sen kiilan puskea läpi. Tuo on niin lähellä Krimiä, että örkkien olisi pakko reagoida ja tuoda paljon tavaraa tukkeeksi.
Ryssä tietenkin yrittäisi sitten tukkia huoltoreitit salmen yli, mutta siihen tarvitsevat ilmavoimia, koptereita ja laivastoa. Eli maalirikas ympäristö Ukrainalle.
Nuo kosteikkosaaret lienevät käytännössä ei-kenenkään-maata, missä partiot liikkuvat vahtimassa ettei kumpikaan pysty rakentamaan mitään pysyvämpää läsnäoloa. Veneet ovat käytännössä ainoa toimiva kulkuväline. Havaituksi tuleminen tarkoittaa tykistökeskitystä tai dronepommia niskaan. Varsinaisia tulitaisteluita käydään vain ihan sattumalta jos molempien partiot sattumalta huomaavat toisensa samaan aikaan.Katso liite: 77001
Tuosta näkee että tuolla alueella ei ole mahdollisesti kovin vahvaa puolustusta venäläisillä. Toki ei tiedä mitä todellisuudessa on. Jos olen oikeassa paikassa niin aika kaislikkoista ja soista aluetta se on.
Tai sitten ei, enhän minä ole tuolla käynyt katsomassa mitä siellä oikeasti tapahtuu. Tämmöisen mielikuvan olen harvojen twitterviestien pohjalta vaan rakentanut.