Ukrainan konflikti/sota

JR2 kirjoittaa Surovikinista kuulemistaan juoruista:

A bit on Surovikin “whereabouts”.

His wife birthday was on 3 July. He didn’t call, didn’t text her.

10 July was the 20th birthday of his daughter. No contact either.

RuNet comments are like: “what a wonderful holiday for Surovikin. Next to perfect”.



-

Ymmärtääkseni Surovikin on ollut "kadoksissa" Prigozhinin ja Wagnerin "keikautuksesta" asti. Surovikinin juoruiltiin olevan hyvin läheisissä väleissä Wagnerin kanssa ja ehkä jopa tukeneen "tempausta" tai ainakin olleen "samanmielinen".

Toisaalta Wagnerin "kapinan" aikaan ja pian sen jälkeen kirjoitettiin myös että VDV:n komentaja Mikhail Teplinsky olisi myös ollut läheisissä väleissä Wagnerin kanssa. Tuorein huhu sanoo puolestaan että Gerasimov on laitettu syrjään "sodan johtamisesta" ja Teplinsky olisi ottanut sen vastuulleen.

Eipä nuo "läheiset välit Wagnerin kanssa" tarkoita paljoa mitään: Wagner oli suorituskykyisin joukko Ukrainassa koko sodan ajan ja usein parhaiten varusteltu. Ei olisi ihme jos sotaa vuodenvaihteeseen asti johtanut Surovikin ja toisaalta VDV:n komentaja olisivat halunneet (ainakin yrittää) tiivistä yhteistyötä tällaisen joukon kanssa.

Silti kiehtovaa että Surovikin on kadonnut näin totaalisesti, vaikka olisikin mies joka välttelisi julkisuutta tavallisesti.

MUOKKAUS: tässä hieman lisää Surovikinin tilanteesta - eri lähteestä:

The Wall Street Journal: General Surovikin was detained and interrogated hours after the Prigozhin mutiny began.

Surovikin is in custody. About 30 other military officers were detained along with him.

13 senior officers have been detained for questioning. 15 military officers have been suspended or dismissed.

Surovikin reportedly knew of Prigozhin's plans, but did not participate in the mutiny himself.


 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen lainaus RAND:in kirjoituksesta sekä kommentti Kiinan PLA:n 1980 arviosta Neuvostoliiton logistiikasta:

This catchs me unexpected. In the 1980s, PLA estimation on Soviet Army logistics consumption was at ~70kg/soldier*day.


-

Hyviä kommentteja myös, Suyi kirjoittaa että RAND-tekstissä annettu arvio noin 200 kg per sotilas per päivä on selvästi suurempi määrä kuin kulutus Neuvostoliiton Afganistanin sodan aikana. Syy on selvä: tämä suurempi arvio tekee oletuksen modernista liikkuvasta sodankäynnistä (panssaroitu tai mekanisoitu joukko) jolloin kulutus on selvästi suurempaa.

Toisaalta vastaavasti kommenteissa ollaan sitä mieltä että PLA:n arvio on rajusti liian pieni. Suyi vastaa tähän sanomalla että kiinalaiset analyytikot usein yliarvioivat sen sotajoukon määrän, jonka Neuvostoliitto kykeni ylläpitämään Siperian junaradan suojana / kautta. Tämän radan kapasiteetti on rajallinen. Toisaalta kommenteissa huomautetaan asiallisesti että pelkkä radan kapasiteetti ei riitä, koska tavara pitää kuljettaa kuorma-autoilla radalta etulinjaan / sotajoukon logistiikkakeskukseen, jolloin kuluu polttoainetta.

Kaikki tämä on toki hyvin teoreettista koska kulutus riippuu paljon joukon luonteesta, kalustosta ja käytöstä. Ihmiset vaativat tietyn määrän vettä ja ruokaa toimiakseen, mutta valtaosa logistiikan kuormasta tulee ammus- ja polttoainehuollosta (POL). Jos ammutaan vähän, tarvitaan vähän laukauksia korvaamaan kulutusta. Toisaalta jos liikutaan vähän ajoneuvoilla, polttoainetta kuluu vähemmän ja korvaavan tarve on pienempi. Vastaavasti toki toiseen suuntaan myös.

Joka tapauksessa, käyttipä mitä numeroa tahansa, tuosta saanee mielikuvaa siitä millaisista määristä puhutaan per päivä. Ja tätä on jatkunut nyt yli 500 päivän ajan.
Mun mielestä tässä oli tosi mielenkiintosta tekstiä, ehkä jopa sillain yleismaailmallisesti, koska ainakaan mulla ei ole ollut mitään hajua mitä se huoltomäärä oikeasti on. Nimenomaan tällä tavalla kg/sotilas -tyyppisesti.

Jos täällä joku osais enemmän avata, paljonko tuolla kuluu tavaraa ja minkälaista logistiikkaa se vaatii, olis mahtava kuulla.

Tämmönen avartaa aivan helvetisti asiaan vihkiytymättömän ajatuksia.
 
Ollaan ohitettu vuoden 2023 puoliväli, toistaiseksi tämän vuoden uusien hävittäjien luovutukset eivät ole kielineet kyvystä nostaa kapasiteettia.

Toki voidaan pohtia, onko Su-35S hävittäjiä luovutettu salassa suurempi määrä kuin julkisuudessa nähdyt 4 kpl (2+2 erinä). Sopinee epäillä, koska jos koneita olisi valmistettu selvästi suurempi määrä, ryssä varmasti esittelisi sitä ylpeänä. Nyt ei edes virallisesti kerrota määriä vaan puhutaan epämääräisestä "batch" sanalla. Joka kerta kun näen panssarivaunujen toimitusten kohdalla tämän sanan, teen oletuksen että minimimäärä eli 10 kpl (ehkä jopa vähemmän). Hävittäjien osalta 2 kpl lienee pienin käyttökelpoinen yksikkö eli kahden koneen pari.

UAC reports that it handed over a batch of new-build Su-35S multirole fighters to the Russian MoD. This is the second batch of Su-35Ss delivered in 2023. The number of aircraft is not specified; however, the video appears to show just two.

Delivery of the first batch of new-build Su-35S multirole fighters in 2023 took place in late June. It, too, appears to have comprised just two aircraft. Thus, a total of four Su-35Ss have seemingly been handed over to the Russian MoD this year so far.



-

Plopskyllä oli aikaisemmin lyhyt ketju tämän vuoden Su-34M koneiden toimitusmääristä, sekin oli vastaavalla tavalla pieni (olikohan 4 kpl toistaiseksi, jos en muista pahasti väärin MUOKKAUS: muistin väärin, toistaiseksi Su-34M koneita on luovutettu 2 kpl tänä vuonna - tämä tilanne 23.6.2023 mennessä).

JOS muistin oikein ja JOS tuotantotahti jatkuu samanlaisena vuoden loppuun asti, se tarkoittaisi 8-10 kpl kumpaakin konemallia vuonna 2023.

Tässä taas muistin virkistämiseksi venäläisen bmpd-blogin seurantataulukko uusien hävittäjien osalta (puuttuu vuoden 2023 numerot, seuraava taulukon päivitys nähtäneen tammikuussa 2024): LÄHDE

1689270513886.png

Tuosta nähdään että vuonna 2022 Venäjän ilmavoimille luovutettiin 7 kpl Su-35S koneita ja 10 kpl Su-34M koneita. Jos tätä ensimmäistä puolivuotista voidaan käyttää mittatikkuna loppuvuoden osalta, voinee ennustaa että vuonna 2023 luovutetaan suunnilleen sama määrä kumpaakin konetyyppiä. Tosin Su-34M koneiden osalta pitäisi kiristää tahtia selvästi, jotta tähän päästäisiin: toistaiseksi on luovutettu vasta kaksi uutta konetta. On mahdollista että eivät yllä viime vuotiseen 10 kpl vaan jäädään vuoden 2021 tasolle eli 6 kpl.

Taulukosta nähdään että Su-35S koneiden osalta ainoa selvä poikkeus oli vuosi 2014, muuten ollaan oltu jo pitkään tällä "noin 10 kpl per vuosi, ehkä hieman alle" tasolla viimeisen kahdeksan vuoden ajan.

Su-34M on tuorein versio Su-34 koneesta, mutta voinee olettaa että sen tuotannossa olisi mahdollisuuksia tuollaiseen "noin 15 kpl per vuosi" tasoon jolla Su-34 tuotanto oli useamman vuoden ajan. Ei ehkä vielä tänä vuonna, mutta ehkä ensi vuonna tai sen jälkeen (olettaen ettei ole jotain selvää tuotantoa rajoittavaa syytä).

Mielenkiintoisesti en muista kuulleeni uusien Su-57 koneiden luovutuksista mitään tänä vuonna, toisaalta ilmavoimat eivät ole niin lähellä sydäntäni että jaksaisin seurata niitä koskevaa uutisointia kovin tarkasti. Viime vuonna niitä luovutettiin 6 kpl, joten kiinnostavaa nähdä onko tämä vuosi määrältä huonompi. Toki voi olla että osa vuoden 2021 tuotannosta luovutettiin alkuvuonna 2022, mikä vääristäisi tilastoja osaksi. Ei kertoisi koko totuutta tuotantotahdista, kun tehdään tällainen jaottelu vuosien välille. Ehkä todellinen kapasiteetti olisikin tällä hetkellä "4-5 kpl per vuosi" eikä "6 kpl tai jopa enemmän" niin kuin voisi kuvitella jos olettaa että kapasiteetti kasvaisi taulukon esittämällä tavalla vuodesta toiseen.

-

Pari muuta ketjua Plopskyltä: Yak-130 koulutuskoneita luovutettu toistaiseksi 1-2 kpl vuonna 2023. Tämä on linjassa viimeisen kahden vuoden "2 kpl per vuosi" tahdin kanssa.

UAC reports that it handed over a batch of new-build Yak-130 trainer aircraft to the Russian MoD. This is the first (known/announced) batch of Yak-130s delivered in 2023. The quantity is not specified; however, the video appears to show just 1-2 aircraft.


-

Su-30SM2 koneita luovutettu toistaiseksi 2 kpl ja tämän perusteella näyttää siltä että Su-34M koneita todennäköisesti myös vasta 2 kpl (eli muistelin väärin tuossa ylempänä) - näin oli 23.6.2023 ajanhetkellä. Su-30SM2 osalta kahtena edellisenä vuotena on luovutettu 4 kpl per vuosi, joten tänä vuonna lienee sama tilanne, mikä olisi erikoista koska Su-30SM koneet ovat väitetysti halvempia ja yksinkertaisempia kuin Su-34 ja Su-35S minkä takia niitä voisi valmistaa suuremman määrän per vuosi (tämä myös näkyy Su-30SM koneiden luovutusmäärissä viimeisen 15 vuoden aikana, mutta ei ole vielä näkynyt Su-30SM2 koneiden uustuotannossa - ehkä useamman vuoden tauko Su-30SM valmistuksessa tekee ensimmäisistä vuosista vaikeampia?):

UAC says that it delivered a batch of new-build Su-30SM2 multirole fighters to the Russian MoD. This is the first batch of SM2s delivered in 2023. Number of aircraft is not specified; video suggests just two. A third SM2 in yellow primer is clearly visible in the background.

It's worth noting that the very beginning of the video appears to partially show a fourth aircraft next to the aircraft in yellow primer (also without the final paint scheme applied); note the vertical tail in the top left of the still below.

The new-build Su-30SM2s are for the MA VMF (Russian Naval Aviation). Their delivery follows the delivery of 2? new-build Su-35S multirole fighters & 2? new-build Su-34M(Su-34 NVO) strike fighters to the VKS (Russian Aerospace Forces) earlier this year.


 
Viimeksi muokattu:
Tuiteron twiitissä mielenkiintoinen video ryssän tuhotuista "checkpointista" ja kuorma-autojen kolonnasta. Ihan alussa näyttäisi olevan Bradley kuvissa ja ketjussa pohdintaa olisiko jopa Bradleyllä tuhottu. Jokatapauksessa ollaan aakeella laakeella ja ryssää nurin. Tämän geolokaatio tulee olemaan mielenkiintoinen. Etelässä kuitenkin.

UKR soldiers, blue bands, along with several Russian trucks out of service. It looks to me more due to shelling than an ambush. In any case destruction is very recent. Someone has advance a long way to where Russian trucks used to move.

Bradley ambushed 3 Russian trucks

edit. joku tietäisi kommenttien mukaan, että vanha video..
 
Viimeksi muokattu:
Tuiteron twiitissä mielenkiintoinen video ryssän tuhotuista "checkpointista" ja kuorma-autojen kolonnasta. Ihan alussa näyttäisi olevan Bradley kuvissa ja ketjussa pohdintaa olisiko jopa Bradleyllä tuhottu. Jokatapauksessa ollaan aakeella laakeella ja ryssää nurin. Tämän geolokaatio tulee olemaan mielenkiintoinen. Etelässä kuitenkin.

UKR soldiers, blue bands, along with several Russian trucks out of service. It looks to me more due to shelling than an ambush. In any case destruction is very recent. Someone has advance a long way to where Russian trucks used to move.

Bradley ambushed 3 Russian trucks
Videossa lukee päällä Donbasin operaatio. Eli idässä ilmeisesti pääsevät etenemään tai sitten venäläisten linjat ovat huolella sekaisin.
 
Ollaan ohitettu vuoden 2023 puoliväli, toistaiseksi tämän vuoden uusien hävittäjien luovutukset eivät ole kielineet kyvystä nostaa kapasiteettia.

Toki voidaan pohtia, onko Su-35S hävittäjiä luovutettu salassa suurempi määrä kuin julkisuudessa nähdyt 4 kpl (2+2 erinä). Sopinee epäillä, koska jos koneita olisi valmistettu selvästi suurempi määrä, ryssä varmasti esittelisi sitä ylpeänä. Nyt ei edes virallisesti kerrota määriä vaan puhutaan epämääräisestä "batch" sanalla. Joka kerta kun näen panssarivaunujen toimitusten kohdalla tämän sanan, teen oletuksen että minimimäärä eli 10 kpl (ehkä jopa vähemmän). Hävittäjien osalta 2 kpl lienee pienin käyttökelpoinen yksikkö eli kahden koneen pari.

UAC reports that it handed over a batch of new-build Su-35S multirole fighters to the Russian MoD. This is the second batch of Su-35Ss delivered in 2023. The number of aircraft is not specified; however, the video appears to show just two.

Delivery of the first batch of new-build Su-35S multirole fighters in 2023 took place in late June. It, too, appears to have comprised just two aircraft. Thus, a total of four Su-35Ss have seemingly been handed over to the Russian MoD this year so far.



-

Plopskyllä oli aikaisemmin lyhyt ketju tämän vuoden Su-34M koneiden toimitusmääristä, sekin oli vastaavalla tavalla pieni (olikohan 4 kpl toistaiseksi, jos en muista pahasti väärin MUOKKAUS: muistin väärin, toistaiseksi Su-34M koneita on luovutettu 2 kpl tänä vuonna - tämä tilanne 23.6.2023 mennessä).

JOS muistin oikein ja JOS tuotantotahti jatkuu samanlaisena vuoden loppuun asti, se tarkoittaisi 8-10 kpl kumpaakin konemallia vuonna 2023.

Tässä taas muistin virkistämiseksi venäläisen bmpd-blogin seurantataulukko uusien hävittäjien osalta (puuttuu vuoden 2023 numerot, seuraava taulukon päivitys nähtäneen tammikuussa 2024): LÄHDE

Katso liite: 80824

Tuosta nähdään että vuonna 2022 Venäjän ilmavoimille luovutettiin 7 kpl Su-35S koneita ja 10 kpl Su-34M koneita. Jos tätä ensimmäistä puolivuotista voidaan käyttää mittatikkuna loppuvuoden osalta, voinee ennustaa että vuonna 2023 luovutetaan suunnilleen sama määrä kumpaakin konetyyppiä. Tosin Su-34M koneiden osalta pitäisi kiristää tahtia selvästi, jotta tähän päästäisiin: toistaiseksi on luovutettu vasta kaksi uutta konetta. On mahdollista että eivät yllä viime vuotiseen 10 kpl vaan jäädään vuoden 2021 tasolle eli 6 kpl.

Taulukosta nähdään että Su-35S koneiden osalta ainoa selvä poikkeus oli vuosi 2014, muuten ollaan oltu jo pitkään tällä "noin 10 kpl per vuosi, ehkä hieman alle" tasolla viimeisen kahdeksan vuoden ajan.

Su-34M on tuorein versio Su-34 koneesta, mutta voinee olettaa että sen tuotannossa olisi mahdollisuuksia tuollaiseen "noin 15 kpl per vuosi" tasoon jolla Su-34 tuotanto oli useamman vuoden ajan. Ei ehkä vielä tänä vuonna, mutta ehkä ensi vuonna tai sen jälkeen (olettaen ettei ole jotain selvää tuotantoa rajoittavaa syytä).

Mielenkiintoisesti en muista kuulleeni uusien Su-57 koneiden luovutuksista mitään tänä vuonna, toisaalta ilmavoimat eivät ole niin lähellä sydäntäni että jaksaisin seurata niitä koskevaa uutisointia kovin tarkasti. Viime vuonna niitä luovutettiin 6 kpl, joten kiinnostavaa nähdä onko tämä vuosi määrältä huonompi. Toki voi olla että osa vuoden 2021 tuotannosta luovutettiin alkuvuonna 2022, mikä vääristäisi tilastoja osaksi. Ei kertoisi koko totuutta tuotantotahdista, kun tehdään tällainen jaottelu vuosien välille. Ehkä todellinen kapasiteetti olisikin tällä hetkellä "4-5 kpl per vuosi" eikä "6 kpl tai jopa enemmän" niin kuin voisi kuvitella jos olettaa että kapasiteetti kasvaisi taulukon esittämällä tavalla vuodesta toiseen.

-

Pari muuta ketjua Plopskyltä: Yak-130 koulutuskoneita luovutettu toistaiseksi 1-2 kpl vuonna 2023. Tämä on linjassa viimeisen kahden vuoden "2 kpl per vuosi" tahdin kanssa.

UAC reports that it handed over a batch of new-build Yak-130 trainer aircraft to the Russian MoD. This is the first (known/announced) batch of Yak-130s delivered in 2023. The quantity is not specified; however, the video appears to show just 1-2 aircraft.


-

Su-30SM2 koneita luovutettu toistaiseksi 2 kpl ja tämän perusteella näyttää siltä että Su-34M koneita todennäköisesti myös vasta 2 kpl (eli muistelin väärin tuossa ylempänä) - näin oli 23.6.2023 ajanhetkellä. Su-30SM2 osalta kahtena edellisenä vuotena on luovutettu 4 kpl per vuosi, joten tänä vuonna lienee sama tilanne, mikä olisi erikoista koska Su-30SM koneet ovat väitetysti halvempia ja yksinkertaisempia kuin Su-34 ja Su-35S minkä takia niitä voisi valmistaa suuremman määrän per vuosi (tämä myös näkyy Su-30SM koneiden luovutusmäärissä viimeisen 15 vuoden aikana, mutta ei ole vielä näkynyt Su-30SM2 koneiden uustuotannossa - ehkä useamman vuoden tauko Su-30SM valmistuksessa tekee ensimmäisistä vuosista vaikeampia?):

UAC says that it delivered a batch of new-build Su-30SM2 multirole fighters to the Russian MoD. This is the first batch of SM2s delivered in 2023. Number of aircraft is not specified; video suggests just two. A third SM2 in yellow primer is clearly visible in the background.

It's worth noting that the very beginning of the video appears to partially show a fourth aircraft next to the aircraft in yellow primer (also without the final paint scheme applied); note the vertical tail in the top left of the still below.

The new-build Su-30SM2s are for the MA VMF (Russian Naval Aviation). Their delivery follows the delivery of 2? new-build Su-35S multirole fighters & 2? new-build Su-34M(Su-34 NVO) strike fighters to the VKS (Russian Aerospace Forces) earlier this year.


Rauhanaikana tuollainen muutama kone vuodessa tarkoittaa että yritetään epätoivoisesti pitää tuotantokykyä yllä kun rahaa ei kertakaikkiaan ole. Tälläisellä tuontantomäärällä ei ole mitään tekemistä järkevän tuotannon kanssa, laitteessa kun on suurin osa osista unikkeja eivätkä jaa yhteistä muiden laitteiden kanssa. Tästä on myös valittaneet ryssän omat tehtaatkin, eli pitäisi päästä kymmeniin vuositasolla vähintään.

Sodanaikaan tämä kertoo taasen ihan muusta, ruplista ei nyt varmasti ole puutetta. Eiköhän tuolla ole vuosien pihistelyn takia ajettu omaa osatuotantoa alas ja katsottu lännestä nippeliä ja nuppeliä. Eihän tuolla määrällä pidä välttämättä edes yhtä kovemmanluokan CNC työasemaa ja operaattoria työvireessä kun ne osat tekee viikossa ja sitten saa ryypätä 51 viikkoa. Elektroniikasta puhumattakaan. Enkä yhtään epäile että CIA ja muut on tähän ongelmaan apuansa tarjonneet ja nyt sitten tulee sutta tai ei osia ollenkaan. Kun katsoo länsimaisia koneita 70-80 luvuilta jotka lienee lähin vastine ryssään tuotannolle, niin noissa tähdättiin aina sadan kahtapuolen linjaa kohden vuositasolla kun se on optimi. Teijöiden osaaminen pysyy ja tuotanto on tehokasta. Ei ole mahdollista että ryssä eläisi jossain toisessa teknologiamaailmassa, samat ihmisen ja fysiikan lait sielläkin pätee. Eikä nuo suhoit nyt mitään SR-71:siä todellakaan ole.

Tuon 4 konetta puristaa ulos kannibalisoimalla vanhempia romuja ja salakuljettamalla jotain kriittistä muualta. Eli todellisuudessa tuotantokykyä ei ole.

Ukrainan ilmatilan tilanne toisaalta tukee tätä, ryssällä ei ole varaa uhrata yhtään konetta. Muutenhan tuolla olisi otettu ilmatila hallintaa ja varmistettu että jos yksikin tutka alkaa säteillä niin siinä on kymmenien koneiden parvi pommittamassa sitä mykäksi heti. Ei ole voimaa ja jos olikin niin sitä ei ollut vara käyttää kun uusia koneita ei saada milloinkaan.
 
Videossa lukee päällä Donbasin operaatio. Eli idässä ilmeisesti pääsevät etenemään tai sitten venäläisten linjat ovat huolella sekaisin.
Jos kuvassa on Bradley niin ne ovat tiettävästi olleet vain 47. prikaatin kalustoa tähän mennessä nähdyn perusteella, Robotynen suunnalla. Mutta Velyka Novosilka on Zapon ja Donetsin läänien rajalla (Donetks ulottuu aika pitkälle länteen etelässä). Mutta jos tarkoitit vesileimaa videossa niin se on varmaankin jonkin telegram -tilin vesileima ehkäpä.
 
Viimeksi muokattu:

Ryssälässä alkaa jännittää. Mielenkiintoista kyllä.



Rare moment of truth or shift among the Russian mil bloggers?


After Major General Popov was sacked/resigned, a couple of mil bloggers dropped the letters Z or V from the name of their channel.


Also some started to criticize more openly the Russian Ministry of Defense with a rare level of candid speech. Some openly stated that Popov was the only capable General in the Russian army and accused Shoigu and Gerasimov to have him sacked because of it. Others have linked Popov to a feud between him and the MoD regarding the handling of the fallen Storm Shadow missile, which was recovered intact a few days ago. Shoigu wanted the missile to be put on display while Popov wanted to send it to Russian engineers for study.
However, the most striking comments come from military bloggers who openly write that Ukrainian counteroffensive in the South is working. They openly criticize the fixation on how many Bradley or Leopard have been destroyed, a fixation that some journalists or commenters in the West have too. The Western Russian "experts" had a very static analysis of Russian strength. They counted the numbers of tanks and cannons Russia had. Actually, I made a similar critic a few months ago. What matters is not a list of equipment, it is the dynamic. And the dynamic is undoubtedly favourable to Ukraine.

Linkki
 

Ryssälässä alkaa jännittää. Mielenkiintoista kyllä.



Rare moment of truth or shift among the Russian mil bloggers?


After Major General Popov was sacked/resigned, a couple of mil bloggers dropped the letters Z or V from the name of their channel.


Also some started to criticize more openly the Russian Ministry of Defense with a rare level of candid speech. Some openly stated that Popov was the only capable General in the Russian army and accused Shoigu and Gerasimov to have him sacked because of it. Others have linked Popov to a feud between him and the MoD regarding the handling of the fallen Storm Shadow missile, which was recovered intact a few days ago. Shoigu wanted the missile to be put on display while Popov wanted to send it to Russian engineers for study.
However, the most striking comments come from military bloggers who openly write that Ukrainian counteroffensive in the South is working. They openly criticize the fixation on how many Bradley or Leopard have been destroyed, a fixation that some journalists or commenters in the West have too. The Western Russian "experts" had a very static analysis of Russian strength. They counted the numbers of tanks and cannons Russia had. Actually, I made a similar critic a few months ago. What matters is not a list of equipment, it is the dynamic. And the dynamic is undoubtedly favourable to Ukraine.

Linkki

Kadyrovitsit Prigon ja Wagnerin puolella?
 
Soppa joko oikeasti sakenee tai sitä tarkoituksella hämmennetään ruokkien Putlerin vainoharhoja. Kohta se ei luota enää keneenkään.
Tai Wagnerien sisältä halutaan laimentaa Kokin roolia ja vetää muitakin samaan mutakuoppaan pelkästään huhuja levittäen.

Stalin olis ammuttanut jo puolet ja laittanut neljäsosan gulageihin.
 

Ryssälässä alkaa jännittää. Mielenkiintoista kyllä.



Rare moment of truth or shift among the Russian mil bloggers?


After Major General Popov was sacked/resigned, a couple of mil bloggers dropped the letters Z or V from the name of their channel.


Also some started to criticize more openly the Russian Ministry of Defense with a rare level of candid speech. Some openly stated that Popov was the only capable General in the Russian army and accused Shoigu and Gerasimov to have him sacked because of it. Others have linked Popov to a feud between him and the MoD regarding the handling of the fallen Storm Shadow missile, which was recovered intact a few days ago. Shoigu wanted the missile to be put on display while Popov wanted to send it to Russian engineers for study.
However, the most striking comments come from military bloggers who openly write that Ukrainian counteroffensive in the South is working. They openly criticize the fixation on how many Bradley or Leopard have been destroyed, a fixation that some journalists or commenters in the West have too. The Western Russian "experts" had a very static analysis of Russian strength. They counted the numbers of tanks and cannons Russia had. Actually, I made a similar critic a few months ago. What matters is not a list of equipment, it is the dynamic. And the dynamic is undoubtedly favourable to Ukraine.

Linkki
Näissä tämän hetken ryssä-bloggareissa pitää muistaa että sisältö on propagandakoneiston tuottamaa tai ainakin editoimaa. Kohde on kotimaan yleisö. Taannoinen bloggarien läpikäynti oli käytännössä viestintäkanavien haltuunotto FSB:n ja muiden turvallisuusviranomaisten taholta. Eli mitään yksittäisiä bloggareita ei tuolla enää ole vaan kyseessä on aina jokin ilmentymä keskitetysti hallitusta informaatiokentästä. Homma on sekaisin, juu, mutta lopputulema on että putteli pelastaa ryssälän. Tosin nyt sitten todellisuus ja kehitelty keinotodellisuus ei tule kohtaamaan kun Ukrainassa ryssä ottaa turpaansa. Mutta olkaa huoleti, FSB solmii langanpäät yhteen vaikka väkisin ja sitten syylliset&sankarit kyllä löytyy. Ja ne jotka ei usko viralliseen voittavaan ruskiimiriin ammutaan sillä missä FSB saa vielä pidettyä maailmaansa yllä. Sen näkee sitten minkäkokoinen läntti sitä on Uralin tuollapuolen olemassa ruskiaamiriä.
 
Rauhanaikana tuollainen muutama kone vuodessa tarkoittaa että yritetään epätoivoisesti pitää tuotantokykyä yllä kun rahaa ei kertakaikkiaan ole. Tälläisellä tuontantomäärällä ei ole mitään tekemistä järkevän tuotannon kanssa, laitteessa kun on suurin osa osista unikkeja eivätkä jaa yhteistä muiden laitteiden kanssa. Tästä on myös valittaneet ryssän omat tehtaatkin, eli pitäisi päästä kymmeniin vuositasolla vähintään.

Sodanaikaan tämä kertoo taasen ihan muusta, ruplista ei nyt varmasti ole puutetta. Eiköhän tuolla ole vuosien pihistelyn takia ajettu omaa osatuotantoa alas ja katsottu lännestä nippeliä ja nuppeliä. Eihän tuolla määrällä pidä välttämättä edes yhtä kovemmanluokan CNC työasemaa ja operaattoria työvireessä kun ne osat tekee viikossa ja sitten saa ryypätä 51 viikkoa. Elektroniikasta puhumattakaan. Enkä yhtään epäile että CIA ja muut on tähän ongelmaan apuansa tarjonneet ja nyt sitten tulee sutta tai ei osia ollenkaan. Kun katsoo länsimaisia koneita 70-80 luvuilta jotka lienee lähin vastine ryssään tuotannolle, niin noissa tähdättiin aina sadan kahtapuolen linjaa kohden vuositasolla kun se on optimi. Teijöiden osaaminen pysyy ja tuotanto on tehokasta. Ei ole mahdollista että ryssä eläisi jossain toisessa teknologiamaailmassa, samat ihmisen ja fysiikan lait sielläkin pätee. Eikä nuo suhoit nyt mitään SR-71:siä todellakaan ole.

Tuon 4 konetta puristaa ulos kannibalisoimalla vanhempia romuja ja salakuljettamalla jotain kriittistä muualta. Eli todellisuudessa tuotantokykyä ei ole.

Ukrainan ilmatilan tilanne toisaalta tukee tätä, ryssällä ei ole varaa uhrata yhtään konetta. Muutenhan tuolla olisi otettu ilmatila hallintaa ja varmistettu että jos yksikin tutka alkaa säteillä niin siinä on kymmenien koneiden parvi pommittamassa sitä mykäksi heti. Ei ole voimaa ja jos olikin niin sitä ei ollut vara käyttää kun uusia koneita ei saada milloinkaan.

Kyllä, tuo Venäjän hävittäjien rakentaminen on sellaista käsityöläisten puuhastelua joka juuri ja juuri pitää tuotantolinjat jollain tavalla käynnissä, mutta ei ole mitenkään taloudellisesti kannattavaa pidemmän päälle.

Halusin verrata F-35 tuotantomääriin per vuosi mutta en onnistunut löytämään varmaa lähdettä. Joudutaan tyytymään "sinnepäin arvioon" joka pitänee paikkansa karkeasti (lähde aikavälille 2011-2018 - LÄHDE):

2011 - 9
2012 - 30
2013 - 35
2014 - 36
2015 - 45
2016 - 46
2017 - 66
2018 - 91
2019 - ?
2020 - ?
2021 - 133-139 ?
2022 - 151-153 ?
2023 - 156 ?

Alkaa olemaan myöhä eikä löytynyt varmoja numeroita, mutta kokonaismääristä kerrottiin tuoreeltaan näin (artikkeli julkaistu 12.4.2023): LÄHDE

“We just crossed 900 airplanes delivered,” Edward “Stevie” Smith, Lockheed Martin’s director of F-35 domestic business development and a retired Navy F/A-18 pilot, said here on Apr. 12. “We should hit 1,000 at the end of the year–another great milestone for the program.”

Vaikka saivarteltaisiin sen suhteen, mitkä kaikki lasketaan tähän numeroon (prototyypit, esisarjan koneet jne jne) niin fakta on tämä: kyseessä on oikea massatuotanto ja vuosituotantomäärät ovat jotain ihan muuta kuin Venäjällä. Keväällä meni 900 raja rikki ja ovat luottavaisin mielin että tämän vuoden loppuun mennessä on toimitettu 1000. F-35 kone. Nämä määrät ovat tietysti selvästi vähemmän kuin kylmän sodan aikaan mutta toisaalta koneiden monimutkaisuus on myös jotain ihan muuta.

Näitä voi peilata Venäjän tilanteeseen: Neuvostoliiton aikana valmistetut vanhemmat konemallit tulevat jäämään syrjään, jos eivät jo ole jääneet valtaosaksi (Su-27, MiG-29). Uusien koneiden tuotantokapasiteetti on tuo mikä tiedetään. Tiettyjen vanhojen koneiden modernisointia tehdään myös (Su-24, Su-25, MiG-31) mutta sitäkään ei voi jatkaa loputtomiin, eikä näiden koneiden uustuotantoa ole olemassa eikä selvää korvaavaa ratkaisua myöskään.

Tähän pitää muistaa huomioida koneiden kuluminen käytössä eli varsinkin nyt sodan aikana. Uusi kalusto kuluu nopeammin kuin mitä oli suunniteltu, koska sodan ei oletettu jatkuvan näin kauan. Muutama vuosi sitten oli venäläisiä kirjoituksia, joissa arvioitiin että heidän hävittäjäkaluston kokonaismääräksi pyritään vakiinnuttamaan noin 700 konetta. Se on melko realistinen tavoite, kun katsotaan viimeisen 15 vuoden aikana tapahtunutta uustuotantoa. Kun vanhemmasta modernisoidusta kalustosta aika jättää (arvaan 2030-2035 tienoilla), ei ole jäljellä muuta kuin tämä uustuotantona valmistettu. Tällä hetkellä kokonaismäärät näyttävät venäläisittäin hyviltä, mutta 2013-2016 aikavälillä nähty piikki vääristää tilannetta. 2016 jälkeen ollaan oltu eri numeroissa, viimeisen neljän vuoden aikana noin 20-30 per vuosi ja jos meno jatkuu tällaisena, siitä tulee ongelmia jossain vaiheessa kun mietitään laajempaa kokonaisuutta. Toki ei ole poissuljettua, etteikö voisi tulla toista samanlaista "piikkiä" jos olosuhteet ovat sopivat eikä ole muita esteitä tuotannolle (en tosin ennusta että tällainen piikki nähtäisiin).
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top