Ukrainan konflikti/sota

Ukraina meinaa tosiaan vetää rintaman puoliksi pohjoisesta etelään. Mariupolin kulmalta koukataan sitten länteen ja tehdään yksi pirun iso motti. Sen jälkeen onkin enää Krim. Tästä asiasta ollaan vitsailtu tällä foorumilla melkein sodan alusta asti. Voisiko se toteutua? Miksei?
 
Joku kysyi Venäjän helikoptereista, että missä ne luuraa.
Olen nähnyt pari videota Harkovan/iziumin alueelta jossa Venäjän kopterit tuhoaa Ukrainan vaunuja panssarintorjunta ohjuksilla.
Joten kyllä niitä siellä pörrää valitettavasti.
 


Kuvasta ja tunnelmasta videolla tuli heti mieleen tämä;

https://is.mediadelivery.fi/img/658/972975498c064cd99139d001c316c5b2.jpg.webp


Kyseessä siis kuuluisa kenttähartauskuva Kollaalta. KVG jos jos linkki kuolee.

Tosin Ukrainan veljet ja siskot vetävät musikaalisuudessa toiseen potenssiin, sivistyskansaa kun ovat.
 
Kuitenkin olemme uskoneet Ukrainan voittoon pitkässä juoksussa. Mutta tällä tavalla! Tätä strategista ja operatiivista neroutta ja taitoa, se on häikäisevää. Slava Ukraini!

Jotenkin voisin kuvitella että USA ei ole tässä(kään) asiassa pelkkä sivustakatsoja vaikka siitä ei ääntä pidetä.

Kun modernin sodankäynnin asiantuntijat lyövät päänsä yhteen ja miettivät miten toiseen maailmansotaan jämähtäneen puna-armeijan rippeet kaadetaan ja murskataan, niin ei ole kovin vaikea arvata mitä tulee tapahtumaan ja miten homma etenee :ROFLMAO: Ukraina on toki tämän tarinan sankari ja ukrainalaiset sankarikansa. Kun sotaan joutuivat niin ei ollut rasvattua sotakoneistoa eikä edes yhtenäistä kansaa...mutta...NYT ON!
 
Huomenna pitää käydä hakemassa Alkosta sitä aiemmin päivällä kyselemääni ukrainalaista votkaa. Päätän illan osaltani tähän: Слава Україні!
P.S. olen joskus miettinyt pitäisikö ukrojen seurata kazakkien esimerkkiä ja vaihtaa latinalaisiin aakkosiin, mutta vastaus on ei: kivasti on siellä seassa neuvostoaikana kiellettyjä kirjaimia ja kyrilliset kirjaimet ovat ukrainalaisille enemmän omia kuin puolislaaveille isovenäläisille. ;)
 
Itse voin hyvin uskoa tuohon twiittiin tällä kertaa. Örkit ovat tällä hetkellä aivan sekaisin ja paniikissa. Nyt kun twitteriä lukee niin Ukrainalaiset vyöryttävät kovalla vauhdilla. Millaisia vahvuuksia Ukrainalla mahtaa olla näissä hyökkäyksissä?
 
Heh, ryssät pakenee Svatovoon. Johonkin tämän paon täytyy päättyä, josko tuolla rintama vakiintuisi. Ukraina ei varmasti lepää laakereillaan, toivottavasti ehtivät tuonne vielä pakokauhun keskellä.
Kupyanskista tulisi 50 km matkaa.



Kuinkahan pitkään Ukraina kykenee pitämään tällaista operaatiotempoa yllä idässä. Pari viikkoa lienee maksimi. Ja sitten pitäisi olla vielä voimaa jäljellä ottaa vastaan mahdollinen vastahyökkäys.
Oskilin yli varmaan vielä mennään mutta kuinka pitkälle? Ehkä pelkkä sillanpää aluksi.
Lähteekö ensiviikolla hyökkäys käyntiin aivan jossain toisella suuntaa...
 
Itse voin hyvin uskoa tuohon twiittiin tällä kertaa. Örkit ovat tällä hetkellä aivan sekaisin ja paniikissa. Nyt kun twitteriä lukee niin Ukrainalaiset vyöryttävät kovalla vauhdilla. Millaisia vahvuuksia Ukrainalla mahtaa olla näissä hyökkäyksissä?
Sama twiittajaa

Ukrainian military sources say the number of Russian POW's is so great that ZSU doesn't know where to lodge them.

Lots of Russian bodies in Izyum streets reported.
 
Itse voin hyvin uskoa tuohon twiittiin tällä kertaa. Örkit ovat tällä hetkellä aivan sekaisin ja paniikissa. Nyt kun twitteriä lukee niin Ukrainalaiset vyöryttävät kovalla vauhdilla. Millaisia vahvuuksia Ukrainalla mahtaa olla näissä hyökkäyksissä?
Pari päivää sitten Zelensky kiitti kolmea prikaatia nimeltä. Yksi oli 92th mechanized brigade ja toiset jotain AirAssault/AirMarine -prikaateja. Toisaalla näin Harkovan operaation miesvahvuudesta arvioita noin 9000 kokonaisuudessaan. Mutta parasta A-ryhmää jokatapauksessa.
 
Back
Top