Ukrainan konflikti/sota

Izhevskissä osuttu ilmeisesti kunnolla, kuvamateriaalin perusteella jälkiräjähdyksiä edelleen käynnissä ja tulipalo on melko laajalla alueella. Myös huhuilua että Kupol-kompleksi valmisti myös Shahedeja ilmatornutajärjestelmien ohella. Joka tapauksessa tuolta tehtaalta ei oo ihan hetkeen aikaan tulossa valmista tavaraa pihalle.

Jotain isompaa selvästi jysähti sillä kuolleita on kolme ja 35 joutui sairaalaan, näistä 10 tila on vakava.

Three people killed in UAV attack on enterprise in Izhevsk​


IZHEVSK, July 1. /TASS/. Three people were killed after a UAV attack on an enterprise in Izhevsk. Another 35 people were hospitalized, 10 of them are in serious condition, the head of Udmurtia Alexander Brechalov said in a video message published on his Telegram channel. He said that he was in a city hospital.

According to Brechalov, medical personnel are providing the necessary assistance to the victims, "including with the involvement of federal medical centers."
https://tass.ru/proisshestviya/24401283
 
Yksi Su-34 vähemmän, vaikka tässä ei välttämättä olekaan Ukraina taustalla:

Russian military aircraft crashed in Nizhny Novgorod region.

Preliminary, it is a Su-27 fighter, it fell near the city of Kulebaki. (Near Russian Savasleika military airbase).

Two pilots managed to eject.

-

Important Update: A Russian Su-34, not a Su-27, military jet has crashed in the Nizhny Novgorod region, as reported by the Russian Defense Ministry.

This marks up to six Russian Su-34 losses over the past week.



-

HUOM: Savasleyka / Savasleika kentälle iskettiin väitetysti 9.6.2025 eli kolme viikkoa sitten: LÄHDE

Savasleyka / Savasleika:

1 kpl MiG-31K tuhottu
1 kpl Su-30/34 tuhottu

Tämän perusteella ei voida tietysti 100% sulkea pois sitä vaihtoehtoa että tämä tuore Su-34 putoaminen ei voisi johtua aikaisemmasta Ukrainan iskusta. Kenties tämä hävittäjä kärsi vaurioita ja niitä ei tunnistettu ennen lentoa. Se olisi hieman outoa mutta ei mahdotonta. Toisaalta Su-34 hävittäjien kova kulutus tämän sodan aikana selittäisi myös koneiden putoamisen aina silloin tällöin, varsinkin jos huolto-ohjelma on typistetty ja on jätetty tiettyjä huoltoja tekemättä.

-

Marinovka on se tuoreempi tapaus, sinne iskettiin 27.6.2025: LÄHDE

Marinovka:

2 kpl Su-34 tuhottu
2 kpl Su-34 vaurioitettu

-

Kertauksen vuoksi Savasleyka / Savasleika ja Marinovka sotilaslentokenttien sijainti kartalla:

1751380679179.webp

-

HUOM: Marinovkalle tehdyn iskun jälkeen tässä ketjussa jaettiin twitter-viesti jossa oli sekoitettu vanhoja ja uusia tietoja, jolloin Savasleyka / Savasleika, Marinovka ja F-16 hävittäjän tekemä Su-35S pudotus näyttivät tapahtuneen samaan aikaan vaikka näistä ainoastaan Marinovkalle tehty isku oli tuore tapaus, kahden muun ollessa vanhoja uutisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä väitetysti videokuvaa aamulla Izhevskiin lentäneestä dronesta, tai jos niitä oli useita niin yhdestä niistä:

Earlier today, Ukraine successfully attacked the "Izhevskiy Elektromekhanicheskiy Zavod Kupol" (Izhevsk Electromechanical Plant Kupol) in Izhevsk, Udmurt Republic, Russia, with newly -modified AN-196 Lyutyi long-range strike drones.

-

The Lyutyi drones had their undercarriage removed to help travel the almost 1,400 km (875 miles) to the target from free Ukraine.

Geolocation Confirmed: 56.858862, 53.173726

FYI: One way you know the facility was a fat target is that Russian map service Yandex had it blurred out (see image).


1751381845694.webp

 
Mielenkiintoisia väitteitä Zaporitzjan seudulla tehdyistä iskuista junarataa ja junaa vastaan:

On June 26, 2025, AFU GUR SOF destroyed the main rail line in occupied Zaporizhia putting a halt to RF military supply train movements. Prior to that, they had again damaged the tracks set an enemy train transporting fuel on fire using FPV drones.

On July 1, 2025, the Russians repaired the rails and immediately released a military freight train which promptly when another explosion occurred which severely damaged the tracks and engine placing this critical enemy GLOC out of service again.



-

Tuossa on myös huomionarvoista se että radan korjaamiseen meni huomattavan pitkä aika: karkeasti laskien noin viisi päivää.

Junaradan korjaaminen on yleensä nopeaa touhua, JOS se päästään tekemään rauhassa ja jos tarvittavat resurssit löytyvät lähiseudulta. Aikaisemmin tämän sodan aikana erilaisten ratavaurioiden korjaaminen on vienyt muutamia tunteja tai maksimissaan yhden tai kaksi päivää (riippuen toki tapauksesta).
 
Viimeksi muokattu:
Yksi Su-34 vähemmän, vaikka tässä ei välttämättä olekaan Ukraina taustalla:

Russian military aircraft crashed in Nizhny Novgorod region.

Preliminary, it is a Su-27 fighter, it fell near the city of Kulebaki. (Near Russian Savasleika military airbase).

Two pilots managed to eject.
Tämän Su-34:n tuhotumisen syyksi kerrotaan laskutelineen jääminen sisään. Miehistö ei onnistunut saamaan telinettä pihalle jonka jälkeen hyppäsivät.

Supersonic aircraft crashed near Nizhny Novgorod. What is known about it?​


A supersonic Su-34 fighter-bomber crashed in the Nizhny Novgorod region on Tuesday, July 1. This was reported by the Russian Ministry of Defense.

According to the department, the incident occurred at about 13:00 Moscow time. It is assumed that the aircraft crashed near the city of Kulebaki.

The flight was carried out without ammunition. The aircraft fell in an uninhabited area. There was no damage on the ground according to Russian Ministry of Defense

It is specified that the aircraft was carrying out a scheduled training flight. Initially, it was reported that a Su-27 fighter had crashed. Later, the Ministry of Defense clarified the information about the model.

The cause of the plane crash has been named​


"During the landing approach, the release system of one of the landing gears failed", Russian Defense Ministry.

It is specified that the aircraft crew made several attempts to fix the malfunction in flight, but they were unsuccessful. Then, on the command of the flight director, the pilots took the plane to a safe zone and ejected. A commission of the Russian Aerospace Forces was sent to the crash site.

The fighter crew survived​


Both crew members were found alive after ejecting, the Defense Ministry assured. The department reported that a search and rescue team was sent for them by helicopter to evacuate them to the base airfield. Foresters from the nearby village of Veletma also provided assistance in the search for the pilots.

At first, only one pilot was found. After some time, the second pilot of the crashed plane was found - thanks to the signal of the emergency beacon. Preliminary, both pilots were not injured.
https://lenta.ru/news/2025/07/01/sv...pod-nizhnim-novgorodom-chto-ob-etom-izvestno/
 
Tämän Su-34:n tuhotumisen syyksi kerrotaan laskutelineen jääminen sisään. Miehistö ei onnistunut saamaan telinettä pihalle jonka jälkeen hyppäsivät.

https://lenta.ru/news/2025/07/01/sv...pod-nizhnim-novgorodom-chto-ob-etom-izvestno/

Juu, ongelmia juuri ennen laskeutumista (lisäksi navigaattori ei selvinnyt hengissä, pilotti selvisi):

Su-34 crashed today during landing. The machine had a problem with the landing gear. The crew ejected - one injured crewman was taken to hospital, the navigator died on the spot.

The dark days Russian of aviation - these are the 6th Su-34 front-line bomber lost in recent days (5 destroyed/damaged in a drone attack on the Marynivka airport).

In addition, several damaged/destroyed helicopters at the Kirov airport in Crimea.


 
Juu, ongelmia juuri ennen laskeutumista (lisäksi navigaattori ei selvinnyt hengissä, pilotti selvisi):

Su-34 crashed today during landing. The machine had a problem with the landing gear. The crew ejected - one injured crewman was taken to hospital, the navigator died on the spot.

The dark days Russian of aviation - these are the 6th Su-34 front-line bomber lost in recent days (5 destroyed/damaged in a drone attack on the Marynivka airport).

In addition, several damaged/destroyed helicopters at the Kirov airport in Crimea.


Noilla ryssäläisillä heittoistuimilla on ehkä jopa paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä kun rysäyttää maahan koneen mukana, sen sijaan että käyttäisi sitä heittoistuinta. Vaikuttaa siltä kuin että about joka toinen heittoistuinta käyttävä ryssä kuolee.

Martin Bakerilla ainakin mututuntumalla paljon parempi survival rate kuin Zvezdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla ryssäläisillä heittoistuimilla on ehkä jopa paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä kun rysäyttäisi maahan koneen kanssa, sen sijaan että käyttäisi sitä heittoistuinta. Vaikuttaa siltä kuin että about joka toinen heittoistuinta käyttävä ryssä kuolee.

Martin Bakerilla ainakin mututuntumalla paljon parempi survival rate kuin Zvezdalla.
Ehkä navigaattorilla on ryssän koneessa kyllä heittoistuin, mutta katto ei aukea sen penkin kohdalla? Mätsäisi ainakin tuon kanssa, että puolet ja puolet. Navigaattorihan on jokaisella jo puhelimessakin tai näin ryssä ainakin ajattelee.
 
Mielenkiintoisia väitteitä Zaporitzjan seudulla tehdyistä iskuista junarataa ja junaa vastaan:

On June 26, 2025, AFU GUR SOF destroyed the main rail line in occupied Zaporizhia putting a halt to RF military supply train movements. Prior to that, they had again damaged the tracks set an enemy train transporting fuel on fire using FPV drones.

On July 1, 2025, the Russians repaired the rails and immediately released a military freight train which promptly when another explosion occurred which severely damaged the tracks and engine placing this critical enemy GLOC out of service again.



-

Tuossa on myös huomionarvoista se että radan korjaamiseen meni huomattavan pitkä aika: karkeasti laskien noin viisi päivää.

Junaradan korjaaminen on yleensä nopeaa touhua, JOS se päästään tekemään rauhassa ja jos tarvittavat resurssit löytyvät lähiseudulta. Aikaisemmin tämän sodan aikana erilaisten ratavaurioiden korjaaminen on vienyt muutamia tunteja tai maksimissaan yhden tai kaksi päivää (riippuen toki tapauksesta).

Rautatiesillat ja -tunnelit pitää tuhota, ja satunnaiset ratakatkot tehdä vaikka 500kg tai 1000kg Hammereilla. Viikon välein.
 

Defence Intelligence: Russia is sending old tanks back to the front due to a shortage of modern equipment​


Main Intelligence Directorate noted that large-scale and irreversible equipment losses are forcing Russian command to resort to reactivating old combat vehicles, whose reserves are gradually depleting. According to intelligence data, vehicles from the 1970s have almost run out, so Moscow has begun actively bringing even older models back into service, specifically T-62 tanks.

The restoration of these tanks primarily takes place at the 103rd Armored Repair Plant in the urban-type settlement of Atamanovka, Zabaykalsky Krai. T-62 tanks are delivered to the combat zone mainly from warehouses of the Eastern Military District. For example, on June 27, the movement of 21 T-62 tanks from the Eastern Military District to the European part of Russia was recorded. The technical condition of most of these tanks is considered unsatisfactory, as they were stored outdoors for decades without proper maintenance.

lähde

------------------

Eli Ukrainan sotilastiedustelun mukaan enää 60-luvun panssareita on jäljellä siinä määrin että niiden massamainen kunnostaminen ja rintamalle vieminen kannattaa.

Helppo uskoa kun Ukrainan listalla 10.930 tuhottua ja Oryxillä yli 4000 vahvistettua kesäkuun alkuun mennessä:

1751401143469.webp
 
.
 

Defence Intelligence: Russia is sending old tanks back to the front due to a shortage of modern equipment​


Main Intelligence Directorate noted that large-scale and irreversible equipment losses are forcing Russian command to resort to reactivating old combat vehicles, whose reserves are gradually depleting. According to intelligence data, vehicles from the 1970s have almost run out, so Moscow has begun actively bringing even older models back into service, specifically T-62 tanks.

The restoration of these tanks primarily takes place at the 103rd Armored Repair Plant in the urban-type settlement of Atamanovka, Zabaykalsky Krai. T-62 tanks are delivered to the combat zone mainly from warehouses of the Eastern Military District. For example, on June 27, the movement of 21 T-62 tanks from the Eastern Military District to the European part of Russia was recorded. The technical condition of most of these tanks is considered unsatisfactory, as they were stored outdoors for decades without proper maintenance.

lähde

------------------

Eli Ukrainan sotilastiedustelun mukaan enää 60-luvun panssareita on jäljellä siinä määrin että niiden massamainen kunnostaminen ja rintamalle vieminen kannattaa.

Helppo uskoa kun Ukrainan listalla 10.930 tuhottua ja Oryxillä yli 4000 vahvistettua kesäkuun alkuun mennessä:

Katso liite: 123054

Kyllä sen tankkipulan pitää oikeasti olla katastrofaalista luokkaa, jos mikään muu ei onnistu kuin vuosikymmenet taivasalla seisseiden romujen tekohengitys viimeistä matkaansa varten. Siis otetaan irti se, mikä helpoiten saadaan. Ja tosta on nyt tullut helpointa.
 
Vaikka olisi kuluttajaelektroniikkaa, esim se Raspherry Pi, ja vaikka olisi joku liikennöinti lennon aikana, niin on aivan triviaali homma salata liikenne sellaisella algoritmillä, ettei varmasti mikään värkki sitä murra lennon aikana. Samoin on tietysti ihan perushomma pistää jokaiseen laitteeseen oma salausavain eli ei auta mitään vaikka olisi koodi ja rauta täysin tiedossa. Enkä edes usko että noita etänä ohjataan, koska se olisi liian helppo häiritä kun ollaan kaukana Ukrainan puolella. Lentävät etukäteisohjelman mukaan ja ainoa tapa sotkea on paikannussignaalien sotkeminen.
On myös triviaali homma kusta se salaus, vahvinkaan algoritmi ei kestä sitä, että esim. lähettämällä sopivasti muokatua dataa radiolle, saadaan aikaiseksi puskuriylivuoto ja tätä myöden päästään parhaassa tapauksessa ohittamaan koko salaus. Tälläisistä jutuista on ihan omakohtaisia kokemuksia (tosin ei minkän radiolinkin yli). Toki tälläiset murtamiset on huomattavasti helpompia tehdä labrassa kun on fyysinen pääsy rautaan, mikä ei isommin auta näiden reaaliaikaisessa torjunnassa.

Mutta joo, enpä itsekään ole nähnyt kun muutaman epämääräisen äxäyksen siitä, että ryssä noita lentomopoja voisi etäohjata. Tuskin ainakaan mitään reaaliaikaista ohjausta, voisi kuvitella, että enintään uuden lentoreitin ohjelmointi onnistuisi etänä.
 
Back
Top