Ukrainan konflikti/sota

Aivan ohuet johdot leimahtavat atomeiksi aiheuttamatta mitään muuta kuin lyhyen katkoksen, joka kuittautuu yleensä automaattisesti. Tarvittaisiin ihan kunnon johdinta joka jäisi ja pitäisi yllä oikosulkua. Tämmöisten oikosulkujen löytäminen ja paikallistaminen on ihan triviaalia mutta kunnes oikosuliupaikka on löydetty ja raivattu, linjaa ei voi käyttää. Vaikka johdin palaisikin poikki, korjaaminen on nopeaa ja yksinkertaista. Tuommoiset kunnon voimalinjan kaapelit ovat käsivarren pakuista alumiinia ja joissa sisällä teräksinen kannatinpunos. Ei siinä mikään tuulessa lentävä filamentti saa aikaan kuin leiskuntaa.

Kannattaa iskeä muuntajiin ja GIS -asemiin. Näitä vanjakin korjailee mieluummin vuosia kuin tunteja.
Jos ei halua räjäyttää muntajia, kun hyökkää verkkoa vastaan, niin voi käyttää grafiitti-latauksia. Onko länsimaista turhaa fiinistelyä? Onhan se varma keino kun räjäyttää.

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphite_bomb
 
Laitetaas naureskeltavaksi oma arvaus jatkosta. Skenaario "Killing stops, greed wins".

Jonain päivänä aseet vaikenevat, aika sama onko tulitauko vai rauhansopimus. Ukrainan kaukovaikutuskyky kypsyttää venäjää, joka katsoo että tästä pajatsosta on tällä erää saatu se mitä on saatavissa. Tästä hetkestä lähtien Ukrainan armeija ei voi tehdä aloitteita, koska läntisen tuen ehtona on että "tappamisen pitää loppua". Rintamalinja vakiintuu käytännön rajaksi, venäjällä ei ole mitään syytä peruutella. Vaalit Ukrainassa, presidentti vaihtuu. Helvetinmoinen sisäpoliittinen kriisi; maa-alueet menneet, sotakorvauksia ja lasten palautuksia ei näköpiirissä, ja kreml sotkee minkä ehtii. Kauppa lännen ja venäjän kanssa alkaa elpyä koska ahneus. Avautuvan kaupan myötä venäjä alkaa nilkuttaen palauttamaan voimiaan. Välittömän sodanjälkeisen rauhattomuuden jälkeen venäjällä kansa pysyy kurissa kun on voitokas tarina kerrottavana ja valoisampi näkymä tulevaisuuteen.
 
Jalostamoihin ja bensajonoihin liittyen: Jos venäjällä on varastoja , niin nyt niitä varmaankin käytetään jossainmäärin, ettei tule isompaa kapinaa. Jos ei ole ollut ihan elvää missä niitä on , rekkajono juoruaa. Toisaalta pelkkä rekkojen listiminenkin tekee asioista hankakaa. Toisaalta jos jalostamojen stopoi tekee välittömän jonon, voiolla että on luotettu siihen että ei ole isommille varastoille tarvetta, tai ne ovat väärissä paikoissa, jolloin kulejruskapasiteetin poisto on jo hyvä lisä kaaokseen.
 
Bensajonoja örkkilässä.


Kommenttien mukaan etelä-venäjällä huomattava polttoainepula pelkästään elokuun iskujen johdosta. Grok näytti tätä väitettä säestävän, mutta en perehtynyt sen tarkemmin.

Pulan ei pitäisi näkyä pumpuilla näin nopeasti, eli pula on alkanut jo aiemmin. Polttoaineen jakelu perustuu varastointiin joka portaassa, eli vähintään jalostamolla on varasto, juna-rekka teminaalissa on varasto ja jokaisella polttoaineasemalla on omat tankit. Saa olla aika fakiiri jos saa sen jalostetun pensalitran tislauskolonnista auton tankkiin alle kuukaudessa.

Käytännössä pumpulla näkyvä pula tarkoittaa että koko logistiikkaputken varastot on jo tyhjät sekä sitä että varmuusvarastot on syöty jo aiemmin. Tässä nähdään nyt selkeästi pitkäaikaisen jalostamojen tuhoamisen tulos. Ukraina mahdollisesti odotti sitä että ryssä syö kaikki varastot tyhjiin heikentämällä tuotantoa pitkin tätävuotta. Kun ensimmäiset merkit varastojen ehtymisestä tuli esille tai jopa kaivettiin tieto oikeasta varastotilanteesta iskettiin laajasti. Näin vaikutus on mahdollisimman tehokas koska ei ole varastoja mistä ottaa. Vastaavasti logistiikkaketjun uudelleen suuntaus vie aikaa. Näin se polttainepula saadaan hierottua ryssälän ydinalueilla vatnikkien naamaan. Viimeisin iskukierros vain varmistaa sen että bensapula kestää pävien siaan viikkoja, ongelmahan ratkaistaa sillä että burjaattille ei bensaa riitä vaan se kuskataan etelä-ryssälään vatnikille. Ja ennen vatnikkia ruokitaan kiloörkkien golfkärryt, niiltähän taisi juuri sopivasti kärähtää muutamakin polttoainejuna.
 
Pulan ei pitäisi näkyä pumpuilla näin nopeasti, eli pula on alkanut jo aiemmin. Polttoaineen jakelu perustuu varastointiin joka portaassa, eli vähintään jalostamolla on varasto, juna-rekka teminaalissa on varasto ja jokaisella polttoaineasemalla on omat tankit. Saa olla aika fakiiri jos saa sen jalostetun pensalitran tislauskolonnista auton tankkiin alle kuukaudessa.

Käytännössä pumpulla näkyvä pula tarkoittaa että koko logistiikkaputken varastot on jo tyhjät sekä sitä että varmuusvarastot on syöty jo aiemmin. Tässä nähdään nyt selkeästi pitkäaikaisen jalostamojen tuhoamisen tulos. Ukraina mahdollisesti odotti sitä että ryssä syö kaikki varastot tyhjiin heikentämällä tuotantoa pitkin tätävuotta. Kun ensimmäiset merkit varastojen ehtymisestä tuli esille tai jopa kaivettiin tieto oikeasta varastotilanteesta iskettiin laajasti. Näin vaikutus on mahdollisimman tehokas koska ei ole varastoja mistä ottaa. Vastaavasti logistiikkaketjun uudelleen suuntaus vie aikaa. Näin se polttainepula saadaan hierottua ryssälän ydinalueilla vatnikkien naamaan. Viimeisin iskukierros vain varmistaa sen että bensapula kestää pävien siaan viikkoja, ongelmahan ratkaistaa sillä että burjaattille ei bensaa riitä vaan se kuskataan etelä-ryssälään vatnikille. Ja ennen vatnikkia ruokitaan kiloörkkien golfkärryt, niiltähän taisi juuri sopivasti kärähtää muutamakin polttoainejuna.

Muistelen että aikaisemmin, ehkä viime vuoden keväällä tai kesällä oli puhetta siitä, miten ryssän öljynjalostamot on rakennettu ruokkimaan "oman alueensa" tarpeita eli jos iskee purevasti tiettyä jalostamoa vastaan, tämä aiheuttaa jonkinlaisella aikataululla polttoainepulaa ko. alueelle.

Stanimir Dobrev kirjoitti viime kesänä että ryssällä olisi kaikkia bensiinilaatuja yhteensä noin 2 miljoonaa tonnia varastoissa, mutta arvatenkin nämä varastot ovat levällään pitkin maata, kuten kirjoitat. Valtaosa venäläisistä asuu Uralin länsipuolella, mistä syystä valtaosa jalostuskapasiteetista (ja arvatenkin myös polttoaineiden varastoista) sijaitsee myös tällä alueella. Silti polttoaineen siirto varastosta toiseen tietyn alueen pulaa paikkaamaan on omanlaisensa operaatio, mihin ei ryhdytä ihan huvin ja urheilun vuoksi.

Ainakin viime kesänä ryssä selvästi yritti pitää tämän 2 miljoonan tonnin puskurivaraston, koska vienti keskeytettiin väliaikaisesti Ukrainan iskujen jälkeen. HUOM: tällä hetkellä vientiä ei ole keskeytetty, iskuista huolimatta. Eikö siihen ole varaa? Korjaus: vientikielto näkyy olevan voimassa, katso alempaa Stanimir Dobrevin kirjoitus. Ilmeisesti kyseessä on bensiinin vientikielto, mutta dieseliä saa viedä (hänen toisen ketjunsa mukaan Venäjä jalostaa dieseliä paljon enemmän kuin mitä kotimarkkinat kuluttavat, noin 50% menee vientiin: LÄHDE)

Mielenkiintoista seurata, millaiseksi tämä polttoainepula kehittyy vai saavatko tilanteen hallintaan (edes karkeasti).

-

MUOKKAUS: Stanimir Dobrev kirjoitti bensan hinnan kehityksestä Venäjällä:

The price of gasoline Ai-95 and Ai-92 on the Russian wholesale market reached a new high of 82 253 and 72 510 rubles per ton respectively.

https://www.kommersant.ru/doc/7974826

20.08.2025, 14:40

The price of gasoline AI-95 and AI-92 has updated the record figures on the stock exchange​


The cost of AI-95 and AI-92 gasoline continued to grow at today's trades and set a new record. This is evidenced by data from the St. Petersburg International Mercantile Exchange.

The price of AI-95 gasoline increased by 1.13% in a day, to 82,253 thousand rubles per ton, reaching a price maximum on the exchange. The price of AI-92 gasoline increased by 0.76%, to 72,51 thousand rubles per ton and exceeded the record mark of 71,97 thousand rubles per ton, which was set yesterday.

The price of summer diesel fuel increased by 1.25%, to 61,01 thousand rubles per ton, jet fuel - by 2.29%, to 71,461 thousand rubles per ton. The cost of heating oil decreased by 0.65%, to 23,561 thousand rubles per ton, the price of liquefied petroleum gases decreased by 0.77%, to 19,717 thousand rubles per ton.

The government has imposed a complete ban on gasoline exports until August 31, 2025. This week, the cost of AI-95 and AI-92 gasoline has already set records on the stock exchange. Yesterday, the head of Crimea, Sergei Aksenov, reported that there is no AI-95 gasoline at a number of gas stations in the region. Today, the Ministry of Fuel and Energy and Housing and Public Utilities of Kuban announced that there is no shortage of AI-95 gasoline in the region.

The ban on exports doesn't seem to be lowering price in the face of drone strikes, the traditional high demand during summer, the uptick of exports in H1 2025 and the maintenance period for refineries.

Something to point out is that there are stories of regional gas stations rationing Ai-95 already. I've even seen it as far east as Buryatia but I just don't think it's common enough so far.



-

Lainaan hänen toista viestiään parin päivän takaa, tässä on taulukoitu Venäjän polttoaineesta saamien verotulojen kehitystä vuoden 2025 kuukausien aikana:

Russian Oil taxes for August 2025 will be just slightly higher than in July 2025 coming in at 12579 per ton and 1716 per barrel vs 12428 per ton and 1696 per barrel in July.

1755704878687.webp


-

Tässä Dobrevin numerot kuvaajina:

1755706148540.webp

-

Venäjä lopetti yli vuosi sitten bensiinin ja dieselin viikoittaisten jalostusmäärien julkaisemisen, nämä numerot julistettiin salaisiksi (viimeiset julkiset numerot ovat viikko 20 vuonna 2024, ne julkaistiin 19.5.2024 ja kertoivat siis päättyneen viikon jalostusmäärät), mutta mielenkiintoista todeta että vuoden 2025 aikana touko- ja kesäkuu ovat pienimmät verotulojen osalta.

Tätä voi verrata aikaisempaan dataan, minun kuvaajassa on merkitty punaisella jalostamoiden (sekä muiden laitosten) suunniteltujen vuosihuoltojen aiheuttama kapasiteetin lasku JA vihreällä Ukrainan aloittamien droneiskujen kausi (tuolloinen kampanja alkoi 22.1.2024 ja merkitsin sen vaikutusten alkavan näkymään vko 4/2024 eteenpäin).

Bensiini:

1755705552823.webp

-

Diesel:

1755705577497.webp

-

Bensiini + diesel yhdessä:

1755705119633.webp

-

Dobrevin jakaman taulukon mukaan vuoden 2025 verotulojen pohjakosketus osuu näille perinteisille vuosihuollon kuukausille, tosin verotulot olivat selvässä laskussa jo muutama kuukausi aikaisemmin JA "vuosihuollon" jälkeen ei ole palattu aikaisemmalle tasolle, jos verrataan vuoden 2025 ensimmäisiin kuukausiin.

Toki kun kyseessä ovat verotulot, tässä voi olla monta tuntematonta muuttujaa taustalla eli tätä pitäisi tutkia tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen että aikaisemmin, ehkä viime vuoden keväällä tai kesällä oli puhetta siitä, miten ryssän öljynjalostamot on rakennettu ruokkimaan "oman alueensa" tarpeita eli jos iskee purevasti tiettyä jalostamoa vastaan, tämä aiheuttaa jonkinlaisella aikataululla polttoainepulaa ko. alueelle.

Stanimir Dobrev kirjoitti viime kesänä että ryssällä olisi kaikkia bensiinilaatuja yhteensä noin 2 miljoonaa tonnia varastoissa, mutta arvatenkin nämä varastot ovat levällään pitkin maata, kuten kirjoitat. Valtaosa venäläisistä asuu Uralin länsipuolella, mistä syystä valtaosa jalostuskapasiteetista (ja arvatenkin myös polttoaineiden varastoista) sijaitsee myös tällä alueella. Silti polttoaineen siirto varastosta toiseen tietyn alueen pulaa paikkaamaan on omanlaisensa operaatio, mihin ei ryhdytä ihan huvin ja urheilun vuoksi.

Ainakin viime kesänä ryssä selvästi yritti pitää tämän 2 miljoonan tonnin puskurivaraston, koska vienti keskeytettiin väliaikaisesti Ukrainan iskujen jälkeen. HUOM: tällä hetkellä vientiä ei ole keskeytetty, iskuista huolimatta. Eikö siihen ole varaa? Korjaus: vientikielto näkyy olevan voimassa, katso alempaa Stanimir Dobrevin kirjoitus.

Mielenkiintoista seurata, millaiseksi tämä polttoainepula kehittyy vai saavatko tilanteen hallintaan (edes karkeasti).

-

MUOKKAUS: Stanimir Dobrev kirjoitti bensan hinnan kehityksestä Venäjällä:

The price of gasoline Ai-95 and Ai-92 on the Russian wholesale market reached a new high of 82 253 and 72 510 rubles per ton respectively.

https://www.kommersant.ru/doc/7974826

20.08.2025, 14:40

The price of gasoline AI-95 and AI-92 has updated the record figures on the stock exchange​


The cost of AI-95 and AI-92 gasoline continued to grow at today's trades and set a new record. This is evidenced by data from the St. Petersburg International Mercantile Exchange.

The price of AI-95 gasoline increased by 1.13% in a day, to 82,253 thousand rubles per ton, reaching a price maximum on the exchange. The price of AI-92 gasoline increased by 0.76%, to 72,51 thousand rubles per ton and exceeded the record mark of 71,97 thousand rubles per ton, which was set yesterday.

The price of summer diesel fuel increased by 1.25%, to 61,01 thousand rubles per ton, jet fuel - by 2.29%, to 71,461 thousand rubles per ton. The cost of heating oil decreased by 0.65%, to 23,561 thousand rubles per ton, the price of liquefied petroleum gases decreased by 0.77%, to 19,717 thousand rubles per ton.

The government has imposed a complete ban on gasoline exports until August 31, 2025. This week, the cost of AI-95 and AI-92 gasoline has already set records on the stock exchange. Yesterday, the head of Crimea, Sergei Aksenov, reported that there is no AI-95 gasoline at a number of gas stations in the region. Today, the Ministry of Fuel and Energy and Housing and Public Utilities of Kuban announced that there is no shortage of AI-95 gasoline in the region.

The ban on exports doesn't seem to be lowering price in the face of drone strikes, the traditional high demand during summer, the uptick of exports in H1 2025 and the maintenance period for refineries.

Something to point out is that there are stories of regional gas stations rationing Ai-95 already. I've even seen it as far east as Buryatia but I just don't think it's common enough so far.



-

Lainaan hänen toista viestiään parin päivän takaa, tässä on taulukoitu Venäjän polttoaineesta saamien verotulojen kehitystä vuoden 2025 kuukausien aikana:

Russian Oil taxes for August 2025 will be just slightly higher than in July 2025 coming in at 12579 per ton and 1716 per barrel vs 12428 per ton and 1696 per barrel in July.

Katso liite: 123986


-

Tässä Dobrevin numerot kuvaajina:

Katso liite: 123990

-

Venäjä lopetti yli vuosi sitten bensiinin ja dieselin viikoittaisten jalostusmäärien julkaisemisen, nämä numerot julistettiin salaisiksi (viimeiset julkiset numerot ovat viikko 20 vuonna 2024, ne julkaistiin 19.5.2024 ja kertoivat siis päättyneen viikon jalostusmäärät), mutta mielenkiintoista todeta että vuoden 2025 aikana touko- ja kesäkuu ovat pienimmät verotulojen osalta.

Tätä voi verrata aikaisempaan dataan, minun kuvaajassa on merkitty punaisella jalostamoiden (sekä muiden laitosten) suunniteltujen vuosihuoltojen aiheuttama kapasiteetin lasku JA vihreällä Ukrainan aloittamien droneiskujen kausi (tuolloinen kampanja alkoi 22.1.2024 ja merkitsin sen vaikutusten alkavan näkymään vko 4/2024 eteenpäin).

Bensiini:

Katso liite: 123988

-

Diesel:

Katso liite: 123989

-

Bensiini + diesel yhdessä:

Katso liite: 123987

-

Dobrevin jakaman taulukon mukaan vuoden 2025 verotulojen pohjakosketus osuu näille perinteisille vuosihuollon kuukausille, tosin verotulot olivat selvässä laskussa jo muutama kuukausi aikaisemmin JA "vuosihuollon" jälkeen ei ole palattu aikaisemmalle tasolle, jos verrataan vuoden 2025 ensimmäisiin kuukausiin.

Toki kun kyseessä ovat verotulot, tässä voi olla monta tuntematonta muuttujaa taustalla eli tätä pitäisi tutkia tarkemmin.
Kuten luvuista nähdään niin viikkotuotanto heiluu 700-900 000 tonnin välimaastossa. Vanhojen tilastojen mukaan vuosikulutus on ollut 35 milj. tonnia. 2 milj tonnia on siis karkeasti hyvän ajan kahden viikon tuotanto tai toisinlaskien kolmenviikon keskikulutuksen verran. Tarkemmin ajatellen tuo kuulostaa enemmän sille määrälle mikä pitää olla polttoaineasemien tankeissa, tankkiautoissa, junissa ja jalostamojen tankeissa. Ei kukaan voi tuoda junaa jalostamolle ja sitten vain odotellaan että kolonnista valuu junan tankit täyteen. Kyllä siellä pitää olla vähintään junalstillinen valmiina. Vastaavasti polttoaineasemaa ei varmasti täytetä päivittäin, kyllä siellä nyt pitää olla vähintään viikon bensat aina kerralla. Syrjemmässä enemmänkin.

Hallinnon pyhä tehtävä on piilottaa sodan ongelmat vatnikilta ja valehdella että mikään ei vaikuta mihinkään. Tältäpohjalta on ihan varmaa että varastoja on käytetty tilanteen peittelyyn jo pitempään ja nyt se sitten tuli mahdottomaksi. Eiköhän Ukraina saa kaivettua ne todelliset luvut ryssälästä ja viimeisen jalostamoiskusarjan triggeröi juuri se että ongelma pulpahtaa vatnikin arkeen rajusti. Näistä ryssälän iskuista on muutenkin alkanut paistaa se että hommaa suunnitellaan ja valmistellaan pitkään. Ja juuri niin että pohjustus ja vaikutus ajoitetaan maksimaalisen tuloksen saavuttamiseeksi. Ongelmat alkoi tilastojen pimityksen aikoihin ja vaati tämän noin vuoden kypsyttelyn että pajatso saatiin sitten kerralla tyhjäksi. Lähiviikot kertoo miten meni ja veikkaan kyllä sitä että bensapula tulee pahenemaan nyt rajusti, nopeasti ja pitkäaikaisesti.
 
Mainio havainnekuva siitä miten suuri drone tarvitaan 155mm kranaatin kuljettamiseen:

Heavy quadcopter carrying a 155mm artillery shell, operated by the Ukrainian military.

Katso liite: 123985

Sanoisin, että tämä on myös merkittävää asetekniikan kehitystä. Tuo peli ei näytä mitenkään kalliilta rakentaa, eli muutama tonni per laite (max. 10k€). Mutta jokin vähän paremminkin esim. betonikannella suojattu juoksuhauta muuttuu kyllä haudaksi täydellisestä 155mm tykistökranaatin osumasta. Ja tuolla osuu aina, jos vain pääsee perille asti pudottamaan terveiset. Ja tyhmä kranaatti myös halpa vs. täsmäase, 1-2k€ vs. 100k€. Ajastettuna sopivasti ja suunnitellulta korkeudelta pudotettuna voidaan kranaatti räjäyttää ennen osumaa maahan. Näin sen tyhmän kranaatin teho senkun paranee pehmeitä maaleja vastaan.
 
Ajastettuna sopivasti ja suunnitellulta korkeudelta pudotettuna voidaan kranaatti räjäyttää ennen osumaa maahan. Näin sen tyhmän kranaatin teho senkun paranee pehmeitä maaleja vastaan.
Tai se viedään kopterilla siihen korkeuteen ja räjäytetään. Kopteri voi viedä sen myös perille kuten siltapalkkiin - tai jättää rautatielle.

Hauska tuo olisi myös pysäköidä vauhdissa kuorma-auton umpivaunun katolle ja odottaa kun auto ehtii tukikohtaansa.
 
Stanimir Dobrev on kirjoittanut hieman lisää tästä tiettyjä alueita koskevasta bensiinipulasta, tässä selitetään Primorsky Kray oblastin ongelmia:

On the fuel shortage in Primorsky Kray. The company that owns a plurality of gas stations in the region NNK-Primornefteprodukt is saying it's due to the repair works on the highway ans the increase in demand due to the summer of 30%.

https://vladivostok1.ru/text/auto/2025/08/19/75841533/

Auto

Everything is under control. NNK named the reasons for gasoline shortages in Primorye​

The company explained how they are solving the problem

19 August 2025, 12:353 827
4comments





The company has additionally attracted 20 third-party fuel tankers to deliver fuel | Source: Elena Buivol / VLADIVOSTOK1.RU

The company has additionally engaged 20 third-party fuel tankers for fuel delivery

Source: Elena Buivol / VLADIVOSTOK1.RU

According to representatives of NNK-Primornefteproduct (NNK), the fuel shortages are caused by two reasons. The company provided more details about them and the measures taken in this regard.

Firstly, there is an influx of customers at NNK petrol stations now. This has led to a 30% increase in the sale of petroleum products. In the summer, petrol at petrol stations runs out before petrol tankers can deliver it.

Secondly, the delivery time of petroleum products to petrol stations has increased by 1–2 hours (up to 3–6 hours) due to increased traffic and repair work on the Vladivostok–Ussuriysk section of the A-370 highway.

To solve the problems that have arisen, the company has additionally attracted 20 third-party fuel tankers to deliver fuel. In addition, fuel is delivered to gas stations around the clock.

The NNK also claims that all oil depots are fully supplied with fuel. The reserve is from 4 to 7 days.

A massive shortage of all types of gasoline except diesel was observed in Vladivostok on August 17. According to gas station employees, this was due to delays in fuel trucks. The unexpected shortage affected not only large networks, but also small private stations. The Benzo network was completely without gasoline for the entire day, and a fuel truck arrived at Oktant on Nekrasovskaya Street, 95 only at 16:00.

On August 18, a VLADIVOSTOK1.RU correspondent found queues of at least 15 cars on Balyaev and Vsevolod Sibirtsev, and the entrance to NNK on Svetlanskaya was blocked.

On the same day, there was a lot of gasoline at small gas stations and the Oktant, Ussuri and Benz networks. According to operators, the fuel arrived on August 17, and the situation became stable. There were no queues at the More gas station, you can fill up without problems, as well as at Transneft on Svetlanskaya, 78a.

Earlier it was reported that the price of AI-92 has increased significantly in Vladivostok in 7 days. At the Benzo gas station, its price was 7 rubles higher than a week ago, and at the Oktant gas station, it became 2 rubles more expensive. The cost of AI-95 has also increased significantly. At the same Benzo, its price has increased by 6 rubles. The cost of diesel has not changed over the past week. The editorial staff monitors the cost of fuel every Saturday; you can track the increase or decrease in price in a special story .

-

Artikkelin kommenttikenttää ei ole lukittu, joten tässä sinne jätettyjen neljän kommentin käännökset:

1755709344568.webp

They claim they are operating 30 tankers carrying fuel but these aren't enough to ship to their 130 petrol stations out of total of 295 often enough because it now takes 5-6 hours to travel. They raised the number of trucks to 44 and more are being sent.

I think the problem which has been brewing for a while as there were reports of fuel shortages in July in the rural parts of Primorsky kray may also have to do with the Khabarovsk refinery which is owned by NNK and refining in general in the Far East

This is due to NNK only referencing the fuel storage site they have in the region which is used for distribution and has 5 500 tons of gasoline of all types right now. Which should enough for 4-7 days according to the NNK representatives.

The issue however is that when it comes to refining the Rosneft owned Komsomosky Refinery and the NNK Khabarovsk refinery have a combined refining capacity of 13,5 million tons a year out of which they get only 4 million tons of fuel.

The Russian Far East has a chronic shortage of 2 million tons of all types of fuel. Diesel shouldn't be a problem as Russia produces times more diesel that it consumes but gasoline is an issue and they source from Siberia and Central Russia.

So they're more likely not facing as much a local logistics bottleneck as they are facing a local refining bottleneck and the price of gasoline Ai-92 and Ai-95 spiking in Western and Central Russia caused them to delay purchases.



-

Primorsky Kray oblastin sijainti kartalla, se on yksi näistä itäisimmistä alueista:

1755709491899.webp
 
Viimeksi muokattu:
Bensiinin kanssa on ongelmia muuallakin kuin ihan kaukaisimmassa idässä, tässä jono Sukhumissa eli ryssän miehittämässä Abkhaziassa (alue miehitettiin Georgialta vuoden 2008 sodan jälkeen):

Queues at a petrol station in Abkhazia, the city of Sukhumi. Abkhazia is a part of Georgia occupied by Russian occupiers.


-

Sukhumin sijainti kartalla (punainen täplä):

1755713133231.webp

-

Aikaisemmin on uutisoitu että bensiinin jakoa on ryhdytty säännöstelemään Krimillä ja Zabaykalsky Krai oblastin alueella. LÄHDE

Zabaykalsky Krai sijainti kartalla, tämäkin sijaitsee kaukana idässä:

1755713298032.webp

-

Tässä yhden twitter-tilin lista eri "säiliöiden" kapasiteetista: LÄHDE

Russian military tanker truck → 18,000–25,000 L
Russian tank car (rail) → ~70,000 L
Whole Russian fuel train → 4,250,000–6,000,000 L
Small fuel transfer station → 5,000,000–10,000,000 L
Average fuel depot → 50,000,000–200,000,000 L
Average Black Sea product tanker → 40,000,000–55,000,000 L


Hän listaa myös tällaisia polttoaineenkulutuksia (kpl = kilometriä per litra): LÄHDE

• Main battle tank (T-72/T-90) → 0.05–0.08 kpl
• Infantry fighting vehicle (BMP-2/3) → 0.10–0.15 kpl
• Armored personnel carrier (BTR-80/82) → 0.20–0.28 kpl
• Military cargo truck (Ural/KamAZ) → 0.32–0.40 kpl
• Light utility vehicle (UAZ, pickup) → 1.60–2.40 kpl
• Over-the-road semi (tractor-trailer) → 2.5–3.0 kpl
 
Viimeksi muokattu:
Kuten luvuista nähdään niin viikkotuotanto heiluu 700-900 000 tonnin välimaastossa. Vanhojen tilastojen mukaan vuosikulutus on ollut 35 milj. tonnia. 2 milj tonnia on siis karkeasti hyvän ajan kahden viikon tuotanto tai toisinlaskien kolmenviikon keskikulutuksen verran. Tarkemmin ajatellen tuo kuulostaa enemmän sille määrälle mikä pitää olla polttoaineasemien tankeissa, tankkiautoissa, junissa ja jalostamojen tankeissa. Ei kukaan voi tuoda junaa jalostamolle ja sitten vain odotellaan että kolonnista valuu junan tankit täyteen. Kyllä siellä pitää olla vähintään junalstillinen valmiina. Vastaavasti polttoaineasemaa ei varmasti täytetä päivittäin, kyllä siellä nyt pitää olla vähintään viikon bensat aina kerralla. Syrjemmässä enemmänkin.

Hallinnon pyhä tehtävä on piilottaa sodan ongelmat vatnikilta ja valehdella että mikään ei vaikuta mihinkään. Tältäpohjalta on ihan varmaa että varastoja on käytetty tilanteen peittelyyn jo pitempään ja nyt se sitten tuli mahdottomaksi. Eiköhän Ukraina saa kaivettua ne todelliset luvut ryssälästä ja viimeisen jalostamoiskusarjan triggeröi juuri se että ongelma pulpahtaa vatnikin arkeen rajusti. Näistä ryssälän iskuista on muutenkin alkanut paistaa se että hommaa suunnitellaan ja valmistellaan pitkään. Ja juuri niin että pohjustus ja vaikutus ajoitetaan maksimaalisen tuloksen saavuttamiseeksi. Ongelmat alkoi tilastojen pimityksen aikoihin ja vaati tämän noin vuoden kypsyttelyn että pajatso saatiin sitten kerralla tyhjäksi. Lähiviikot kertoo miten meni ja veikkaan kyllä sitä että bensapula tulee pahenemaan nyt rajusti, nopeasti ja pitkäaikaisesti.


Ryssälän hallinto kertoo nyt orjaväestölleen, että polttoainepulan aiheuttaa "suunniteltu huolto", EI se, että Ukraina on vähentänyt maan jalostuskapasiteettia 20 prosentilla viimeisten kahden viikon aikana ( + jo edellä mainitut Ukrainan tarkasti toteutetut iskut).


1755713362014.webp


Luhanskin alueen miehitysviranomaiset ovat tunnustaneet bensiinipulan miehitetyllä alueella.

GyoOqPJXIAAYJcC.webpGyoOqPMW0AACHGu.webp
 
Viimeksi muokattu:
On se kumma kun ryssäkin tottelee sitä ikiaikaista totuutta: kuninkaan sotaretki hyytyy siihen kun kirstu tyhjenee.

Tässä tullaan näkemään erilaista ryssän rimpuilua seuraavat 6kk ennen ratkaisua. Ratkaisu riippuu siitä saako putleri maansa pelaamaan sotapeliään ilman valuuttaa. Senkun motivoi vatnikit ilman runsasta korvausta raatamaan, eiköhän sieltä sitä isanmaallisuutta löydy, vai kuinka..
 
Back
Top