Ukrainan konflikti/sota

Jännästi menee toi pöö-korean ja ryssälandian raja tuolla. Kiina on semmosen siipaleen ottanu siinä välissä... No kuitenkin siellä olis tommonen herkullinen Tumenjoen rautatiesilta... kunhan sille nyt ei vaan kävis mitään, kun on ainoa ratayhteys paksunpojan puolelle...

Katso liite: 124811
Muuten hyvä mutta voivat rauhassa purkaa tavaran örkkien satamiin.
Pullonkaulat tulevat vasta myöhemmin.
 
Muuten hyvä mutta voivat rauhassa purkaa tavaran örkkien satamiin.
Pullonkaulat tulevat vasta myöhemmin.
Tottakai voi, vaihtoehdot ovat monet... Suurinosa nyt kuitenkin menee raiteilla... Jos satamiin viedään niin on se lastaus ja purkaus jne... Ainahan vois viedä vaikka avaruussukkulalla suoraan Moskovaan, mutta miten niitä nytkin viedään? niin, junalla pääosin.... Eli ihan turhaa kuluttaa resurseja iskemällä junarataan, koska laivat.... ja niihinkin turha iskeä, koska avaruussukkulat jne....
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai voi, vaihtoehdot ovat monet... Suurinosa nyt kuitenkin menee raiteilla... Jos satamiin viedään niin on se lastaus ja purkaus jne... Ainahan vois viedä vaikka avaruussukkulalla suoraan Moskovaan, mutta miten niitä nytkin viedään? niin, junalla pääosin.... Eli ihan turhaa kuluttaa resurseja iskemällä junarataan, koska laivat.... ja niihinkin turha iskeä, koska avaruussukkulat jne....
Jo esimerkiksi Amurin yli menevät rautatiet tuhottaisiin niin joutuisivat vaihtamaan satamia ja sitten rahtaamaan tavaraa rekoilla rautatielle asti.
 
Jotain tapahtuu kulisseissakin kun Ukraina ja USA sorvaavat yhteistyökuvioita esimerkiksi aseiden ja puolustusvälineiden tuotannossa. USA on ääneen todennut, että haluaa Euroopan pitävän enemmän huolta itse omasta turvallisuudestaan, jolloin heillä jää enemmän paukkuja mm. Aasiaan ja Oseaaniaan, no mikäpä sen varmempi tapa kuin luoda merkittävää puolustusvälinetuotantoa maahan joka on toiminut ryssien lukkona jo yli kymmenen vuotta.

Yksityiskohtiinhan tässä uutisessa ei mennä , mutta ei sinällään tarvitsekaan. Jokainen voi miettiä, mitä Ukraina on eniten USA:lta tarvinnut ja ne samat artikkelit ovat sellaisia, joita USA voisi itse tarvia paljonkin mahdollisessa sodassa/konfliktissa Aasian puolella jossain vaiheessa. Tällöin siis hyödyt ja tavoitteet yhtyvät ja syntyy tarve uutisessa mainitulle yhteistyölle.

 
Eli sillan pituus on se vaikuttava tekijä. Mikä se minimimitta on, mitä lyhyempiä siltoja ei kannata räjäyttää, koska 100 000 musikkaa???
Vitutus on toki sallittu tunne, jos toisen mielipide ei vastaa omaa ;-)

Minimimitta riippuu sillan sijainnista, sen jännevälistä, ylityskohdan syvyydestä ja sen tuhoamiseen tarjolla olevista omista resursseista sekä myös vihollisella korjaukseen käytettävissä olevista resursseista. Ja tietysti myös mahdollisista vaihtoehtoisista reiteistä (muut ylityspaikat, laivarahti kumipyöräliikenne jne.).

Toki tuonkin sillan voisi tai saisi tuhota, mutta itse en laittaisi juuri tuota siltaa priotiteettilistalla kovin ylös. Ukrainalla on lähempänä parempiakin maaleja, johon käyttää toistaiseksi rajallista kaukovaikutuskykyä.

Radan katkaisu aiheuttaa toki aina hetkellisen häiriön liikenteessä ja vaikuttaa myös muuhun liikenteeseen kauempanakin, kuin pelkästään katkaistulla rataosuudella. Pitkällä aikavälillä se myös hidastaa liikennettä, jos on syytä epäillä, että rata on miinoitettu, sillä se pakottaa vihollisen käyttämään resursseja radan tarkastamiseen muiden ansojen varalta. Kiusa se on pienikin kiusa, etenkin jos se on toistuvaa.

Mutta silti, pelkkä yhdestä kohtaa katkaistu rata korjataan tunneissa. Lyhyt, muutaman kymmenen metrin jänneväli saadaan monesti ajokuntoon muutamassa vuorokaudessa, jos niin halutaan.
 
Lymanin suunnalta huonoja uutisia.

Myroshnykov:

The enemy has almost completely passed through the center of Zarichne (although our presence remains in some parts of the village).These actions have already allowed them to control the intersection with the Lyman highway through firepower. And there, infantry groups are also trying to advance.If the enemy gains stable control of the intersection and entrenches itself, it will open a direct path to Lyman, with only 8 km remaining.Fighting continues in Yampil. In 2022, our defenders in this same village were steamrolled, to be honest. There were significant losses.The situation is different now. The enemy no longer has the same significant armored capabilities as before, but it compensates with small infantry groups, FPV drones, and deceit (disguising themselves in civilian clothing).If Yampil is lost, the enemy will advance directly toward Lyman while simultaneously pressuring Siversk.Things are not exactly great. If not to say, downright bad.

 
Tämä on jo vanhempi juttu mutta en muista palstalla nähneeni.

Eli Ukraina on keväällä julkaissut oppaan erityyppisistä verkkoihin perustuvista droonisuojarakennelmista. Erityyppisiä viritelmiä niin etulinjaan pelkin käsityökaluin kuin taaemmaksi missä koneita voidaan käyttää apuna.

Örkeillä ilmeisesti samantapaisia.

Toivottavasti Suomessa tämä jo huomioitu ja suunniteltu. Tiheät metsät toimivat kyllä varsin hyvin miehistön suojana, mutta logistiikkakin pitää pystyä suojaamaan.

 
Siltojen tms. Katkominen. Kun logistiikka ähkii korkeapaineella, niin mikä tahansa häiriö voi aiheuttaa kokoaan paljon suuremman vahingon. Ukrainalle voisi koitua etua, jos venäjän rautatiet syystä tai toisesta ruuhkautuvat. Kohta on asemilla junaletka poikineen odottamassa, kohta on sekaisin kaikki järjestys ym.

En usko, että isoja varastoja on voitu kerryttää etappeihin. Ja jos onkin, niin onko varastoissa puoltakaan materiaalia tallessa?
 
Karttamies Vitalyllä kiinnostava kuvaus Ukrainan "reikäjuustopuolustuksesta". Säikeessä lisää.

Voisi sanoa että droonit ovat taistelukentän logiikan jumalia joiden vaikutus ulottuu kaikkialle. Pelataan eräänlaista droonishakkia, jossa puolustajat ja hyökkääjät voivat tehdä omanlaisiaan virheitä.


 
RFU:ssa Sumyn taistelujen tilanteesta. Tämähän kääntyi Ukrainan jonkinlaiseksi eduksi jo parisen kuukautta sitten. Ukrainan ilmavoimat olleet merkittävässä roolissa örkkilogistiikan ja komentoportaan tuhoamisessa.

Ukraina operoi mm. Kurskin alueella jälleen kerran, koska sieltä pääsee ryssien selustaan.

Jos oikein muistan niin keväällä ryssät olivat keränneet 50 000 örkin joukon ja hyvältä näyttävän alun jälkeen (saivat kaistaleen Sumyä hallintaansa varsin nopeasti rajan pinnasta) kaikki meni päin persettä. Mm. se 155. merijalkaväkiprikaati tuhottiin jälleen kerran. Ja erilaisissa ilmaiskuissa meni useampia kenraaleja, everstejä yms. nappiörkkejä.

Nythän ryssä on luopunut täysin tästä suunnasta ja siirtänyt joukot Pokrovskin hyökkäyksen avuksi. Vaikuttaa siltä, että Kurskin/Bryanskin rajamaastot ovat niin maaseutumaisia etteivät ne tue örkkien logistiikkaaa. Päinvastoin kuin Pokrovskin suunnalla, missä Donetskin suurkaupunki on loistava tukikohta kaikkien pienempien kaupunkien lisäksi. Ja alueen tiheä rautatielogistiikka palvelee hyökkääjää kympillä.

 
Siltojen tms. Katkominen. Kun logistiikka ähkii korkeapaineella, niin mikä tahansa häiriö voi aiheuttaa kokoaan paljon suuremman vahingon. Ukrainalle voisi koitua etua, jos venäjän rautatiet syystä tai toisesta ruuhkautuvat. Kohta on asemilla junaletka poikineen odottamassa, kohta on sekaisin kaikki järjestys ym.

En usko, että isoja varastoja on voitu kerryttää etappeihin. Ja jos onkin, niin onko varastoissa puoltakaan materiaalia tallessa?
Kiusa se on pienikin kiusa.
Muutamassa kohteessa kun saneerattais raideleveyttä vähän isommalle toleranssille varsinkin nyt kun talvi on tulossa ja polttoainepakotteet puree,niin olishan se mukava vähän jeesata kaveria,sehän on ku leivällä heittäis ku olis pikku puuhaa eikä tarvis ryssien palella,kun ottais ns. työstä lämmöt...🤔
 
Venäjä käyttää siepattuja ukrainalaisia lapsia hyökkäyslennokkien kokoamiseen

Kreml käyttää Krasnodarin alueelta sijaitsevan Smena-lastenleirin suojissa miehitetyiltä Ukrainan alueilta siepattuja lapsia hyökkäyslennokkien kokoamiseen, joita sitten käytetään Ukrainaa vastaan, Yalen yliopiston humanitaarisen tutkimuksen laboratorion raportin mukaan.

Vuodesta 2022 lähtien yli 300 lasta Donetskin, Luhanskin, Hersonin ja Zaporižžjan alueilta on kulkenut Smena-leirin läpi.
Leiri järjestää ainakin kuusi ohjelmaa Venäjän ja miehitettyjen Ukrainan alueiden lapsille.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top