Ukrainan konflikti/sota

🇪🇺 Euroopan parlamentti avaa pysyvän edustuston Kiovassa
Euroopan parlamentin puheenjohtaja Roberta Metsola, joka saapui tänään vierailulle Kiovaan, ilmoitti, että lähiaikoina Kiovassa aloittaa toimintansa Euroopan parlamentin pysyvä edustusto.

"Tämän tarkoituksena on auttaa parlamenttia osoittamaan läsnäolonsa, syventää yhteistyötä Ukrainan kanssa ja työskennellä päivittäin teidän puolellanne. Olemme täällä teidän kanssanne, ja pysymme täällä", Metsola korosti puheessaan Ukrainan parlamentissa.

Euroopan parlamentin puheenjohtaja totesi myös, että EU aikoo pian hyväksyä 19. paketin pakotteita Venäjää vastaan, jatkaa luopumista öljyn ja kaasun hankinnoista sekä taistella "varjolaivastoa" vastaan.
 
C) Salaiset neuvottelut Ukrainan kanssa. Eli myönnetään tilanteen vakavuus ja pyritään rauhaan ennen kuin tilanne karkaa käsistä. Suurin ongelma tässä on se, että venäjän neuvotteluasema on jo äärimmäisen heikko ja se heikkenee päivä päivältä. Joten, jos tämä pitää paikkaansa, niin voidaan nähdä aika nopeakin rauha, joka voi olla Ukrainan kannalta äärimmäisen hyvä. Toki tästä muodostuu putinille valtava sisä- ja ulkopoliittinen nöyryytys. Mutta sisäpoliittisesti se voidaan hoitaa kuten tilanteessa B, eli siirrytään täydelliseen poliisivaltioon. Tämä tarkoittaa myös sitä, että venäjällä ei taida olla sen jälkeen voimia mihinkään suurempaan operaatioon maan rajojen ulkopuolella pitkään aikaan.
Ei Ukrainalla ole mitään intressiä neuvotella. Venäjän talous jos romahtaa ja tätä vauhtia niin tulee käymään, niin tavoitteet tullaan saavuttamaan ihan täysin ilman neuvottelujakin.
 
Periaatteessa tuon pulan ei pitäisi vielä vaikuttaa armeijan toimintaan, mutta jos hinnat nousevat ja saatavuus heikkenee, niin varmaan polttoaineiden varastelu tulee olemaan iso ongelma lähitulevaisuudessa ja se voi oikeasti jo alkaa häiritsemään sotatoimia.
Ihan sata varmasti vaikuttaa jo nyt.
Ei tosin sillä tavalla että polttoaine olisi loppumassa vaan raha jolla sotiminen rahoitetaan.

Tää on ollut ja on se Ukrainan ykköstavoite.
Polttoaine pula on vaan bonusta päälle.

Lonkalta vedetyt luvut oli että 2/3 ryssän budjetista oli hiilivetytuloja, ja nyt kun EU ei osta kaasua niin pääosa oli öljyä ja sen jalosteita.
Sit kun 80% raakaöljystä myydään tankkereilla Suomenlahden lävitse niin on aika selvää kun Flamingot on valmiina niin ne tulee iskemään tonne Koiviston/Ust Lugan satamiin minne on jo ainakin kertaalleen isketty.

Vuoden loppuun mennessä kun noi sais pois pelistä ja ryssän hyvinvointirahasto loppunee samoihin aikoihin niin romahdus voi olla 2026 alkupuoliskolla.
 
Tässä on myös se aspekti että pikkuhiljaa rintamalle alkaa tulla tyyppejä joilla on kotioloissa jo asiat päin persettä. Bensaa ei saa, ruoka kallistuu ja duunit menee alta. Sitten mennään etulinjaan toteamaan että punakone ei ole ihan voimissaan. Veikkaan että tämmöisten tyyppien moti siirtyä kädet pystyssä länteen tai pohjoiseen on paljon höllemmässä kuin vuosi-pari sitten kuoppaan päätyneillä.
 
Öljyputkistojen vaurioihin liittyen:

Kysyin ChatGPT:ltä, että millaisia ne Druzhban pumppausasemat oikein ovat, missä pumput on tehty ja mitä yksi pumppausasema jotakuinkin maksaa.

Se vastasi, että suurin osa pumpuista on tehty entisessä Itä-Saksassa ja melkeinpä loput sitten Ukrainassa. Uusimmatkin laajennukset sisältävät saksalaisia pumppuja.

Ja ne eivät ole mitään pikkuisia pumppuja, joita saa rautakaupoista. Tekoäly sanoi, että Venäjän puolen pumpuista tarkka data puuttuu, mutta esimerkiksi Tšekin puolen pienemmillä asemilla on 3-4 pumppua, joista jokainen on 1.25 MW. Luit oikein, siis megawattia.

Arvio oli, että esimerkiksi Unechan aseman kapasiteettia varten pumppuja pitää olla per linja (yhteensä niitä on kaksi) useita ja jokaisen teho useita megawatteja, kokonaisteho siis kymmeniä megawatteja.

Yhden keskimääräisen pumppausaseman rakennuskustannukset ovat viimeisimpien toteutuneiden Transneftin laajennusten perusteella noin 50 miljoonaa dollaria, eli isoimmat ovat helposti toistasataa miljoonaa, toki iskut eivät ole niitä kokonaan tuhonneet, vain kriittisiltä osin.

Isoin ongelma kuitenkin lienee, että varaosia tai uusia pumppuja noihin ei ole tulossa sen paremmin Saksasta kuin Ukrainastakaan. Eipä ihme, että Putlerkin alkoi panikoimaan.
 
Ei Ukrainalla ole mitään intressiä neuvotella. Venäjän talous jos romahtaa ja tätä vauhtia niin tulee käymään, niin tavoitteet tullaan saavuttamaan ihan täysin ilman neuvottelujakin.
Mikäpä sitä on neuvotellessa, eihän siinä pidä olla mikään kiire, tärkeissä asioissa. Parempi käydä asiat läpi hitaasti ja tarkasti niin ei tule sanomista...
 
Öljyputkistojen vaurioihin liittyen:

Kysyin ChatGPT:ltä, että millaisia ne Druzhban pumppausasemat oikein ovat, missä pumput on tehty ja mitä yksi pumppausasema jotakuinkin maksaa.

Se vastasi, että suurin osa pumpuista on tehty entisessä Itä-Saksassa ja melkeinpä loput sitten Ukrainassa. Uusimmatkin laajennukset sisältävät saksalaisia pumppuja.

Ja ne eivät ole mitään pikkuisia pumppuja, joita saa rautakaupoista. Tekoäly sanoi, että Venäjän puolen pumpuista tarkka data puuttuu, mutta esimerkiksi Tšekin puolen pienemmillä asemilla on 3-4 pumppua, joista jokainen on 1.25 MW. Luit oikein, siis megawattia.

Arvio oli, että esimerkiksi Unechan aseman kapasiteettia varten pumppuja pitää olla per linja (yhteensä niitä on kaksi) useita ja jokaisen teho useita megawatteja, kokonaisteho siis kymmeniä megawatteja.

Yhden keskimääräisen pumppausaseman rakennuskustannukset ovat viimeisimpien toteutuneiden Transneftin laajennusten perusteella noin 50 miljoonaa dollaria, eli isoimmat ovat helposti toistasataa miljoonaa, toki iskut eivät ole niitä kokonaan tuhonneet, vain kriittisiltä osin.

Isoin ongelma kuitenkin lienee, että varaosia tai uusia pumppuja noihin ei ole tulossa sen paremmin Saksasta kuin Ukrainastakaan. Eipä ihme, että Putlerkin alkoi panikoimaan.
Kaikista parasta tässä on se että noita ei tehdä kun tilauksesta. Eli niitä ei ole valmistajalla varastossa. No ryssä on kyllä voinut ostaa noita varastoon. Mutta mitä luulette Muuntamo,sähkömoottori ja turbiini varastoon jolle kuitenkin luvataan se noin 15 vuotta toiminta aikaa. Ja maksaa miljoonia ostaa tollanen jollekin takapihalle seisomaan ja odottamaan jos se laite saattaa hajota. Niin varalla ei ole yhtaan mitään. Kiina ehkä vois toimittää noita muuntamoja ja sähkömotteja jollain aika välillä. Ja vaikka kiina on hyvä kopiomaan niin tuon turbiin valmistus ei ole simppeli juttu. äkkiä kun vilkasin niin taitaa ihan jopa 3 yritystä moisia tehdä. Harmi vaan kun ovat lantisellä pallon puoliskolla.
 
Kaikista parasta tässä on se että noita ei tehdä kun tilauksesta. Eli niitä ei ole valmistajalla varastossa. No ryssä on kyllä voinut ostaa noita varastoon. Mutta mitä luulette Muuntamo,sähkömoottori ja turbiini varastoon jolle kuitenkin luvataan se noin 15 vuotta toiminta aikaa. Ja maksaa miljoonia ostaa tollanen jollekin takapihalle seisomaan ja odottamaan jos se laite saattaa hajota. Niin varalla ei ole yhtaan mitään. Kiina ehkä vois toimittää noita muuntamoja ja sähkömotteja jollain aika välillä. Ja vaikka kiina on hyvä kopiomaan niin tuon turbiin valmistus ei ole simppeli juttu. äkkiä kun vilkasin niin taitaa ihan jopa 3 yritystä moisia tehdä. Harmi vaan kun ovat lantisellä pallon puoliskolla.

Tuossa olisi sitä romutettavaa vielä. Ehkä pari kuukautta noihin menee... :solthum:

"Perustamisvuodestaan 1969 lähtien BELTRUBOPROVODSTROY JSC:stä on tullut Družba-öljyputken sekä Unetša-Mozyr-Užgorod-, Unetša-Polotsk-Ventspils- ja Rivne-Brest-öljyputkien, pumppaamojen ja säiliöalueiden rakentamisen pääurakoitsija.

Öljynpumppaamoja ja niiden linjoja rakennettiin 28, mukaan lukien Mozyrin Mihalkin suuret pääasemat ja Polotskin pumppaamo säiliöalueineen. Transnefteproduktille rakennettiin moderni vientitulliterminaali säiliöalueineen, jonka kapasiteetti on 110 000 m3 Unetšaan Brjanskin alueelle. Yrityksen pääasiallinen laitekanta koostuu Komatsun ja Liebherrin kaltaisten merkkien laitteista, Lincolnin hitsauslaitteista, Atlas Copcon kompressoreista sekä muiden merkkien laitteista.
Vuonna 1969 BELTRUBOPROVODSTROY JSC rakensi ensimmäisen kompressoriasemansa, joita on nyt rakennettu 27 kpl. Se oli Uhta-Torzhok-kaasuputken ”Privodino” Arkangelin alueella. Siitä lähtien kompressoriasemia on rakennettu kaasuputkien ”Torzhok-Minsk-Ivatsevitši” ja ”Ivatsevitši-Kovel-Länsiraja” kolmelle vaiheelle, mukaan lukien kompressoriasemat ”Orsha”, ”Minsk”, ”Nesvizh”, ”Ivatsevitši”, ”Kobrin”, ”Kovel” ja muita.

Venäjällä on rakennettu Grjazovets-Leningradin kaasuputken Valdai-Pskov-Riika, Pikalevo ja Šeksna -kaasuputkien Izborskin kompressoriasemat ja muita."



 
Viimeksi muokattu:
Back
Top