Ukrainan konflikti/sota

Kinef öljyjalostamon osuman tulosten arviointia, mahdollisesti on osuttu toiseen AVT-6 yksikköön tai sen lähelle (nähtävästi FIRMS satelliittien päivitykset ovat jatkuneet ainakin toistaiseksi, vaikka oli pelkoa että niiden julkaisuun tulisi tauko):

Second largest Russian oil refinery – Kinef oil refinery in Kirishi, Leningrad region, is under drone attack.

Kinef has a capacity of more than 20 million tons per year and is located 800 km from the front.

P.S: During the first attack on Kinef on the 14th of September AVT-6 unit (38% of the plant's total capacity) has been shut down.

-

Kinef oil refineries, FIRMS data after the tonight’s drone attack.


1759569850656.webp

-

Second AVT-6 unit may have been damaged during tonight’s drone attack on the Russian Kinef oil refinery.

If so it would mean the plant has lost another ~38% of its total refining capacity.

-

Triangulation should be around AVT-6 unit, (with minor adjustments to 1 or 2 povs)


1759569890665.webp


-

Yllä lainatun viestiketjun perusteella:

Aikaisemman 14.9.2025 tehdyn iskun myötä toinen AVT-6 jouduttiin pysäyttämään, mikä tarkoitti että 38% jalostamon kapasiteetista on pois käytöstä.

Jos nyt jouduttaisiin pysäyttämään toinen AVT-6 yksikkö, silloin jää pois toinen 38% eli nämä kaksi yhdessä muodostavat 76% jalostamon kapasiteetista.

Kinef öljyjalostamon vuotuinen jalostusmäärä putoaisi siis:

18,4 miljoonaa tonnia --> 4,416 miljoonaa tonnia

Keskiarvoinen kuukauden jalostusmäärä olisi siis:

368 tuhatta tonnia

Keskiarvoinen kuukauden jalostusmäärä olisi:

92 tuhatta tonnia

-

Nämä ovat tietysti teoreettisia jalostusmääriä ja mikäli ryssä kykenisi korjaamaan vaurioituneita / tuhoutuneita yksikköjä, silloin määrä nousisi.

Melko dramaattinen pudotus joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
En haluaisi viilata pilkkua, mutta tuolla ohjuksen kohteessa lyövät ne kuuluisat Äänisen aallot. Erikoista sinänsä, että tuollainen paatti on pitkin Syväriä tuonne asti viety. Mitä lie siellä toimittaa?
Karjalassa on putlerin ja muidenkin silmäätekevien datsat. Lisäksi putleri on nimenomaan pietarin mafian kasvatti joten mahdollinen pakopaikka on nimenomaan Karjalassa jos putlerin vallan vertikaali alkaa kaatumaan. Joten kyseinen ohjuspaatti on turvaamassa putlerin Karjalan residenssiä.

Samaan pakettiin kuuluu myös viimeisimmät huhut mabilisaatiosta, nythän kerrotaan että joukkoja tarvitaan Suomen rajalle. Totuus on kuitenkin se että pakko-otettu nostoväki tuppaa karkaamaan. Kun katsoo karttaa niin huomaa että tuossa itärajan takana on lähinnä korpea ja tyhjiä varuskuntia. Lisäksi alue on erittäin hyvin FSB:n hallinnassa ja nimenomaan pietarin kasvattien. Tässä saadaan jo sitten useampi kärpänen samalla: alueen turvallisuus kasvaa kun paikalla on iso lössi kilö-örkkiä ja ne örkit pysyy tallessa ennen Ukrainan rintamalle siirtoa.

Ukrainan iskut tuolla alueelle tietysti luo putlerille epäilystä tämän pakopaikan turvallisuudesta. Eiköhän alueen kohteisiin tulla näkemään lisää iskuja. Pienellä pohdiskelulla kun voi todeta että ne putlerin pakopaikat alkaa olla vähissä. Jossain siperiassa olevat paikat on umpiperiä jos alkaa kuohua. moskova taasen on miljoonakaupunki, jos siellä vatnikit saa vapauskohtauksen niin mitkään joukot ei riitä suojaamaan putleria. Pöö-korea ei houkuta ja Kiina ottaisi varmasti putlerista kaiken riemun irti. Suomen rajan yli ei kukaan uhkaa, pohjoisessa on vain korpea ja etelässä pietari jossa on vahva tuki mafiaa myöten. Hätätilassa voi lentää kopterilla Suomen puolelle.
 
Karjalassa on putlerin ja muidenkin silmäätekevien datsat. Lisäksi putleri on nimenomaan pietarin mafian kasvatti joten mahdollinen pakopaikka on nimenomaan Karjalassa jos putlerin vallan vertikaali alkaa kaatumaan. Joten kyseinen ohjuspaatti on turvaamassa putlerin Karjalan residenssiä.
Lisäksi Ääninen on Itämeren ja Vienanmeren Volgaan yhdistävien kanavien yhtymäpaikka. Eli kaikki jokijärjestelmää pitkin pohjoisesta etelään Kaspian- ja Mustalle merelle sekä toiseen suuntaan siirtyvät alukset kulkevat sen kautta. Nuo pienemmät korvetit ovat olleet venäjälle tärkeitä nimenomaan tuon jokijärjestelmän kautta liikkumisen vuoksi. Isommat fregatit ja hävittäjät eivät tällä hetkellä pääse Mustalle merelle, koska Bosborinsalmi on sodan vuoksi venäjän sotalaivoilta suljettu.
 
Stanimir Dobrev koki tarpeelliseksi kommentoida muutamaa Venäjän polttoainepulaa käsittelevää "myyttiä":

There are also a couple of myths about the gasoline crisis and stats that keep getting repeated that I want to address:

It's just the independent gas stations. No it's not, Gazprom in Astrakhan has no gasoline whatsoever, Lukoil and Teboil in Moscow & Kursk has issues, Tatneft has issues. If you have big chains you have a higher chance of finding gasoline, but not certainty.

It only needs to reach Moscow and St Petersburg, it has, Moscow and Moscow region have had problems for weeks, St Petersburg's ring road has serious issues. That doesn't mean the Kremlin has better ideas how to fix things. It has almost none.

The percentage of damage on the refineries isn't really determined. But the lowest figure going around as of the start of this week was 20% and the highest 38% with the source for it getting criticized. Given how it's spreading it's over 20%.

Why do I say that, because waiting times for deliveries have grown from up to 30 days to 45-60 days meaning refineries are selling volumes they do not have so they are likely facing bigger problems repairing but are required to operate as if it's business as usual.

The 360 gas stations that closed down, that's 2,6% out of the gas stations the consulting company monitored. And it's 2 weeks old by now. 2,6% of Russian gas stations is closer to 780 because there are 30 000 gas stations.

We also don't know how the metric treats gas stations that stopped selling to the public or still offer less sought after gasoline like Ai-98 or Ai-101 or the old Ai-80. The more realistic number of gas stations out of a type of fuels is in the 4 digit range.

On what the Kremlin can do when it comes to increasing fuel the figures of all the measures combined are an extra 350 000 tons of gasoline and 100 000 tons of diesel fuel. For gasoline that's around 10% of their usual monthly production. It's bad.


 
Vuoden 2024 keväällä, kun Ukraina teki ensimmäisen hyökkäyskampanjan ryssän öljynjalostamoita ja -varastoja vastaan, tässäkin ketjussa keskusteltiin paljon ryssän varmuusvarastojen koosta ja polttoaineen kulutuksesta per viikko (mikä on tietysti muuttuva numero, viikot eivät ole veljiä keskenään ja vuodenajalla on vaikutusta myös).

Stanimir Dobrev kommentoi varmuusvarastojen kokoa näin (twiitti julkaistu 3.4.2024): LÄHDE

However even at 775 000 tons Russia's weekly gasoline production remains below consumption and will be dependent on the ~1 850 000 tons in storage and Belarus imports. Again much much worse for AI-95 and AI-98 gasoline.

-

ELI bensiinin varmuusvarastojen koko on noin 1,8 - 1,9 miljoonaa tonnia. Toisaalta pitää muistaa että tämä on kaikkien bensiinilaatujen summa ja laatuja on useita (enemmän kysytyt Ai-92 ja Ai-95 sekä vähemmän kysytyt Ai-98 ja Ai-101 ja vanha Ai-80, ehkä myös muita)

Muistan Dobrevin kommentoineen että ryssä on pyrkinyt pitämään tämän varaston suunnilleen samoissa lukemissa eli jos sieltä on jouduttu ottamaan bensiiniä mm. suunniteltujen vuosihuoltojen aikaan, kun jalostuskapasiteetti on väliaikaisesta pienempi, niin varastot on sitten täytetty tuolle tasolle kun jalostamot ovat taas toiminnassa.

-

Yllä lainatun viestin kommenteissa häneltä kysyttiin, kuinka suuri on bensiinin viikkokulutus, mihin Dobrev vastasi viittaamalla aikaisempaan viestiketjuunsa, jossa hän kirjoitti näin (twiitti-ketju julkaistu 29.3.2024): LÄHDE

We have data on the Ru weekly consumption of gasoline for March, it rose by 13 000 tons per day in March to 794 000 tons a week and currently Ru oil firms are supplying more to the market than they are producing with 13-19 of Mar supply of 779 400 tons.

https://www.kommersant.ru/doc/6596233

March 29, 2024, 12:01 AM


Fear has high prices​

The Russian fuel market fears a shortage.​

The government, amid the shutdown of several refineries, is trying to prevent a fuel shortage in Russia. The first step was a ban on gasoline exports. The second step could be to prioritize the transportation of petroleum products by rail and provide companies with tank cars. Experts believe that this could, in theory, help stabilize the market, but much will depend on the final timing of scheduled and unscheduled maintenance at the refineries.

Expand to full screen
KMO_195937_00005_1_t218_124907.jpg

Photo: Viktor Korotaev, Kommersant



The main goal of the state and the Russian fuel and energy sector over the past two months has been ensuring sufficient fuel supplies for the domestic market. And so far, this has been achieved. According to the Ministry of Energy, gasoline shipments to Russian consumers in March increased by 13,000 tons per day compared to February (to 794,000 tons), while diesel fuel shipments increased by 15,500 tons per day. Moreover, according to the Central Dispatch Office of the Fuel and Energy Complex, as of mid-March, supply volumes exceeded production volumes for the first time since September 2023. Production for the week of March 13-19 fell by 3.9% compared to the previous week and by 5.2% compared to the planned level, to 779,400 tons (111,300 tons per day). Oil companies were able to cover the difference by drawing on accumulated petroleum product inventories, which as of March 22 amounted to 1.9 million tons of gasoline and 3.4 million tons of diesel fuel.

A blow to primary processing​

The risk of fuel shortages arose due to refining capacity shutdowns at several refineries. The first to fail, early in the year, was the catalytic cracking unit at one of Russia's largest refineries, LUKOIL's Nizhny Novgorod Refinery (with a monthly capacity of 200,000 tons). The failure was caused by a breakdown of imported compressor equipment, which cannot currently be replaced due to Western sanctions. According to authorities, finding an alternative and repairing it will take from several months to a year and a half. Over the next two months, drone-related accidents occurred at LUKOIL's Volgograd Refinery, Rosneft's Tuapse Refinery, and the Ilsky Refinery in the Krasnodar Territory. However, the damage to their facilities had little impact on domestic supply, as the refineries were primarily export-oriented.

Russian oil companies suffered more significant losses in March. On March 12, drones damaged a primary oil refining unit at LUKOIL's Nizhny Novgorod refinery, which accounts for 53% of the refinery's capacity. Its failure could lead to a nearly halving of diesel fuel output and a quarter-decrease in gasoline output. Drone attacks on March 13 and 16 disabled two similar units at the Ryazan refinery (with a capacity of approximately 35,000 tons per day) and one at the Syzran refinery (17,000 tons). Both plants are owned by Rosneft. Reuters calculated that the decline in motor gasoline production at Ryazan Oil Refinery could reach approximately 35%, despite a 70% reduction in refinery utilization, if the catalytic cracking unit is provided with the required feedstock. The decline in motor gasoline and diesel fuel output at the three sites could total up to 5.8% and 6.6% of Russia's total, respectively. However, market participants believe this reduction will not be critical and can be offset by other Russian refineries, which have sufficient capacity to produce additional fuel during the low season. Reuters estimates the total capacity of primary oil refining units downtime following the attacks at 13% of Russia's total capacity.

Granaries of the Motherland​

Despite unscheduled maintenance at these refineries, the Ministry of Energy forecasts primary oil refining volumes in 2024 to remain at last year's level. By the end of 2023, oil refining in Russia increased by 1.2%, to 275 million tons. "The forecast for oil refining volume remains at a level close to last year," said Minister Nikolai Shulginov on March 20. At the end of February, he reported that oil refining had decreased by approximately 7% since the beginning of 2024. However, First Deputy Minister Pavel Sorokin later stated that primary refining by the end of this year will be lower than last year, but that these volumes will allow Russia to increase exports.

Sergei Kondratiev of the Institute of Energy and Finance predicts that production by the end of March will likely be 4% below plan, which, given existing reserves, will help avoid a shortage on the domestic market. In April, he believes, the fuel market situation will depend on how quickly damaged units can be restored to service and how quickly other refineries can be loaded.

Provide at any cost​

To prevent fuel shortages on the domestic market, the government took a number of measures. The first step was a ban on the export of all types of gasoline, effective March 1, until August 31. Exceptions apply to supplies under international intergovernmental agreements, including with member states of the Eurasian Economic Union, as well as to fuel exported by citizens for personal use and for international humanitarian aid. Also, effective March 1, the standard for diesel fuel sales on exchanges was increased from 12.5% to 16%.

However, the introduction of an embargo on gasoline exports disrupted traditional logistics models, complicating the situation with rail shipments. First and foremost, confusion arose regarding shipment destinations and priorities. This is because certain cargoes are being exported from Russia on a priority basis. These include military supplies, emergency response supplies, and cargo ordered by the president, including coal from Kuzbass, Khakassia, Tuva, the Irkutsk region, Buryatia, and Yakutia.

Now, petroleum products may also be added to this list. According to Kommersant, fuel will receive higher priority on rail transport than other cargo. Following a meeting on the domestic petroleum product market on March 22, Deputy Prime Minister Alexander Novak instructed oil companies, in conjunction with Russian Railways, to "ensure the uninterrupted export of petroleum products and the loading of refineries in accordance with the schedule and growing spring demand." As part of these instructions, the Ministry of Energy, oil companies, and Russian Railways are developing monthly petroleum product transportation schedules, the implementation of which will be monitored by the government.

The transport monopoly itself stated that the railways have already adapted to the new situation. "The change in established supply chains required a significant restructuring of the technological process. We are cooperating around the clock with oil companies and tank car owners. We have redistributed resources to ensure the timely processing of trains at loading and unloading stations," Russian Railways noted. According to the company, the loading of petroleum products for the domestic market increased by 11% during the week of March 18–24 compared to the same period last year. Domestic shipments of gasoline and diesel fuel have increased by 9.5% since the beginning of March, including a 22.3% increase to the east.

The cabinet also oversaw the timely unloading of railcars carrying petroleum products. Market participants regularly complain that petroleum products purchased at refineries can take over two months to reach consumers. Kommersant's sources point out that the monopoly has historically failed to plan domestic bulk oil shipments and fails to comply with conventions regarding shipments to problem areas, leading to overstocking of tanks and railcars. The Ministry of Energy expects petroleum product export volumes to increase due to increased railcar turnover through improved planning (including for exchange-traded cargo), as well as coordination between oil companies and Russian Railways. However, improved fuel export efficiency should not worsen the situation with the export of other cargoes.

According to Mikhail Burmistrov, head of Infoline-Analytics, prioritizing fuel on the railway will reduce the risk of fuel shortages during the start of the sowing season and could also positively impact dispatching on the network by reducing tank car downtime.

Meanwhile, oil producers are noticing not only the slow railway but also a shortage of tank cars. The heads of major oil and gas companies—LUKOIL, Gazprom Neft, Tatneft, and NOVATEK—have appealed to Deputy Prime Minister Alexander Novak to address the worsening problem, Interfax reported. Approximately 180,000 tank cars are used annually to transport approximately 220 million tons of oil cargo. However, since 2022, the country has experienced a shortage due to the high rate of decommissioning of tank cars at the end of their service life. Overall, approximately 65,000 tank cars have been decommissioned over the past ten years, while only about 16,000 new ones have been purchased, according to the companies. Furthermore, sanctions have increased the turnaround time for tank cars on the Russian Railways network. The monopoly, for its part, is confident that its existing fleet of tank cars is more than sufficient to handle both domestic and export shipments. They point out that in February, nearly 18,000 oil and gasoline tank cars sat idle on private tracks every day, with oil producers often using the cars as "wheeled warehouses."

Quotes were scared by the damper​

Market participants' nervousness about a potential shortage pushed wholesale fuel prices on the St. Petersburg International Mercantile Exchange (SPIMEX) upward throughout the second ten-day period of March. Prices for AI-92 gasoline began rising on March 11th from 46,900 rubles per ton, and by March 22nd, after a steady rise, they reached 54,100 rubles per tonne (a 15.3% increase). The price of AI-95 gasoline rose 14% over the same period, reaching 66,900 rubles per tonne. Market participants attribute this sharp increase, in part, to the fact that large oil companies are entering the exchange as buyers, needing to supply their own filling stations with petroleum products. The situation is also complicated by the suspension of sales at motor depots. However, since March 23rd, the prices of the two most popular gasoline grades have begun to decline.

Diesel fuel prices also adjusted, as prices reached the threshold for receiving the export subsidy for March. Oil companies lose this subsidy if the average monthly price of AI-92 gasoline or diesel fuel on base stocks in the European part of Russia exceeds the notional domestic market price set by the government by 10% and 20%, respectively. For 2024, this figure is 66,600 rubles per ton. "Oil companies are already faced with the task of containing prices in March, as diesel fuel is trading close to the cutoff point for damper payments," says Maxim Dyachenko, Managing Partner of Petroleum Trading. He notes that the fuel market calmed somewhat towards the end of March amid increased sales by vertically integrated oil companies, but prices remain relatively high amid the upcoming spring repairs. In his opinion, in the long term, prioritizing fuel deliveries by rail could, in theory, improve the situation, but the details of this measure are not yet clear.

Irina Salova

The Russian oil companies are covering the deficit via an accumulated pool of 1,9 million tons of gasoline as of March 22nd. However a smaller part of that is high octane gasoline due its production being impacted for a while now.

The repairs of Lukoil's Nizhny Novgorod facility and its broken Western parts now are said to take not a few months but from several months to 2 and a half years. We also know the daily refining capacity of Ryazan and Syzran, 35 000 and 17 000 tons.

Based on Reuters assessment Russia's oil refining capacity due to emergency outages is down 13%. Preliminary Russian data suggested that refining for 2024 by March 20th decreased 7%. Due to available reserves shortages were avoided.

However it remains to be seen how Russia will handle April if attacks and breakdowns continue. And this is also impacted by Russian Railways' ability to ship gasoline within Russia which is 4 days slower than when shipping to export.

The country is operating 180 000 tank railway cars to move oil and petroleum products but since 2022 there's a shortage due to a high rate of write offs. 65 000 tank railway cars have been written off with just 16 000 new ones.

Also with the higher price of fuels on the wholesale market gas stations are close to losing money with the recent increases of 15% increases in March 2024 alone as the country nears the Spring refinery maintenance period.


-

Tuossa on vain maaliskuun 2024 keskiarvoinen viikkokulutus eli yksi datapiste, mutta otetaan se suuntaa-antavana. Bensiinin viikkokulutus olisi siis vajaa 800 000 tonnia. Kuten sanottua, tässä on varmasti vaihtelua vuodenaikojen välillä mm. kesän viljelykausi kuluttaa enemmän kuin kevät jne jne.

Jaan tämän vanhan kuvaajan, missä on Rosstat julkaisema data bensiinin viikottaisesta jalostusmäärästä:

1759579753114.webp

Kuten nähdään, numero heiluu välillä 744 - 939 tuhatta tonnia per viikko (laskin kuvaajan aikavälin numeroista keskiarvoisen viikkotuotannon, se on 831,4 tuhatta tonnia per viikko) eli riittää yleensä kattamaan viikottaisen kulutuksen ja siitä riittää myös useimpina viikkoina joko varastojen täytteeksi tai vientiin (ryssä tekee jalostetun bensiinin vientiä mutta määrä on selvästi pienempi kuin dieselin osalta; valtaosa jalostetusta bensiinistä menee kotimaan tarpeisiin).

Jalostamot eivät myöskään operoi tavallisesti 100% kapasiteetillaan eli on varaa tehdä väliaikaisia nostoja, olettaen että kapasiteetti on ehjä ja vuosihuollettu eikä nosto jatku mahdottoman kauaa. Oletan että kuvaajassa näkyvä loppuvuoden 2023 (ehkä myös vuoden 2024 alun?) suurempi viikottainen jalostusmäärä olisi varmuusvarastojen täyttämistä - ehkä myös osaksi suurempaa vientiä jos hinta oli kohdillaan.

-

JOTEN jos huomioidaan varastoitu bensiinimäärä 1,8 - 1,9 miljoonaa tonnia ja oletetaan viikkokulutuksen olevan vajaa 800 000 tonnia ja huomioidaan iskut jalostamoita vastaan sekä niiden aiheuttama jalostuskapasiteetin laskun, niin missä vaiheessa ollaan katastrofin partaalla?

Kuten numeroista nähdään, varastoitu bensiinimäärä riittää 2,25 - 2,375 viikoksi (eli 16-17 päivää) JOS jalostusmäärä olisi nolla eikä bensiiniä saataisi mistään ulkopuolisesta lähteestä JA jos kulutus pysyisi tästä huolimatta entisellään.

Numerojen tyrannia on aika hurja:

JOS jalostuskapasiteetti olisi 50% kulutuksesta eli 400 000 tonnia per viikko, niin tällöin varmuusvarastot riittäisivät 32-34 päiväksi - näin siis jos kulutus olisi tuo 800 000 tonnia per viikko.

JOS jalostuskapasiteetti olisi 75% kulutuksesta eli 600 000 tonnia per viikko, niin tällöin varmuusvarastot riittäisivät 9-10 viikoksi eli 63-67 päiväksi (hieman reilut kaksi kuukautta!) - näin siis jos kulutus olisi tuo 800 000 tonnia per viikko.

JOS jalostuskapasiteetti olisi 90% kulutuksesta eli 720 000 tonnia per viikko, niin tällöin varmuusvarastot riittäisivät 23-24 viikoksi - näin siis jos kulutus olisi tuo 800 000 tonnia per viikko.

HUOM: kannattaa verrata näitä numeroita yllä olevaan kuvaajaan, erityisesti punaisella merkittyihin pätkiin. Ne osoittavat kevään ja syksyn suunniteltujen vuosihuoltojen aikaisen viikon jalostusmäärän. Toisaalta nämä ovat suunniteltuja huoltoseisokkeja eikä Ukrainan iskukampanja ollut vielä alkanut. 720 000 tonnia bensiiniä per viikko olisi normaalina aikana äärimmäisen poikkeuksellisen alhainen määrä, mutta nyt tilanne voi olla toinen. Jos realistisesti jopa 20% kapasiteetista olisi pois pelistä (ainakin väliaikaisesti) ja vaikka ehjien jalostamoiden tuotantomäärät olisi nostettu maksimiin (tila jota ei voi jatkaa loputtomiin), niin kenties oltaisiin silti näissä viikon jalostusmäärissä? Mikä ei tietysti riittäisi pitkällä aikavälillä, jos kulutus pysyisi yhtä suurena.

Ongelmaa monimutkaistaa se että Ukrainan tuore iskukampanja alkoi elokuussa 2025 eli se on jatkunut noin kahden kuukauden ajan. Oletan että näihin varmuusvarastoihin on jouduttu turvautumaan jo aikaisemmin mutta niitä ei ole välttämättä kyetty palauttamaan "normaalille tasolleen". Nyt kun kapasiteetti on laskenut tasaisesti, varastojen tyhjeneminen lienee ilmiselvä ongelma ja jos jalostamoita ei kyetä korjaamaan eikä kysyntä vähene, silloin varmuusvarastojen tyhjeneminen kiihtyy.

Dobrev ei ole selittänyt tarkemmin, miten nämä varastot on käytännössä toteutettu: tarkoitetaanko öljynjalostamoiden yhteydessä olevia säiliökenttiä VAI onko niiden lisäksi olemassa muita "varastokenttiä" erilaisten putkilinjojen varrella VAI onko numeroon sisällytetty huoltoasemien maanalaiset säiliöt.

Voisin kuvitella, että tällainen "strateginen reservi" ei sisältäisi huoltoasemien polttonestesäiliöitä, mutta eipä tästä voi olla varma. Ne ovat kuitenkin osa jakeluverkkoa ja siten olisi myös loogista laskea ne osaksi tätä kokonaisuutta. Tämä riippuu laskutavasta. Dobrevin mukaan Venäjällä on noin 30 000 huoltoasemaa, tosin niiden säiliöiden koko ja määrä voi vaihdella (riippuen siitä kuinka suurta markkinaa ko. huoltoasema palvelee). Lisäksi tiedetään varmaksi että öljynjalostamoiden yhteydessä on suuria säiliöitä joko raakaöljyn tai jalostetun polttoaineen varastointiin.

Kuten on moneen kertaan todettu, suurempi kokonaisuus ei tietysti ole näin yksinkertainen koska jokainen öljynjalostamo käytännössä palvelee oman alueensa tarpeita ja täten pidempiaikainen kapasiteetin menetys näkyy vahvasti ko. alueella. Vaikka muilla alueilla olisi toimivaa kapasiteettia, polttoaineen siirto puutteesta kärsivälle alueella ei ole ihan yksinkertainen temppu.

Normaalisti markkinataloudessa hinta tasapainottaa kysyntää, jos tarjonta vähenee, mutta ei voi olla miettimättä, miten tämä toimii Venäjän kaltaisessa hyvin pitkien etäisyyksien maassa. Töissä on pakko käydä ja jos työpaikka on kaukana, sinne on pakko kulkea autolla. Arjen huviajelut vähenevät tietysti jos bensiinin hinta nousee karvaan korkeaksi, mutta kulutus ei voi mennä nollaan jos aikoo käydä töissä, kaupassa yms.

Paniikki Venäjällä ei ole vielä noussut korviahuumaavaksi joten oletan että ainakin toistaiseksi "pää on kyetty pitämään pinnalla" eli bensiinivarastot eivät ole loppu ja jalostamoista tihkuva bensiininoro on riittänyt kattamaan ainakin osan viikon kulutuksesta. Toisaalta hintojen noususta ja bensiinipulasta on raportoitu jo useiden viikkojen ajan ja laajasti melkein koko Venäjän alueella eli on selviä ongelmia määrän ja jakelun kanssa.

Tästä voi tulla hyvin mielenkiintoinen syksy ja talvi autoilevan Venäjän näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä on näkynyt uutisointia että "Kreikka lahjoittaisi tällaisen paketin Ukrainalle" mutta alla olevan perusteella asia ei ole näin.

Kyseessä on tämän mukaan myynti tsekkiläiselle firmalle eikä tämäkään ole vielä 100% varma juttu:

Necessary context for the Greek news.

“To sell”!

It's not a donation by Greece (if it happens).

-

According to EfSyn the Greek government is looking to sell a load of decommissioned military equipment and ammunition to the Czech Republic.

Up for sale are:

- 60 M110A2 203mm for 31,2 million €
- 50.000 M106 HE 203mm shells for 41,5 million €
- 40.000 M650 HERA 203mm shells for 60 million €
- 30.000 M404 ICM 203mm shells for 33 million €
- 30.000 M509A1 DPICM 203mm shells for 33,6 million €
- An unknown number of 2,7 and 5-inch rockets

This would be the second such sale of decommissioned equipment to Czechia, as last year Greece sold 32 M101 105mm towed howitzers and 71 M114 155mm towed howitzers to Czechia.


https://efsyn.gr/politiki/exoteriki-politiki/486244_polemos-me-elliniki-ypografi-stin-oykrania

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top