^, ^^ ja ^^^
On se kyllä kummallista että ihan tossa rajan takana on tollanen roistovaltio. Miettikää nyt: Tällä puolella rajaa on ihan normaali yhteiskunta. Mutta ootappas kun astut muutaman askeleen tuosta rajan yli, niin siinä on maailman suurin paskatunkio. Ja se paskatunkio on täynnä roistoja, murhaajia ja... no, ryssiä.
Toivon hartaasti että tuo koko paskaläjä kaatuu omaan mahdottomuuteensa tämän v*ttumaisen sodan ansiosta.
Lisää aseapua Ukrainaan ja EU:n pitää myös ottaa pää pois perseestä. ryssän jäädytetyt varat käyttöön ja EUn ryssänhännystelijävaltiot kuriin. Jotain tarvisi myös tapahtua jenkkilässä, että tilanne sielläkin normalisoituisi ja sinne saataisiin taas aikuisia töihin. Sitten voisi aseapu ja muu apu sieltäkin päin alkaa taas rullaamaan.
Tämä on ainoa toimiva. Rahoja annetaan, mutta pisara pisaralta. Nyt ryssien talous alkaa kaatumaan kohta. Vielä yksi projekti kaatui, sanktiot tai ei, mutta sotiminen on kallista, putin istuu eniten lepailemassa piilopaikoissa, välillä laittaa jonkun kauppakeskuksen vartijan, asua päälle kuten nytkin ennen Witkofin tuloa, puhui jotain, kukaan ei kuuntele eikä saa selvän hänen puheiden sisällöstä..mutta tärkeimmät talous projektit kaatuvat siinä aikana:
"Venäjän hallitus katsoi, ettei ole tarkoituksenmukaista rakentaa Pohjois-Siperian rautatieyhteyttä, eli osia reitistä Nizhnevartovskista Beliy Yariin ja Tashtagolista Urumqiin Kiinan kansantasavallassa. Asiasta kertoi 3. joulukuuta "Kommersant"-lehti viitaten varapääministeri Vitali Savelevin kirjeeseen Vladimir Putinille. Lehden lähteen mukaan päätös luopua hankkeesta tehtiin korkean kustannustason takia. Pohjois-Siperian rautatien (SevSib) rakentamisen arvioidut kustannukset ovat 50 biljoonaa ruplaa, mikä johtuu ensisijaisesti vaikeista geologisista olosuhteista, ja samalla Venäjän valtion rautatieyhtiö OAO RZD:n investointiohjelmaa on merkittävästi leikattu. "Kommersantin" mukaan OAO RZD:n investoinnit vuonna 2026 eivät ylitä 1 biljoonaa ruplaa, kun vuonna 2025 ne olivat 890,9 miljardia ruplaa ja vuonna 2024 1,49 biljoonaa ruplaa. Hallitus aikoo käsitellä OAO RZD:n investointiohjelmaa 11. joulukuuta.
Kansallisen liikenne- ja infrastruktuuritutkimuskeskuksen johtaja Pavel Ivankin katsoo, että SevSib on joka tapauksessa tarpeellinen, sillä ilman tätä rautatietä Pohjoisen meriväylälle (Pohjoisen jäämeren reitti) ei voida houkutella merkittävää osaa tavaraliikenteen kapasiteetista, kuten Kusbassin, Hakassian ja Uralin alueen tavaroita. Ivankinin mukaan arvio kustannuksista, 50 biljoonaa ruplaa, on realistinen ikiroutaisten olosuhteiden takia. Lisäksi hän uskoo, että projektin kustannukset saattavat kasvaa edelleen suunnittelu- ja tutkimustöiden tuloksena.
SevSib ei ole ainoa rautatiehanke, joka liittyy Pohjoisen meriväylään ja jonka toteutus on asetettu kyseenalaiseksi varojen puutteen vuoksi. Esimerkiksi vuonna 2023 liikenneministeriö raportoi presidentille tarpeesta siirtää Pohjoisen leveysasteen radan (Severnyy shirotniy hod, SShH) rakentamisen aikataulua vuosille 2027–2031. SShH:n rata olisi suunniteltu kuljettamaan 23,9 miljoonaa tonnia vuodessa, ja sen osana pitäisi rakentaa yhteys Pohjoisen ja Sverdlovskin rautateiden välillä, jonka pituus olisi 700 kilometriä ja sisältäisi sillan Ob-joen yli. Projektille vuodesta 2027–2031 arvioidut kustannukset ovat 730 miljardia ruplaa. Kaakkois-Siperian ja Kaukoidän kehittämisministeriön (Minvostokrazvitiya) pääjohtaja Aleksei Chekunkov ilmoitti lokakuussa 2025, ettei budjetissa ole varoja SShH:n toteuttamiseen seuraavien kolmen vuoden aikana.
Lisäksi toinen laaja-alainen projekti — Pohjoisen jäämeren kuljetusväylät (Sevmorput) — kuljetukset jäänmurtajien avulla Pohjoisen jäämeren kautta on poistumassa esityslistalta: ei ole enää mitään kuljetettavaa, ei tilaajia eikä käytettävissä olevia jäänmurtajia.".
Tälläisiä uutisia kuullaan toivottavasti enemmän. Lisää rahaa Ukrainalle Venäjän jäädyteistä varoista! Lisää tukea Ukrainalle!