Ukrainan konflikti/sota

Partisaanit touhuavat juttujaan tuon Druzhban kimpussa, vähän kuin Muurmannin radan kanssa aikanaan. Nykyisin vaan saadaan videokuvaa samantien, silloin ennen luettiin salaisia raportteja vuosikymmeniä myöhemmin.

Laaki ja pari hyvää ryssää.

En paljoo tiedä snaippaamisesta, mutta panin merkille että kun tähtäin laukauksesta pomppasi, niin laskeutui presiis samaan paikkaan missä oli ollut ennen laukausta. Vissiin ihan tukeva asento ampujalla.

Mihin ihmeeseen nämä väitteet ja uskomukset pikaisesta pakotetusta häpeärauhasta Ukrainan ja Venäjän välille perustuu? Yhtäkkiä nyt kaikki asiantuntijat ja presidentti Stubb määkivät yhteen ääneen, että epäreilu rauha on kulman takana.

Tilannekuva taistelukentältä taas on, että nyt Ukrainalaisiin asemiin rynnäköi jo sotilaita ilman kivääreitä ja kypäriä. Tämä seikka on taatusti tiedossa myös Kiovassa.

Mikä muka saa Zelenskin ja Syrskyin kiirehtimään rauhaa juuri nyt? Yleisesti tiedossa on, että Venäjän talous on syöksykierteessä ja vajoamassa aivan ennennäkemättömään 1991-tyyliseen lamaan. Ryssän laiva vuotaa ja kallistuu. Halpaa se on menettää joku Pokrovskin pikkukaupunki, jos samalla viereinen suurvalta on kadottamassa yhteiskuntajärjestystään.

Sanoisin että se melko varmasti perustuu tämän hetkiseen valtiollisen tiedustelun ja diplomatian luomaan tilannekuvaan joka voi poiketa merkittävästi sinun ja minun tilannekuvasta median (niin kaupallisen kuin sosiaalisen) tuottamasta kuvasta.

Olen kanssasi samaa mieltä että aika erikoiseltahan tuo kieltämättä tuntuu, mutta niinhän meillä Suomessakin oltiin kotirintamalla hölmöinä niin 1940 kuin 1944 sitä mieltä että mehän ollaan melkein niskan päällä tiedottamisen pohjalta kun rauhat luettiin radiossa eli ilmiönä tämä ei ole mitenkään uusi.

En paljoo tiedä snaippaamisesta, mutta panin merkille että kun tähtäin laukauksesta pomppasi, niin laskeutui presiis samaan paikkaan missä oli ollut ennen laukausta. Vissiin ihan tukeva asento ampujalla.
Suujarru tai vaimennin sekä etujalat tekee paljon tuohon, luonnollisesti hyvä ampuma-asento on iso osa sitä suoritusta. Eli vaikka ampuisit pystykorvalla kuinka hyvästä asennosta, se ei palaudu samalla tavoin kuin vaimennettu/suujarrutettu nykypäivän Sako TRG.

Suujarru tai vaimennin sekä etujalat tekee paljon tuohon, luonnollisesti hyvä ampuma-asento on iso osa sitä suoritusta. Eli vaikka ampuisit pystykorvalla kuinka hyvästä asennosta, se ei palaudu samalla tavoin kuin vaimennettu/suujarrutettu nykypäivän Sako TRG.

Ennen laukausta ase ei liiku yhtään mihinkään. Normaalisti henkilön pitäessä asetta se liikkuu ainakin vähän esim. hengityksen tahdissa, vaikka olisi etujaloilla tuettuna. Tulkitsen, että tuossa tilanteessa ase on aivan vartavasten suunnitellulla kolmijalalla tuettuna kuin elokuvakamera ja ampuja vain kääntää tähtäimen kohdalleen ja painaa liipaisinta. Toki kaikki rekyylivaimennukseen liittyvät välineet ovat lähes varmasti käytössä.

Ennen laukausta ase ei liiku yhtään mihinkään. Normaalisti henkilön pitäessä asetta se liikkuu ainakin vähän esim. hengityksen tahdissa, vaikka olisi etujaloilla tuettuna. Tulkitsen, että tuossa tilanteessa ase on aivan vartavasten suunnitellulla kolmijalalla tuettuna kuin elokuvakamera ja ampuja vain kääntää tähtäimen kohdalleen ja painaa liipaisinta. Toki kaikki rekyylivaimennukseen liittyvät välineet ovat lähes varmasti käytössä.
Toki sama ilmiö saadaan aikaan jos edessä on bipodit ja takana on monopodi/hernepussi mutta tripodi käy selitykseksi myös.

Trump tekee kaiken (!) ajaakseen jenkkilän alas ja hakee samalla epätoivoisesti jotain kaupallisia diilejä Ukrainan pään yli. Täysjärkiset todennäköisesti tietävät tilanteen ja sotaa tullaan jatkamaan ryssälän romahtamiseen saakka. Trumpin moronocrazy hallinto natisee liitoksistaan, joten nyt pitää saada Ukrainaille tukea ja odottaa että idässä ja Atlantin takana tapahtuu merkittäviä muutoksia. Kaikki tietävät ettei lopullista rauhaa kukaan Jaredin läskipää ole sopimassa.

Stubbin pelottava ja realistinen tulevaisuudenkuva lienee aseavun rahoituksen ja nopean varustautumisen tarpeellisuuden perustelua eurooppalaisille ja miksei tolkun jenkeillekin. Stubbin sanomisia kuunnellaan globaalisti. Ei toki missään magabasessa, mutta kuitenkin.
Itse olen kyynisempi. Trumpin hallinto kekkuloi loppuun asti. Mikä voima ne erottaisi, koska Trumpetti lähtee palliltaan vain jalat edellä? Syöksee mielummin vaikka koko maan sisällissotaan kuin myöntää olleensa väärässä edes golfkentällä.

Itse olen kyynisempi. Trumpin hallinto kekkuloi loppuun asti. Mikä voima ne erottaisi, koska Trumpetti lähtee palliltaan vain jalat edellä? Syöksee mielummin vaikka koko maan sisällissotaan kuin myöntää olleensa väärässä edes golfkentällä.
Olen samaa mieltä. Valitettavasti Trump ei tule myöntämään virheitään tai eroamaan kesken kautta vaikka mikä olisi. Ainoat mahdollisuudet vallasta luopumiseen ovat luonnollinen kuolema tai poliittinen murha.
Pahoin pelkään myös, että vaikka sota on ryssille kalliiksi tullutkin, (NL:n loppuaikojen kaltainen talousromahdus ei ole näköpiirissä lähiaikoina.
Toivon toki (jälleen) hartaasti olevani väärässä.

Olen samaa mieltä. Valitettavasti Trump ei tule myöntämään virheitään tai eroamaan kesken kautta vaikka mikä olisi. Ainoat mahdollisuudet vallasta luopumiseen ovat luonnollinen kuolema tai poliittinen murha.
Pahoin pelkään myös, että vaikka sota on ryssille kalliiksi tullutkin, (NL:n loppuaikojen kaltainen talousromahdus ei ole näköpiirissä lähiaikoina.
Toivon toki (jälleen) hartaasti olevani väärässä.
Ryssän ensi vuoden budjetista puuttuu niin paljon miljardeja, että kyllä siinä maassa JOTAIN tulee tapahtumaan mikäli asiat näin jatkuu.

Mitä se "jotain" sitten on niin paha mennä sanomaan.

Mutta looginen oljenkorsi Putinille on se, että tarraa Trumpin pelastavaan käteen ja suostuu niihin myönnytyksiin sodan ja rauhan suhteen mitä tarve vaatii. Ikävä kyllä Trump tarjoaa Putinille parasta mahdollista diiliä, vaikka Putinin pelikortit alkaisi käydä vähiin.

Ryssän ensi vuoden budjetista puuttuu niin paljon miljardeja, että kyllä siinä maassa JOTAIN tulee tapahtumaan mikäli asiat näin jatkuu.

Mitä se "jotain" sitten on niin paha mennä sanomaan.

Mutta looginen oljenkorsi Putinille on se, että tarraa Trumpin pelastavaan käteen ja suostuu niihin myönnytyksiin sodan ja rauhan suhteen mitä tarve vaatii. Ikävä kyllä Trump tarjoaa Putinille parasta mahdollista diiliä, vaikka Putinin pelikortit alkaisi käydä vähiin.
Edelleenkin se on ihan sama mitä Trump tarjoaa, jos Zelenski ei tarjoa mitään. Yhdysvaltain presidenttikään ei kykene tai voi neuvotella rauhaa kenenkään pään yli.

Sanoisin että se melko varmasti perustuu tämän hetkiseen valtiollisen tiedustelun ja diplomatian luomaan tilannekuvaan joka voi poiketa merkittävästi sinun ja minun tilannekuvasta median (niin kaupallisen kuin sosiaalisen) tuottamasta kuvasta.

Olen kanssasi samaa mieltä että aika erikoiseltahan tuo kieltämättä tuntuu, mutta niinhän meillä Suomessakin oltiin kotirintamalla hölmöinä niin 1940 kuin 1944 sitä mieltä että mehän ollaan melkein niskan päällä tiedottamisen pohjalta kun rauhat luettiin radiossa eli ilmiönä tämä ei ole mitenkään uusi.
Kiinnostaa arvelut siitä, että mikä tämä ”salainen tilannekuva” voisi olla? Ukrainan puolustus romahtamassa? Miksi?

Edelleenkin se on ihan sama mitä Trump tarjoaa, jos Zelenski ei tarjoa mitään. Yhdysvaltain presidenttikään ei kykene tai voi neuvotella rauhaa kenenkään pään yli.
Tarkoitin että Trump voi tarjota Putinille parasta mahdollista diiliä mikä joten kuten Ukrainalle kelpaa.

Se luonnollisesti sisältää mittavat investoinnit Venäjälle sodan jälkeen, eikä toi seikka välttämättä sillä tavalla Ukrainaan suoraan edes liity että Zelenskyllä on asiaan jotain ehdottomia mielipiteitä. Toki me kaikki toivomme ettei Venäjälle investoida, ainakaan Putinin aikana. Eurooppa voi tätä pakotteilla estellä jos haluaa, mutta näinköhän olisi munaa pallien kasvatukseen siinäkään asiassa...

Mutta siis Trumpin ja Putinin diilinteossa ei suinkaan ole vain Ukrainasta kysymys. Ainakin Trumpin kannalta tärkein asia on raha. Putinin kannalta ei tunnu ainakaan vielä olevan.

Viimeksi muokattu:
En toki tarkoittanutkaan että Trump oli yhtäkkiä mihinkään häviämässä, vaan sitä että valta todennäköisesti on vähenemässä viimeistään välivaaleissa. Uskallan toivoa että tämänhetkinen idioottien valtakausi tulee päättymään kunhan heidän päätöstensä vaikutukset käyvät ilmeisiksi.

Nyt vaan ne ryzzien jäädytetyt varat käyttöön ja kunnon varustautuminen käyntiin, niin selvitään tästä ilman Trumppiakin jos on pakko.

Back