Käyttäjä nudtegent laittoi tämän tuohon Ukrainan live-seurantaketjuun, vaan ajattelin että hyvä varmaan laittaa tännekin:
Javelins are good, but it is artillery strikes that coined Ukraine’s military success
Tuo on tietysti yhden miehen analyysi ja varmasti sodan jälkeen riittää analysoitavaa, kun saadaan tarkempaa tietoa asioiden kulusta.
Mielenkiintoista silti nähdä, miten korkeaan asemaan nostaa raskaan tykistön ja otsikosta huolimatta "combined-arms warfare" on toinen tekijä, jota korostaa Ukrainan menestyksen takaajana. Jalkaväen kiväärimiehenä minulle on aina ollut syvä kunnioitus tykistöä ja heittimiä kohtaan ja olen aina nähnyt ne puolustuksen ehkä tärkeimpänä tekijänä. Meilläkin on hankintojen myötä menty enemmän shoot-and-scoot kykyä kohti, mikä johtanee ajan myötä vedettävän tykistön kutistumiseen ja lopulta ehkä häviämiseen. Toisaalta telatykki on kallis joten ei voi korvata vedettävää 1:1 joten putkien määrä vähenee.
Ehkä olen vanhanaikainen hölmö, mutta tuo hieman huolettaa. Mikään ei korvaa sitä suurta tulen tiheyttä ja Ukrainasta ainakin useamman videon perusteella tykistön tuli on ollut kovin harvaa. En tietysti näe kaikkea, joskus maali ei ole sellainen että tiheämpi tuli on perusteltua, joskus vain häiritään, vaikea olla varma kun ei tietä tilanteesta muuta kuin sen vajaan minuutin videopätkän yms. yms.
Silti ei voi olla miettimättä, mikä olisi vedettävän tykistön rooli jos se on hajautettu ja naamioitu hyvin - ja vaihtaa asemaa tilanteen mukaan (ei tietysti niin tiuhaan ja vilkkaasti kuin mitä telatykki). Pelkona minulla siis se että kun tulta tarvitaan niin sitä ei ole saatavilla (talvisodan tilanne, tosin silloin kranaattien vähäisen määrän takia). Katsoo huolestuneena miten vanja ryhmittyy hyökkäykseen eikä "valitettavasti teidän sektorille ole tulta"
Kuten sanoin, ehkä aiheeton pelko. Ollos huoleton ja näin pois päin.
Vielä yksi asia mikä tuli mieleen: vanjan BTG-porukoissa on ahdettu paljon erilaista tavaraa pienelle pumpulle eikä miehiä riitä juuri muuhun (sivustojen suojaus, huoltoreittien suojaus, vartiointi yms.) niin siihen varmaan puree kipeästi tykistö kun mietitään haavoittumisten ja kaatuneiden vaikutusta tuollaiseen ns. kireäksi viritettyyn porukkaan, missä ei ole ns. reserviä.