Museo
Kenraali
Nimimerkit Kapiainen ja noska aloittivat toisessa viestiketjussa sinänsä mielenkiintoisen keskustelun ulkomaisissa sotajoukoissa palvelleiden suomalaisten perinteiden merkityksestä. Esiin nostettiin jo preussilaiset sotilasperinteet, Waffen SS ja muukalaislegioona. Tämän lisäksi suomalaisia on palvellut erinäisten syiden takia myös muiden ulkomaiden armeijoissa. Tulisiko heidän perinnettään vaalia paremmin vai jätetäänkö suosiolla vieraat univormut pölyttymään museoiden varastoihin?
Itse olen suhtautunut aina varsin epäluuloisesti vieraiden maiden sotajoukoissa palvelleiden suomalaisten palkkasoturien perinteiden vaalimisen kulttuurihistorialliseen arvoon. Tulisiko minun arvioida käsityksiäni uudestaan?
Itse olen suhtautunut aina varsin epäluuloisesti vieraiden maiden sotajoukoissa palvelleiden suomalaisten palkkasoturien perinteiden vaalimisen kulttuurihistorialliseen arvoon. Tulisiko minun arvioida käsityksiäni uudestaan?
Kapiainen kirjoitti:noska kirjoitti:Vaikka pataljoonan merkitys olisi kuinka pieni, niin myöntänet kuitenkin että se on suurempi kuin muukalaislegioonassa palvelleiden?
Erona kaikkien näiden välillä on kuitenkin ollut se että Saksaan lähdettiin poliittisen eliitin aloitteesta johdetusti, kun muaalle lähtöihin aloitteet ovat llähteneet yksilöiden itsensä puolelta. Tämä ero ei sinällään luo mitään tarvetta varsinaisten perinteiden vaalimiselle puolustusvoimien puolelta. Henkilökohtaisesti olen muuten sitä mieltä, että puolustusvoimissa hiukan liikaa korostetaan jopa JP27:n perinteitä tai oikeammin liitetään niitä liian moneen asiaan , joissa ei kuitenkaan suoraa perinnejatkumoa ole olemassa.
Tästähän muokkaantuu oikein mielenkiintoinen keskustelu..tosin väärän otsikon alla..mutta menköön nyt kunne baikal moderaattorina puuttuu asiaan..
Jep, olen samaa mieltä että Wikingin pataljoonan merkitys on suurempi kuin Legioonassa palvelleiden, vaikkakin lukumääräisesti legioonassa palvelleita saattaa olla enemmän..toki sen vuoksi että legioona on ollut olemassa paljon pidempään.
Oman mielenkiintoisen keskustelunsa saisi myös siitä, mitkä ovat tosiasiassa olleet Wkingiin lähtijöiden vaikuttimet. Poliittisestihan joukon kokoamisen syy on selvä..se oli silloisen poliittisen (oikeisto)eliitin tahto. Mutta miten on yksittäisten miesten motiviivien kanssa? Voinee olla, että loppujenlopuksi monen miehen motiivi on pohjimmiltaan ollut hyvin samanlainen kuin legioonaan lähteneiden miesten motiivit. Eräs keskustelunarvoinen seikka olisi myös se, millaista osaa politiikka OIKEASTI näytteli Wikingiin lähteneiden miesten motiiveissa. Jälkeenpäinhän on..täysin perustellusti, ymmärrettävistä syistä ja hyväksyttävästi..kiistetty johdonmukaisesti miesten motiivien olleen missään määrin poliittisia. Oliko asia näin..sitä sopinee ainakin hiukan kyseenalaistaa?!
Mitä sitten tulee JP27:aan ja Puolustusvoimiin, niin pitää muistaa että Puolustusvoimien (synnyn) ja JP27:n yhteys on erittäin kiinteä ja yhteys on aivan suora. Käytännössä 99% Suomen armeijan perinteistä juontuu joko täysin suoraan tai jossain määrin epäsuorasti Saksalaiseen..tai oikeammin Preussilaiseen sotilasperinteeseen. Siinä mielessä on hyvin perusteltua, että JP27 on näkyvässä osassa Puolustusvoimien perinteissä edelleenkin. Eräs keskustelunarvoinen asia tässä kohtaa on tietenkin sitten myös se TOINEN tekijä johon Puolustusvoimien juuret vahvasti juontuvat..nimittäin Suojeluskuntajärjestö ja sen myötä Vapaussodan Valkoinen armeija. Sen asian esiin tuominen on ollut vuosikymmeniä (tietoisen?) vähäistä. JP27:aa on korostettu ja samalla saatu Suojeluskunta- ja Valkoinen armeija-yhteyksiä "piiloteltua". JP27 on siinä mielessä neutraalimpi asia, että kuten tiedämme, Jääkäriliike oli koko kansan liike, jonka tarkoitus oli irroittautua Tsaarin Venäjästä..eikä siis ollut samalla tavalla oikeistolaissävytteinen liike kuin esim Suojeluskuntajärjestö oli.
No..jotta saadaan yhteys keskustelun otsikkoon niin eipä se ole vuosikymmeniin ollut välttämättä soveliasta sekään, että Puolustusvoimissa ja sen alueilla olisi järjestetty perinnetapahtumia joissa olisi esiinnytty Suojeluskunta-asuissa Suojeluskuntatunnuksin. Se on tullut mahdolliseksi käytännössä vasta aivan viime vuosina. Sitä taustaa vasten on ehkä helpompi ymmärtää, miksi SS-asut, tunnukset ja tervehdykset eivät vielä tänäkään päivänä ole toivottuja pukimia ja asioita Armeijan alueilla ja toiminnassa.