US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Kuninkaallisen laivaston uusi ylpeys, lentotukialus HMS Queen Elizabeth II saapui Yhdysvaltoihin ensimmäiselle laivastovierailuilleen.
Kahdeksantoista päivää merillä oltuaan, osa miehistöstä päästettiin tietysti lomille, mutta samalla unohtui varoittaa paikallisia ravitsemusliikkeitä ja kapakoita "eurooppalaisista juomatavoista".

Perinteiseen tyyliinsä englantilaiset merimiehet pistivät sitten ranttaliksi, tulivat heitetyksi ulos baareista, taisipa joku virtsata alas parvekkeelta ja niin edelleen.
Niimpä paikallinen virkavalta joutui järjestyksenylläpitotehtävään, ja kävi myös niin, että muutama "limey" vähän yritti estellä sheriffiä suorittamasta pidätystä.

Nyt sitten ihmetellään Britannian ja Yhdysvaltojen sotilas- ja siviiliviranomaisten välillä, miten putkaan suljettujen ulkomaalaisten merimiesten kanssa menetellään.

https://www.portsmouth.co.uk/our-re...it-here-s-everything-we-know-so-far-1-8628793
 
Kuninkaallisen laivaston uusi ylpeys, lentotukialus HMS Queen Elizabeth II saapui Yhdysvaltoihin ensimmäiselle laivastovierailuilleen.
Kahdeksantoista päivää merillä oltuaan, osa miehistöstä päästettiin tietysti lomille, mutta samalla unohtui varoittaa paikallisia ravitsemusliikkeitä ja kapakoita "eurooppalaisista juomatavoista".

Perinteiseen tyyliinsä englantilaiset merimiehet pistivät sitten ranttaliksi, tulivat heitetyksi ulos baareista, taisipa joku virtsata alas parvekkeelta ja niin edelleen.
Niimpä paikallinen virkavalta joutui järjestyksenylläpitotehtävään, ja kävi myös niin, että muutama "limey" vähän yritti estellä sheriffiä suorittamasta pidätystä.

Nyt sitten ihmetellään Britannian ja Yhdysvaltojen sotilas- ja siviiliviranomaisten välillä, miten putkaan suljettujen ulkomaalaisten merimiesten kanssa menetellään.

https://www.portsmouth.co.uk/our-re...it-here-s-everything-we-know-so-far-1-8628793

Brittien tukialuksella on Pubi eli kyseessä on ns. märkä alus, tosin siellä ei tarjoilla olutta väkevämpää. Royal Navy poisti päivittäiset rommiannokset kai joskus 60 tai 70 luvulla. Jenkkien kaikki sotalaivat ovat kuivia, märkiä aluksia oli kyllä heilläkin toisessa maailmansodassa.

https://www.militarytimes.com/off-d...-just-opened-a-pub-on-its-prized-new-carrier/
 
Kuninkaallisen laivaston uusi ylpeys, lentotukialus HMS Queen Elizabeth II saapui Yhdysvaltoihin ensimmäiselle laivastovierailuilleen.
Kahdeksantoista päivää merillä oltuaan, osa miehistöstä päästettiin tietysti lomille, mutta samalla unohtui varoittaa paikallisia ravitsemusliikkeitä ja kapakoita "eurooppalaisista juomatavoista".

Perinteiseen tyyliinsä englantilaiset merimiehet pistivät sitten ranttaliksi, tulivat heitetyksi ulos baareista, taisipa joku virtsata alas parvekkeelta ja niin edelleen.
Niimpä paikallinen virkavalta joutui järjestyksenylläpitotehtävään, ja kävi myös niin, että muutama "limey" vähän yritti estellä sheriffiä suorittamasta pidätystä.

Nyt sitten ihmetellään Britannian ja Yhdysvaltojen sotilas- ja siviiliviranomaisten välillä, miten putkaan suljettujen ulkomaalaisten merimiesten kanssa menetellään.

https://www.portsmouth.co.uk/our-re...it-here-s-everything-we-know-so-far-1-8628793

Paras kommentti, mitä olen tähän uutiseen nähnyt, on viittaus tuttuun lauluun:
"What shall we do with a drunken sailor,..."

:-)
 
No en nyt oikein käsitä mitä tekemistä aluksen kuivuudella on sen kanssa, että iltalomilla on riehuttu tai sikailtu.

Yleensä kun joku suurempi kuninkaallisen laivaston alus telakoituu vieraaseen satamaan ja suuret määrät miehistöä pääsee vapaille, on laivaston sotilaspoliisit kiinteässä yhteistyössä paikallisen poliisin kanssa. Aivan kuten oli nyt Floridassakin.

Onhan noita ulkomaisia matruuseja päätynyt suomalaisiin sotilas- ja siviiliputkiin vaikka kuinka paljon.

Kaikista pahimpia ovat muuten amerikkalaiset. Mies on voinut palvella vuosikausia laivastossa, mutta kotimaassa alkoholia ei saa nauttia. Sitten ulkomailla ollaan niin perkeleen kännissä kun kokemusta ryypiskelystä on samanverran kuin 15 vuotiaalla suomalaisella. Yleensä sitten pitää vielä leikkiä kylänkyrpää portsareille, poliiseille tai sotilaspoliiseille. Putkasta noutaneet oman laivaston sotilaspoliisit muuten käsittelee noita urpoja sellaisella tavalla, että meidän lipilaari itkijöillä olisi varmaan ihmisoikeudet housuissa.

Kannatan itse Royal Navyn politiikkaa, jossa alkoholi kuuluu sotilaselämään. Jos matruusi saa juoda kolme olutta illassa ja upseeri niin monta kuin haluaa, niin mitä haittaa siitä on?
 
Kannatan itse Royal Navyn politiikkaa, jossa alkoholi kuuluu sotilaselämään. Jos matruusi saa juoda kolme olutta illassa ja upseeri niin monta kuin haluaa, niin mitä haittaa siitä on?

Jos ryypiskely on joka iltaista tai edes viikottaista niin se on alkoholiongelma. Silloin oikea paikka on AA-kerho eikä palvelu sota-aluksella.
Se että nämä ongelmatapaukset nähdään jo laivan sisäisessä toiminassa on hyvä. Sillä oletuksella että asiaan myös reagoidaan.
 
Jos ryypiskely on joka iltaista tai edes viikottaista niin se on alkoholiongelma. Silloin oikea paikka on AA-kerho eikä palvelu sota-aluksella.
Se että nämä ongelmatapaukset nähdään jo laivan sisäisessä toiminassa on hyvä. Sillä oletuksella että asiaan myös reagoidaan.

No jopas on naurettavia juttuja. Oletko joku uskovainen vai onko pipo muuten vain kireällä? Tietysti voit myös olla joku "äentinen" alkoholisti, joka kuvittelee, että kaikilla yhtä heikko itsetunto ja impulssikontrolli. Viina on viisasten juoma.

Jos aikuinen mies juo muutaman oluen illan aikana, niin se ei ole mitään ryypiskelyä tai alkoholismia. Kannattaa ihan oikeasti mennä vaikka ranskaan ja katsoa kuinka paljon täkäläiset juo alkoholia lounaalla ja illallisella.

Ihminen voi halutessaan olla juomatta, polttamatta ja naimatta - elämää se ei pidennä, mutta se taatusti kyllä tuntuu pidemmältä.
 
Viimeksi muokattu:
Terve järki sanoo. Ja viisaamaat ihmiset: "Miehillä alkoholin käyttö luokitellaan suurkulutukseksi , jos vuorokaudessa käyttää yli seitsemän tai viikossa yli 24 ravintola-annosta alkoholia."
 
Terve järki sanoo. Ja viisaamaat ihmiset: "Miehillä alkoholin käyttö luokitellaan suurkulutukseksi , jos vuorokaudessa käyttää yli seitsemän tai viikossa yli 24 ravintola-annosta alkoholia."

Näennäisesti viisaammat sanoo, että se on korkean riskitason käyttöä, ei suurkulutusta.
Korkea riski

  • Naisilla viikossa 12–16 annosta tai enemmän.
  • Miehillä viikossa 23–24 annosta tai enemmän.
  • Alkoholin ongelmakäyttö: terveyshaitat ovat todennäköisiä. Alkoholin käyttöä tulisi vähentää viimeistään tässä vaiheessa.

Alkoholinkäytön vähentäminen matalan riskintasolle on suositeltavaa. Päivittäistä alkoholinkäyttöä ja humalajuomista (kerralla 5-6 annosta) tulee välttää.
 
No jopas on naurettavia juttuja. Oletko joku uskovainen vai onko pipo muuten vain kireällä? Tietysti voit myös olla joku "äentinen" alkoholisti, joka kuvittelee, että kaikilla yhtä heikko itsetunto ja impulssikontrolli. Viina on viisasten juoma.
En ole uskovainen enkä pipo kireällä. Kyllä sen näkee myös kirjoitustyylistä täällä foorumilla kenellä on itsetunto ja kontrolliongelma.
 
Terve järki sanoo. Ja viisaamaat ihmiset: "Miehillä alkoholin käyttö luokitellaan suurkulutukseksi , jos vuorokaudessa käyttää yli seitsemän tai viikossa yli 24 ravintola-annosta alkoholia."

Kaksi, tai jopa kolme olutta illassa on kuitenkin alle tuon sallitus 24 annosta. Toisaalta 24 annosta taitaa olla ihan kotimaisen "maailmanlopputulee THL:n" keksintöä. Ei mikään ainoa tulkinta asiasta.
 
The US Navy is going to need a bigger boat, and it’s getting ready to buy one
By: David B. Larter   1 day ago
2K156
KK55OG2WOVAHHM3QGCCUZLJWXY.jpg
The Ticonderoga-class guided-missile cruiser Antietam pulls alongside the Navy's forward-deployed aircraft carrier, Ronald Reagan, in the Philippine Sea. (MC2 Kaila Peters/U.S. Navy)

WASHINGTON — The U.S. surface Navy is moving rapidly toward buying a new large surface ship that will replace the aging cruisers, a ship that Navy leaders and experts say will need to be spacious to accommodate future upgrades and weapon systems.

The office of the Chief of Naval Operations Director of Surface Warfare, or OPNAV N96, has convened a “large surface combatantrequirements evaluation team” to figure out what the Navy’s next large ship will look like and what it will need to do. The goal, according to the N96 head Rear Adm. Ron Boxall, will be to buy the first cruiser replacement in 2023 or 2024.
The acquisition process should kick off formally next year once a capabilities development document is completed, but a few main factors are driving the size requirement, Boxall said.

The fleet is pushing towards designs that can easily be upgraded without a major overhaul. To do that, the Navy thinks its going to need a lot of extra power for more energy-intensive weapons in the future, such as electromagnetic rail guns and laser weapons.

“You need something that can host the [size, weight, power and cooling], so it’s probably going to be a little bigger," Boxall said. "Flexibility and adaptability, the ability to upgrade quickly, is going to be a key requirement capability. It’s got to have room to grow.


"Power is going to become more important, not just for the Air and Missile Defense Radar, but to add power for directed energy, for rail guns and things like that. How much? We don't know. But we have to be adaptable."

It also wants to be able to get into areas such as the Combat Information Center (the combat system nerve center of the ship) to swap out large consoles and computers without cutting holes in the hull to do so. That means the ship will have to be designed with some kind of removable panels, as well as incorporating extra space to add new consoles and systems if they are needed in the future.

Future missiles are also driving the need for a larger ship. Missiles fired by surface combatants are going to need to travel further and faster. That means the vertical launch system launchers will need to get bigger to accommodate a larger missile.
“We are going to need, we expect, space for longer range missiles. They are going to be bigger. So the idea that you could make a bigger cell, even if you don’t use it for one big missile, you could use it for multiple missiles — quad-pack, eight-pack, whatever.”
The new ship will incorporate Raytheon’s AN/SPY-6 Air and Missile Defense Radar, the same way the new DDG Flight III has incorporated it. The next large surface combatant will have the Flight III requirements as a baseline with room to grow into later, he said. That approach, using an existing set of requirements and adapting them for use in later hulls, has served the Navy well in the past.


Boxall pointed to altering the Spruance-class destroyers into the Ticonderoga-class cruisers as an example of what the Navy is trying to accomplish, but added that the new ship would likely borrow elements from both the current DDGs and the Zumwalt-class destroyers now entering the fleet.
“We looked at the things we already knew was out there,” he said. "We looked at the DDG-1000 hull – there are things about that we like, there are things we would do differently. There are things about DDG Flight III that we like, and things we don’t like.
“So I think you are going to see a merge of different types of things. [Space, weight, power and cooling], the ability to host a [admiral’s] staff, larger weapons. Bigger than a DDG Flight III.”

Drones
Integral to any future ship will be the ability to host unmanned vehicles, Boxall said.


The Navy is starting down a path of incorporating drones into almost every aspect of their war fighting, from over-the-horizon sensors, to aerial refueling drones such as the MQ-25 awarded to Boeing in late August, to creating datalink networks on the fly if other links are compromised.
Designing a surface combatant with that in mind will be key to its success, said Bryan McGrath, a retired destroyer skipper and head of the defense consultancy The FerryBridge Group.
“What is crucial to me is that, in addition to its size, sensors, and weapons, this ship must be able to one day accommodate several medium altitude long endurance [unmanned aerial vehicles] capable of dramatically extending both the sensor and weapons range of the ship.
"For the fleet concept of Distributed Maritime Operations to succeed, we have to break the reliance of distributed surface forces on external intelligence surveillance and reconnaissance sources. They need robust, organic ISR.”

ISR assets attached to the aircraft carriers can perform those functions for surface ships, but the Surface Navy has argued in recent years that it can be highly effective in anti-access environments such as the South China Sea if they break free of the carrier and spread out, posing threats for multiple angles and stressing China’s targeting and ISR capabilities.


The surface Navy has made progress integrating drones in recent years. The MQ-8 Fire Scout, an unmanned helicopter that can fly off a cruiser, destroyer or littoral combat ship’s flight deck and be used for targeting. In August 2017, the Fire Scout was used to kill a target with a Harpoon launched off the littoral combat ship Coronado.
The ranges at which ships will need to fight in the future, however, might mean longer-range drones will be needed to be effective in that kind of scenario.

https://www.defensenews.com/naval/2...bigger-boat-and-its-getting-ready-to-buy-one/
 
Varmasti isompi kuin flight III. Laajennusvaraa raidetykeille, lasereille, isommille VLS kennoille.. eli puhutaan Zumwaltin kokoluokasta. JA Zumwaltin päälle vielä risteilijän tekijä, eli amiraalin neuvotteluhuone ja poreamme. Näiden johtamistilojen kanssa lähestytään nopeasti 200 metrin ja 15-18 000 tonnin alusta.

Toisen maailmansodan taistelulaivojen jälkeen alusten koot ovat pienentyneet. Nyt ne alkavat taas vähitellen lähestyä toisen maailmansodan aikaisia jättiläisiä. Iowaan, Bismarckkiin ja Yamatoon on vielä matkaa, mutta taisteluristeilijöiden koko alkaa olla taas saavutettu. Ihan vain huomiona.

Laivastovierailut ovat aina sitä hienompia, mitä isompi vieraileva alus on :) Tosin tuo tuleva CG(X)/Large surface combatant/Arsenal ship mikä ikinä onkaan lopullinen projektin nimi, ei enään mahdu Aurajokeen, ilman täyttä vauhtia.

Edit. Vaihdettu Dreadnaught Arsenal shippiin. Dreadnaught 2.0 onkin tietenkin brittien suunnitelma uudesta taistelulaivasta.
 
Back
Top