US Navy - Yhdysvaltain laivasto

:oops: Totta, unohdin sarvimiinat kokonaan.
Tässä kiva tarina pienoismallin yhteydessä.

Erikoista jos tällä foorumilla onnistuu unohtamaan "sarvimiinan". Aktiivinen unohtaminen on sitten toinen asia :D

Kosketusmiinat ovat joka tapauksessa tärkeä osa kokonaisuutta vielä pitkään ja siihen on taloudellisiakin perusteita. Esimerkiksi 80-luvun herätemiinat on pitkälti jo poistettu vaikka 40-luvun kosketusmiinat ovat vielä rivissä. Hulltokierrossahan vanhukset tietysti ovat, mutta rahaa ei paljoa pala.
 
Erikoista jos tällä foorumilla onnistuu unohtamaan "sarvimiinan". Aktiivinen unohtaminen on sitten toinen asia :D

Kosketusmiinat ovat joka tapauksessa tärkeä osa kokonaisuutta vielä pitkään ja siihen on taloudellisiakin perusteita. Esimerkiksi 80-luvun herätemiinat on pitkälti jo poistettu vaikka 40-luvun kosketusmiinat ovat vielä rivissä. Hulltokierrossahan vanhukset tietysti ovat, mutta rahaa ei paljoa pala.

Siellä ne sarvekkaat tulevat seikkailemaan korveteillakin, parempi vain totutella ajatukseen ;)

Sutomiehelle korvetit ovat melkoinen herkkupala. Ei jää homma ainakaan sensoreista kiinni.
 
:oops: Totta, unohdin sarvimiinat kokonaan.
Tässä kiva tarina pienoismallin yhteydessä.
ja
Olenkin aina vähän ihmetellyt miten noiden sarvipäiden syvyytinmekanismi oikein toimii. Eli mikäli tuon nyt oikein ymmärsin, niin 1. miina putoaa laivasta mereen ja nousee pintaan kellumaan koho ja ankkuri vielä yhdessä, 2. syvyytinluoti lähtee vajoamaan vetäen syvyytinköyttä perässään, 3. syvyytinköyden purkautuminen suoraksi koko pituudeltaan aiheuttaa nykäyksen, joka vapauttaa ankkurin ja kohon välisen vaijerikelan lukitusmekanismin, 4. ankkuri lähtee vajoamaan kohti pohjaa kohon jäädessä kellumaan edelleen pinnalle, 5. syvyytinluodin osuessa pohjaan, mutta ankkurin ollessa vielä matkalla syvyytinköysi löystyy, joka saa ankkurin ja kohon välisen vaijerikelan jälleen lukittumaan, 6. ankkuri jatkaa matkaansa pohjaan vetäen nyt kohon perässään pinnan alle.

Eli jos halutaan miinan uppoavan 2m pinnan alle, syvyytinköyden pituudeksi laitetaan 2m. Ankkuri ilmeisesti täyttyy vedellä vasta, kun se irtoaa kohosta kohdassa 3. ja siten muuttuu riittävän painavaksi jaksaakseen kiskoa kohon pinnan alle kohdassa 6.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoista jos tällä foorumilla onnistuu unohtamaan "sarvimiinan". Aktiivinen unohtaminen on sitten toinen asia :D

Kosketusmiinat ovat joka tapauksessa tärkeä osa kokonaisuutta vielä pitkään ja siihen on taloudellisiakin perusteita. Esimerkiksi 80-luvun herätemiinat on pitkälti jo poistettu vaikka 40-luvun kosketusmiinat ovat vielä rivissä. Hulltokierrossahan vanhukset tietysti ovat, mutta rahaa ei paljoa pala.
Meikäläinen kun on näistä fossiileista hiljaa, niin johan keskustelu täällä käy muiden puolesta.
 
Olenkin aina vähän ihmetellyt miten noiden sarvipäiden syvyytinmekanismi oikein toimii. Eli mikäli tuon nyt oikein ymmärsin, niin 1. miina putoaa laivasta mereen ja nousee pintaan kellumaan koho ja ankkuri vielä yhdessä, 2. syvyytinluoti lähtee vajoamaan vetäen syvyytinköyttä perässään, 3. syvyytinköyden purkautuminen suoraksi koko pituudeltaan aiheuttaa nykäyksen, joka vapauttaa ankkurin ja kohon välisen vaijerikelan lukitusmekanismin, 4. ankkuri lähtee vajoamaan kohti pohjaa kohon jäädessä kellumaan edelleen pinnalle, 5. syvyytinluodin osuessa pohjaan, mutta ankkurin ollessa vielä matkalla syvyytinköysi löystyy, joka saa ankkurin ja kohon välisen vaijerikelan jälleen lukittumaan, 6. ankkuri jatkaa matkaansa pohjaan vetäen nyt kohon perässään pinnan alle.

Eli jos halutaan miinan uppoavan 2m pinnan alle, syvyytinköyden pituudeksi laitetaan 2m. Ankkuri ilmeisesti täyttyy vedellä vasta, kun se irtoaa kohosta kohdassa 3. ja siten muuttuu riittävän painavaksi jaksaakseen kiskoa kohon pinnan alle kohdassa 6.

Tässä kuva toiminnasta:
 

Liitteet

  • miinan toiminta.png
    miinan toiminta.png
    39.2 KB · Luettu: 37
edit: Onko tuo propulsio nyt sitten CODLOG vai CODLAG?
Friskin mukaan:
"Speaking of sub-hunting, it had escaped my attention (or memory) that a rather detailed description of the propulsion arrangement had been found in Maanpuolustuksen osto-opas 2/2018. The system will be twin-shafts with controllable-pitch propellers (CPP), powered by combined diesel-electric and gas turbine (CODLAG)."
 
Tuo tutkimus meni sen aloittaneen laivastosihteerin kanssa roskakoriin:


Acting Navy Secretary James McPherson has scuttled a major initiative of his ousted predecessor, canceling a planned 6-month study on the future of the aircraft carrier, relying instead on a DoD-led effort to determine the size and structure of the future fleet.

The acting SecNav, who has kept the ship steady since taking over from Thomas Modly last month, “recently determined the Department of the Navy will not, for the time being, move forward with the Future Carrier 2030 effort,”
 
Tuo tutkimus meni sen aloittaneen laivastosihteerin kanssa roskakoriin:


Acting Navy Secretary James McPherson has scuttled a major initiative of his ousted predecessor, canceling a planned 6-month study on the future of the aircraft carrier, relying instead on a DoD-led effort to determine the size and structure of the future fleet.

The acting SecNav, who has kept the ship steady since taking over from Thomas Modly last month, “recently determined the Department of the Navy will not, for the time being, move forward with the Future Carrier 2030 effort,”

Niin koska puolustusministeriössä oli jo oma tutkimus menossa tukialuksista, kaavailut 9 tukialuksen laivastosta törmäävät vielä lakiin ja kongressiin.
Itse veikkaan että tähän CVN/CVL konseptiin palataan vielä.
 
Back
Top