Uuden ajan merirosvot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tammikuusta 2011 Somaliassa panttivankina ollut tanskalainen merimies Søren Lyngbjørn on vapautettu kumppaniensa kanssa.

http://www.svt.se/nyheter/dansk-gisslan-fritagen-fran-somalia
 
SRB_6286a_zps29de40ee.jpg


http://www.militaryphotos.net/forum...January-2014&p=7000187&viewfull=1#post7000187
 
Korvauksia piraateille liian pitkistä pidätysajoista. Atalanta- operaatiossa oltiin fiksuja ja päästettiin rosvot heti vapaaksi. Säästyttiin korvausmaksuista.


http://www.dw.de/france-ordered-to-compensate-somali-pirates/a-18110804
France ordered to compensate Somali pirates
France has been told it must pay damages to Somali pirates because authorities held them in custody for too long. The pirates will receive up to 5,000 euros each.


The European Court of Human Rights (ECHR) told France on Thursday that delays in bringing apprehended Somali pirates before a judge were unacceptable. The eight pirates were arrested after attacking two French ships on separate occasions in 2008 off the Somali coast.

The ECHR said French authorities were wrong to keep the pirates in custody for an additional 48 hours after arriving on French soil, instead of "promptly" presenting them before a judge.

The arrests took place more than "6,000 kilometers" (3,730 miles) from French territory," the ECHR said, acknowledging that there were "completely exceptional circumstances" to justify a long detention without seeing a judge. Not including the 48 hours in France, one group was held for nearly five days at sea, the other for almost a week.

But the ECHR said the groups should have been presented "without delay" to a judge when they arrived on French territory.

The Strasbourg-based court said the delay constituted a "violation of their rights to freedom and security," in a ruling published in French.

France was made to pay between 2,000 euros and 5,000 euros ($2,480-$6,200) to each pirate for "moral damages," plus between 3,000-6,000 euros in legal costs.

In late 2012, the Malaysia-based International Maritime Bureau reported pirate attacks to be the decline, with the fall in incidents off Somalia particularly striking. The deployment of naval forces, such as NATO's Operation Ocean Shield and the EU Naval Shipping Force, are seen as major factors, as are initiatives by shipping operators such as hiring private security teams.

jr/sms (AFP, dpa)
 
Jos nuo ovat yhä maassa, niin annetaan niille rahat kouraan ja käsketään poistumaan maasta. Sitten rosvot saavat selville, että he ovat lentokieltolistalla ja parilla muulla listalla ja joutuvat kuluttamaan rahojaan majoitukseen yms. kun järjestävät asioitaan. Sitten kun ovat tuhlanneet rahansa, niin sitten ne poistetaan maasta tyhjätaskuina ja tiputetaan johonkin ei toivottuun kolkkaan heidän kotimaataan. Jos taas ovat palanneet somaliaan, niin sitten heille ei voida toimittaa rahoja, koska somaliassa olot eivät salli rahojen lähettämistä ja henkilöllisyyden todentaminen on muutenkin mahdotonta.
 
Tässä vähän juttua vielä meikäläisen laivaston osaamisesta:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060919834306_uu.shtml
"IL piraattijahdin pääkallopaikalla: Näin merirosvot ajettiin ahtaalle

Tiistai 9.6.2015 klo 19.12

Iltalehti vieraili EU:n merirosvojahdin pääkallopaikalla Lontoon liepeillä Northwoodissa. Aurinkoinen keskiviikkoaamu oli jo valjennut Intian valtamerellä, kun miinalaiva Pohjanmaa yhytti epäilyttävän aluksen Omanin kaakkoispuolella.

Kauppa-alusten, rannikkovartiostojen ja laivastojen toimittamien tietojen perusteella Northwoodissa nähdään lähestulkoon kaikki Intian valtamerellä kulkevat laivat yhdellä kartalla.

Kun kahta venettä hinannut laiva pyrki pakoon, Pohjanmaa avasi tulen.

Elettiin huhtikuuta 2011, ja varoituslaukaukset olivat ensimmäiset, jotka suomalaissotilaat EU:n yhteisen merirosvouksen vastaisen operaatio Atalantan leivissä ampuivat.

Miinalaivan lähestyessä epäillyt merirosvot lappasivat rautaa laidan yli. Silti suomalaissotilaat löysivät laivalta muun muassa singon, pistoolin ja useita rynnäkkökivääreitä. Kiinni otettiin 18 henkilöä.

- Kuvailisin kiinniotettuja vaarallisiksi ammattirikollisiksi, jotka olisivat valmiita hallussaan olleiden aseiden käyttöön, kirjoitti Pohjanmaan komentajakapteeni Mika Raunu jälkikäteen puolustusvoimien verkkosivuilla.

Suomalaisittain hetki oli poikkeuksellinen, mutta tuolloin se oli vain pisara vaarallisessa valtameressä. Vuoden 2011 alussa saldo oli synkkä: merirosvot pitivät panttivankeinaan 736 ihmistä ja 32 alusta.

Inhimillisten tragedioiden lisäksi seuraukset olivat massiiviset. Maailmanpankki arvioi aikanaan merirosvoukselle jopa 18 miljardin euron vuosittaisen hintalapun.

3 syytä voittokulkuun

Vuonna 2012 tapahtui jyrkkä käännös. Suunnanmuutokselle oli kolme merkittävää syytä, sanoo tiedotuspäällikkö Jacqueline Sherifftiistaiaamuna operaatio Atalantan päämajassa Lontoon liepeillä Northwoodissa.

Ensinnäkin kaupalliset laivastot ryhtyivät panostamaan itsesuojeluun. Laivojen laidoille viriteltiin piikkilankoja, yksityisiä turvallisuusfirmoja pestattiin ja riskialueet alettiin ohittaa entistä kovemmalla vauhdilla.

Toisaalta operaation ja lähivaltioiden yhteistyötä kehitettiin niin, että merirosvot saatiin aiempaa herkemmin oikeuden eteen vastaamaan rikoksistaan.

Kolmanneksi Atalantan sota-alukset saivat aiempaa vapaammat kädet.

EU laajensi mandaattia niin, että se salli iskut myös Somalian rannikolla juoniaan punoneiden merirosvojen kimppuun. Siinä, missä miinalaiva Pohjanmaan tekemä ratsia kuuluu vakioarsenaaliin, käyttöön otettiin kovemmat keinot.

Varsinaisiin maahyökkäyksiin ei ryhdytty, mutta operaatioon osallistuneet alukset saattoivat tuhota rannalle vedettyjä, merirosvoukseen käytettyjä veneitä.

- Kohteina olivat alukset, eivät merirosvot, tähdentää Sheriff.

Iskut ajoivat merirosvot yhä kauemmas sisämaahan, mistä käsin hyökkäysten suunnittelu ja toteuttaminen kävi työläämmäksi. Samalla synkät uutiset vähenivät radikaalisti.

Kun erinäisiä "epäilyttäviä tapauksia" ja varsinaisia hyökkäyksiä tapahtui operaation tilastojen mukaan vielä vuonna 2011 reilusti yli 300, oli vastaava lukema viime vuonna seitsemän.

"Uhka yhä olemassa"

lman menestyksekkään operaation sotilaallista ulottuvuutta, merirosvot olisivat edelleen mittava vitsaus, uskoo operaation komentaja kenraalimajuriMartin Smith.

Hänen mukaansa laakereilla ei kuitenkaan voi vielä levätä.

- Olemme varuillamme, sillä uhka on yhä olemassa.

Kenraalimajurin mielestä tuota uhkaa ei vesiltä käsin kitketä, vaan "maalla tekeminen ratkaisee".

Somalian hallinto olisi saatava ajan tasalle. Paikallisten viranomaisten pitäisi pystyä puuttumaan merirosvoukseen. Tavoitetta tukee muiden muassa EU, mutta maaliin on vielä matkaa.

- Se on valtava haaste, myöntää Smith.

Mikäli tuohon haasteeseen ei pystytä vastaamaan, voivat seuraukset olla katastrofaaliset. Pahimmissa uhkakuvissa merirosvot yhdistävät voimansa esimerkiksi al-Shabaab-terroristijärjestön kanssa.

Näin synkkiä pilviä ei Afrikan sarven yllä ole vielä ilmassa, mutta Smith korostaa silti Atalanta-operaation tärkeyttä.

- Jos se lopetettaisiin, lisääntyisi merirosvous taas merkittävästi.

Vaikka vyölle on kertynyt voittoja, ei merirosvojen kädenjälki hevillä unohdu.

Ainakin pääkallopaikalla Northwoodissa työskenteleviä siitä muistuttavat yhä kateissa olevat 26 ihmistä, joita piraatit ovat pitäneet panttivankeinaan jo yli kolmen vuoden ajan.

TEKSTI JA KUVAT
KALLE JOKINEN
NORTHWOOD

FAKTA
Operaatio Atalanta

- Vuonna 2008 alkanut EU:n merirosvouksen vastainen operaatio Intian valtamerellä Somalian edustalla

- EU:n mandaatti on voimassa ainakin joulukuuhun 2016

- Tehtävänä suojella avustuskuljetuksia ja torjua merirosvousta

- Tällä hetkellä operaatioon osallistuu neljä alusta (2 Espanjasta, 1 Saksasta, 1 Italiasta) sekä kaksi lentokonetta (Espanjasta ja Italiasta)

- Miinalaiva Pohjanmaa osallistui operaatioon vuonna 2011, suomalainen alussuojaosasto turvasi kuljetuksia vuonna 2013"


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060919834405_uu.shtml
"Pohjanmaa teki historiaa Intian valtamerellä

Tiistai 9.6.2015 klo 18.59

Atalanta-operaatioon Afrikan sarven edustalla vuonna 2011 osallistunut miinalaiva Pohjanmaa teki aikanaan suomalaishistoriaa.

Suomalainen miinalaiva Pohjanmaa kohtasi huhtikuussa 2011 Intian valtamerellä epäiltyjen merirosvojen kuljettaman aluksen, joka pysäytettiin varoituslaukauksin.

Epäiltyjä otettiin kiinni 18. Heidät jouduttiin lopulta laskemaan vapaaksi, koska yksikään maa ei ottanut esitutkintaa harteilleen. Aseet silti takavarikoitiin, ja merirosvouksesta epäiltyjen alus upotettiin.

Siinä samassa Pohjanmaa teki historiaa.

- Kun puhutaan itsenäisen Suomen merivoimista, Intian valtameri on kaukaisin paikka, jossa suomalaisia merisotilaita on ollut osallisena konfliktissa, toteaa Merivoimien tiedotuspäällikkö Annele ApajakariIltalehdelle.

Suomalaisten panoksen noteerasi tiistaiaamuna Northwoodissa myös operaatio Atalantan komentaja, kenraalimajuri Martin Smith, joka kehui Suomen "keskeistä roolia".

- Olemme kiitollisia ammattimaisuudesta ja kovasta työstä, Smith kiitteli.

KALLE JOKINEN
NORTHWOOD"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060919834410_uu.shtml
""Uniikki operaatio"

Tiistai 9.6.2015 klo 19.21

Operaatio Atalanta hakee komentajansa mukaan vertaistaan.

Kun EU:n merirosvouksen vastainen operaatio Atalanta näki päivänvalon Afrikan sarven edustalla vuonna 2008, oli se vielä lasten kengissä.

Tulosta alkoi syntyä isolla kädellä vasta vuonna 2012, jolloin kauppalaivastojen omistajat heräsivät ja Atalantan alukset ajoivat merirosvot Somalian rannikolta kauemmas sisämaahan.

Merenkäyntialan ja sotilaiden saumaton yhteistyö on menestyksen salaisuus, sanoo operaatio Atalantaa komentava kenraalimajuri Martin Smith.

- Uniikkia tässä on juuri se, että (kaupallinen) ala on mukana.

Käytännön tasolla suuri osa alueella toimivista kauppa-aluksista noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä. Esimerkiksi pahimpia paikkoja vältellään ja riskialttiit alueet ylitetään normaalia kovemmalla vauhdilla.

Samalla yhtiöt antavat Atalanta-operaatiolla käyttöön tavallisesti liikesalaisuuksien piiriin kuuluvaa tietoa aluksistaan ja miehistöstään.

Näiden perusteella päämajassa Northwoodissa laaditaan sota-aluksien toimintaa ohjaavia riskiarvioita.

KALLE JOKINEN
NORTHWOOD"
 
Tässä vähän juttua vielä meikäläisen laivaston osaamisesta:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060919834306_uu.shtml
"IL piraattijahdin pääkallopaikalla: Näin merirosvot ajettiin ahtaalle

Tiistai 9.6.2015 klo 19.12

Iltalehti vieraili EU:n merirosvojahdin pääkallopaikalla Lontoon liepeillä Northwoodissa. Aurinkoinen keskiviikkoaamu oli jo valjennut Intian valtamerellä, kun miinalaiva Pohjanmaa yhytti epäilyttävän aluksen Omanin kaakkoispuolella.

Kauppa-alusten, rannikkovartiostojen ja laivastojen toimittamien tietojen perusteella Northwoodissa nähdään lähestulkoon kaikki Intian valtamerellä kulkevat laivat yhdellä kartalla.

Kun kahta venettä hinannut laiva pyrki pakoon, Pohjanmaa avasi tulen.

Elettiin huhtikuuta 2011, ja varoituslaukaukset olivat ensimmäiset, jotka suomalaissotilaat EU:n yhteisen merirosvouksen vastaisen operaatio Atalantan leivissä ampuivat.

Miinalaivan lähestyessä epäillyt merirosvot lappasivat rautaa laidan yli. Silti suomalaissotilaat löysivät laivalta muun muassa singon, pistoolin ja useita rynnäkkökivääreitä. Kiinni otettiin 18 henkilöä.

- Kuvailisin kiinniotettuja vaarallisiksi ammattirikollisiksi, jotka olisivat valmiita hallussaan olleiden aseiden käyttöön, kirjoitti Pohjanmaan komentajakapteeni Mika Raunu jälkikäteen puolustusvoimien verkkosivuilla.

Suomalaisittain hetki oli poikkeuksellinen, mutta tuolloin se oli vain pisara vaarallisessa valtameressä. Vuoden 2011 alussa saldo oli synkkä: merirosvot pitivät panttivankeinaan 736 ihmistä ja 32 alusta.

Inhimillisten tragedioiden lisäksi seuraukset olivat massiiviset. Maailmanpankki arvioi aikanaan merirosvoukselle jopa 18 miljardin euron vuosittaisen hintalapun.

3 syytä voittokulkuun

Vuonna 2012 tapahtui jyrkkä käännös. Suunnanmuutokselle oli kolme merkittävää syytä, sanoo tiedotuspäällikkö Jacqueline Sherifftiistaiaamuna operaatio Atalantan päämajassa Lontoon liepeillä Northwoodissa.

Ensinnäkin kaupalliset laivastot ryhtyivät panostamaan itsesuojeluun. Laivojen laidoille viriteltiin piikkilankoja, yksityisiä turvallisuusfirmoja pestattiin ja riskialueet alettiin ohittaa entistä kovemmalla vauhdilla.

Toisaalta operaation ja lähivaltioiden yhteistyötä kehitettiin niin, että merirosvot saatiin aiempaa herkemmin oikeuden eteen vastaamaan rikoksistaan.

Kolmanneksi Atalantan sota-alukset saivat aiempaa vapaammat kädet.

EU laajensi mandaattia niin, että se salli iskut myös Somalian rannikolla juoniaan punoneiden merirosvojen kimppuun. Siinä, missä miinalaiva Pohjanmaan tekemä ratsia kuuluu vakioarsenaaliin, käyttöön otettiin kovemmat keinot.

Varsinaisiin maahyökkäyksiin ei ryhdytty, mutta operaatioon osallistuneet alukset saattoivat tuhota rannalle vedettyjä, merirosvoukseen käytettyjä veneitä.

- Kohteina olivat alukset, eivät merirosvot, tähdentää Sheriff.

Iskut ajoivat merirosvot yhä kauemmas sisämaahan, mistä käsin hyökkäysten suunnittelu ja toteuttaminen kävi työläämmäksi. Samalla synkät uutiset vähenivät radikaalisti.

Kun erinäisiä "epäilyttäviä tapauksia" ja varsinaisia hyökkäyksiä tapahtui operaation tilastojen mukaan vielä vuonna 2011 reilusti yli 300, oli vastaava lukema viime vuonna seitsemän.

"Uhka yhä olemassa"

lman menestyksekkään operaation sotilaallista ulottuvuutta, merirosvot olisivat edelleen mittava vitsaus, uskoo operaation komentaja kenraalimajuriMartin Smith.

Hänen mukaansa laakereilla ei kuitenkaan voi vielä levätä.

- Olemme varuillamme, sillä uhka on yhä olemassa.

Kenraalimajurin mielestä tuota uhkaa ei vesiltä käsin kitketä, vaan "maalla tekeminen ratkaisee".

Somalian hallinto olisi saatava ajan tasalle. Paikallisten viranomaisten pitäisi pystyä puuttumaan merirosvoukseen. Tavoitetta tukee muiden muassa EU, mutta maaliin on vielä matkaa.

- Se on valtava haaste, myöntää Smith.

Mikäli tuohon haasteeseen ei pystytä vastaamaan, voivat seuraukset olla katastrofaaliset. Pahimmissa uhkakuvissa merirosvot yhdistävät voimansa esimerkiksi al-Shabaab-terroristijärjestön kanssa.

Näin synkkiä pilviä ei Afrikan sarven yllä ole vielä ilmassa, mutta Smith korostaa silti Atalanta-operaation tärkeyttä.

- Jos se lopetettaisiin, lisääntyisi merirosvous taas merkittävästi.

Vaikka vyölle on kertynyt voittoja, ei merirosvojen kädenjälki hevillä unohdu.

Ainakin pääkallopaikalla Northwoodissa työskenteleviä siitä muistuttavat yhä kateissa olevat 26 ihmistä, joita piraatit ovat pitäneet panttivankeinaan jo yli kolmen vuoden ajan.

TEKSTI JA KUVAT
KALLE JOKINEN
NORTHWOOD

FAKTA
Operaatio Atalanta

- Vuonna 2008 alkanut EU:n merirosvouksen vastainen operaatio Intian valtamerellä Somalian edustalla

- EU:n mandaatti on voimassa ainakin joulukuuhun 2016

- Tehtävänä suojella avustuskuljetuksia ja torjua merirosvousta

- Tällä hetkellä operaatioon osallistuu neljä alusta (2 Espanjasta, 1 Saksasta, 1 Italiasta) sekä kaksi lentokonetta (Espanjasta ja Italiasta)

- Miinalaiva Pohjanmaa osallistui operaatioon vuonna 2011, suomalainen alussuojaosasto turvasi kuljetuksia vuonna 2013"


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060919834405_uu.shtml
"Pohjanmaa teki historiaa Intian valtamerellä

Tiistai 9.6.2015 klo 18.59

Atalanta-operaatioon Afrikan sarven edustalla vuonna 2011 osallistunut miinalaiva Pohjanmaa teki aikanaan suomalaishistoriaa.

Suomalainen miinalaiva Pohjanmaa kohtasi huhtikuussa 2011 Intian valtamerellä epäiltyjen merirosvojen kuljettaman aluksen, joka pysäytettiin varoituslaukauksin.

Epäiltyjä otettiin kiinni 18. Heidät jouduttiin lopulta laskemaan vapaaksi, koska yksikään maa ei ottanut esitutkintaa harteilleen. Aseet silti takavarikoitiin, ja merirosvouksesta epäiltyjen alus upotettiin.

Siinä samassa Pohjanmaa teki historiaa.

- Kun puhutaan itsenäisen Suomen merivoimista, Intian valtameri on kaukaisin paikka, jossa suomalaisia merisotilaita on ollut osallisena konfliktissa, toteaa Merivoimien tiedotuspäällikkö Annele ApajakariIltalehdelle.

Suomalaisten panoksen noteerasi tiistaiaamuna Northwoodissa myös operaatio Atalantan komentaja, kenraalimajuri Martin Smith, joka kehui Suomen "keskeistä roolia".

- Olemme kiitollisia ammattimaisuudesta ja kovasta työstä, Smith kiitteli.

KALLE JOKINEN
NORTHWOOD"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060919834410_uu.shtml
""Uniikki operaatio"

Tiistai 9.6.2015 klo 19.21

Operaatio Atalanta hakee komentajansa mukaan vertaistaan.

Kun EU:n merirosvouksen vastainen operaatio Atalanta näki päivänvalon Afrikan sarven edustalla vuonna 2008, oli se vielä lasten kengissä.

Tulosta alkoi syntyä isolla kädellä vasta vuonna 2012, jolloin kauppalaivastojen omistajat heräsivät ja Atalantan alukset ajoivat merirosvot Somalian rannikolta kauemmas sisämaahan.

Merenkäyntialan ja sotilaiden saumaton yhteistyö on menestyksen salaisuus, sanoo operaatio Atalantaa komentava kenraalimajuri Martin Smith.

- Uniikkia tässä on juuri se, että (kaupallinen) ala on mukana.

Käytännön tasolla suuri osa alueella toimivista kauppa-aluksista noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä. Esimerkiksi pahimpia paikkoja vältellään ja riskialttiit alueet ylitetään normaalia kovemmalla vauhdilla.

Samalla yhtiöt antavat Atalanta-operaatiolla käyttöön tavallisesti liikesalaisuuksien piiriin kuuluvaa tietoa aluksistaan ja miehistöstään.

Näiden perusteella päämajassa Northwoodissa laaditaan sota-aluksien toimintaa ohjaavia riskiarvioita.

KALLE JOKINEN
NORTHWOOD"
Miksi mennä merta edemmäs kalaan?
Kaapataanhan lähivesillämme myös kauppalaivoja ja vielä keskellä yötä.
 
Bloomberg: Gulf of Guinea Re-Emerges as Hotspot for Piracy, Allianz Says

The West African coast has overtaken Southeast Asia as the worst area for reported piracy and kidnappings at sea last year, with the number of seafarers seized rising by more than 50%, according to a study.

The area, known as the Gulf of Guinea, also recorded the third-highest number of ship losses -- the most yet, Allianz Global Corporate & Specialty SE, a unit of Munich-based Allianz SE, said in a report Tuesday. Abductions accounted for 90% of the global total in 2019, according to the International Maritime Bureau.

...

About 45% of global piracy occurred in the Gulf of Guinea in the first quarter of this year, according to Allianz. There were 47 reported incidents, up from 38 a year ago, mostly targeting container ships and bulk carriers.

A key reason for the increased attacks is the ability of pirates, who are often well-armed and violent, to reach ships and kidnap crews as far as 170 nautical miles (315 kilometers) offshore, Allianz said.
 
Taskalaiset 4 - merirosvot 0

Danish frigate kills four pirates in Gulf of Guinea​


A Danish frigate has killed four pirates in waters south of Nigeria in an operation to protect shipping in the Gulf of Guinea, the Danish military said on Thursday.

The Esbern Snare, deployed last month to the Gulf of Guinea amid heightened security risks from pirates, on Wednesday spotted a fast-moving vessel carrying eight suspected pirates near a number of commercial ships, the Danish military said.

The incident took place in international waters,25 to 30 nautical miles south of Nigeria's territorial boundary, a spokesman said.

The motorboat, spotted by a helicopter deployed by the frigate, was carrying equipment associated with piracy, including ladders.

After the frigate fired warning shots, the pirates opened fire on Danish navy special forces, who in turn shot and killed four pirates and wounded one, the Danish military said in a statement.

The remaining four pirates were taken on board the frigate, and no Danish personnel were hurt in the incident, the military said.

It was the first time the frigate had opened fire during its current mission to the Gulf of Guinea, the spokesman said.

The Gulf of Guinea has been a piracy hot spot for years, but incidents have decreased since national authorities stepped up security efforts aided by foreign naval ships.

American, British, Italian, Spanish and Portuguese navies have also sent assistance, ships or training forces over the past year to tackle piracy after a record 130 sailors were taken from vessels in the region in 2020.

Piracy and armed robbery incidents dropped to 28 in the first nine months of 2021, compared with 46 in the same period in 2020, according to the International Maritime Bureau.

Separately, Denmark's Prime Minister Mette Frederiksen and opposition lawmaker Jakob Elleman had both planned to visit the frigate during a visit to Ghana on Wednesday and Thursday.

They were not on board during the incident, which Frederiksen said was likely to have averted attacks on commercial ships in the gulf.

The frigate will operate in the region until April next year.

Register now for FREE unlimited access to reuters.com​

Reporting by Jacob Gronholt-Pedersen and Nikolaj Skydsgaard in Copenhagen and Libby George in Lagos; Editing by Alex Richardson and Giles Elgood

 
Täysin älyvapaata "pidättää" noita merirosvoja. Ihan turha selittää mitään jos kumivene roikkuu rahtilaivan perässä ja ukot pyrkii kyytiin aseiden kanssa. Ei mitään neuvotteluja, kovaa kuulaa kohti vaan heti niillä välineillä mitä on saatavilla: heko, leko, sotalaiva jne.
 
Täysin älyvapaata "pidättää" noita merirosvoja. Ihan turha selittää mitään jos kumivene roikkuu rahtilaivan perässä ja ukot pyrkii kyytiin aseiden kanssa. Ei mitään neuvotteluja, kovaa kuulaa kohti vaan heti niillä välineillä mitä on saatavilla: heko, leko, sotalaiva jne.

Onhan tuolla positiivinen oikeuslaitoksia työllistävä vaikutus, kun noudatetaan länsimaista etiikkaa ja moraalisääntöjä. YK:n antamat speksit taitaa olla että käytetään kaikkia keinoja ja riittävää voimaa, mutta noudatetaan ihmisten perusoikeuksia (eläminen jne).

Voidaan haikeina uneksia, miten hyvin homma toimisikaan maalla merellä ja ilmassa, jos ei olisi näitä kansainvälisiä sopimuksia ihmisoikeuksista, tai YK:ta sopimassa kansainvälisistä operaatioista ja jarruttamassa riittävää ja mielellään häikäilemätöntä voimankäyttöä. Eiköhän nuo pelisäännöt voidakin jo unohtaa, kun kerta Venäjänkään mielestä kansainvälinen merioikeus ei koske heitä silloin kun he ovat tehneet tuhmiaan. Sotavankejakaan ei tarvitsisi ottaa Genèven sopparin perusteella, kun aseensa laskeneet ja siviilit voisi pistää samaan kuoppaan. Pahus, kaikki oli niin paljon paremmin ennenvanhaan 1500-luvulla.
 
Kansainvälisen rikospoliisijärjestön Interpolin puheenjohtajaksi valittiin ihmisoikeusrikoksista syytteessä oleva arabikenraali. Hän kun sattumoisin edustaa Ranskan touhuja rahoittavaa Arabiemiirikuntia
 
Täysin älyvapaata "pidättää" noita merirosvoja. Ihan turha selittää mitään jos kumivene roikkuu rahtilaivan perässä ja ukot pyrkii kyytiin aseiden kanssa. Ei mitään neuvotteluja, kovaa kuulaa kohti vaan heti niillä välineillä mitä on saatavilla: heko, leko, sotalaiva jne.
Pidättäminen olisi eettisesti tappamista parempi vaihtoehto, mikäli pidätetyt saataisiin nopeasti ja edullisesti toimitettua 10 vuodeksi suolakaivokselle töihin tienaamaan heidän rangaistuksensa valvomisesta aiheutuvat kulut.

Jos on todennäköistä, että pidätyksen jälkeen pääsevät parin viikon päästä jatkamaan merirosvousta, niin en pidä kovin pahana voimankäyttöä. Aseistautuneen hyökkäävän rikollisen tappamisesta on vastuussa joku muu kuin hyökkäyksen kohde. Aina tietysti rikollinen ensisijaisesti, mutta pehmenneiden länsimaiden osalta myös kykenemätön lainsäädäntö ja sen valvonta.
 
Back
Top