Uusi rekisteröintipakko tulossa 2014

Tvälups

Ylipäällikkö
Koskee takuuvarmasti myös puolustusvoimien kalustoa:

Uusi rekisteröintipakko tulossa 2014
- AL: "Siirtymäaikaa annettu vaarallisen paljon"


is: 24.3.2014 20:08
Turun Sanomien haastattelema Trafin yksikönpäällikkö Otto Lahti kuvailee kymmenien tuhansien hinattavien perävaunujen siirtymäaikasäännöstä "vaaralliseksi".

Lahden antama haastattelu liittyy rekisteröintipakkoon, joka koskee muun muassa työmaa- ja kioskivaunuja, henkilönostin- ja aggregaattivaunuja sekä erilaisia pyörien varaan rakennettuja työkoneita.

Näiden niin sanottujen hinattavien laitteiden joukossa on varsin kirjavaa kalustoa, aina siirrettävistä saunoista soppatykkeihin saakka. Osa niistä muistuttaa hyvinkin paljon tavallisia peräkärryjä, osa taas on täysin omanlaisiaan.

Olennaista on, ettei kyseisiä kärryjä, vaunuja ja laitteita ole aiemmin tarvinnut rekisteröidä. Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa, eli uuden säännön perusteella myös kaikki hinattavat laitteet pakkorekisteröitetään.

Käytännössä kilpien on oltava hankittuina vuoden 2014 loppuun mennessä. Mikäli rekisteröintiä ei tehdä, kyseisiä vaunuja ei saa vetää autolla eikä käyttää tieliikenteessä 1. tammikuuta 2015 jälkeen.

– Siirtymäaikaa rekisteröimiselle on annettu vaarallisen paljon, joten kenenkään ei ole tarvinnut pitää kiirettä. Toivottavasti mahdollisimman moni havahtuu asiaan ajoissa eikä ensi jouluna, Lahti summaa TS:lle.
 
Mitäköhän hyötyä tästäkin taas on? Siis tietty nämä byrokraatit hyötyvät lisätessään virkakunnalle työtä, mutta onko tälle pykälälle edes yritetty keksiä mitään järjellistä syytä?
 
Paljonko nuo on aiheuttanut vakavia onnettomuuksia, kun pelkkä siirtymäaikakin niin vaarallinen o? Tainnut Lahti otto muutaman kaljan vakuutusyhtiön saunaillassa.
 
Näin sitä kerätään rahat kansalaisten taskuista. Toisaalta oon nähny kun hepposen dollyn kyytiin lastataan 1,5t kaivuri niin että runko vaan hytky, sitten ajettiin sellaset 15 kilsaa maantietä pitkin. Kyllä sitä vähän jänskätti että se runko pettää ja koko paska tussahtaa jonnekki ojanpohjalle.

Että ehkä tässä sittenkin on myös se hyvä puoli, vaikka kyllä kyrsiikin tämmöset.
 
Paljonko nuo on aiheuttanut vakavia onnettomuuksia, kun pelkkä siirtymäaikakin niin vaarallinen o? Tainnut Lahti otto muutaman kaljan vakuutusyhtiön saunaillassa.

Itse arvelin kyseessä olevan tämä vasuri liikenneministeri. Yksi keino sabotoida asioita lisää.
 
Mitäköhän hyötyä tästäkin taas on? Siis tietty nämä byrokraatit hyötyvät lisätessään virkakunnalle työtä, mutta onko tälle pykälälle edes yritetty keksiä mitään järjellistä syytä?

Eiköhän se ole ihan ok, että liikenteessä käytettävissä vehkeissä on tunnistamista varten rekisterikilpi? Tunnistamisen helpottaminen kaiketi on rekisterikilpien idea.

Samalla myös omaisuuden pysyminen oikealla omistajalla varmentuu, kun omistajanvaihdoksesta täytyy tehdä ilmoitus Trafiin. Tähän asti kaikenlaiset nostolavat ja soppatykit ovat olleet sellaista tavaraa, että kun joku tuntematon taho on sellaisen kytkenyt peräkoukkuunsa ja kadonnut kohti auringonlaskua, niin omistaja on saanut heittää toiveensa vehkeen löytämisestä takaisin oikealle omistajalleen.

Kaikki tuo on tietenkin täysin turhaa ihmisten kyykyttämistä..

Huomautan vielä, että kyse ei ole soppatykkien vuosikatsastamisesta, vain pelkästään rekisteröimisestä ja valmistenron ym. tietojen tallentamisesta Trafiin.
 
Huomautan vielä, että kyse ei ole soppatykkien vuosikatsastamisesta, vain pelkästään rekisteröimisestä ja valmistenron ym. tietojen tallentamisesta Trafiin.
Niin, ei tietenkään justiinsa vielä. Odotas pari vuotta, niin valtio ryhtyy sitten siitäkin keräämään veroja ja maksuja (jotka riittävät ehkä just siihen liittyvän byrokratiakulujen kattamiseen). Näinhän se aina menee.
 
Eiköhän se ole ihan ok, että liikenteessä käytettävissä vehkeissä on tunnistamista varten rekisterikilpi? Tunnistamisen helpottaminen kaiketi on rekisterikilpien idea.

Samalla myös omaisuuden pysyminen oikealla omistajalla varmentuu, kun omistajanvaihdoksesta täytyy tehdä ilmoitus Trafiin. Tähän asti kaikenlaiset nostolavat ja soppatykit ovat olleet sellaista tavaraa, että kun joku tuntematon taho on sellaisen kytkenyt peräkoukkuunsa ja kadonnut kohti auringonlaskua, niin omistaja on saanut heittää toiveensa vehkeen löytämisestä takaisin oikealle omistajalleen.

Kaikki tuo on tietenkin täysin turhaa ihmisten kyykyttämistä..

Huomautan vielä, että kyse ei ole soppatykkien vuosikatsastamisesta, vain pelkästään rekisteröimisestä ja valmistenron ym. tietojen tallentamisesta Trafiin.


Harva ajaa pelkällä soppatykillä jalankulkijan yli, joten kuvittelisi auton tunnistamisen riittävän.

Mitä tulee omistuskysymyksiin, niin sehän koskee kaikkea omaisuutta. Pitäisikö ruveta rekisteröimaan kaikki mahdollinen lusikoista alkaen? Eiköhän se ole omistajan asia merkitä oma omaisuutensa ja sopia mahdollisista kaupoista sekä niihin liittyvistä papereista. Viranomaisrekisterit sopivat lähinnä hyvin kalliin omaisuuden suojaksi, kuten maat, metsät ja asunnot. Soppatykit ja romuraudasta hitsatut venetrailerit eivät kuulu tähän kategoriaan. Tykkien osalta puolustusvoimat tunnistanevat omansa ilman kilpiäkin. Konevuokraamo voi jo tällä hetkellä kaivertaa tunnistetiedot kalustoonsa. Rekisterikilpi ei tältä osin asiaa auta, kun sen voi aina vaihtaa luvallisesta kalustosta "hukattuun" kilpeen. Poliisi ei tule työmailta henkilönostimen rekisteritodistusta kyselemään.

Julkisen puolen pöhöttämiseen pitäisi olla hyvin vahvat perusteet, eikä suinkaan mitään "voisi hyödyttää" perusteluja.
 
Miksi noi olisi poikkeus. Kaikki mitkä tuolla tiellä liikkuu pitää rekisteröidä/katsastaa. Se miten se toteutetaan ja kustannetaan on asia josta kuuluisi keskustella.
 
Mitä tulee omistuskysymyksiin, niin sehän koskee kaikkea omaisuutta. Pitäisikö ruveta rekisteröimaan kaikki mahdollinen lusikoista alkaen? Eiköhän se ole omistajan asia merkitä oma omaisuutensa ja sopia mahdollisista kaupoista sekä niihin liittyvistä papereista. Viranomaisrekisterit sopivat lähinnä hyvin kalliin omaisuuden suojaksi, kuten maat, metsät ja asunnot. Soppatykit ja romuraudasta hitsatut venetrailerit eivät kuulu tähän kategoriaan. Tykkien osalta puolustusvoimat tunnistanevat omansa ilman kilpiäkin. Konevuokraamo voi jo tällä hetkellä kaivertaa tunnistetiedot kalustoonsa. Rekisterikilpi ei tältä osin asiaa auta, kun sen voi aina vaihtaa luvallisesta kalustosta "hukattuun" kilpeen. Poliisi ei tule työmailta henkilönostimen rekisteritodistusta kyselemään.

Vai "erityisen kalliin omaisuuden", kuten 500 euroa maksavan kiinalaisskootterin tai ruosteisen ´89 Corollan.. Kaikki muutkin liikenteessä käytettävät laitteet on rekisteröity, niin miksei soppatykkiä tai nostolavaa?

Eikä kyse ole mistään poliisiasiasta vaan aivan mattimeikäläisten oikeusturvasta. Onhan se soppatykkikin paljon varmempi ostaa, kun voi myyjältä kysyä ajokoiraa ja rekisteriotetta. Jos nimet täsmäävät, niin tykki on oikealla omistajalla ja kaupat voi tehdä turvallisin mielin. Nyt tietysti änkyrät vastaavat, että ihan sama, onko pöllitty vaiko ei, kunhan on halpa. Totta, manneopistosta kaupanteon opit hakeneita tuollainen voikin ärsyttää..
 
Vai "erityisen kalliin omaisuuden", kuten 500 euroa maksavan kiinalaisskootterin tai ruosteisen ´89 Corollan.. Kaikki muutkin liikenteessä käytettävät laitteet on rekisteröity, niin miksei soppatykkiä tai nostolavaa?

Eikä kyse ole mistään poliisiasiasta vaan aivan mattimeikäläisten oikeusturvasta. Onhan se soppatykkikin paljon varmempi ostaa, kun voi myyjältä kysyä ajokoiraa ja rekisteriotetta. Jos nimet täsmäävät, niin tykki on oikealla omistajalla ja kaupat voi tehdä turvallisin mielin. Nyt tietysti änkyrät vastaavat, että ihan sama, onko pöllitty vaiko ei, kunhan on halpa. Totta, manneopistosta kaupanteon opit hakeneita tuollainen voikin ärsyttää..


Skootterilla tai ruosteisella japsilla voi huristella jonkun yli ja jatkaa matkaa. Tunnistettavuudelle on perusteet liikenneturvallisuuden puolesta. Soppatykki ei vieläkään ajele itsekseen.

Päättäjien olisi mielekkäämpää keskittyä korjaamaan ryssimänsä talous ja rajavalvonta, jolloin muutaman satasen soppatykkejä ei varastettaisi ja kaupattaisi. Virkamiehen mielestä luonnollisempi tie on tietysti byrokratian lisääminen. Päättäjien aiheuttamaa ongelmaa hoidetaan uudella yhteiskuntaa rampauttavalla ongelmalla. Jokainen turha byrokraattinen järjestely lisää kustannuksia ja yhteiskunnan tehottomuutta. Tämä tietää yhteiskunnan köyhtymistä kaikissa oloissa ja vierasta valuuttaa käytettäessä myös työttömyyden lisääntymistä. Toki me voimme jatkaa kohden Neuvostoliiton julkisen hallinnon tehokkuutta ja kaiken kattavaa valvontaa, mutta helvetin köyhiä meistä tulee, vaikka yksityinen puoli raataisi selkä verillä hallintoa rahoittaakseen.

Muistaakseni vielä 80-luvulla saattoi jättää veneen rantaan ja moottorin perään. Ei lukkoja, ei rekistereitä, ja siinä se vaan kuukauden päästä oli, kun seuraavan kerran mökille tuli.
 
Muistaakseni vielä 80-luvulla saattoi jättää veneen rantaan ja moottorin perään. Ei lukkoja, ei rekistereitä, ja siinä se vaan kuukauden päästä oli, kun seuraavan kerran mökille tuli.

Ilmankos sitä 80-lukua niin kovasti haikaillaan, kun aika kultaa muistot.

Ei se 80-luku mitään pelkkää autuutta ollut. Rikollisuus ja murtomiehetkään eivät ole mikään myöhempien aikojen keksintö.
 
Tapaus kultaiselta 1980-luvulta: isovanhempieni kylässä oli liikuskellut itsensäpaljastelija jo jonkin aikaa. Herra näyttäytyi iltaisin ikkunoiden takana itseään hivellen. Erityisen mieltynyt tämä hyypiö oli lasten ja mummojen ikkunoiden takana masturboimiseen. Sattuipa sitten eräänä iltana runkkailemaan sodankäyneiden isovanhempieni makuuhuoneen edustalla, jolloin isoäitini havaitsi hänet, huudahtaen: "Ville! (isoisäni) Nyt se runkkari on tuossa meidän sireenipuskassa!" Ukkini otti .22LR pistoolinsa, meni etuovelle ja tyhjensi lippaallisen karkuun rynnäköivän itsensäpaljastelijan persuuksille. Tähän päivään mennessä ei ole tietoa osuiko luoti tuohon hyypiöön, mutta kyseinen harrastusmuoto loppui siihen iltaan. Ei poliisia, ei kuulusteluja, ei poliisien piiritysketjua, pelkästään kyläläisten kiitokset ukkini omatoimisuudesta.


Mutta itse asiaan. Ensin rekisteröidään, sitten vaaditaan määräaikaistarkastuksia ja lopulta laitteet asennetaan seurantaan. Mitään turvallisuutta tämä ei lisää. Rahanmenoa byrokratiaan, joka työllistää itse itseään keksimällä täysin mielivaltaisia säännöksiä, joilla rahastetaan kasvavan byrokratian kustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Harva ajaa pelkällä soppatykillä jalankulkijan yli, joten kuvittelisi auton tunnistamisen riittävän.

Mitä tulee omistuskysymyksiin, niin sehän koskee kaikkea omaisuutta. Pitäisikö ruveta rekisteröimaan kaikki mahdollinen lusikoista alkaen? Eiköhän se ole omistajan asia merkitä oma omaisuutensa ja sopia mahdollisista kaupoista sekä niihin liittyvistä papereista. Viranomaisrekisterit sopivat lähinnä hyvin kalliin omaisuuden suojaksi, kuten maat, metsät ja asunnot. Soppatykit ja romuraudasta hitsatut venetrailerit eivät kuulu tähän kategoriaan. Tykkien osalta puolustusvoimat tunnistanevat omansa ilman kilpiäkin. Konevuokraamo voi jo tällä hetkellä kaivertaa tunnistetiedot kalustoonsa. Rekisterikilpi ei tältä osin asiaa auta, kun sen voi aina vaihtaa luvallisesta kalustosta "hukattuun" kilpeen. Poliisi ei tule työmailta henkilönostimen rekisteritodistusta kyselemään.

Julkisen puolen pöhöttämiseen pitäisi olla hyvin vahvat perusteet, eikä suinkaan mitään "voisi hyödyttää" perusteluja.

Miksi muuten minusta tuntuu, että Liikenneministeriön sijaan kaikki rekisteröinteihin, katsastuksiin ja autokouluihin liittyvät lakimuutokset valmistellaan Ajoneuvorekisterikeskuksessa ja alan yrityksissä...

Harvinaisen tehokasta lobbaamista?

Aina katsastuksen yksityistämisistä uusiin ajokorttilakeihin, liikenneturvallisuuden ja kilpailun lisäämisen nimissä rahaa on jatkuvasti siirretty veronmaksajien taskuista tietyille yksityisille toimijoille ja byrokratian pöhöttämiseen...
 
Back
Top