Uusin tykkimme K9

Näyttää siltä että luolista on löytynyt enemmän 122SP 2S1 ? ennen oli 72 kpl, nyt 74 ja T-55 on vielä mukana (9kpl) ja nyt on 34 BMP-1 TJ/TJJ ennen 30 kpl :)

Eli siellä on ne T-55 -pioneerivaunut eli jyrävaunut vielä rivissä? No mikäs niitä on käytettäessä, jos käytöstä poistetut T-55M-vaunut on viisaasti kannibalisoitu varaosiksi. Niitä oli kuitenkin niin monta, että 9 vaunua pyörittää aika monta vuotta pelkästään kannibalisoiduilla varaosilla.
 
Näyttää siltä että luolista on löytynyt enemmän 122SP 2S1 ? ennen oli 72 kpl, nyt 74 ja T-55 on vielä mukana (9kpl) ja nyt on 34 BMP-1 TJ/TJJ ennen 30 kpl :)
Merivoimia voi kiittää siis myös panssarijoukkojen kalustosta! Mitäs jos 10-kertaistetaan Merivoimien hankintavarat ja leikataan juustohöylillä muualta? Ilmavoimat ei vissiin vielä hyötyneet tuosta, mutta kai siellä luolissa 100 Hornettia on =D
 
Merivoimia voi kiittää siis myös panssarijoukkojen kalustosta! Mitäs jos 10-kertaistetaan Merivoimien hankintavarat ja leikataan juustohöylillä muualta? Ilmavoimat ei vissiin vielä hyötyneet tuosta, mutta kai siellä luolissa 100 Hornettia on =D
Ja siellä on sitten salaa hankittuja merivoimien taisteluhelinoptereja kymmenittäin kumma vaan että maavoimien kuosissa.
 
Ja sitten taas palattaisiin K9! Olisko kellään muuten hyviä uusia kuvia tai videoita Moukarista?

Toinen juttu mikä tuli mieleen on, että mitäs moisen systeemin huoltaminen vaatii? Maallikkona luulis että kanuuna on kallein huoltaa. Mutta alusta taas tarvitsis määrällisesti enemmän pikkufiksiä, puhdistusta ja tarkistusta?
 
Telakalustolla, myös länsimaisella, on ihan hyvä nyrkkisääntö rauhan ajan harjoitustoiminnassa tunti päivässä ja päivä viikossa. Tykin huoltaminen on aikalailla samanlaista kuin taisteluvaunussakin vaikka hieman erojakin kalustojen välillä on.
 
1579201898693.png

Vahvaa symboliikkaa intialaisten Panzerhaubitzessa :eek:, kuvan vasemmassa reunassa.
Tuo pintamaali on varmaan se aina vaadittu "indigenous Indian" osuus, joka tekee tästä "Make In India" tuotteen :ROFLMAO:

Hinnaksi mainitaan https://www.dnaindia.com/ahmedabad/report-soon-howitzer-guns-to-roll-out-of-hazira-in-surat-2709301 "...L&T had won the Rs 4,500 crore contract to supply 100 units..."

Tämä on "4500 crores (or 450000 lakhs) is equal to 45000 million (45 billion). 45,000,000,000 INR is equal to 635,400,000 USD @ 70.82 Indian rupees to 1 US dollar" eli noin 5,7 MEUR per pala.
 
Last edited by a moderator:
Vaikka K9;ssä on pyörivä torni niin ajetaanko aina mahdollisuuksien mukaan vaunun nokka ampumasuuntaan?
 
First Live firing of the K9 Moukari by Conscripts from the The Finnish Army.
Vaikka K9;ssä on pyörivä torni niin ajetaanko aina mahdollisuuksien mukaan vaunun nokka ampumasuuntaan?
Tanskalainen videobloggaaja julkaisi kopion vidistä, jonka PV laittoi esille marraskuun lopulla. Kuvissa ampuu eka varusmiesikäluokka, joka kotiutuu ensi kesänä. Kaikki K9:llä palvelee siis 12 kk.

Testeissä K9 pystyi ampumaan joka suuntaan ilman että se kaatui tai aiheutui muita vaikeuksia. Kuinka käytännössä toimitaan riippuu tietysti tlanteesta. Ajatellaan että vaunu ajaa tiellä ja saa tulikomennon. Se pysähtyy ekaa paikkaan josta voi ampua. Jos tie vie sinne missä vihollinen parveilee, niin sitten nokka on ampumasuuntaan. Jos maali on muussa suunnassa, niin sitten ei.
 
Finnish Naval Aviationin alta löytyy yhtäkkiä 30 Drakenia!

Sinnekö mä ne hukkasin. Sori pojat. Piti laittaa ne Manskulle riviin liikennepoliittisena mielenilmauksena.

En kerro mihin ne on tarkoitus seuraavaksi laittaa, mutta kehoittaisin välttämään Savonlinnan Olavinkatua öiseen aikaan lähiviikkoina. Tai ainakin kantsii olla selvinpäin.
 
Testeissä K9 pystyi ampumaan joka suuntaan ilman että se kaatui tai aiheutui muita vaikeuksia. Kuinka käytännössä toimitaan riippuu tietysti tlanteesta. Ajatellaan että vaunu ajaa tiellä ja saa tulikomennon. Se pysähtyy ekaa paikkaan josta voi ampua. Jos tie vie sinne missä vihollinen parveilee, niin sitten nokka on ampumasuuntaan. Jos maali on muussa suunnassa, niin sitten ei.

Käytännössä kannattaa kuitenkin kääntää nokka suunnilleen kohti ams. Kääntäminen ei vie lisäaikaa ja miehistön työskentely helpottuu. Työskentelypaikat pysyvät vakiompana ja ergonomia on parempi. Myötävaikuttaa tulinopeuteen ja virheettömään ja riskejä vähentävään toimintaan.
 
Norjan K9 ja K10 testejä käsittelevä venäjänkielinen blogikirjoitus.
Tests K9 and K10 in Rennes - generally successful, but not everything goes smoothly


1285991_300.jpg
1286164_300.jpg


Blogissa mainittu episodi, jossa Norjan TV2 sattui paikalle, kun K10 ei toiminutkaan ihan suunnitellusti (näkyy noin kohdasta 1:30 alkaen).
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top