Uutisia Argentiinasta

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Kuukauden vanha, mutta kuitenkin: Argentiina ja Israel jatkavat käytettyjen Kfir-hävittäjien (ml. AESA-tutkat) kaupasta neuvottelua huolimatta vaalituloksesta. Ilmeisesti brittejä ei pelota liikaa, kerran eivät ole painostaneet Israelia olemaan myymättä. Tuskin 14 käytetyn hävittäjän kauppa on niin arvokas, että sen takia kannattaa vahingoittaa ulkosuhteita yhteen maailman merkittävimmistä valtioista.

Argentina and Israel resume Kfir sale talks
  • 10 March, 2016
  • BY: Arie Egozi
  • Tel Aviv
Argentina and Israel have resumed negotiations covering the potential sale of 14 Israel Aerospace Industries Kfir Block 60 fighter aircraft, after the parties broke off talks following elections in the South American country in October 2015.

Up until that point, all indicators pointed to a likely contract signature in November.

The Block 60 aircraft, previously operated by the Israeli air force, are the latest upgraded version of the indigenous fighter that has been flying for 40 years.

It is powered by GE Aviation J79 engines and will carry an Elta 2032 active electronically scanned array radar and will have an open architecture to allow the customer to install other systems.

Kfir jets are in service with the air forces of Sri Lanka, Ecuador and Colombia.
https://www.flightglobal.com/news/articles/argentina-and-israel-resume-kfir-sale-talks-422992/

Viime syksyistä uutisointia aiheesta:

Argentina to sign for AESA-equipped Kfir fighters
  • 10 November, 2015
  • BY: Arie Egozi
  • Tel Aviv
Argentina is expected to sign a contract on 10 November covering the purchase of 14 Kfir Block 60 fighters. The nation's air force opted to acquire upgraded examples of the Israel Aerospace Industries-produced combat aircraft, which have been non-operational for two decades.

IAI had been offering a Block 60 version of the roughly 40-year-old Kfir design, powered by a GE Aviation J79 engine. The company says the powerplant will be supplied in a "zero-hour" condition after a complete overhaul, with replacement required after 1,600 flight hours.

The upgraded fighter also will be fitted with an Elta Systems EL/M-2032 active electronically scanned array (AESA) radar, and use open architecture avionics that will allow the customer to instal other systems. Elta says the sensor provides an all aspect, "look-down shoot-down" performance, and will support simultaneous air-to-air and strike missions, with the ability to track up to 64 targets.

Flightglobal's Fleets Analyzer database records the Argentine air force as currently operating a combined fleet of 37 jet fighters, spread across aged Dassault Mirage III and Mirage 5, Douglas A-4 and IAI Nesher airframes.

The nation's pending acquisition will see it join Colombia, Ecuador and Sri Lanka in operating the Kfir.



US Air Force

The Colombian air force has already upgraded its C10- and C12-model examples to IAI's enhanced standard, including the AESA radar and Rafael Litening targeting pod. The cockpit features a head-up display and large multi-function displays, while the type is also capable of being refuelled in flight.
https://www.flightglobal.com/news/articles/argentina-to-sign-for-aesa-equipped-kfir-fighters-418883/
 

Umkhonto

Kenraali
Argentiinan laivaston sukellusvene kateissa – mukana 44 miehistön jäsentä
Viime havainnot aluksesta tehtiin keskiviikkoaamuna. Alus oli palaamassa Tulimaasta takaisin tukikohtaan lähelle Buenos Airesia.

17.11.2017 klo 18:57

Sukellusvene San JuanNaval Base Mar del Plata
Sukellusvene on kateissa Argentiinan etelärannikolla. Argentiinan laivasto kertoi perjantaina, että San Juan -nimiseen sukellusveneeseen on viimeksi saatu yhteys yli kaksi vuorokautta aiemmin.

– Emme ole pystyneet löytämään sukellusvenettä, emmekä ole saaneet siitä näkö- tai tutkahavaintoja, laivaston tiedottaja Enrique Balbi sanoo.

Saksalaisvalmisteinen TR-1700-mallinen sukellusvene oli palaamassa Argentiinan eteläkärjestä Tulimaan edustalta Mar del Platan tukikohtaan maan pääkaupungin Buenos Airesin eteläpuolella. Tukikohdan päällikön mukaan laivasto arvioi, ettei kyse ole hätätilasta, vaan yhteyskatkoksesta.

Sukellusvenettä etsitään nyt siellä, missä viimeiset havainnot on saatu eli noin puolimatkassa, Valdésin niemimaan korkeudella.

Lähteet: AFP, Reuters

https://yle.fi/uutiset/3-9937341
 

Umkhonto

Kenraali
Kadonneesta Argentiinan sukellusveneestä havaittu mahdollisesti yhteydenottoja
Asiasta kertoo Argentiinan puolustusministeriö.

19.11.2017 klo 02:12päivitetty 19.11.2017 klo 03:22

Argentiinan laivaston julkaisema, päiväämätön kuva San Juan -sukellusveneestä.Argentiinan laivasto / EPA
Argentiinan puolustusministeriön mukaan kadoksissa oleva sukellusvene San Juan on mahdollisesti yrittänyt ottaa yhteyttä satelliitin välityksellä. Ministeriön mukaan se on havainnut seitsemän epäonnistunutta yhteydenottoyritystä, jotka todennäköisesti tulivat sukellusveneestä. Yhteydenotot olivat kestoiltaan neljästä 36 sekuntiin.

Ministeriöstä kerrotaan, että signaalien lähdettä paikannetaan parhaillaan yhteistyössä nimeämättömän yhdysvaltalaisen, satelliittiyhteyksiin erikoistuneen yhtiön kanssa.

Ensimmäisten tietojen perusteella ei voi sanoa, minkä tyyppisiä yhteydenottoja kadonneesta aluksesta on yritetty tehdä. Haaksirikkoutuneesta sukellusveneestä on usein mahdollista lähettää pintaan kelluva paikannin, joka lähettää hätäsignaaleja satelliittien avulla. Uutistoimisto AFP kertoo samoihin viranomaisiin viitaten, että sukellusveneestä olisi havaittu hätäsignaali.

Edellinen yhteys keskiviikkona
Maan laivasto ilmoitti perjantaina, ettei sukellusveneeseen ole saatu yhteyttä keskiviikon jälkeen. Saksalaisvalmisteisessa sukellusveneessä on 44 miehistön jäsentä. Alus oli lähtenyt Ushuaista Tulimaasta. Viimeiset havainnot ovat puolimatkasta Valdésin niemimaan tasalta.

Etsintöjä on hidastanut myrskyinen sää. Argentiinalaisten oman kaluston lisäksi etsinnöissä on mukana Ushuaiassa asemapaikkaa pitävä Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan tutkimuslentokone.

Muokattu klo 03.03: Muutettu otsikkoa. Sukellusveneen yhteydenottoyritykset on tulkinnut hätäsignaaleiksi ainoastaan uutistoimisto AFP.

https://yle.fi/uutiset/3-9938462
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Hätäsignaalit antoivat toivoa argentiinalaisen sukellusvenemiehistön omaisille

Laivaston sukellusveneeseen ei ole saatu yhteyttä keskiviikkoaamun jälkeen. San Juan -nimisellä aluksella on 44 hengen miehistö. Kuva: LEHTIKUVA / AFP PHOTO / ARGENTINE NAVY / Handout
Kadonneen argentiinalaisen sukellusveneen miehistön omaiset saivat viikonloppuna uutta toivoa, kun maan puolustusministeriö kertoi havainneensa hätäsignaaleja, jotka ovat mahdollisesti peräisin kadonneesta sukellusveneestä.

Laivaston sukellusveneeseen ei ole saatu yhteyttä keskiviikkoaamun jälkeen. San Juan -nimisellä aluksella on 44 hengen miehistö.

Puolustusministeriön mukaan sukellusveneestä yritettiin mahdollisesti kommunikoida satelliitin avulla lauantaina. Ministeriön mukaan lauantaina havaittiin seitsemän satelliitin avulla välitettyä signaalia, joiden uskotaan olevan peräisin kadonneesta sukellusveneestä. Signaaleja havaittiin lauantaiaamun ja varhaisen iltapäivän aikana.

– Yritämme nyt paikantaa signaalien tarkan sijainnin, ministeriöstä kerrottiin.

Laivaston mukaan mitään selitystä sukellusveneen katoamiselle ei toistaiseksi ole suljettu pois. Todennäköisimpänä selityksenä on pidetty sähkövikaa, joka on katkaissut aluksen viestintäyhteydet.

Paavi lupasi rukoilla
Kova tuuli ja korkeat aallot haittasivat sukellusveneen etsintöjä sunnuntaina. Argentiina on saanut apua etsintäoperaatioon Britanniasta, Yhdysvalloista, Brasiliasta, Uruguaysta ja Chilestä.

Viimeisin havainto San Juanista tehtiin viime keskiviikkona 430 kilometrin päässä rannikosta San Jorgen lahden edustalla. Sukellusvene oli palaamassa tukikohtaansa Mar de Plataan partiointitehtävältä Ushuaiasta läheltä Etelä-Amerikan eteläisintä kärkeä.

San Juania etsitään laivaston mukaan viimeistä havaintokohtaa ympäröivältä alueelta, jonka halkaisija on noin 300 kilometriä.

Etsintöihin osallistui muun muassa Yhdysvaltojen avaruushallinnon Nasan erikoisvarusteltu lentokone. Yhdysvallat ilmoitti sunnuntaina lähettävänsä etsintöihin myös toisen lentokoneen.

Apuaan etsijöille tarjosi viikonloppuna myös argentiinalaissyntyinen paavi Franciscus, joka sanoi rukoilevansa sukellusveneen miehistön puolesta.

Argentiinan laivastolla on kolme sukellusvenettä, joista San Juan on uusin. Saksassa rakennettu 65-metrinen San Juan otettiin käyttöön vuonna 1983.
 

setämies

Kenraali
Mod
Lahjoittaja
Argentiinan laivaston sukellusvene kateissa – mukana 44 miehistön jäsentä
Viime havainnot aluksesta tehtiin keskiviikkoaamuna. Alus oli palaamassa Tulimaasta takaisin tukikohtaan lähelle Buenos Airesia.

17.11.2017 klo 18:57

Sukellusvene San JuanNaval Base Mar del Plata
Sukellusvene on kateissa Argentiinan etelärannikolla. Argentiinan laivasto kertoi perjantaina, että San Juan -nimiseen sukellusveneeseen on viimeksi saatu yhteys yli kaksi vuorokautta aiemmin.

– Emme ole pystyneet löytämään sukellusvenettä, emmekä ole saaneet siitä näkö- tai tutkahavaintoja, laivaston tiedottaja Enrique Balbi sanoo.

Saksalaisvalmisteinen TR-1700-mallinen sukellusvene oli palaamassa Argentiinan eteläkärjestä Tulimaan edustalta Mar del Platan tukikohtaan maan pääkaupungin Buenos Airesin eteläpuolella. Tukikohdan päällikön mukaan laivasto arvioi, ettei kyse ole hätätilasta, vaan yhteyskatkoksesta.

Sukellusvenettä etsitään nyt siellä, missä viimeiset havainnot on saatu eli noin puolimatkassa, Valdésin niemimaan korkeudella.

Lähteet: AFP, Reuters

https://yle.fi/uutiset/3-9937341
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005902853.html

Viranomaiset: Tasan vuosi sitten jäljettömiin kadonnut sukellusvene on nyt löytynyt – miehistössä oli 44 jäsentä

Julkaistu: 17.11. 8:00

Marraskuussa 2017 kadonneen sukellusveneen miehistössä oli 44 ihmistä.

Vuosi sitten Argentiinassa kadonnut sukellusvene on paikannettu, kertovat viranomaislähteet. Asiasta kertovat argentiinalaislehdet Clarín ja La Nación. Varhain lauantaiaamuna tulleen tiedon mukaan alus on 800 metrin syvyydessä Valdésin niemimaan lähistöllä Patagoniassa.

– Argentiinan puolustusministeriö tiedottaa, että tänään tutkitulta alueelta numero 24 tehty löytö 800 metrin syvyydessä on tunnistettu ARA San Juaniksi, ministeriö kirjoittaa Twitterissä.

Vain kaksi päivää aiemmin miehistön jäsenten perheet kokoontuivat yhteen viettämään katoamisen vuosipäivää.

Torstaina pidetyssä seremoniassa perheenjäsenet kokoontuivat yhteen kunnioittamaan miehistön jäsenten muistoa sukellusveneen katoamisen vuosipäivän vuoksi.

Ara San Juan -sukellusvene katosi 17. marraskuuta 2017 kyydissään 44 miehistön jäsentä. Katoamishetkellään alus oli viimeistelemässä 60 päivän pituista operaatiota.

Joulukuussa Argentiinan puolustusvoimat kertoi uskovansa, että sukellusveneen katoamisen aiheutti räjähdys. Ministeri vahvisti, että kansainväliset ydinvoimajärjestöt olivat havainneet räjähdyksen lähellä paikkaa, jossa ARA San Juan -sukellusvene havaittiin viimeisen kerran ennen sen katoamista 15. marraskuuta.

Clarín-lehden mukaan torstai-iltana tehtiin ensihavainnot 60 metriä leveästä esineestä 800 metrin syvyydessä. Havainto pystyttiin vahvistamaan alukseksi kaksi päivää sitten.

Laura Pylvänäinen
 
Viimeksi muokattu:

tulikomento

Ylipäällikkö
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005902853.html

Viranomaiset: Tasan vuosi sitten jäljettömiin kadonnut sukellusvene on nyt löytynyt – miehistössä oli 44 jäsentä

Julkaistu: 17.11. 8:00

Marraskuussa 2017 kadonneen sukellusveneen miehistössä oli 44 ihmistä.

Vuosi sitten Argentiinassa kadonnut sukellusvene on paikannettu, kertovat viranomaislähteet. Asiasta kertovat argentiinalaislehdet Clarín ja La Nación. Varhain lauantaiaamuna tulleen tiedon mukaan alus on 800 metrin syvyydessä Valdésin niemimaan lähistöllä Patagoniassa.

– Argentiinan puolustusministeriö tiedottaa, että tänään tutkitulta alueelta numero 24 tehty löytö 800 metrin syvyydessä on tunnistettu ARA San Juaniksi, ministeriö kirjoittaa Twitterissä.

Vain kaksi päivää aiemmin miehistön jäsenten perheet kokoontuivat yhteen viettämään katoamisen vuosipäivää.

Torstaina pidetyssä seremoniassa perheenjäsenet kokoontuivat yhteen kunnioittamaan miehistön jäsenten muistoa sukellusveneen katoamisen vuosipäivän vuoksi.
Torstaina pidetyssä seremoniassa perheenjäsenet kokoontuivat yhteen kunnioittamaan miehistön jäsenten muistoa sukellusveneen katoamisen vuosipäivän vuoksi.

Ara San Juan -sukellusvene katosi 17. marraskuuta 2017 kyydissään 44 miehistön jäsentä. Katoamishetkellään alus oli viimeistelemässä 60 päivän pituista operaatiota.

Joulukuussa Argentiinan puolustusvoimat kertoi uskovansa, että sukellusveneen katoamisen aiheutti räjähdys. Ministeri vahvisti, että kansainväliset ydinvoimajärjestöt olivat havainneet räjähdyksen lähellä paikkaa, jossa ARA San Juan -sukellusvene havaittiin viimeisen kerran ennen sen katoamista 15. marraskuuta.

Clarín-lehden mukaan torstai-iltana tehtiin ensihavainnot 60 metriä leveästä esineestä 800 metrin syvyydessä. Havainto pystyttiin vahvistamaan alukseksi kaksi päivää sitten.

Laura Pylvänäinen
Kertonee ennen kaikkea siitä miten retuperällä Argentiinan asevoimat ovat. Kalusto on vanhaa ja ilmeisestikään rahaa ei löydy edes käsiin vanhenevan kaluston kunnossapitoon ja huoltoon.
 

Vääpeli

Ylipäällikkö
Eipä ne miehet ainakaan kärsineet. Vähän vanha tweetti mutta...


40ms rungon murtumisesta täyteen tuhoon.
Sukellusvene miehistön kuolemat yleensä on nopeita (imploosio), jos ollaan merellä. Rannikolla voivat jäädä sit pohjaan makaamaan. Tosin sekin on kivuton kuolema, kun hiilidioksi määrät kasvaa tarpeeksi.
Lukee jutut esim USS Tresher ja USS Scorpion menetyksistä, niin näkee miten rajuja tollaset imploosiot on. Noista löytyy raporttia ja kuvia netistä.
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Lukee jutut esim USS Tresher ja USS Scorpion menetyksistä, niin näkee miten rajuja tollaset imploosiot on. Noista löytyy raporttia ja kuvia netistä.
Lisäksi kaikki voivat katsoa sen yhden myytinmurtajien episoodin, jossa nämä kokeilevat asioita sukelluskypärällä. Siitä luullakseni saa perspektiiviä siitä mitä tapahtuu myös sukellusveneessä. Olettaisin, että tapahtumat ovat vielä rajumpia sukellusveneessä.
 

Herman30

Ylipäällikkö
Lahjoittaja

Toinen kommentti ylhäältä:

The air temperature would of been so high due to increased pressure that the crew would of died long before the water pressure and long before they hit the bottom I'm a serving submariner and we had to listen to audio footage taken while a submarine lost all propulsion and hydraulics it was awful something that will haunt me everytime I go on deployment I can remember hearing people scream and like popping sounds as they breathed in air over 100 degrees almost self combusting
 

Vääpeli

Ylipäällikkö

Toinen kommentti ylhäältä:
En usko tohon. Koska sukellusveneessä A on joko vakiopaine sisällä tai B siellä ei ole. Toisin kuin avaruusaluksissa jotka tulee alas, niissä voi sisälämpötilat kuumeta. Mutta ei sukellusveneessä. Varsinkin joka vajoaa kohti pohjaa, tapahtumat on vaan liian nopeita, että sisätiloissa tapahtuisi mitään merkittävää, ennen imploosiota. Pikkuvuotoja yms tulee, mutta se loppu tulee kerrasta.
Tosin jos on osasto vuotaa. tulipalo, akut pettää tai reaktorivuotaa, niin osa voi kuolla jo noihin, mutta osastot yleensä pitää, kunnes CRUNCH...
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
En usko tohon. Koska sukellusveneessä A on joko vakiopaine sisällä tai B siellä ei ole. Toisin kuin avaruusaluksissa jotka tulee alas, niissä voi sisälämpötilat kuumeta. Mutta ei sukellusveneessä. Varsinkin joka vajoaa kohti pohjaa, tapahtumat on vaan liian nopeita, että sisätiloissa tapahtuisi mitään merkittävää, ennen imploosiota. Pikkuvuotoja yms tulee, mutta se loppu tulee kerrasta.
Tosin jos on osasto vuotaa. tulipalo, akut pettää tai reaktorivuotaa, niin osa voi kuolla jo noihin, mutta osastot yleensä pitää, kunnes CRUNCH...
Joku tuossa ei tosiaankaan täsmää, joskin olen melkoisen varma että kuunteleminen ei olisi mukavaa. Mutta tuosta tulipalosta mistä mainitsit, niin uskaltaisin veikata että sen takia aiheutuisi palokaasuihin tukehtuneita, koska happea tuskin riittäisi mihinkään mikä polttaisi miehistön elävänä.

Tuossa muuten se myytinmurtajien testi. Tuossa siis ollaan 300 jalan syvyydessä eli 90 metrissä. Joku kertonee, että miten nopeaan tuollaisissa oloissa menettää tajuntansa.
 

setämies

Kenraali
Mod
Lahjoittaja

Valtava sähkökatko pimentänyt kokonaan Argentiinan ja Uruguayn

Sähkökatko on iskenyt erityisesti Argentiinan pääkaupunkiin.

Julkaistu: 16.6. 14:39 , Päivitetty: 16.6. 15:19

ETELÄ-AMERIKKA
Jättimäiset sähköongelmat iskivät Etelä-Amerikkaan sunnuntaiaamuna.

Massiivinen sähkökatko on pimentänyt koko Argentiinan sekä Uruguayn sunnuntaina, paikallinen sähköyhtiö kertoo BBC:n mukaan.

Joidenkin tietojen mukaan vika vaikuttaisi myös osissa Brasiliaa, Paraguayta ja Chileä.

Virta katkesi pian aamuseitsemän jälkeen paikallista aikaa. Muun muassa junat ja metrot pysähtyivät ja liikennevalo-ongelmat haittasivat liikennettä. Argentiinassa on määrä järjestää tänään paikallisvaaleja.

Argentiinan ja Uruguayn yhteenlaskettu väkimäärä on noin 48 miljoonaa.

Paikallisen Clarín-verkkolehden mukaan Argentiinan hallitus ei ollut antanut minkäänlaista tiedonantoa tilanteesta kaksi tuntia katkon alkamisen jälkeen. Myöskään sähköyhtiöt eivät ole tarjonneet selkeää selitystä tapahtumalle
 
Top