Uutisia Britanniasta

On enemmänkin ihme, että näitä törmäämisiä ei tapahdu enempää.

Onko näissä purkeissa muuten miten automatiikkaa? Tuleeko vaikka jokin hälytys, jos yrität ohjata karille tai kohti toista laivaa (joka on ilmoittanut sijaintinsa).

Pitäisi saada tuonnekin jotkut purjehduksenjohtajat määräämään reitit, lentoliikenteen tapaan...
 
Onko näissä purkeissa muuten miten automatiikkaa? Tuleeko vaikka jokin hälytys, jos yrität ohjata karille tai kohti toista laivaa (joka on ilmoittanut sijaintinsa).

Pitäisi saada tuonnekin jotkut purjehduksenjohtajat määräämään reitit, lentoliikenteen tapaan...
Hiukan riippuu minkälainen laiva ja komentosilta on.
Rahalla on ostettavissa kaikenlaista hienoa, mutta säädösten puolelta minivaatimus ei ole kovin korkea ja erilaisia hälytyksiä voidaan kytkeä pois, tai hiljentää.

Noin vanhassa yksinkertaisessa rahtilaivassa todennäköisesti on vain elektroninen merikartta ECDIS jossa näkyy AIS-maalit ja ARPA -tutka, jolla myös näkyy AIS-maalit.
Mikäli vahtiupseeri (yleensä joku muu, kuin kapteeni) katselee ja osaa käyttää tutkaa /elektronista merikartaa, niin nyt tapahtunutta ei pitäisi olla mahdollista tapahtua.

Sekä ARPA-tutka, että AIS-järjestelmä antaa CPA-tiedon (closest point of approach = lähin sivuutusetäisyys sen hetkisellä nopeudella ja kurssilla).
CPA - varoitus on säädettävissä, jolloin hälytys tulee, kun jokin kohde tultaisiin sen hetkisen tiedon perusteella ohittamaan liian läheltä - tai törmäämään. Eli kyseessä on törmäysvaroitusjärjestelmä.

Tankkeri ollessa ankkurissa ja konttilaivan kulkiessa koko rannikon mitan samalla nopeudella ja kurssilla olisi CPA-varoituksen hälyttää.
Varoituksen saa kuitenkin muutettua, äänet pois, tai varoitus on voitu kuitata jo aikaisemmin.

Yleensä vastaavissa onnettomuuksissa vahtihenkilöstön huomiokyky on kuitenkin ollut ihan jossain muualla. Voi olla, että koko komentosillalla ei olla koko aikaa. Sallittuahan tämä ei tietenkään ole, mutta todellisuus on taruakin ihmeellisempää.
Ajatus siitä, että laivan komentosillalla on koko ajan joku aktiivisesti seuraamassa mitä tapahtuu ei valitettavasti ole reaalielämää.
Ihminen voi myös nukahtaa lyhyiden yöunien takia tai olla kännissä.

Se mikä kirjo merenkulussa vallitsee on käsittämätön. "Ruotsinlautta" Suomesta Tukholmaan ajelee lähes kaikissa keliolosuhteissa ilman onnettomuuksia ja samaan aikaan laivoja törmää kirkkaallakin säällä vaikka minne.

Nyt tapauksen sattuessa oli ilmeisesti aika sankka sumu.
 
Tankkeri ollessa ankkurissa ja konttilaivan kulkiessa koko rannikon mitan samalla nopeudella ja kurssilla olisi CPA-varoituksen hälyttää.
Eli tuolla voisi tähdätä ankkurissa olevaa laivaa kauempaakin?
 
Eli tuolla voisi tähdätä ankkurissa olevaa laivaa kauempaakin?

Pohdin itse tuota samaa - katsoin, että tankkeri oli jo ankkurissa ennen kuin rahtialus lähti satamastaan, joten se olisi hyvin voinut ottaa sopivan suunnan jo kaukaa ja sitten vaan antanut lasketella "vahingossa" kylkeen.
Kyllä tämä on mahdollista. Tällöin vähintään käytettävä ulkoista AIS-palvelua, koska aluksen oma VHF-signaali ei kanna.
Silti ihan suoraan ei luultavasti osuisi, vaan pientä suunnan muutosta vaatii.
Aluksen oma AIS-track osoittaa noin asteen heiluntaa matkan varrella, mikä on täysin normaalia.

VDR-tallenne kertoisi todennäköisesti onko laivaa ohjattu kohteeseen, vai onko se vain sattunut osumaan.
 
Back
Top