Uutisia Britanniasta

Nyt kannattaa tiedustella minkä yhtiöiden rahtialukset ja mihin määränpäähän eivät voi toimia kun mega-satama Hull'in edustalla ehkä kohta öljykatastrofi.

Se, onko tämä vahinko vai ehkä ei, selviää kun laivojen omistajat ja öljylastin alkuperä saavat lisää valoa.

.
 
Tankkeri ankkurissa.
Konttilaiva ajoi suoraan kylkeen tasaisella kurssilla.
Onko:
a) nukahtanut
b) sammunut
c) tehnyt jotain muuta, kuin keskittynyt tähystämään

Veikkaan c) sitten a) mutta b) aina mahdollinen

Eikö komentosillalla ole muita paikalla samaan aikaan niin että aina joku tähystää??
 
Katsoin tästä videon

Tankkeri oli ollut monta tuntia ankkurissa. Rahtilaiva ajanut suoraa reittiä rannikon suuntaisesti Skotlannista n. 16 solmun nopeudella sumussa kylkeen. Olisko autopilotilla menty ja ilman tähystystä.
 
Stena Immaculate lastina on lentopetrolia ja lasti kuuluu BBC:n tietojen mukaan USA:n reservivarastoon. Tämä on pikaisiin kriiseihin varattumistapa, eli pidetään kokoajan varalla kriittisiä polttoaineita jos tulee jossainpäin maailmaa nopeasti tarvetta. Aluskanta ei kokoaikaa lillu ankkurissa vaan kuskaan lastin aina joskus perillekkin että aineet kiertää. Mutta kokoajan on siis tavaraa nopeasti saatavilla.

Herää nopeasti kysymys että lähetettiinkö tässä jokin viesti jollekkin, upottamalla näitä aluksia saadaan nopeasti rampautettu USA:n reagointia ja voiman projektointia, ei ne lentotukialustenkaan koneet ilman kerosiinia lennä.
 
Itsellä ei kyllä herää epäilyksiä minkään hämärätoiminnan suhteen.
Vaikuttaa aika klassiselta. Ihme, että näitä ei tapahdu enempää.

Alla "Solong" AIS -track
Lyhyt pätkä myös Stena Immaculaten AIS-track, mutta se on jo vanhaa, eivätkä siis olleet törmäyskurssilla
1741626137913.webp

Alla vielä timestamppeja "Solonging" matkalta. Hyvin tasaisesti tullut rannikkoa alas eikä mikään viittaa siihen, että olisi yritetty osua.


1741626405873.webp


1741626302181.webp
 
Back
Top