Uutisia Egyptistä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pari kauhakuormaajaa ja kaivuri sandaalimiesten nyrkkiryhmällä aseena.
Jalla, jalla. Uskoisin esim. Eurooppalaisittain olis kaffeetunniksi valmista.
Onko vieläkin jumissa?
 
Onko vieläkin jumissa?
Onhan tuo:

Kuten täällä jo @Olympiakasarmi sanoi, tämä olisi oivallinen keino sotatoimien helpottamiseen Kiinalle, mutta Kiina ei taida olla samalla tavalla reaktiivista taktiikkaa käyttävä toimija kuin Venäjä. Vaikka tällainen tilanne olisi otollinen Taiwanin haltuunottoon, siellä ollaan varsin pitkäjänteisesti suunnittelevia, ja varmaankin lasketaan sen varaan, että pitkäjänteisellä suunnittelulla saadaan paremmat lähtökohdat kuin opportunistisesti hetkelliseen sopivaan tilanteeseen tarttumalla.
 
Onhan tuo:

Kuten täällä jo @Olympiakasarmi sanoi, tämä olisi oivallinen keino sotatoimien helpottamiseen Kiinalle, mutta Kiina ei taida olla samalla tavalla reaktiivista taktiikkaa käyttävä toimija kuin Venäjä. Vaikka tällainen tilanne olisi otollinen Taiwanin haltuunottoon, siellä ollaan varsin pitkäjänteisesti suunnittelevia, ja varmaankin lasketaan sen varaan, että pitkäjänteisellä suunnittelulla saadaan paremmat lähtökohdat kuin opportunistisesti hetkelliseen sopivaan tilanteeseen tarttumalla.
Asiaan sen kummemmin tuntematta, niin tuollaisesta konttilaivasta tms "tappi" pois pohjasta kanavassa niin joksikin aikaa olis kyllä hommat seis kv.kaupassa .. Saisi joku hetkeksi lisäaikaa hommilleen ainakin.
 
Tää on jotenkin kertakaikkisen koomista. Costa concordian kapteenin serkkupoika pyyhkäisee puolenkilsan mittasella paatilla tutkaan kikkelin kulkusineen (jotenkin mä tykkään sen tyypin huumorintajusta) ja sen jälkeen junttaa paatin parkkiin.

suomessa uutisoidaan henkeä uhkaavasta vessapaperipulasta ja nostetaan öljyn hintaa. Lähipäivinä huoltovarmuuskeskus pitää tiedoitustilaisuuden siitä että tilasivat vessapaperia. Vessapaperia hankittiin jylhältä ja sarmasteelta joillain miljoonilla euroilla. Ikävien saatavuushankaluuksien ja kommunikaatiokatkosten jälkeen toimitusmäärä kutistui niin että lopulta huoltovarmuuskeskukselle toimitetaan abc:n vessasta pöllitty paketti käsipaperia. Katrin -less is more

imagohaittaa paikataan sulkemalla yksi paperikone lisää ja kansalaisia kehotetaan vetämään käteen.. eiku pyyhkimään
 
Jos tuo olisi kiinalaisalus, niin epäilisin tahallista tekoa. CVN-69 on itäisellä Välimerellä ja ainoa lentotukialus joka saadaan tarvittaessa nopeasti Intian Valtamerelle tai Kiinan edustelle Rooseveltin avuksi. Nyt pitää ensin seilata Välimeren toiseen päähän ja sitten Afrikan ympäri.
Kyllä se on tahallinen teko, toi mulkun piirtäminen GPS vaatii kyllä pokkaa ja vähän aivojakin mutta myös katkeruutta. Kapteenilla jotain hampaankolossa omistajaa tai jotain muuta tiiviisti asiaan liittyvää kohtaan.
 
Noita hassuja jonotuskuvoita nyt on ollut maailman sivu, ei siitä voi päätellä mitään. Tollaista satojen tuhansien tonnien konttialusta lienee helpompaa ja halvempaa ajaa rinkiä kuin pysäyttää ja lähteä uudestaan liikkeelle ihan jo sen massiivisen inertian takia.

Suezin kanava oli muuten tukossa myös 2004 kolme päivää öljytankkeri Tropic Brilliancen ajettua samalla tavalla poikittain jumiin.


1616772664778.png
1616772687767.png
 
Noita hassuja jonotuskuvoita nyt on ollut maailman sivu, ei siitä voi päätellä mitään. Tollaista satojen tuhansien tonnien konttialusta lienee helpompaa ja halvempaa ajaa rinkiä kuin pysäyttää ja lähteä uudestaan liikkeelle ihan jo sen massiivisen inertian takia.

Suezin kanava oli muuten tukossa myös 2004 kolme päivää öljytankkeri Tropic Brilliancen ajettua samalla tavalla poikittain jumiin.
Inertian ja vastuksen suhteesta (toki tuulellakin on voinut olla vaikutusta) esimerkkinä:

Eräs merillä ollut henkilö jota kutsuttakoon vaikka Matiksi kertoi sattumuksen rahtilaivalla. Olivat tulleet Gipraltarin läpi Välimerelle ja sen jälkeen sammuttaneet moottorit. Koneet olivat olleet sammuksissa vuorokauden, kun Matti ja toinen henkilö Jorma (nimi keksitty) maalasivat laivan kylkeä telineillä. Tuli ruoka-aika jolloin Jorma jäi pienelle uinnille Matin mennessä suoraan syömään.

Ruokapöydässä kapteeni kysyi, että missä Jorma on. Sitten tulikin kiire. Laiva käännettiin ympäri ja Jorma saatiin pelastettua viime hetkillä. Nopeus veden suhteen oli vielä vuorokauden jälkeenkin suurempi kuin mihin uimari pystyy.
 
Nyt on vähän legendaa ilmassa. Ensinnäkin, jos laivalla todella olisi noin suuri inertia, että vapaa pysähdys veisi yli vuorokauden, veisi myös sen uudelleen liikkeelle saattaminen vähintään useita tunteja.

Kirjallisuudessa mainitaan supertankkerin pysähtymismatkaksi noin 3 km ja 15 minuuttia, ilmeisesti koneet pakilla. Quorassa mainitaan noin 20 minuuttia, josta vajaa puolet ilmeisesti jarruttamista höyryturbiinilla. Olen valmis uskomaan tunnin alittavat väitteet.

Tarina voi toki sinänsä pitää paikkansakin, mutta syynä lienee voimakas merivirta eikä laivan liikemäärä. Gibraltarin salmessa kulkee voimakas virta niin Välimerelle kuin Atlantillekin päin. Ei olisi ensimmäinen merimiestarina missä Meri-Jorma panee vähän omiaan kylkiäisiksi...
 
Back
Top