Jiri Keronen
11 t ·
Valtionvarainministeri ja sirkustaiteilija Alexander Stubb on pettynyt Kreikan päätökseen tarjota kansalaisille mahdollisuuden äänestää Kreikan lainaohjelman jatkosta. Sanojensa mukaan hän on erityisen pettynyt kansalaisten puolesta, koska onhan se ikävää, että kansalaiset saavat itse päättää siitä, mitä heille tapahtuu ja millaista politiikkaa harjoitetaan. Kansanvalta on erityisen ikävä juttu kansalle, juuri kuten naisten äänioikeus on ikävä juttu naisille.
Paitsi tietysti ei ole ja edellinen oli huono yritys olla koominen ja sarkastinen. Kansanvalta on erityisen hyvä juttu kansalle, sillä kansa itse tietää parhaiten, millaiset päätökset ovat hyviä ja millaiset huonoja. Tämä johtuu siitä, että kun kansa päättää, se joutuu itse kantamaan huonojen päätöksien seuraukset ja hyvien päätöksien hedelmät. Kansalaisilla on siis taloustieteen termejä käyttääkseni insentiivi pyrkiä mahdollisimman hyviin ratkaisuihin. Tämän vuoksi kansanvalta keskimäärin lisää vapauksia ja tuottaa jatkuvasti parempaan suuntaan kehittyvää päätöksentekoa.
Poliitikoilla ei tällaisia insentiivejä ole. Kun poliitikko tekee hyvän päätöksen, hän ei saa tästä hyvästä päätöksestä oikeastaan mitään palkintoa. Häntä kun palkitaan päätöksien laadusta riippumatta samalla tavalla. Poliitikko ei siis joudu myöskään maksamaan huonojen päätöksien seurauksia, vaan hän tekee nämä päätökset kansan lompakolla, ja kuten tunnettua, ihmiset ovat huomattavasti huolettomampia käyttämään toisten rahoja kuin omia rahojaan, eivätkä poliitikot ole tästä poikkeus.
On hieno juttu, että kreikkalaiset saavat itse päättää lainaohjelmasta. Kysymys on merkittävä kreikkalaisille, joten on vain oikein, että kreikkalaiset itse saavat päättää, millaisen päätöksen he haluavat. Tätä samaa pitäisi soveltaa laajemminkin koko Euroopassa, sillä vain kansalaiset voivat sanoa, mikä on kansalaisten etu.