Uutisia Kreikasta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OldSkool
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt löytyi syy Soinin linjaan.
Eiköhän todellinen syy ole Soinillakin kuten myös suurimmalla osalla niin Suomalaisista kuten myös muillakin itsenäisesti ajattelevilla Eurooppalaisilla ihan yksinkertaisest se että asenne on otan velkaa maksakaa te enmää viitti asenne ja kyllähän muut maksaa kun ne on niin tyhmiä ja kyllähän niitä tyhmiä löytyy.

Jos joku haluaa todella maksaa toisten velkoja sen voi tehdä hyvin yksinkertaisesti, kävelee vain Voudin luokse ja ilmoittaa halukkuutensa maksaa mahdollisimman monen velat pois kyllä seiellä raha vastaan otetaan, näin voi hyvin harrastaa mailmaa syleilevää humanismia ihan kotiovella.
 
Viimeksi muokattu:
Pöytäkirja
SuVP
16
2015 vp
Suuri valiokunta
Lauantai 11.7.2015 klo 15.15—17.06
Läsnä
puheenjohtaja
Anne-Mari
Virolainen
kok
varapuheenjohtaja
Anne
Louhelainen
ps
2. varapuheenjohtaja
Tytti
Tuppurainen
sd
jäsen
Sirkka-Liisa
Anttila
kesk
jäsen
Paavo
Arhinmäki
vas
jäsen
Eva
Biaudet
r
jäsen
Simon
Elo
ps
jäsen
Sari
Essayah
kd
jäsen
Timo
Harakka
sd
jäsen
Anne
Kalmari
kesk
jäsen
Emma
Kari
vihr
jäsen
Johanna
Karimäki
vihr
jäsen
Katri
Kulmuni
kesk
jäsen
Jari
Leppä
kesk
jäsen
Sanna
Marin
sd
jäsen
Kai
Mykkänen
kok
jäsen
Mika
Niikko
ps
jäsen
Jaana
Pelkonen
kok
jäsen
Mikko
Savola
kesk
jäsen
Ville
Tavio
ps
varajäsen
Pekka
Haavisto
vihr
varajäsen
Ari
Jalonen
ps
varajäsen
Riitta
Myller
sd (1 ja 2, 3 osittain, 4 ja 5)
varajäsen
Outi
Mäkelä
kok
varajäsen
Arto
Pirttilahti
kesk
varajäsen
Sari
Raassina
kok
Sihteeri
valiokuntaneuvos
Anna
Sorto

1
Nimenhuuto
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 26 jäsentä.
+Varapuhemies Pekkarinen
2
Päätösvaltaisuus
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
3
Euroryhmä 11.7.2015
Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokoukset
EUN 41/2015 vp
Valmistelu
Valiokunnassa oli kuultavana:
ministeri
Alexander
Stubb
avustajanaan:valtiosihteeri Olli-Pekka Heinonen valtiosihteeri Martti Hetemäkineuvotteleva virkamies Minna Aaltonenfinanssisihteeri Jouni Lehtovaltiovarainministeriö
Jatkokirjelmä EJ 14/2015 vp (E 137/2014 vp) on saapunut eduskuntaan.
Ministeri Stubb ja valtiosihteeri Heinonen esittelivät Suomen toimintalinjan.
Puheenvuoron käyttivät ed. Tuppurainen, Arhinmäki, Karimäki, Elo, Biaudet, Jalonen, Essayah, Haavisto, Harakka, Mykkänen, Kalmari ja varapuhemies Pekkarinen. Ministeri Stubb, valtiosihteerit Heinonen ja Hetemäki sekä finanssisihteeri Lehto vastasivat puheenvuoroihin.
Valiokunta totesi perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta EJ 14/2015 vp (E 137/2014 vp) -jatkokirjelmä sisällöstä, valtioneuvoston kannasta ja valiokunnassa käydystä keskustelusta Suomen neuvottelutavoitteiden turvaamiseksi.
Keskustelun aikana puheenjohtaja Virolainen teki seuraavan pohjaesityksen eduskunnan kannaksi: valiokunta yhtyy valtioneuvoston toimintalinjaan.
Tämän jälkeen kokous keskeytettiin klo 16.34 ja sitä jatkettiin klo 16.50.
Ed. Karimäki teki ed. Biaudetin kannattamana esityksen, että suuri valiokunta hyväksyisi seuraavan eduskunnan kannan: "Suomen neuvottelijoiden tavoitteena tulee olla euroalueen vakauden, yhtenäisyyden ja tulevaisuuden turvaaminen. Kreikka on esittänyt uuden tukilainaohjelmapyynnön Euroopan vakausmekanismin, EVM:n, kautta, asiantuntijat ovat antaneet arvion Kreikan uudistusehdotuksista ja kreikkalaiset ovat kansanäänestyksessä indikoineet toivovansa muutosta.
Instituutioiden arvio mahdollisuuksista aloittaa neuvottelut Kreikan lainaohjelmasta esitettiin valiokunnalle vain suullisesti. Saadun selvityksen mukaan hallituksen kanta on instituutioiden suosituksen vastainen. Valiokunta katsoo, että instituutioiden arvioon olisi pitänyt luottaa. Kreikan kärjistyvä humanitaarinen kriisi on torjuttava, ihmisten on saatava elämisen perusedellytykset koko EU:ssa. Se on eurooppalaisuuden ja yhteisten arvojen ytimessä. Siihen nojaa koko Euroopan unionin oikeutus.
Suomen kokonaisvastuiden ei tarvitse lisääntyä Kreikan nykyisessä kriisissä, sillä EVM:ssä on vielä toistaiseksi riittävästi pääomaa kattamaan Kreikan tarvitsema kolmas lainaohjelma. Pitkällä aikajänteellä ei kuitenkaan pidä olla kynnyskysymys, etteikö kriisinratkaisumekanismin kapasiteettia voisi kasvattaa, mikäli euroalueen vakauden turvaaminen sitä edellyttäisi. Euroalueen vakauden turvaamiseksi rakennetut kriisinratkaisumekanismit ovat osoittaneet toimivuutensa, sillä esimerkiksi Portugali ja Kypros ovat saaneet apuohjelmien turvin taloutensa vakaammalle pohjalle.
Viimeiset viisi vuotta Kreikan kriisiä on hoidettu niin, että pankit pelastettiin. Asiantuntijoiden arvioiden mukaan 75% hyödystä EU:n ja muiden velkojien alkuperäisestä operaatiosta meni kansainvälisille pankeille. Eniten hyötyjiä oli Saksasta. Normaalissa markkinataloudessa pankit ja sijoittajat olisivat kantaneet riskit. Kreikan leikkaukset ovat olleet kovia, ja valtaosan niistä ovat kantaneet jo valmiiksi pienituloiset ihmiset ja työttömäksi joutuneet. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että Kreikassa on välittömästi pantava toimeen rakenteellisia uudistuksia, jotka laajentavat veropohjaa sekä kitkevät harmaata taloutta, veronkiertoa ja korruptiota. Myös esimerkiksi Kreikan eläkejärjestelmäreformia on jatkettava siten, ettei eläkeiän nosto kosketa vain nyt nuorta sukupolvea. Kreikan hallituksella tulee silti olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, minkälaiset reformit takaavat parhaiten kasvun edellytyksiä.
Iso osa Kreikan valtion talouden ongelmista ja iso osa velkamäärästä on peräisin kotoperäisistä ongelmista. Mutta merkittävä osa on kuitenkin peräisin finanssikriisin eurooppalaisten pankkien pelastusoperaatiosta. Tämä on muistettava, kun kohtuullisen kompromissin ehtoja pohditaan.
Kreikan hallitsematon ero eurosta loisi pitkään jatkuvan epävakauden, joka pahimmassa tapauksessa uhkaa laajeta koko Euroopan laajuiseksi kriisiksi. Tavoitteena on pitää kaikki nykyiset euroalueen maat yhteisessä valuutassa. Mahdollisen Kreikan eurosta eroamisen jälkeen Kreikka ei todennäköisesti velkojaan maksaisi. Samalla riski siihen, että Suomi menettäisi kaikki nykyiset saatavansa, on suuri.
Kriisimaiden tukiohjelmia tai laina-aikojen ehtoja voidaan järjestellä sillä edellytyksellä, että kriisimaat toteuttavat taloutta tervehdyttäviä uudistuksia ja mikäli toimenpiteet nähdään koko euroalueen ja Suomen talouden kannalta turvallisimpana vaihtoehtona. Kriisimaiden tukiohjelmat toteutetaan niin, että ne tukevat työllisyyttä ja kasvua. Lähtökohtana on, että tukimekanismien kautta myönnetyt lainat maksetaan takaisin.
Kreikan hallitukselle on annettava tilaa valita talouspoliittiset keinonsa kriisistä nousemiseen joustavammin, mutta samalla siltä on vaadittava aitoa sitoutumista riittäviin rakenneuudistuksiin. Syriza on asetettava vastuuseen uskottavasta taloudenpidosta. Samalla EU:n ja Suomen on oltava valmiita välittömiin humanitäärisiin aputoimiin, jos koko Kreikan talousjärjestelmä ja ihmisten peruselintarvikkeiden ja lääkkeiden saanti uhkaa lähipäivinä romahtaa.
Valiokunta edellyttää, että neuvotteluissa haetaan kompromissiratkaisua Suomen ja Euroopan etujen turvaamiseksi, joka parhaalla mahdollisella tavalla turvaa saatavamme sekä euroalueen rahaliiton vakauden ja on kohtuullinen Kreikalle mahdollistaen maalle tulevaisuuden kasvun näkymät osana yhteistä rahaliittoa. Tältä pohjalta Suomi voi hyväksyä, että Kreikan kanssa pyritään neuvottelutulokseen EVM ohjelmasta.
Ed. Karimäen esitys hylättiin äänin 17—4, 4 tyhjää.
Ed. Arhinmäki teki seuraavan esityksen eduskunnan kannaksi: "Suomi on valmis sellaiseen ratkaisuun, joka mahdollistaa Kreikan talouden kääntymisen nousuun ja työttömyyden alentamisen sekä estää humanitäärisen kriisin pahentumisen ja on valmis tekemään periaatepäätöksen EVM-ohjelmaneuvottelujen aloittamiseksi. Myös ns. instituutioiden (komissio, EKP, IMF) mukaan Kreikan ehdotus luo pohjan neuvotteluille uudesta EVM-ohjelmasta.
Tavoitteena pitää olla, että Kreikka pystyy maksamaan tulevaisuudessa lainojaan takaisin. Kreikan velkakestävyyden turvaaminen tulevaisuudessa voi edellyttää lainojen uudelleenjärjestelyjä.
Neuvotteluissa pitää edellyttää, että Kreikka tekee mittavia rakenteellisia uudistuksia erityisesti korruption torjunnassa, veronkierron estämiseksi sekä veronkannon parantamiseksi. Lisäksi eläkejärjestelmään pitää tehdä rakenteellisia uudistuksia"
Esitys raukesi kannattamattomana.
Ed. Tuppurainen teki ed. Myllerin kannattamana seuraavan esityksen eduskunnan kannaksi: "Suomen hallitus ei ole kyennyt hankkimaan riittävää tietoa ja luotettavia vaikutusarviota Kreikan tilanteesta, joiden pohjalta kyettäisiin päätöksentekoon. Suomen on pidettävä kiinni vakuusjärjestelyn kautta neuvotelluista saatavista."
Ed. Tuppuraisen esitys hylättiin äänin 17—8.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston toimintalinjaan.
Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi.
4
Muut asiat
Ei muita asioita.
Ei muita asioita.
5
Seuraava kokous
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on sunnuntaina 12.7.2015 klo 11.30
Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos
Anna
Sorto
 
Ed. Karimäen esitys hylättiin äänin 17—4, 4 tyhjää.

Ed. Arhinmäki teki seuraavan esityksen eduskunnan kannaksi: "Suomi on valmis sellaiseen ratkaisuun, joka mahdollistaa Kreikan talouden kääntymisen nousuun ja työttömyyden alentamisen sekä estää humanitäärisen kriisin pahentumisen ja on valmis tekemään periaatepäätöksen EVM-ohjelmaneuvottelujen aloittamiseksi. Myös ns. instituutioiden (komissio, EKP, IMF) mukaan Kreikan ehdotus luo pohjan neuvotteluille uudesta EVM-ohjelmasta.

Tavoitteena pitää olla, että Kreikka pystyy maksamaan tulevaisuudessa lainojaan takaisin. Kreikan velkakestävyyden turvaaminen tulevaisuudessa voi edellyttää lainojen uudelleenjärjestelyjä.
Neuvotteluissa pitää edellyttää, että Kreikka tekee mittavia rakenteellisia uudistuksia erityisesti korruption torjunnassa, veronkierron estämiseksi sekä veronkannon parantamiseksi. Lisäksi eläkejärjestelmään pitää tehdä rakenteellisia uudistuksia"

Esitys raukesi kannattamattomana.

Ed. Tuppurainen teki ed. Myllerin kannattamana seuraavan esityksen eduskunnan kannaksi: "Suomen hallitus ei ole kyennyt hankkimaan riittävää tietoa ja luotettavia vaikutusarviota Kreikan tilanteesta, joiden pohjalta kyettäisiin päätöksentekoon. Suomen on pidettävä kiinni vakuusjärjestelyn kautta neuvotelluista saatavista."

Ed. Tuppuraisen esitys hylättiin äänin 17—8.



No niin... vassari/vihree linjan esitykset eivät sitten menestyneet.. :D
 
Nyt löytyi syy Soinin linjaan.

Tuo on kyllä hauska :D

Tuon olen kuullut myös turkkilaisten suusta, joskin erittäin posiitivisessa yhteydessä. Turkkilaiset tykkäävät suomalaisista ja Kalevalasta, kreikkalaiset eivät taida enää tykätä.

Turkilla on suomen kanssa yhteistä agglutinoiva kieli, vokaalisointu ja kieliopillisen suvun puute. Perussanajärjestys on subjektiobjektiverbi.

741aeb913bc930c3d86a7e8f760d934d.jpg


1288659721362.jpg


Se on kyllä mielenkiintoista, että kreikkalaiset ja vähän muutkin heittävät paskaa juurikin suomalaisten naamalle. Ei Suomi nyt kuitenkaan mikään Osmanien valtakunta ole, ei oikein riitä lihakset siihen hommaan...ei tässä, eikä missään muussakaan asiassa :)

Ottomaanien valtakunta rappeutui ja sen valtapiiri Euroopassa murentui 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa. Niinpä Kreikka sai itsenäisyyden 1832 käytyään kolmivuotisen vapaussodan Osmanivaltiota vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ensin meinasin että oli huumori heitto toi Turkki-Soini juttu.....ei tainnut sellainen ollakaan :confused:

Eurooppa on aina tukenut Kreikkaa Turkkia vastaan......eli pitkät ovat perinteet Kreikan puolustamisessa ja nyt kun Hallituslinjaus on tiukkana Kreikan rahoittamisesta niin PS saa syyt niskoilleen ongelmasta minkä kok, kesk, dem. vas. vihr. ect ovat ihan itse väsännet....

Alpo Rusikin joka on kesk. on kovasti kirjoituksillaan Kreikan tukemista puolustamassa.
 
No hätä, pieni nokittelu on näiden vapaamuotoisten keskustelujen suola!

Kreikan osalta kaikki vaihtoehdot ovat huonoja ja tulevat kalliiksi. On kuitenkin syytä muistaa, että maassa on enemmistö "tavallisia" ihmisiä, jotka eivät juurikaan ole hyötyneet hävyttömästä vedätyksestä saati rahojen kanavoittamisesta eurooppalaisille pankeille.

Venäjällä riemuitaan ja odotetaan euroalueen kaatumista sisäisiin vaikeuksiin. Euroopalle olisi tässä tilanteessa kohtalokas virhe lähteä hajaannuksen tielle. Myös Suomi kuuluisi häviäjiin. Turvallisuuspoliittiset asiantuntijat pohtivat tosissaan riittäävätkö edes Euroopan Nato-joukkojen yhdistyneet voimat Venäjää vastaan. Miten sitten joku voi edes märissä unissaan kuvitella, että Suomi pärjäisi yksinään? Sama pätee talouteemme!

TURPO-kulmasta ja tavallisten ihmisten hädästä olen samaakin mieltä. Sen sijaan en näe miten euro auttaa talouttamme, pikemminkin päinvastoin, jos talousviisaiden analyysejä on uskominen. Näin tavallisena tallaajana en näe taloudellista hyötyä siinä, että lapetaan miljardeja suomalaista rahaa ulkomaisille pankeille. Sitä vasten ulkomailla on ihmetelty aiemmin, miksi Suomi ei lähde EMU:sta nostelemaan. Eiköhän tuo oman pankkikriisin maksaminen riittänyt.

EDIT: Tavallisten kreikkalaisten näkökulmasta uskoisin että tämä kertarysäys ja kipeä vaihe antaa jälkivanassaan kuitenkin toivoa uudesta ja valtiolle mahdollisuuden rakentaa tulevaisuutta niillä palasilla ja paperilapuilla mitä käsiin jää. Loputon austerisointi ilman valoa tunnelin päässä taitaa olla vieläkin pahempi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy vain toivoa, että järki voittaa ja Kreikan euro-ero tulee - toki se olisi tuskallinen, mutta myös muodostaisi lähtökohdan nousulle. On jotenkin omalaatuista, että ensinnäkin piti naamioida tämä eurooppalaisten suurpankkien olennaisesti vastikkeeton tuki "solidaarisuuspaketeiksi" Kreikalle, ja vielä omalaatuisempaa se, että sitten talouksiltaan ihan kunnossa olevat maat demagogisista syistä roikottavat yhtä jäsenvaltiota loputtomiin löysässä hirressä. Eihän niitä rahoja näinkään tule takaisin tippumaan, hevonen hyvin todennäköisesti kuolee ennen kuin oppii olemaan syömättä. Jos Saksan hävitystöiden jälkeen oli viisautta aloittaa uudelta pohjalta 50-luvulla niin totisesti olisi tähän syytä Kreikan suhteen, kun syyllisyys vieläpä jakautuu paljon tasaisemmin ja myöskin se hävitys on enimmäkseen kohdistunut vain Kreikkaan itseensä.

Euro puolestaan on poliittisista syistä synnytetty projekti, joka ei tule nykyisellään toimimaan. Jos Kreikka päästettäisiin turhista kärsimyksistään niin ehkä sitten aikaa ja mielenkiintoa riittäisi eurooppalaisilla eliiteillä myös euron uudistamiseen ja valuuttaunionin järjelliseen tasapainottamiseen. Tosin näillä näytöillä en antaisi euroeliiteille hoidettavaksi edes postikonttoria Arkangelista...
 
Pöytäkirja
SuVP
16
2015 vp
Suuri valiokunta
Lauantai 11.7.2015 klo 15.15—17.06
Läsnä
puheenjohtaja
Anne-Mari
Virolainen
kok
varapuheenjohtaja
Anne
Louhelainen
ps
2. varapuheenjohtaja
Tytti
Tuppurainen
sd
jäsen
Sirkka-Liisa
Anttila
kesk
jäsen
Paavo
Arhinmäki
vas
jäsen
Eva
Biaudet
r
jäsen
Simon
Elo
ps
jäsen
Sari
Essayah
kd
jäsen
Timo
Harakka
sd
jäsen
Anne
Kalmari
kesk
jäsen
Emma
Kari
vihr
jäsen
Johanna
Karimäki
vihr
jäsen
Katri
Kulmuni
kesk
jäsen
Jari
Leppä
kesk
jäsen
Sanna
Marin
sd
jäsen
Kai
Mykkänen
kok
jäsen
Mika
Niikko
ps
jäsen
Jaana
Pelkonen
kok
jäsen
Mikko
Savola
kesk
jäsen
Ville
Tavio
ps
varajäsen
Pekka
Haavisto
vihr
varajäsen
Ari
Jalonen
ps
varajäsen
Riitta
Myller
sd (1 ja 2, 3 osittain, 4 ja 5)
varajäsen
Outi
Mäkelä
kok
varajäsen
Arto
Pirttilahti
kesk
varajäsen
Sari
Raassina
kok
Sihteeri
valiokuntaneuvos
Anna
Sorto

1
Nimenhuuto
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 26 jäsentä.
+Varapuhemies Pekkarinen
2
Päätösvaltaisuus
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
3
Euroryhmä 11.7.2015
Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokoukset
EUN 41/2015 vp
Valmistelu
Valiokunnassa oli kuultavana:
ministeri
Alexander
Stubb
avustajanaan:valtiosihteeri Olli-Pekka Heinonen valtiosihteeri Martti Hetemäkineuvotteleva virkamies Minna Aaltonenfinanssisihteeri Jouni Lehtovaltiovarainministeriö
Jatkokirjelmä EJ 14/2015 vp (E 137/2014 vp) on saapunut eduskuntaan.
Ministeri Stubb ja valtiosihteeri Heinonen esittelivät Suomen toimintalinjan.
Puheenvuoron käyttivät ed. Tuppurainen, Arhinmäki, Karimäki, Elo, Biaudet, Jalonen, Essayah, Haavisto, Harakka, Mykkänen, Kalmari ja varapuhemies Pekkarinen. Ministeri Stubb, valtiosihteerit Heinonen ja Hetemäki sekä finanssisihteeri Lehto vastasivat puheenvuoroihin.
Valiokunta totesi perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta EJ 14/2015 vp (E 137/2014 vp) -jatkokirjelmä sisällöstä, valtioneuvoston kannasta ja valiokunnassa käydystä keskustelusta Suomen neuvottelutavoitteiden turvaamiseksi.
Keskustelun aikana puheenjohtaja Virolainen teki seuraavan pohjaesityksen eduskunnan kannaksi: valiokunta yhtyy valtioneuvoston toimintalinjaan.
Tämän jälkeen kokous keskeytettiin klo 16.34 ja sitä jatkettiin klo 16.50.
Ed. Karimäki teki ed. Biaudetin kannattamana esityksen, että suuri valiokunta hyväksyisi seuraavan eduskunnan kannan: "Suomen neuvottelijoiden tavoitteena tulee olla euroalueen vakauden, yhtenäisyyden ja tulevaisuuden turvaaminen. Kreikka on esittänyt uuden tukilainaohjelmapyynnön Euroopan vakausmekanismin, EVM:n, kautta, asiantuntijat ovat antaneet arvion Kreikan uudistusehdotuksista ja kreikkalaiset ovat kansanäänestyksessä indikoineet toivovansa muutosta.
Instituutioiden arvio mahdollisuuksista aloittaa neuvottelut Kreikan lainaohjelmasta esitettiin valiokunnalle vain suullisesti. Saadun selvityksen mukaan hallituksen kanta on instituutioiden suosituksen vastainen. Valiokunta katsoo, että instituutioiden arvioon olisi pitänyt luottaa. Kreikan kärjistyvä humanitaarinen kriisi on torjuttava, ihmisten on saatava elämisen perusedellytykset koko EU:ssa. Se on eurooppalaisuuden ja yhteisten arvojen ytimessä. Siihen nojaa koko Euroopan unionin oikeutus.
Suomen kokonaisvastuiden ei tarvitse lisääntyä Kreikan nykyisessä kriisissä, sillä EVM:ssä on vielä toistaiseksi riittävästi pääomaa kattamaan Kreikan tarvitsema kolmas lainaohjelma. Pitkällä aikajänteellä ei kuitenkaan pidä olla kynnyskysymys, etteikö kriisinratkaisumekanismin kapasiteettia voisi kasvattaa, mikäli euroalueen vakauden turvaaminen sitä edellyttäisi. Euroalueen vakauden turvaamiseksi rakennetut kriisinratkaisumekanismit ovat osoittaneet toimivuutensa, sillä esimerkiksi Portugali ja Kypros ovat saaneet apuohjelmien turvin taloutensa vakaammalle pohjalle.
Viimeiset viisi vuotta Kreikan kriisiä on hoidettu niin, että pankit pelastettiin. Asiantuntijoiden arvioiden mukaan 75% hyödystä EU:n ja muiden velkojien alkuperäisestä operaatiosta meni kansainvälisille pankeille. Eniten hyötyjiä oli Saksasta. Normaalissa markkinataloudessa pankit ja sijoittajat olisivat kantaneet riskit. Kreikan leikkaukset ovat olleet kovia, ja valtaosan niistä ovat kantaneet jo valmiiksi pienituloiset ihmiset ja työttömäksi joutuneet. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että Kreikassa on välittömästi pantava toimeen rakenteellisia uudistuksia, jotka laajentavat veropohjaa sekä kitkevät harmaata taloutta, veronkiertoa ja korruptiota. Myös esimerkiksi Kreikan eläkejärjestelmäreformia on jatkettava siten, ettei eläkeiän nosto kosketa vain nyt nuorta sukupolvea. Kreikan hallituksella tulee silti olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, minkälaiset reformit takaavat parhaiten kasvun edellytyksiä.
Iso osa Kreikan valtion talouden ongelmista ja iso osa velkamäärästä on peräisin kotoperäisistä ongelmista. Mutta merkittävä osa on kuitenkin peräisin finanssikriisin eurooppalaisten pankkien pelastusoperaatiosta. Tämä on muistettava, kun kohtuullisen kompromissin ehtoja pohditaan.
Kreikan hallitsematon ero eurosta loisi pitkään jatkuvan epävakauden, joka pahimmassa tapauksessa uhkaa laajeta koko Euroopan laajuiseksi kriisiksi. Tavoitteena on pitää kaikki nykyiset euroalueen maat yhteisessä valuutassa. Mahdollisen Kreikan eurosta eroamisen jälkeen Kreikka ei todennäköisesti velkojaan maksaisi. Samalla riski siihen, että Suomi menettäisi kaikki nykyiset saatavansa, on suuri.
Kriisimaiden tukiohjelmia tai laina-aikojen ehtoja voidaan järjestellä sillä edellytyksellä, että kriisimaat toteuttavat taloutta tervehdyttäviä uudistuksia ja mikäli toimenpiteet nähdään koko euroalueen ja Suomen talouden kannalta turvallisimpana vaihtoehtona. Kriisimaiden tukiohjelmat toteutetaan niin, että ne tukevat työllisyyttä ja kasvua. Lähtökohtana on, että tukimekanismien kautta myönnetyt lainat maksetaan takaisin.
Kreikan hallitukselle on annettava tilaa valita talouspoliittiset keinonsa kriisistä nousemiseen joustavammin, mutta samalla siltä on vaadittava aitoa sitoutumista riittäviin rakenneuudistuksiin. Syriza on asetettava vastuuseen uskottavasta taloudenpidosta. Samalla EU:n ja Suomen on oltava valmiita välittömiin humanitäärisiin aputoimiin, jos koko Kreikan talousjärjestelmä ja ihmisten peruselintarvikkeiden ja lääkkeiden saanti uhkaa lähipäivinä romahtaa.
Valiokunta edellyttää, että neuvotteluissa haetaan kompromissiratkaisua Suomen ja Euroopan etujen turvaamiseksi, joka parhaalla mahdollisella tavalla turvaa saatavamme sekä euroalueen rahaliiton vakauden ja on kohtuullinen Kreikalle mahdollistaen maalle tulevaisuuden kasvun näkymät osana yhteistä rahaliittoa. Tältä pohjalta Suomi voi hyväksyä, että Kreikan kanssa pyritään neuvottelutulokseen EVM ohjelmasta.
Ed. Karimäen esitys hylättiin äänin 17—4, 4 tyhjää.
Ed. Arhinmäki teki seuraavan esityksen eduskunnan kannaksi: "Suomi on valmis sellaiseen ratkaisuun, joka mahdollistaa Kreikan talouden kääntymisen nousuun ja työttömyyden alentamisen sekä estää humanitäärisen kriisin pahentumisen ja on valmis tekemään periaatepäätöksen EVM-ohjelmaneuvottelujen aloittamiseksi. Myös ns. instituutioiden (komissio, EKP, IMF) mukaan Kreikan ehdotus luo pohjan neuvotteluille uudesta EVM-ohjelmasta.
Tavoitteena pitää olla, että Kreikka pystyy maksamaan tulevaisuudessa lainojaan takaisin. Kreikan velkakestävyyden turvaaminen tulevaisuudessa voi edellyttää lainojen uudelleenjärjestelyjä.
Neuvotteluissa pitää edellyttää, että Kreikka tekee mittavia rakenteellisia uudistuksia erityisesti korruption torjunnassa, veronkierron estämiseksi sekä veronkannon parantamiseksi. Lisäksi eläkejärjestelmään pitää tehdä rakenteellisia uudistuksia"
Esitys raukesi kannattamattomana.
Ed. Tuppurainen teki ed. Myllerin kannattamana seuraavan esityksen eduskunnan kannaksi: "Suomen hallitus ei ole kyennyt hankkimaan riittävää tietoa ja luotettavia vaikutusarviota Kreikan tilanteesta, joiden pohjalta kyettäisiin päätöksentekoon. Suomen on pidettävä kiinni vakuusjärjestelyn kautta neuvotelluista saatavista."
Ed. Tuppuraisen esitys hylättiin äänin 17—8.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston toimintalinjaan.
Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi.
4
Muut asiat
Ei muita asioita.
Ei muita asioita.
5
Seuraava kokous
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on sunnuntaina 12.7.2015 klo 11.30
Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos
Anna
Sorto

Eli lyhyesti sanottuna vihervassarit haluavat, että EVM:n pajatso tyhjennetään Kreikalle nyt ja ei myöskään saa sulkea pois ajatusta, että tulevaisuudessa (eli 3 vuoden päästä, kun tämä nyt ehdotettu uusi lainaohjelma tulisi päätökseen) ladattaisiin taas pajatso täyteen veronmaksajien rahoilla, jotta se voitaisiin sitten uudestaan tyhjentää Kreikalle. Ja kaikki tämä euroalueen ja EU:n yhtenäisyyden säilyttämiseksi. Eikös kommarit aikoinaan olleet EU-jäsenyyttä vastaan? Miksi sitä nyt pitää viimeiseen senttiin puolustaa?
 
Nyt menee jo melko pitkälle:
"Myös joulupukki on sotkettu tilanteeseen. Sosiaalisessa mediassa kiertää useita pilakuvia, joissa Suomen joulupukki pottuilee kreikkalaisille.
Katerina Michoulin twiitissä joulupukki sanoo Petteri Punakuonolle seuraavaa:
- Ja muista Petteri, että tuhma Alexander Stubb saa joululahjaksi vain risuja.
Toisessa pilakuvassa joulupukki on ojentamassa lapselle joululahjaa. Joulupukki kysyy lapselta, että mitkä ovat hänen vakuutensa lahjaa vastaan.
Myös Suomen euroviisuylpeys Lordi vedetty soppaan mukaan. Monen kreikkalaisen mielestä Suomi on edelleen kiitollisuudenvelassa siitä, että Kreikka antoi täydet 12 pistettä Suomelle Ateenan euroviisuissa. Dimitris Dimitriadis twiittaa seuraavaa:
- Hei suomalaiset! Lordi kuitenkin voitti Ateenassa, hän viittaa Lordin vuoden 2006 euroviisuvoittoon Kreikassa.
Costas Amiridis muistuttaa, että Kreikka antoi Suomelle täydet 12 pistettä Ateenassa. Samoilla linjoilla on Kis Chr.
- Kun me annoimme Lordille 12 pistettä Ateenassa, olimmeko silloin hyviä ihmisiä vai pummeja? hän kyselee."
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015071220023639_ul.shtml
 
Kyllä suomalaiset ja turkkilaiset ovat veljeskansoja jos uskoo turanilaisten teorioihin.

Kannattaa muistaa, että turanilais jutut ovat vieläkin suosittuja turkin äärioikeiston keskuudessa. Esimerkiksi projekti Gladioon ja poliittisiin murhiin sekaantuneet Harmaat sudet järjestö on turanilaisuuteen uskova porukka.

Lisäksi kannattaa muistaa, että Kemal Ataturk määräsi pakolliseksi oppikirjaksi Grigori Petrovin kirjan Valkoliljojen maa.

Kirja kertoo takapajuisesta maasta jonka asukkaat ovat jälkeenjääneitä hölmöjä, mutta tiukalla ohjauksella ja koulutuksella heidät saadaan sivistyskansojen joukkoon.

Kirjassa mm. kielletään kiroilu armeijassa!

Kerrottakoon, että kyseinen kirja on ollut suosittu myös Bulgariassa ja eräissä arabimaissa.

Niin ja se kirjassa kuvattu maa on Suomi!
 
OT: Henk.kohtaisesti en nyt niin fanita Turkkia... ..kauniit naiset ovat ihanjees :D.. mutta muuten ei Turkki "lämmitä" :confused:..on mielestäni liika kallistunut tuohon "suvaitsevaanrauhan uskonon" suuntaan....

Turkilla on samoja ongelmia kuin Venäjällä. Yksinvaltias sikailee ja kerää itselleen kaikki namit. Kansalaisia kiihotetaan hihhulointiin, kun sillä voi pönkittää omaa valta-asemaa. Erdogan ja Putin tulevat keskenään toimeen ihan hienosti, eikä se ole suinkaan puhdasta sattumaa.

erdogan-cartoon.jpg


Turkissa on kuitenkin alueita ja ihmisryhmiä, jotka ovat arvoiltaan länsimaisempia kuin suomalaiset keskimäärin.

Ja naiset...onhan ne kauniita :D

Turkey.jpg
 
Sopii oikeen hyvin EU "Elite-serien" joukkueeseen :p

Kansalaisten hallinta/kusetus tekniikat erinomaisessa kunnossa sekä poliittisen pallonpyörityksen pelisilmä huippuluokkaa :D

No niin, te tämän sivuston EU-vastaiset Venäjän peesaajat olette siten kohta onnesta soikeana! Vielä jos Suomi eroaisi EU:sta, pidettäisiin loitolla Natosta ja solmittaisiin myöhempien aikojen YYA-sopimus, niin mikäs ois ollessa. Lomillakin voisi käydä vaihtoehtoisesti Krimillä tai Kreikassa.

Russia Plans to Support Greece With Direct Energy Deliveries
© Sputnik/ Grigory Sysoev
Europe
14:40 12.07.2015(updated 15:40 12.07.2015) Get short URL
2719180
Russian Energy Minister Alexander Novak said that an agreement may be worked out in the next few weeks.

Read more: http://sputniknews.com/europe/20150712/1024522749.html#ixzz3fgIi5Dkj
 
Veikkaisin, että kymmenkunta vuotta EU:a, niin suomalaistenkin mielestä verojen maksamatta jättäminen koetaan isänmaalliseksi teoksi. Osa jo lämmittelee http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=230639
Tervetuloa EVVK-kerhoon

lauantai 11. heinäkuuta 2015
Mitä islam opetti kreikkalaisille? http://murphyssoninlaw.blogspot.fi/2015/07/mita-islam-opetti-kreikkalaisille.html
Euroopan Unioni joutuu jälleen kerran taipumaan älylliseen spakaattiin päättäessään pitää Kreikan euroalueessa. Suomalaisten kannalta ainoa mielenkiintoinen asia on se, mitä sanovat Sipilä ja Soini. He varmaan rukoilevat, että Kreikka eroaisi eikä Suomen hallitus joutuisi myöntymään lisätuelle (lainasta on turha enää tässä vaiheessa puhua). Oma arvioni on, että Sipilä ja Soini ovat kaikesta huolimatta valmiita kaatamaan lisää rahaa Kreikkaan, jos Saksa päättää niin. Toivottavasti olen väärässä. Jos Suomen hallitus pettää kansalaisensa ja EU:n asukkaat, sen jälkeen toivon voi vielä laittaa Slovenian parlamenttiin, joka on ainakin tähän asti sekin ilmoittanut vastustavansa lisärahan pumppaamista Kreikan budjettiin.

Klassisen liberalismin mukaan valtion tulee suojata ihmisen omaisuutta ja terveyttä, jos kanssaihmiset yrittävät niitä loukata. Suomi ei noudata klassisen liberalismin ihanteita, eikä edes yritä. Suomalainen yhteiskunta on ottanut muiden länsimaisten valtioiden tavoin yhteiskunnalliseksi ihanteekseen Mussolinin 1920-luvulla luoman fascismin (so. totaalisen sosiaalidemokratian). Siinä yksin heikot kansalaiset yhdistävät voimansa voimakkaaksi vitsakimpuksi, fascioksi. Kansalaisen etu jää yhteiskunnan edun taakse, ja yhteiskunta nähdään organismina, joka koostuu soluista. Jokaisen kansalaisen on huolehdittava oman solunsa elinvoimaisuudesta, eikä solua saa turmella itsekkäillä, nautinnonhaluisilla toimenpiteillä. Kerskakulutus, konsumerismi, on asketismia ihannoivan fascismin vihollinen. Elinvoimaa ja terveyttä ylistävä fascismi loi Ruotsissa sosiaalidemokraattien johdolla rodunjalostuksellisia ohjelmia, joissa pakkosteriloitiin rotuihanteiden vastaisia naisia.

Kreikka on eurooppalaisen demokratian kehto, vaikka nykyinen EU-demokratia onkin irvikuva siitä vastuullisesta yhteisten asioiden hoitamisesta, jota muinaisessa Ateenassa harjoitettiin. Siksi olikin poikkeuksellisen virkistävää lukea Talouselämästä kuvaus kreikkalaisten ajatusmaailmasta.

Sen mukaan EU:n demokratiavajeeseen pettyneetKreikkalaiset rinnastavat verot varkauteenSyy tälle on sekin lehden mukaan selvä:kreikkalaisten vastenmielisyys veronmaksua kohtaan kumpuaa kulttuurista ja historiallisista seikoista. Kun ottomaanit hallitsivat Kreikkaa, verojen välttelyä pidettiin isänmaallisena kreikkalaisten keskuudessa. Nykyisin välttelyn syynä on todennäköisesti epäluottamus hallitusta kohtaan. Monet kreikkalaiset pitävät maan johtoa korruptoituneena, hyödyttömänä ja epäluotettavana.Arvostukseni kreikkalaisia kohtaan nousi jälleen lisää.

Se näyttää olevan ainoa järkevä kansakunta Euroopassa. Jos hullut härmäläiset haluavat kylvää sinne rahaa, niin idioottejahan he olisivat, jos ei ilmainen raha kelpaisi.
 
Kyllähän Turkistakin löytyy järkevää sakkia, mutta en tosiaankaan fanita ko. maata.
 
Back
Top