Ulkomaat 30.3.2016 klo 19:11 | päivitetty 30.3.2016 klo 20:39
Kroatiassa skandaali MiG-hävittäjien remontista – Ukraina myi täyttä romua?
Kroatian ilmavoimat ovat lähes vailla hävittäjäkoneita, kun Ukrainassa remontoidut ja sieltä ostetut MiG-21 -hävittäjät ovat osoittautuneet kelvottomiksi.
Kroatian ilmavoimien MiG-21 -hävittäjä. Kuva: EBU
Kroatiassa on puhjennut skandaali kaupasta, jolla piti pitää yllä maan ilmapuolustusta, mutta jonka lopputulos käytännössä lamautti sen.
Kroatia päätti vuonna 2013 uusia MiG-21 -hävittäjänsä. Ukrainalaisen valtionyhtiö Ukrspecexportin kanssa tehtiin sopimus, jonka mukaan seitsemän kroatialaisten MiG:iä huolletaan ja modernisoidaan, minkä lisäksi Kroatia ostaa viisi käytettyä MiG-21 -hävittäjää, entisiä Jordanian ilmavoimien koneita. Kroatia maksoi paketista vajaat 18 miljoonaa euroa.
Kaupan epäkohtia on paljastanut kroatialainen Jutarnji List -lehti.
Neuvostoliittolainen MiG-21 on Kroatian ilmavoimien ainoa hävittäjätyyppi. Kroatialle jäi muutama MiG Jugoslavian hajonneilta ilmavoimilta, ja se osti lisää koneita Itä-Euroopasta sotiessaan Serbiaa vastaan 1990-luvulla.
MiG-21 on vanhentunut hävittäjänä, ja esimerkiksi Suomessa siitä luovuttiin 1990-luvulla Hornetien tullessa käyttöön. Kroatialla ei kuitenkaan ole ollut varaa ostaa länsimaisia sotilaskoneita, joten päädyttiin korjaamaan ja modernisoimaan vanhoja.
Outoja havaintoja huollosta
Ukrainasta toimitettiin sovitut 12 konetta Kroatialle heinäkuussa viime vuonna – vuosi aikataulusta myöhässä. Nyt niistä on käyttökunnossa enää kolme. Viisi on kokonaan poistettu käytöstä. Asiasta on käynnistetty rikostutkinta, jota on tehnyt armeijan oma poliisi.
Kroatialaismedian mukaan tutkimuksissa on ilmennyt, että huollettujen koneiden runkonumeroissa on epäselvyyksiä, että koneita olisi vaihtunut huollossa vanhempiin, että jotkut korjaukset olisi jätetty tekemättä ja jotkut tehty huonosti. Myös lahjontaa epäillään tapahtuneen.
Kroatian MiG:eihin ei myöskään ollut vaihdettu Nato-yhteensopivia viesti- ja omakonetunnusjärjestelmiä. Kroatia kuuluu sotilasliitto Natoon.
Koelennot estettiin verukkeilla
Kroatian MiG:ien huoltotyöt tehtiin Odessassa. Sopimuksen mukaan Kroatian ilmavoimien lentäjän oli koelennettävä koneet ennen niiden luovuttamista. Koelennoista ei kuitenkaan tullut mitään.
Koelentäjä, prikaatikenraali Ivan Selak kertoo, että ukrainalaiset eivät päästäneet häntä ilmaan, koska "sää oli huono" tai "oli vaarallista lentää asuttujen alueiden yläpuolella". Koneita ei edes lennetty Kroatiaan, vaan "sotatilanteen" vuoksi ne toimitettiin purettuina rekkakyydillä.
Kroatiassa vikoja alkoi ilmetä pian. Yhden MiG:in moottori hajosi 13 kilometrin korkeudessa, toisen tutka ei toiminut lainkaan.
"Uusia" koneita palasista?
Kertomus viiden käytetyn koneen ostamisesta kuulostaa vielä oudommalta. Jutarnji Listin mukaan myydyt koneet eivät olleet Jordanian ilmavoimien entisiä, vaan ne kasattiin sieltä täältä haalituista osista Ukrainassa. Lehtitietojen mukaan rungot olivat peräisin Bulgariasta ja siivet Algeriasta – ranskankieliset tekstit olivat vielä näkyvissä.
Ja kun kroatialaiset tulivat tarkastamaan kauppatavaraa, ukrainalaisten kerrotaan esitelleen heille hävittäjiä, jotka itse asiassa olivat Jemenin omistamia.
MiG-21 on vielä käytössä monissa ilmavoimissa, ja koneen modernisointiin erikoistuneita yrityksiä on paitsi Ukrainassa, myös Romaniassa ja Israelissa. Jostain syystä Kroatia valitsi ukrainalaiset. Israelilaisen Elbit-yhtiön edustaja ihmetteli Kroatian tv:n haastattelussa, että heidän ei annettu edes tehdä tarjousta. Epäilemättä ukrainalaisten puolella oli halvin hinta.
Juttu on nyt annettu syyttäjien käsiin.
Kroatiassa skandaali MiG-hävittäjien remontista – Ukraina myi täyttä romua?
Kroatian ilmavoimat ovat lähes vailla hävittäjäkoneita, kun Ukrainassa remontoidut ja sieltä ostetut MiG-21 -hävittäjät ovat osoittautuneet kelvottomiksi.
Kroatian ilmavoimien MiG-21 -hävittäjä. Kuva: EBU
Kroatiassa on puhjennut skandaali kaupasta, jolla piti pitää yllä maan ilmapuolustusta, mutta jonka lopputulos käytännössä lamautti sen.
Kroatia päätti vuonna 2013 uusia MiG-21 -hävittäjänsä. Ukrainalaisen valtionyhtiö Ukrspecexportin kanssa tehtiin sopimus, jonka mukaan seitsemän kroatialaisten MiG:iä huolletaan ja modernisoidaan, minkä lisäksi Kroatia ostaa viisi käytettyä MiG-21 -hävittäjää, entisiä Jordanian ilmavoimien koneita. Kroatia maksoi paketista vajaat 18 miljoonaa euroa.
Kaupan epäkohtia on paljastanut kroatialainen Jutarnji List -lehti.
Neuvostoliittolainen MiG-21 on Kroatian ilmavoimien ainoa hävittäjätyyppi. Kroatialle jäi muutama MiG Jugoslavian hajonneilta ilmavoimilta, ja se osti lisää koneita Itä-Euroopasta sotiessaan Serbiaa vastaan 1990-luvulla.
MiG-21 on vanhentunut hävittäjänä, ja esimerkiksi Suomessa siitä luovuttiin 1990-luvulla Hornetien tullessa käyttöön. Kroatialla ei kuitenkaan ole ollut varaa ostaa länsimaisia sotilaskoneita, joten päädyttiin korjaamaan ja modernisoimaan vanhoja.
Outoja havaintoja huollosta
Ukrainasta toimitettiin sovitut 12 konetta Kroatialle heinäkuussa viime vuonna – vuosi aikataulusta myöhässä. Nyt niistä on käyttökunnossa enää kolme. Viisi on kokonaan poistettu käytöstä. Asiasta on käynnistetty rikostutkinta, jota on tehnyt armeijan oma poliisi.
Kroatialaismedian mukaan tutkimuksissa on ilmennyt, että huollettujen koneiden runkonumeroissa on epäselvyyksiä, että koneita olisi vaihtunut huollossa vanhempiin, että jotkut korjaukset olisi jätetty tekemättä ja jotkut tehty huonosti. Myös lahjontaa epäillään tapahtuneen.
Kroatian MiG:eihin ei myöskään ollut vaihdettu Nato-yhteensopivia viesti- ja omakonetunnusjärjestelmiä. Kroatia kuuluu sotilasliitto Natoon.
Koelennot estettiin verukkeilla
Kroatian MiG:ien huoltotyöt tehtiin Odessassa. Sopimuksen mukaan Kroatian ilmavoimien lentäjän oli koelennettävä koneet ennen niiden luovuttamista. Koelennoista ei kuitenkaan tullut mitään.
Koelentäjä, prikaatikenraali Ivan Selak kertoo, että ukrainalaiset eivät päästäneet häntä ilmaan, koska "sää oli huono" tai "oli vaarallista lentää asuttujen alueiden yläpuolella". Koneita ei edes lennetty Kroatiaan, vaan "sotatilanteen" vuoksi ne toimitettiin purettuina rekkakyydillä.
Kroatiassa vikoja alkoi ilmetä pian. Yhden MiG:in moottori hajosi 13 kilometrin korkeudessa, toisen tutka ei toiminut lainkaan.
"Uusia" koneita palasista?
Kertomus viiden käytetyn koneen ostamisesta kuulostaa vielä oudommalta. Jutarnji Listin mukaan myydyt koneet eivät olleet Jordanian ilmavoimien entisiä, vaan ne kasattiin sieltä täältä haalituista osista Ukrainassa. Lehtitietojen mukaan rungot olivat peräisin Bulgariasta ja siivet Algeriasta – ranskankieliset tekstit olivat vielä näkyvissä.
Ja kun kroatialaiset tulivat tarkastamaan kauppatavaraa, ukrainalaisten kerrotaan esitelleen heille hävittäjiä, jotka itse asiassa olivat Jemenin omistamia.
MiG-21 on vielä käytössä monissa ilmavoimissa, ja koneen modernisointiin erikoistuneita yrityksiä on paitsi Ukrainassa, myös Romaniassa ja Israelissa. Jostain syystä Kroatia valitsi ukrainalaiset. Israelilaisen Elbit-yhtiön edustaja ihmetteli Kroatian tv:n haastattelussa, että heidän ei annettu edes tehdä tarjousta. Epäilemättä ukrainalaisten puolella oli halvin hinta.
Juttu on nyt annettu syyttäjien käsiin.