Uutisia Ranskasta

Yli 2500 ihmistä osallistui jättireiveihin Ranskassa – juhlat jatkuvat yhä, osallistujat ottaneet yhteen poliisin kanssa väkivaltaisesti​

...
Paikalliset viranomaiset ovat yrittäneet estää tapahtuman, mutta kohtasivat "avointa vihamielisyyttä tapahtuman järjestäjien taholta".
Juhliin osallistujat ovat ottaneet väkivaltaisesti yhteen poliisin kanssa. He ovat sytyttäneet autoja tuleen ja heitelleet poliiseja erilaisilla esineillä.
...
 
Fransmannit pullistelevat.
naval_group-1118x629.jpg


Havainnekuva uudesta lentotukialuksesta. NAVAL GROUP

Ranskan jättihanke: Uusi lentotukialus on Euroopan suurin sotalaiva koskaan​


Heikki Hakala | 03.01.2021 | 11:30- päivitetty 03.01.2021 | 10:20

Uuden sukupolven lentotukialus olisi asiantuntijoiden mukaan suurin Euroopassa koskaan rakennettu sotalaiva.

Ranska aikoo presidentti Emmanuel Macronin mukaan hankkia asevoimilleen uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen. Uppoumaltaan jopa 75 000-tonnisen uuden sukupolven tukialuksen on määrä aikanaan korvata Ranskan merivoimien nykyinen tukialus Charles de Gaulle, jonka uppouma on 43 000 tonnia.

Uudelle alukselle voitaisiin suunnitelmien mukaan sijoittaa vähintään 30 monitoimihävittäjää, tiedustelukoneita, helikoptereita sekä miehittämättömiä ilma-aluksia.

Tukialushanke viestii International Institute for Strategic Studies -ajatushautomon (IISS) tutkijoiden Hugo Decis’n ja Nick Childsin mukaan Ranskan pyrkimyksestä säilyttää asemansa globaalina merellisenä ja ilmatoimintaan kykenevänä suurvaltana myös tulevaisuudessa.

– Virallisia kustannusarvioita uuden sukupolven lentotukialuksesta ei ole julkistettu. Aluksen ja sen järjestelmien suunnittelun ja rakentamisen kokonaiskustannuksista on kuitenkin esitetty 7 miljardin euron suuruusluokkaan yltäviä lukuja, Decis ja Childs sanovat.
– Indeksitarkistusten jälkeenkin tämä tarkoittaisi merkittävästi korkeampaa hintaa kuin Britannian taannoin esittelemillä Queen Elizabeth -luokan tukialuksilla, minkä niihin valittu propulsiojärjestelmä osittain selittää. Brittialukset käyttävät tavanomaista voimanlähdettä eikä niitä ole toistaiseksi varustettu katapultein, he toteavat.

Ranskalla mittava laivasto-ohjelma​

Kun Ranskan uusi lentotukialus otetaan käyttöön, se on IISS:n asiantuntijoiden mukaan todennäköisesti suurin sota-alus, joka Euroopassa on milloinkaan rakennettu syrjäyttäen kärkisijaa nykyisin pitävät Britannian Queen Elizabeth -luokan alukset.
– Uuden sukupolven lentotukialuksesta ei liene tulossa merkittävä osa vain Ranskan, vaan myös Euroopan (ja Euroopan unionin) kykyä projisoida merellistä sotilaallista voimaa, Decis ja Childs sanovat.

Ranska ylläpitää heidän mukaansa optiota myös toisen uuden sukupolven lentotukialuksen tilaamiseen.
– On kuitenkin kyseenalaista, onko Ranskalla varaa toiseen tukialukseen, kun maa on jo sitoutunut muihinkin merkittäviin laivastohankkeisiin.
Ensimmäinen ydinkäyttöinen Suffren-luokan hyökkäyssukellusvene – nykyisen Rubis-luokan seuraaja – otetaan palveluskäyttöön 2020-luvun alkupuoliskolla. Vuoteen 2030 mennessä luovutetaan viisi Amiral Ronarch -luokan fregattia ja neljä Jacques Chevallier -luokan säiliöalusta. Vielä tärkeämpää on kuitenkin neljän ballistisin ohjuksin varustettavan Le Triomphant -luokan ydinsukellusveneen korvaaminen 2030-luvulla, he toteavat.

 
Kumpi on parempi: yksi suuri vai kaksi pienempää? Yksi laiva voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan ja jos se uppoaa niin kaikki menee kerralla.

Sillä yhdellä ei myöskään vastata kriiseihin, jos huolto on kesken. Ydinkäyttöisen huolto aiheuttaa pitkän valmiuskatkon.
 
Olen mietiskellyt näitä asioita. Yhtälö yhden ison ja kahden pienemmän välillä ei ole ihan suoraviivainen. TL;DR: Lentotukialus voi olla vain aktiivisen toiminnan väline eikä jatkuvan kriisipäivystyksen työkalu.

Kumpi on parempi: yksi suuri vai kaksi pienempää? Yksi laiva voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan ja jos se uppoaa niin kaikki menee kerralla.

Yksi iso lentotukialus kuljettaa enemmän sutokoptereita ja torjuntahävittäjiä kuin yksi pieni (jos ne kaksi ovat yhdessä, etu eli kyky olla eri paikoissa menetetään). Kaksi myös tarvitsee kaksi settiä saattohävittäjiä ja huoltoaluksia. Lopputulos voi siis olla, että ne kaksi pientä upotettiin yksi kerrallaan siinä missä se yksi iso olisi torjunut hyökkäykset ja jatkaisi sotaa. Tai sitten maksat ekstrahintaa paljon isomman saattajalaivaston hankkimisesta ja ylläpidosta.

Sillä yhdellä ei myöskään vastata kriiseihin, jos huolto on kesken. Ydinkäyttöisen huolto aiheuttaa pitkän valmiuskatkon.

Yksi on kieltämättä ison (isoimman) osan ajasta huollossa ja harjoittautumassa tehtävävalmiuden tasolle. Kahdellakin jää vielä aukkoja, jolloin kumpikaan ei ole välittömästi valmis lähtemään, mutta keskimäärin toinen niistä on toki saatavilla nopeammin kuin yksinäinen yksilö. Kolmella voidaan jo saavuttaa 24/7/365-valmius, ja neljäs varmistaa tuon toteutumisen myös erikoistilanteissa kuten koneistorikkojen osuessa kohdalle. Siksi muuten Ranskalla ja UK:lla molemmilla on juuri neljä ohjussukellusvenettä. Kyse ei ole sattumasta.

Yksi iso on siis hitaampi reagoimaan kriiseihin kuin muutama pieni. Onneksi lentotukialus ei kuitenkaan ole ainoa keino reagoida kriiseihin. Ranska ylläpitää aktiivisesti mahdollisuuksia sijoittaa joukkoja ja kalustoa ympäri maailmaa. Samalla se ei ole eturivissä tunkemassa nenäänsä joka ikiseen kärhämään maailmassa, vaan puuttuu valikoiden vain niihin jotka eniten uhkaavat sen etuja ja vaikutusvaltaa. Kun vielä pahimmat kriisialueet heidän kannaltaan sattuvat olemaan sisä-Afrikassa, niin lentotukialus ei loppujen lopuksi ole Ranskalle edes kovin hyvä väline kriiseihin reagoimiseen.

Joten miksi Ranskalla edes on lentotukialus? No, aktiivisen vaikuttamisen välineenä se on aivan ehdoton, kun kohde on mereltä lentäen saavutettavissa. Yhden kappaleen huolto- ja harjoitusaikataulu ei ole niin iso ongelma, kun voit ajoittaa ne tulevien operaatiosuunnitelmien kanssa sopivasti. Eikä ranskalaista kunniantuntoakaan kannata sivuuttaa, he tulevat olemaan maailmankaikkeuden lämpökuolemaan asti vasta toinen valtio maailmassa joka rakensi käyttökuntoon ydinkäyttöisen lentotukialuksen. Ehkä he eivät halua olla myös ensimmäinen valtio, joka tuosta kyvystä luopui sen ensin saavutettuaan.
 
Kiintoisa väite, että Orban ja Macron olisivat ns. salarakkaita.
 
Toivottavasti koko eurooppa seuraa perässä, islaminuskoiset on aivan tarpeeksi kauan saaneet perseillä uskonnonvapauden nimissä ja levittää omaa tulkintaansa vihapuheista. Monet muslimien iskut juutalaisyhteisöjäkin kohtaan on joko tarkoituksella tai tyhmyyttään leimattu äärioikeiston tekosiksi, koska eihän "rauhan"uskontoa saa liittää mitenkään rasismiin ja vihaan.
 
Back
Top