Uutisia Ranskasta

Se mitä nyt olen satunnaisesti seuraillut, on ollut sammutustyön hitaus. Kattorakenne on tietysti todella vaikea sammutettavaa mallia ja kuumuus kova, mutta meni kyllä todella kauan että paikalle saatiin nostolavakalustoa. Vai käskikö joku säästää kalliit nosset varmalta tuholta ja jättää pystyttämättä? Pitäisin sitä virheenä. Pilkki pystyyn ilman koriapinaa (slangisana :palomies nostokorissa) ja vesitykki päälle.
Tilanteesta tuli jo kansainvälisellä sivulla livekuvaa kun paikalla oli toimittajan mukaan vasta 12 pelastusyksikköä! Onko tuo todella Pariisin kokoisen kaupungin (11,9milj. As.) koko vuorovahvuus?
Kohde oli tuskin sprinklattu, koska palo oli noin nopea ja raju. Mitenköhän on muuten ollut ennaltaehkäisevän palontorjunnan laita?
Luulen että näihin palataan vielä. Ei noita 800 vuotta vanhoja goottikirkkoja turhan paljon ole...

Ite mietin miten tonne mahtuu monta tikasautoa
 
Jostain olin lukevinani, että ahtaus on sammutustöiden yksi merkittävä ongelma

Oon tuolla käynyt pari kertaa.

Ja ainakin kotimaan uutiskuvissa on kuvat otettu sieltä ahtaammalta puolen. Siellä näkyy vain yksi tikasauto.

Toisella puolellahan ei vissiin ollut aluksi tulipaloa. Joten sieltä kai ne taideteokset on haettu tai kokeiltu hakea pois.

On siinä työ kapealla kujalla mennä 90 metrin korkeuteen. Ja kokeilla päästä palon päälle..
 
Ite mietin miten tonne mahtuu monta tikasautoa
Siinä alkuvaiheessa katselin että olis ollut hyviä paikkoja. Mut veikkaan että joko kuumuus, liian matala nossekalusto, kaluston puute tai haluttomuus uhrata autoja oli syynä siihen miksei pilkkejä saatu pystytettyä.
Tuohon olis ollut yksi peliratkaisu tilata vaikka paikalliselta Pekka Niskalta korkea koukkunosturi tai useampi ja vetää sinne koukun nokkaan ylös vesitykkejä. Vastaavaa systeemiä tiedän joskus käytetyn kun palokunnan nostolavat oli liian matalia. Vaatii tietysti paljon vettä ja jäätävää pumpputehoa.
 
Tornit 68m muuten 35m, ei edes mitään valtaisaa kalustoa vaatisi.

Bronton 112m kuvassa
HLA%20range%20002.jpg
 
Siinä alkuvaiheessa katselin että olis ollut hyviä paikkoja. Mut veikkaan että joko kuumuus, liian matala nossekalusto, kaluston puute tai haluttomuus uhrata autoja oli syynä siihen miksei pilkkejä saatu pystytettyä.
Tuohon olis ollut yksi peliratkaisu tilata vaikka paikalliselta Pekka Niskalta korkea koukkunosturi tai useampi ja vetää sinne koukun nokkaan ylös vesitykkejä. Vastaavaa systeemiä tiedän joskus käytetyn kun palokunnan nostolavat oli liian matalia. Vaatii tietysti paljon vettä ja jäätävää pumpputehoa.
Seurasin muutama vuosi sitten yhtä hyvin leviämispotentiaalista sammutusta ja siinä pääosissa oli iso vesitykkinosti..ei varmasti yli minuuttia kestänyt aina säiliöauton syöttö kunnes oli pönttö tyhjänä. Muistaakseni 11 autolla ajoivat..
 
Siinä alkuvaiheessa katselin että olis ollut hyviä paikkoja. Mut veikkaan että joko kuumuus, liian matala nossekalusto, kaluston puute tai haluttomuus uhrata autoja oli syynä siihen miksei pilkkejä saatu pystytettyä.
Tuohon olis ollut yksi peliratkaisu tilata vaikka paikalliselta Pekka Niskalta korkea koukkunosturi tai useampi ja vetää sinne koukun nokkaan ylös vesitykkejä. Vastaavaa systeemiä tiedän joskus käytetyn kun palokunnan nostolavat oli liian matalia. Vaatii tietysti paljon vettä ja jäätävää pumpputehoa.

Itellä ei ole niin sammutuskokemusta. Kuhan muistelin että kirkon pitkät sivut oli aika ahtaita. Pääsisäänkäynnin puolella on väljempää toimia.
 
Juuri nyt. Palomiehet yrittävät estää suuria kellotorneja romahtamasta.

The next hour and a half will be crucial to efforts to save what remains of the Notre Dame cathedral, said Jean-Claude Gallet, commander general of the Paris Fire Brigade.


“There’s a risk that the great bells fall. If the bells fall, it’s the tower that collapses. There are firefighters inside and outside. The next hour and a half will be crucial,” he told reporters on the scene.

https://edition.cnn.com/world/live-news/notre-dame-fire/index.html
 
Back
Top