Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Taas suuri ja paha Nato pelottelee pikkulintuja...ERR-jutussa lukee vain että suurella todennäköisyydellä on se räjähtänyt ilmassa.
https://www.aamulehti.fi/ulkomaat/virossa-vahingossa-laukaistu-ohjus-on-loydetty-201124735Virossa vahingossa laukaistu ohjus on löydetty
Viron ilmavoimien mukaan yksikään ihminen ei vaarantunut ohjuksen takia.
ULKOMAAT08.08. 19.11
EPA/AOP
Ohjuksen laukaisi Eurofighter Typhoon -mallinen hävittäjä.
Julia Saario
Espanjalaisen hävittäjälentokoneen vahingossa laukaisema ohjus on todennäköisesti löydetty Virossa, kertoo uutistoimisto BNS.
Viron ilmavoimien mukaan ohjus löytyi Endlan luonnonsuojelualueen läheltä.
–Ohjus on löytynyt 95 prosentin varmuudella, Viron ilmavoimien komentaja Riivo Valgekommentoi.
Eurofighter Typhoon -hävittäjän eilen vahingossa laukaisema AMRAAM-ilmataisteluohjus oli 3,7 metriä pitkä, läpimitaltaan 180 millimetriä ja kantamaltaan noin 100 kilimetriä.
Sen uskotaan räjähtäneen jo ilmassa, vaikka koneen lentäjä ei sitä nähnyt. Viron ilmavoimien mukaan yksikään ihminen ei vaarantunut ohjuksen takia.
Pääministeri Jüri Ratas on tänään keskustellut tapauksesta Naton pääsihteeri Jens Stoltenbergin kanssa. Ministeri painotti, että tapausta tulisi pitää erittäin vakavana ja tutkia perinpohjaisesti.
Molemmat olivat kuitenkin samaa mieltä siitä, että Naton ilmavalvonta on tärkeässä roolissa turvaamassa Nato-maiden ilmatilaa.
Komentaja Valge kertoi tiistaina Postimees-lehdelle, että kyseessä saattaisi olla tekninen ongelma, eikä lentäjän virhe. Hän ei kuitenkaan halunnut spekuloida syitä ennen virallisen tutkinnan valmistumista.
Yrittävät kenties tällä estää venäläisiä etsimästä samaa ohjusta. Eiköhän vanja kuuntele kaikenlaista radiokeskustelua tuolta alueelta ja ovat varsin ajantasalla etsintöjen suhteen.Nyt se on 95% varmuudella löydetty...
https://www.aamulehti.fi/ulkomaat/virossa-vahingossa-laukaistu-ohjus-on-loydetty-201124735
Kertokaas yksinkertaiselle modelle millainen keissi ympäristölle on vapaana suihkiva AMRAAM?
Lähinnä huomioni keskittyy siihen, että otsikoissa puhutaan muodossa "laukaisi". Siis tarkoituksella/vahingossa pisti puikon matkaan. Joka tapauksessa median sanamuoto viittaa siis siihen, että kyseessä ei esimerkiksi ole pelkkä ohjuksen moottorin käynnistyminen olosuhteista tai viasta johtuen.
Mitä siis ohjus tekee, jos se tarkoituksella täräytetään taivaalle?
Kertokaas yksinkertaiselle modelle millainen keissi ympäristölle on vapaana suihkiva AMRAAM?
Lähinnä huomioni keskittyy siihen, että otsikoissa puhutaan muodossa "laukaisi". Siis tarkoituksella/vahingossa pisti puikon matkaan. Joka tapauksessa median sanamuoto viittaa siis siihen, että kyseessä ei esimerkiksi ole pelkkä ohjuksen moottorin käynnistyminen olosuhteista tai viasta johtuen.
Mitä siis ohjus tekee, jos se tarkoituksella täräytetään taivaalle?
NATO Fighter Jet Accidentally Fires Air-to-Air Missile Near Russian Border
The plane was flying over Estonia. The cause of the mishap remains unclear.
By Joe Pappalardo
Aug 7, 2018
GETTY IMAGESADRIAN DENNIS
A Eurofighter 2000 was on a NATO air patrol near the Russian border with Estonia today when it accidentally fired an air-to-air missile. The plane returned to Siauliai Air Base in Lithuania, but the missile is MIA. Its presumed location is 40km north of Tartu in Estonia. Spanish authorities are warning people to beware going near "something that looks like a missile."
The investigation is just beginning, but how can a modern fighter just make such a serious mistake?
The Eurofighter is a pretty smart aircraft and a pilot can’t just lean on a control stick or mistakenly press a button to fire a missile. The Spanish plane has an armament control system (ACS) in place, part of the airplane’s brain that controls missile shots, among other things.
RELATED STORIES
How Russia's Hybrid Warfare Could Start a Real War
Russia's Summer Wargames Are Making NATO Nervous
The fighter's flight manual makes it pretty clear that an air-to-air missile shot requires some interplay between pilot, warplane, and ordnance. The aircraft passes data about the target’s direction and speed to the missile before launch. The user’s guide makes it clear that a clean shot is very much intentional and is governed by a process:
“The system calculates the minimum and two maximum weapon ranges, which are marked on the scale as horizontal lines. The two maximum ranges differ as one range is based on the target remaining at 1g while the other assumes that the target will perform an escape maneuver.”However, there are times a pilot might need to take a quick shot. Pilots call this shooting a missile in “boresight mode.” The Eurofighter can do this, according to the official literature. “A gapped circle of fixed diameter, having six dashes and centered on the LFD, indicates the area in which the AMRAAM will search when launched in visual mode (7.5° around the bore sight, known as the acquisition cone."
SPANISH AUTHORITIES ARE WARNING PEOPLE TO BEWARE GOING NEAR "SOMETHING THAT LOOKS LIKE A MISSILE."But this is a dangerous move, taken only when a pilot is outnumbered by hostile aircraft, since the missile locks onto the first threat it sees. The idea that a NATO pilot took these steps by accident seems remote.
The incident in Europe today will be researched and scrutinized, with investigators looking for human error, flight control computer bugs, and other potential causes. If the incident holds true to history, it will be a combination of both. If NATO is lucky, the bad shooting will lead to easily made changes in software or training that will prevent future mishaps.
Fighter pilot grounded in missile incident
By
JEFF BERLINER
ANCHORAGE, Alaska -- An Air Force investigation revealed Thursday that low-ranking airmen loaded a live missile on a jet fighter without knowledge of their superiors and that various safeguards were ignored before the pilot fired the missile during maneuvers over Alaska earlier this year.
The F-15 pilot who fired the missile at another F-15, causing $1 million damage, was Lt. Michael Lynch, 26, of Leesburg, Va. He has been suspended from flying pending review by an evaluation board, Elmendorf Air Force Base officials said.
The other pilot, Lt. Col. Jimmy Harris, 40, managed to fly his damaged jet back to Elmendorf after the March 19 incident.
A two-inch-thick investigative report -- released Thursday with deletions 'to remove sensitive information' -- found evidence that Lynch committed offenses and may face a court martial or other disciplinary proceedings, Lt. Col. Robert Lane said in the report.
A military investigation board questioned several dozen officers connected to the incident. Lynch refused to answer questions by the tribunal.
Witnesses gave sharply contrasting accounts of policies and procedures for handling missiles and were unable even to agree on what was normal procedure and what was not. The testimony painted a picture of general confusion with no clear lines of authority being known or followed for missiles.
'The end result was no information flow to the command center or the 54th Tactical Fighter Squadron,' Lane concluded. 'No one above the rank of captain in the 21st TFW (Tactical Fighter Wing) was aware that the missile was being loaded for ferry to King Salmon (air base).'
The probe found that even commanding officers were confused about missile policies, triggering major changes in missile handling and the removal of Col. Harold Storer as Wing commander. He retired instead of accepting a new post.
Storer had testified that missiles could be ferried from one base to another on a simple say-so. But the report indicates that a written form must be filled out. Since the incident, new procedures have been established requiring written approvals and a clear chain of command, said Maj. Doug McCoy, Elmendorf spokesman.
Other new procedures require runway ground crews to consult with air crews. In this case, the runway crew knew the F-15 was taking off with a live missile and voiced fears about it amongst themselves, according to the report.
Although there are visible differences between practice and real missiles, McCoy said that from now on practice missiles will be painted blue.
Pilots Lynch and Harris were to engage in mock intercepts with practice missiles during the Arctic Cover exercise on the way to King Salmon.
A week earlier, King Salmon Air Force officials had asked Elmendorf to return an AIM-9 Sidewinder missile being repaired. Munitions workers complied by loading the high-explosive warhead used for air-to-air combat on Lynch's F-15.
Neither Lynch nor Harris knew the jet was armed, but the probe concluded that Lunch would have known if he had followed correct pre-flight procedures. When they began maneuvers 180 miles west of Elmendorf, Lynch fired the heat-seeking missile. Harris avoided a direct hit but the missile struck his tail. Harris prepared to eject, decided against it and managed to fly the crippled jet back to Elmendorf.
The officers who commanded the exercise, which was then canceled, said they were surprised by the presence of a live missile. Arctic Cover briefings said only practice missiles were being used.
But investigators turned up a host of airmen who knew Lynch had a live missile. Air crew chief William Maguire testified that he told Lynch, 'You have a live one on the right side,' but said Lynch may not have heard him over the jet noise.
Weapons load crew chief Jeffrey Lang filled out a discrepancy form showing the F-15 carried a live missile, but Lynch failed to read the document.
While waiting for their planes to be readied for action, Lynch, Harris and others circled the armed F-15, and Lynch asked why he had two practice training missiles when he was supposed to have one -- despite testimony that practice missiles look different than real ones on close inspection.
No one present could tell Lynch why he had two practice training missiles (PTM), nor did Lynch's question raise any concerns. But one witness quoted Harris himself replying to Lynch: 'You're probably taking a spare PTM out to the sites (King Salmon).'
Koska AMRAAM on tähän asti ollut hyvin luotettava, mitään vastaavaa ei kai ikinä ole tapahtunut, niin epäilisin inhimillistä virhettä - ei tajuttu käytettävän kovia. On tapahtunut aiemminkin, poliisit ampuvat toisiaan jatkuvalla syötöllä ja joskus lentäjätkin.
https://www.upi.com/Archives/1990/06/28/Fighter-pilot-grounded-in-missile-incident/8236646545600/
Viime kädessä lentäjä varmasti vastuussa siitä, että hän tarkastaa, mitä aseistusta on ladattu koneeseen ennen tehtävän aloittamista. Mutta ei kai Baltic Air Policing mitään harjoittelua ole? Eikö siellä mennä aina kovat kannossa?
Vaikkapa Norwegianin lentoon Helsinki-Vantaalta Gdanskiin.Siis jos ohjukselle ei ole maalinosoitusta,niin sen oma tutka hapuilee jotain. Oma tutka pysyy sen pari sekuntia ehjänä,kunnes kärähtää? Eli se vapaana ja vahingossa laukaistu ohjus voi tuurilla lukkiutua ihan mihin tahansa edessä olevaan?
Vaikkapa Norwegianin lentoon Helsinki-Vantaalta Gdanskiin.
Siis jos ohjukselle ei ole maalinosoitusta,niin sen oma tutka hapuilee jotain. Oma tutka pysyy sen pari sekuntia ehjänä,kunnes kärähtää? Eli se vapaana ja vahingossa laukaistu ohjus voi tuurilla lukkiutua ihan mihin tahansa edessä olevaan?
Jos olisi pudottanut venäläisen koneen Itämeren yllä, niin avot. Paska olisi lentänyt tuulettimeen.Wikin mukaan juuri näin, paitsi siellä tutkan elinajaksi ilmoitetaan 60 sekuntia. En tiedä kauan boosteri toimii, mutta 4 mach lähtönopeudella 1 minuutissa ehtinee jonnekin 50km hujakoille vaikka vauhti hidastuisikin. Voisi kuvitella, että senkin jälkeen ohjus osaa lentää viimeiseen oletettuun kohtauspisteeseen, mikä lienee suoraan ja vakionopeudella lentävälle ison tutkapoikkipinta-alan matkustajakoneelle aika suoraviivainen arvioida.
Viron poikien kommentti ”kenellekään ei aiheutunut vaaraa” kuulostaa kyllä enemmän hyvältä tuurilta... riippuu nyt tietysti siitä miten kaukaa ohjus voisi matkustajakoneesta vainun saada.
Niin kuin Ukrainan yllä...Jos olisi pudottanut venäläisen koneen Itämeren yllä, niin avot. Paska olisi lentänyt tuulettimeen.
Olisiko Espanja kiistänyt osallisuutensa?Niin kuin Ukrainan yllä...
Niin eikös siellä nimenomaan ollut käynnissä harjoitus:Kyllä ne harjoittelevat säännöllisesti. Mieti itse, että olet usean kuukauden rotaatiossa, ja jos mitään ei tapahdu, et ehkä ammu (tai lennä) kuukausiin. Mikä on suorituskykysi sen jälkeen?
Harva se kuukausi tuntuu olevan juttuja, että Hornetit ja Baltiassa ilmatilaa valvovat koneet harjoittelevat keskenään. Tuossa yksi:
https://www.verkkouutiset.fi/saksan...-millaista-on-lentaa-horneteja-vastaan-56570/
Fransmanni olisi voinut edes silputtaa. Bussikuskilla vähempi vaihtoehtoja ilmassa.Tämän mukaan laukaisu tapahtui 15.44.
"On Tuesday, at 15.44, an incident took place in which near the Otepää "
https://www.postimees.ee/6030919/hi...s-eksikombel-valja-ohk-ohk-tuupi-lahingraketi
Flight Tackerin mukaan Otepään yli oli suunnassa lounas-koillinen lentämässä lento SB188(Embraer ERJ-170SU) ohittaen Tarton täpärästi länsipuolelta klo 15.44, matkalla Kaliningradista Pietariin (korkeutta 35.000 jalkaa).
Ja samaan aikaan välittömästi Tarton itä-kaakkoispuolella lentää ES-EPA(Piper PA-31-310 Navajo C ) .. toki vain 2.100 jalassa.
15:50 Tartoa lähestyy luoteesta Aeroflot SU2149 /AFL2149, 29.250 jalan korkeudessa. Tämä tulee toki "vastaan".
Eli ei olisi tarvinnut Suomenlahden päälle mennä, kyllä siellä lentää itänaapurin matkustajakoneita ristiin rastiin Otepään ympäri. Espanjalainenhan noiden tietojen mukaan oli 6.000 metrissä - mutta aika katteeton tuon "kenellekään ei vaaraa" lausunto.
Ensisijaisessa vaarassa lienee ollut joku ranskalaispilotti Mirage2000:sessa.
aika katteeton tuon "kenellekään ei vaaraa" lausunto.