Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Laita yksi esimerkki jossa on virheellisesti väittänyt Trumpin valehtelevan.Kyseinen toimittaja on nähtävästi "toisen laidan" kulkija, selittää ehkä osaksi
sen vimman jolla puskee toisille toimittajille twiittiä Trumpista
https://mobile.twitter.com/ddale8/status/674945855896608768/photo/1
Siis: ei tuolta neutraalia uutisointia saa yhtikäs mistään.
Laita yksi esimerkki jossa on virheellisesti väittänyt Trumpin valehtelevan.
Trump lies: "The Democrat Party is openly encouraging millions of illegal aliens to break our laws, violate our borders and
overwhelm our country."
Ei jumalauta!Hankalapa on tuollaista tarkistaa. Tätäkään, jostakin totta, toisista ei:
Valkoiselta talolta erikoinen raportti: Näin kallis on ”sosialistinen Suomi” – esimerkissä auto, joita teillä on vain 3 kappaletta
The Washington Postin artikkelitoimittajan mukaan taloustieteilijöiden virasto on muuttunut Trumpin propagandatoimistoksi.
Valkoisen talon taloudelliset neuvonantajat, CEA, julkaisi viime tiistaina suomalaisittain katsottuna kovin kummallisen selvityksen. Siinä esitellään sosialistista yhteiskuntajärjestelmää kustannuksineen.
Sosialismin esimerkkimaiksi on nostettu Pohjoismaat, siis Islanti, Norja, Ruotsi, Tanska ja Suomi.
Asiasta kirjoitti ensimmäisenä Suomessa Lännen Media, jonka lehdistä muun muassa Aamulehti julkaisi aiheesta kertovan uutisen.
Selvityksessä tarkastellaan kriittisesti etenkin pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa, jonka kustannuksia verrataan yhdysvaltalaisiin. Hyvinvointiyhteiskunnasta puhutaan ”sosialistisena” yhteiskuntana.
Esimerkkinä avolava-auton hankkiminen
Selvityksessä vertaillaan muun muassa sitä, kuinka paljon avolava-auton eli pickupin hankkiminen maksaa Yhdysvalloissa ja kuinka paljon samanlaisen auton hankkiminen maksaa esimerkiksi Suomessa.
Esimerkin auto on Ford Ranger. Ensimmäisenä kerrotaan uuden auton hankintahinta: Yhdysvalloissa uuden auton saa noin 24 300 dollarilla eli noin 21 400 eurolla, kun Suomessa siitä saa pulittaa noin 40 500 dollaria eli 35 700 euroa. Auton hankkimisen jälkeen kustannukset vasta lähtevätkin nousuun, selvityksessä todetaan.
Lava-auton hankkiminen ja ylläpitäminen vie selvityksen mukaan yhdysvaltalaiselta keskivertotyöntekijältä kaikkiaan 4,4 viikkotyötuntia. Tanskassa työntekijä joutuu tekemään töitä auton hankkimis- ja ylläpitokustannukset kattaakseen 6,0 tuntia viikossa, Norjassa 7,1 tuntia viikossa, Ruotsissa 8,5 tuntia viikossa ja Suomessa huimat 11,9 tuntia viikossa.
Selvityksen alaviitteessä kerrotaan myös, etteivät avolava-autot ole ylipäätään kovin yleisiä Pohjoismaissa juuri lisäkustannustensa vuoksi. Esimerkin Ford Ranger -autoja oli Suomessa viime vuoden lopussa liikennekäytössä kolme kappaletta, ilmenee tuoreimmista Trafin tilastoista.
”Absurdi kokoelma tarkoitushakuisia argumentteja”
Selvitystä on ihmetellyt muun muassa The Washington Postin Paul Waldman. Hän kirjoittaa, että omituinen raportti on herttainen sekasotku, jossa sosialismin käsitteen alle on niputettu kaikki mahdollinen: Marx, Lenin, nykyiset Pohjoismaat ja senaattori Bernie Sanders.
– Selvitys on absurdi kokoelma tarkoitushakuisia argumentteja, Waldman kirjoittaa viime keskiviikkona julkaistussa artikkelissaan.
Waldman kirjoittaa myös, että CEA on viime ajat ollut ”melko unelias taloustieteilijöiden virasto”. Presidentti Donald Trumpin aikana se on hänen mukaansa muuttunut propagandatoimistoksi, joka kertoo sen, mitä Trump haluaakin kuulla.
Piia Kujala
Trump on toteuttanut enemmän vaalilupauksiaan kuin kukaan länsimaalainen poliitikko vuosikymmeniin, se on se ainoa mittari poliitikoille.
Apua, no, ehkä uskovaisten kanssa ei kannata väitellä![]()
Ja käsi ylös joka väittää että Suomen autoverotus on ihan kohtuullinen ja reilu?
Jos se olisi järkevämpi, niin täälläkin näkyisi enemmän pickuppeja yms ja jopa sähköautoja yms, mutta kun se ei ole.
BTW, ajelen muuten USA:laisella pickupilla![]()
Itse haluaisin ajella Ramilla mutta en raaski ja haaveilen vain Hiluxista kaikilla herkuilla, Yhdysvalloissa minulla olisi molemmat.
Mutta tuo juttuhan on totta.https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005880814.html
Selvityksistä saadaan aina sen näköisiä kuin halutaan.
Paikassa X laite A on yleinen sekä suosittu. Verrataan laitetta A paikan Y ja Z määriin joissa se on marginaalinen. Saadaan tulos että paikoissa Y ja Z asiat on huonosti tai vastaavasti paikan X asiat on kyseisen laitteen osalta hienosti.
Jos vielä paikan X väestö jolle raportti on osoitettu jumaloi laitetta A niin sehän on kuin kirjoittaisi raamattua. Paikka X on siis ylivertainen verrattuna Y ja Z:aan.
Terveydenhuolto.Onhan aivan selvää että Pick-Up on ihmisoikeus ja että terveydenhuolto ja koulutus eivät
Murica Murica Murica!
/s
Hmm... Fed ei kyllä vaikuta 30-vuotisen T-bondin hintaan/ yieldiin muuten kuin emissio-politiikkansa osalta, ja silloinkin lähinnä huonosti bidattujen huutokauppojen signallointivaikutuksen kautta. Fed päättää Fed funds -ratesta lyhyessä päässä suoraan, sekä bondihuutokauppojenBoeing on suurin "exportteri" ilmassa. Isot geopoliittiset riskit kolkuttelee ovella. Ainaiset ihanat uhkakuvat > Trump uhkailee lisätulleilla, kiina alkaa myymään treasuresalkkuaan massoille, FED joutuu nostamaan 30 vuotisen yli 4 prosentin tariffien vuoksi ja markkina lähtee alta....
Katso liite: 24943Katso liite: 24942
”Sosialistisessa” Suomessa asuva Fordin omistaja Ville, 35, lähetti terveisiä Trumpille: ”Kun kansakunnan koulutustaso nousee, punaniskalava-autojen tarve vähenee”
Trumpin hallinnon Suomi-kuva naurattaa Ford-kuski Ville Lammista.
Valkoisen talon taloudellisten neuvonantajien toimisto (CEA) julkaisi viime tiistaina suomalaisittain katsottuna kummallisen selvityksen. Siinä esiteltiin pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa, jonka kustannuksia verrataan yhdysvaltalaisiin.
Hyvinvointiyhteiskunnasta puhutaan ”sosialistisena” yhteiskuntana, ja esimerkkimaina nostettiin esiin Suomi ja muut Pohjoismaat.
Autoilevalle kansalle selvitys tarjoaa lisähupia, sillä siinä vertaillaan muun muassa sitä, kuinka paljon avolava-auton eli pickupin hankkiminen maksaa Yhdysvalloissa ja Suomessa. Esimerkin auto on Ford Ranger.
Salolaista maatalousyrittäjää Ville Lammista, 35, uutisointi on huvittanut. Tutut ovat viestitelleet.
– Lähinnä uutinen on naurattanut, sellaista itkunauruviestiä on tullut.
Ford Rangerin nostaminen kansanautona vertailuun osoittaa Lammisen mukaan sen, ettei Valkoisella talolla ole mitään tajua maiden eroista ja kulttuureista.
Yhdysvaltalaismediasta The Washington Post kritisoi selvitystä myöskin kirjoittaessaan, että virasto on muuttunut Trumpin propagandatoimistoksi. Asiasta kirjoitti ensimmäisenä Suomessa Lännen Media, jonka lehdistä muun muassa Aamulehti.
– Selvitys kuvaa vain sitä, miten erilaisia maita Suomi ja Yhdysvallat ovat. Eihän Ford Ranger ole millään tavalla kansanauto Suomessa. Sehän on käytännössä vain yrityskäytössä, niin kuin minullakin. Maatalouden ajoneuvona, peltotöissä ja muussa työkäytössä.
– En tiedä ketään yksityishenkilöä, joka sitä käyttäisi. Se ei ole millään tavalla kaupunkioloihin näppärä vaan vaatii työfunktioita.
Täysin absurdia ja epäreilua verrata maita keskenään tällä tavalla.
Selvityksessä kerrotaan uuden auton hankintahinta: Yhdysvalloissa uuden auton saa noin 24 300 dollarilla eli noin 21 400 eurolla, kun Suomessa siitä saa pulittaa noin 40 500 dollaria eli 35 700 euroa.
Selvityksessäkin tarkennetaan tosin, etteivät avolava-autot ole ylipäätään kovin yleisiä Pohjoismaissa, mutta juuri siksi että ne ovat kalliita.
Ford Ranger -autoja oli Suomessa viime vuoden lopussa liikennekäytössä 4248 rekisteröitynä pakettiautoksi, kolme kappaletta henkilöautoina ja 17 kappaletta kuorma-autoina, ilmenee tuoreimmista Trafin tilastoista.
– Sitäkään ei oteta vertailuissa huomioon, että jos Ford Ranger on rekisteröity henkilöautoksi, se on yleensä viisipaikkainen ja täydellä autoverolla.
– Pakettiautona sillä on kevennetty autovero, ja se tippuu vaikka noin 8 000 euroa. Kun se tulee yrityksen käyttöön, arvonlisäveronkin voi saada vähennettyä, ja sekin laskee hintaa aika paljon.
Lamminen maksoi omasta Fordista reippaat 40 000 euroa. Auton valintaan vaikutti kaksi asiaa. Ensinnäkin avolavamallia tarvitaan töissä.
– Toisekseen ulkonäkö vetosi. Täytyy turhuuden nimissä tunnustaa, että se oli yksi tärkeimpiä kriteereitä. Totta kai perusominaisuuksien pitää olla kohdillaan, mutta ne ovat kaikissa vastaavissa malleissa ja aika samassa hintaluokassa.
Lamminen sanoo, että Trumpiin liittyvä keskustelu on mennyt sellaiseksi, että sille ei enää osaa ”korvaansa loksauttaa”. Lammisella on silti pari ytimekästä terveistä Trumpille.
– Täysin absurdia ja epäreilua verrata maita keskenään tällä tavalla. Jos laitetaan rinnan koulumenestys tai moni muu mittari, tämä sosialistinen maa näyttää aika paljon paremmalta.
Elina Ranta
Tämä oli hyvä!– Kun kansakunnan koulutustaso nousee, punaniskalava-autojen tarve vähenee, hän heittää.