Uutisia Yhdysvalloista

CNN jututtaa evp. Black Hawk -lentäjää. Kopterissa oli vain 3 hengen miehistö. Eli yksi crew chief puuttui. Yksi silmäpari vähemmän siis tähystämässä ympäristöä. Visuaalisäännöillä lentämistä erittäin vilkkaasti liikennöidyssä ilmatilassa.

 
Miten muuten hommat hoidetaan Hki-Vantaalla ? Kopteriliikennettäkin kun on, ainakin Rajan Vartiolentolaivueen toimesta samassa ilmatilassa.
Olen asunut lähistöllä ja kyllä koptereita lentää päivittäin. Perstuntumalla/heikolla muistilla sanoisin, että kopterit eivät lennä poikittain suhteessa kiitorataan vaan enemmän kiitoradan suuntaisesta, mutta eri linjalla. Ts. pysyvät poissa lentokoneiden tieltä.

Washingtonin turma tapahtui noin 600m ennen kiitoradan alkua (goolemapsista mitattuna). Käsittämättömän lähellä poikittaisliikkenne menee.
 
CNN jututtaa evp. Black Hawk -lentäjää. Kopterissa oli vain 3 hengen miehistö. Eli yksi crew chief puuttui. Yksi silmäpari vähemmän siis tähystämässä ympäristöä. Visuaalisäännöillä lentämistä erittäin vilkkaasti liikennöidyssä ilmatilassa.

Lisäksi lennonjohdossa oli vain yksi henkilö normaalin kahden sijaan jos tieto pitää paikkansa.
 
Onko nvg tieto varma? Koneethan lentää pitkään nokakkain, nvg sokaistuu sellaisesta valomäärästä ja näkökenttä on parhaimmillaankin kapea. Syvyysnäkö kärsii muutenkin. Vaan 3 miehistön jäsentä eikä kukaan näe… uskomatonta tunarointia.

Lennonjohto on kyllä ollut sekin aivan unessa. Ovat ilmeisesti vaan olettaneet, että kopterin miehistö hoitaa homman ja kyselyt/ohjeet jäi aivan aivan viime sekkunnille.
Department of Defense Secretary Pete Hegseth has said that the pilots aboard the U.S. Army helicopter that collided with an American Airlines plane were wearing night vision goggles
 
Ilmeisesti Learjet 55 ja oli juuri noussut mut jostain vielä tällä hetkellä tuntemattomasta syystä tuli sit aika kovaa vauhtia alas hallitsemattoman näköisesti.
 
Olen asunut lähistöllä ja kyllä koptereita lentää päivittäin. Perstuntumalla/heikolla muistilla sanoisin, että kopterit eivät lennä poikittain suhteessa kiitorataan vaan enemmän kiitoradan suuntaisesta, mutta eri linjalla. Ts. pysyvät poissa lentokoneiden tieltä.

Washingtonin turma tapahtui noin 600m ennen kiitoradan alkua (goolemapsista mitattuna). Käsittämättömän lähellä poikittaisliikkenne menee.
Muutamassa lähteessä on mainittu, että helikoptereilla on oma ikkuna. Ei niillä tietenkään ole mitään asiaa laskeutumislinjalle.

Medialähteiden mukaan muutaman vuoden sisään kone on kahdesti joutunut väistämään kopteria, joten joku siellä nyt kusee välillä. Toki tässä nyt pitäisi muka luottaa toimittajiin...

Siellä on kaksikin laskettua käytävää armeijan ja viranomaisten hekoille. Pääkäytävä kulkee itärantaa, ja korkeus on hyvin matala, CNN:n mukaan 200 jalkaa.

New York Timesin mukaan kopteri oli noin 800 metrin päässä suunnitellulta reitiltään. Se käy järkeen kyllä. Ajattelinkin noin kilometrin marginaalia.

Mietin että kun kopteri on noin matalalla, siellä on isossa kaupungissa paljon heijastuksia ja kun siltä kysytään, näkeekö se koneen, päällikkö kiinnittää huomion väärään valoon ja kun se sitten saa epämääräisen väistämiskäskyn (kierrä taakse), miehistö kiinnittää huomiota johonkin kauempana olevaan valoon ja "väistää" suoraan koneen eteen länteen ja joen keskikohtaan päin.

Pelkkä komento "väistä itään" olisi tapauksessa riittänyt, kun sitä Flightradar-videota katsoo.

(muokattu lauantaiaamun kirjoitusvirheet)
 
Viimeksi muokattu:
New York Timesin mukaan kopteri oli noin 800 metrin päässä suunnitellulta reitiltään. Se käy järkeen kyllä. Ajattelinkin noin kilometrin marginaalia.

Mietin että kun kopteri on noin matalalla, siellä on isossa kaupungissa paljon heijastuksia ja kun siltä kysytään, näkeekö se koneen, päällikkö kiinnittää huomion väärään valoon ja kun se sitten saa epämääräisen väistämiskäskyn (kierrä taakse), miehistö kiinnittää huomiota johonkin kauempana valoon ja "väistää" suoraan koneen eteen länteen ja joen keskikohtaan päin.

Nvg kakkuloilla heijastukset ja taustavälke vain pahenee ja tilan hahmotus kapean näkökentän takia on vaikeaa.

Tässä BBC artikkelisssa vahvistettiin nvg teoria. "Joining Duffy at a briefing on Thursday, Defence Secretary Pete Hegseth added that the helicopter was on an annual proficiency flight, performing a night evaluation - and the crew had night-vision goggles."

Pelkkä komento "väistä itään" olisi tapauksessa riittänyt, kun sitä Flightradar-videota katsoo.

No näin. BBC plottauksen mukaan kopteri tekee tosiaan loivan käännöksen oikeaan (länteen) hetkiä ennen törmäystä sinetöiden molempien kohtalon. Viitataan myös Flightradarin dataan, jonka mukaan viimeinen korkeushavainto kopterille olisi ollut noin 400 jalkaa ja siten reilusti sallitun 200 jalan limiittiä korkeammalla.

Data from FlightRadar24 showed the helicopter's last estimated altitude was about 400ft.

"Why is it on this day, on that flight, they were [as much as] 150 to 200ft higher than they knew they should be?" Greg Feith, a former senior air safety investigator told CBS.

US Defence Secretary Pete Hegseth told Fox News' morning show on Friday: "Someone was at the wrong altitude."

 
Lainaus Flightforumilta. Äänessä ilmeisesti tämä heppu.



Aika selvää siis (valitettavasti) on, että Helikopteri oli täysin väärässä paikassa ja väärällä korkeudella, oli itse pyytänyt visual separationia mutta erittäin todennäköisesti katsonut väärää lentokonetta, yöllä on ihan turha kuvitella että pystyy tunnistamaan että onko se laskuvalonheitin jota katsot Airbusin vai CRJ:n. Mutta silti helikopteri vastaa täysin välittömästi että "in sight" kun ensimmäisen kerran sitä heiltä torni kysyi. Eli ovat nähneet jonkun lentokoneen, mahdollisesti keskittyminen herpaantunut siihen ja siksi korkeutta tullut lisää, ja siinähän se onnettomuus sitten on hyvin valmisteltu.

Tuo DCA ilmatila on tosiaan ihan täyttä vitun sirkusta noiden helikopterien kanssa. En jaksa edes laskea montako kertaa siellä on (molempiin suuntiin laskeutuessa) tullut kaikenlaista traffic alertia noista helikoptereista jotka pyörii siellä milloin milläkin syyllä.

Lisäksi tuosta ATC nauhasta kuuluu se toinen DCA ongelma, eli se on helvetin ruuhkainen kenttä ja käytännössä siellä on kerralla käytössä 1 kiitotie. Tuo 33 on sen verta lyhyt että sitä ei käytetä lentoonlähtöihin kuin aniharvoin, ja vain nuo CRJ:t ja Embraerit menee sinne laskuun. Tuossa nauhallakin kuuluu hyvin tuo "cleared for immediate takeoff", jota tuolla harrastetaan jatkuvasti.

DCA on ainoa kenttä jossa itse olen tornille sanonut että "ootkos nyt ihan varma", kun tuli line up and wait kun kone oli 1 mailin finaalissa.

Tämä onnettomuus valitettavasti oli vain ajan kysymys.
 

Ihan putkeen ei trumpilla mennyt kun Kanadassa pääministerin puhe saa kannatusta yli puoluerajojen.
"Sosiaalisessa mediassa heränneiden reaktioiden perusteella Trudeaun puhetta ylistivät myös monet sellaiset kanadalaiset, jotka eivät kuulu tämän suurimpiin ihailijoihin."
Eli pari somesta löydettyä henkilöä... Toisaalta et sinä väärässä ole. Riittää että on vain yksi yli puoluerajojen.
 
Back
Top