Uutisia Yhdysvalloista

Ihme että vilkasliikenteinen lentokenttä on noin lähellä tiheää asutusta.
Tuossa yläpuolisessa animaatiossa näyttää kuin lentokone olisi yrittänyt viime hetkessä väistää, mutta väärään suuntaan. Olisi pitänyt kaartaa oikealle.
Paljonhan niitä kenttiä jenkeissä on lähellä asutusta. Toinen juttu että onko se fiksua. Paljon myös ollut tänään juttua että niin paljon läheltäpiti tilanteita siellä, että oli vain ajan kysymys tuo turma.
Omaan silmään myös näytti että niin kuin olisi koittanut väistää mutta väärään suuntaan. Toki suunnan muutos saattoi johtua myös siitä että koneelle laskuun määrättyä kiitotietä muutettiin lopussa. Ei käy muutenkaan kateeksi tuo mahdollinen väistöyritys noissa oloissa. Hitaassa vauhdissa laskusiivekkeet ja mahdollisesti telineet alhaalla ei lentokoneen ohjattavuus ole enää kaksinen.
 
Ihme että vilkasliikenteinen lentokenttä on noin lähellä tiheää asutusta.
Tuossa yläpuolisessa animaatiossa näyttää kuin lentokone olisi yrittänyt viime hetkessä väistää, mutta väärään suuntaan. Olisi pitänyt kaartaa oikealle.
Lentokone ei tiennyt helikopterista mitään. Se oli juuri kaartamassa laskuun kiitoradalle 33. Ihan suunnitelmien mukainen käännös tuo oli. Helikopteri tuli pohjoisesta ja törmäsi laskussa olevaan koneeseen.
 
Lentokone ei tiennyt helikopterista mitään. Se oli juuri kaartamassa laskuun kiitoradalle 33. Ihan suunnitelmien mukainen käännös tuo oli. Helikopteri tuli pohjoisesta ja törmäsi laskussa olevaan koneeseen.
Sivulla 364 näkyy lennonjohdon tutkakuva. Niiden kai olisi pitänyt varoittaa lentokonetta?

EDIT: Nyt onkin tullut tietoon että lennonjohto oli käskenyt kopteria väistämään, mutta liian myöhään
 
Viimeksi muokattu:

Kyllähän tuo hekokin näkyy vaikka saman luin että olisi ollut transponderi pois päältä. Pitkään ehtii vilkkua näytöllä tuo törmäysvaroitin.
On ilmeisesti korkeustieto tuossa tutkakuvassa. Vain sekuntia ennen 002 ja 004. Törmäyksen hetkellä 003
ja 003. Kopteri nousee 003 matkustajakoneen jatkaessa laskeutumista.

Lehtitietojen mukaan lennonjohto olisi ohjeistanut kopteria "väistämään ohittavan koneen takaa", mikä näyttää hieman ristiriitaiselta ohjeelta kun koneet näyttävät lentävän vastakkain. Olisko kopterin miehistö voinut sokaistua lähestyvän koneen laskeutumisvaloista?
 
Ei tuo lennonjohdon toimintakaan oikein vakuuta. Ei kait se voi tuollaisessa paikassa mennä niin että pallo nakataan ilmassa oleville et menkää näköhavaintojen mukaan. Erehtymisen vaara liian iso niin kuin tuossa kävikin. Kait siinä olisi pitänyt jo aiemmin reagoida lennonjohdon. Helppo toki sohvalta viisastella. Eiköhän tuo kuitenkin selviä että mikä tähän oli syynä.
 
Ei tuo mene mun jakeluun, että siellä olisi poikittaista liikennettä kiitoradan liukupolkuun nähden. Se tilahan pitää olla varattuna laskuun tuleville koneille. Ei siellä kenenkään muun kuulu olla haahuilemassa. Lennonjohdossa aivan yhtä iso syy kuin kopteripilotissakin.
 

Kyllähän tuo hekokin näkyy vaikka saman luin että olisi ollut transponderi pois päältä. Pitkään ehtii vilkkua näytöllä tuo törmäysvaroitin.
Liikkuvat ihan lopussa samaan suuntaan eli länteen päin. Jos kiitorata on suunnassa luode, hekon pitäisi kai kiertää idän kautta päästäkseen etelästä tulevan koneen taakse ilman vaaraa. Lennonjohdon ohjeet ovat vähän ylimalkaisia.

Kopteri on väärässä paikassa väärään aikaan joka tapauksessa. Lennonjohto myöhässä. Ohjeet epämääräiset, kun on jo sekunneista kyse. Hitto mikä sotku.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän mukaan USA:lla on turvallisuushuolia jonkun kiinalaisten sillan vuoksi, jota rakennetaan Panaman kanavan ylitse ja se voidaan tarvittaessa räjäyttää kanavaan tukkien liikenne sopivasti USAn laivastolta esimerkiksi ja paljolta muultakin.


Mikäli tämä on ollut tiedossa pitempään niin oliko Bidenin hallinto täysin unessa?
Aiemmat kanavan ylittävät sillat ei vissiin uhkia? Erikoista että vasta tämä
 
Kun lukee tapauksen videoiden kommenteja sieltä saa käsityksen että taitaa syy löytyä sieltä kopterin sisältä. Vaikka lennonjohdossakaan ei ollut riittävästi ihmisiä paikalla yms.
 
Heko miehistö oli NVG varustuksella lennolla. Eli se on todennäköisesti haitannut havainnointia. Mutta silti lennonjohdon ei olisi pitänyt edes päästää tätä tapahtumaan.
Onko nvg tieto varma? Koneethan lentää pitkään nokakkain, nvg sokaistuu sellaisesta valomäärästä ja näkökenttä on parhaimmillaankin kapea. Syvyysnäkö kärsii muutenkin. Vaan 3 miehistön jäsentä eikä kukaan näe… uskomatonta tunarointia.

Lennonjohto on kyllä ollut sekin aivan unessa. Ovat ilmeisesti vaan olettaneet, että kopterin miehistö hoitaa homman ja kyselyt/ohjeet jäi aivan aivan viime sekkunnille.
 
Back
Top